yv
door yvonnec_1 Jun 26, 2013 om 11:50
Huishouden & energie

Geluidsoverlast

Mijn nieuwe huurappartement blijkt heel gehorig te zijn voor straatgeluiden. Ook als ik alle ventilatieroosters dicht houd. Ik heb dubbel glas, maar dat is dus niet genoeg. Hoe los ik dit op?

19418 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het een heel drukke straat is, kunt u alleen proberen er aan te wennen. .s Avonds dikke gordijnen voor de ramen schuiven, iets anders zit er niet op.

tenormin
door tenormin - Jun 26, 2013 om 15:08
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, het ligt eraan hoe oud het dubbelglas is wat erin zit. Heb aan de straatkant (helaas de slaapkamerzijde) dubbele beglazing van 13 jaar oud. Dat werkt eigenlijk erg slecht en is veel dunner. Aan de voorkant zit nu "echt" dubbel glas: HH++; dat werkt erg goed, alleen, dat zijn woon,eet-en werkkamer. (Dit alles na renovatie). Weet niet of het een nieuw appartement is wat u huurt? Ik bedoel: u schrijft "mijn nieuwe appartement" wat dus niet nieuw behoeft te zijn. Misschien ook kans op een renovatie?

me
door mein33 - Jun 26, 2013 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk is het een probleem een niet goed afsluitend raam. De rubber afdichting tussen kozijn en raam sluit dan niet geheel aan.
Ook kan er een geluidslek zitten in de aansluiting van de kozijnen en de gevel, dit kan meestal worden ondervangen met het aanbrengen van een kitrand tussen kozijn en muur.
Ook de ventilatieroosters kunnen problemen met geluid geven, als het eenvoudige enkelvoudige roosters zijn en geen speciale geluidwerende uitvoering dan geeft dat geluidsproblemen.

me
door mein33 - Jun 26, 2013 om 15:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Met een "niet goed aansluitend raam" bedoel ik een niet goed sluitend openslaand raam.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 26, 2013 om 17:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast het dubbele glas kan ook een muur geluid doorlaten.
Dus voortaan in een drukke straat eerst informeren en dan pas een woning nemen.

Alleen ruilen is vaak nog mogelijk omdat drukke straten vaak goede locaties zijn en vele geen rustige achteraf straat willen.

dearagain
door dearagain - Jun 26, 2013 om 17:56
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zorg voor tegengeluid, bijvoorbeeld door de radio zachtjes aan te zetten

yv
door yvonnec_1 - Jun 27, 2013 om 13:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!
De oorzaak van de overlast lijkt mij inderdaad in de ventilatieroosters te liggen. Ik heb 3 kamers aan de straatkant en in elke kamer hetzelfde probleem. Overigens is het geen drukke straat. Maar als 2 mensen op 5 meter afstand van mijn voorgevel met elkaar praten, is het net of ze bij mij in de woonkamer zijn. Ik heb een heel goed gehoor waar ik niet altijd even blij mee ben. Kan ik die roosters laten dichtkitten of zoiets? Vervangen lijkt mij een dure oplossing.

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2013 om 14:10
16826 Antwoorden / 108 Vragen

dag yvonnec, dat dichtkitten van de roosters zou ik u toch echt niet adviseren. Dat is voor ventilatie c.q. vochtafdrijving onontbeerlijk. Heeft u gekeken naar wat ik schreef? Wat er in de ramen zou moeten staan. D.w.z. in de frames zijn nummers gedrukt, daarop zou u moeten kunnen zien of u de juiste dikte heeft. Moet u een beetje "ondersteboven of opzij kijken". Als u dit gevonden heeft, google dan even wat voor geluidssterkte ze zijn. Want als u iemand hoort praten op 5 meter afstand lijkt 't me dat u geen top dubbele beglazing heeft. Dat dunnere glas wat ik heb, daar hoor ik het ook veel harder dan bij de dikkere dubbele ramen.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 14:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Kan ik die roosters laten dichtkitten of zoiets? Vervangen lijkt mij een dure oplossing........

Erg onverstandig om roosters dicht te kitten. Vervanging van het dubbelglas, moet je voor bij de verhuurder zijn. En die gaat natuurlijk niet bij 1 woning de ramen vervangen. Dus wat voor kwaliteit dubbelglas er nu in zit, is niet relevant, want je kunt er zelf toch niets aan veranderen.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 14:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Trouwens: je woont er net blijkbaar. Over een tijdje ben je echt wel aan de straatgeluiden gewend.

me
door mein33 - Jun 27, 2013 om 15:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ventilatie roosters afdichten is niet aan te raden aangezien er dan vochtproblemen ontstaan zoals o.a. een ongezonde lucht in de kamer en schimmel op de muren.
Ventilatieroosters vervangen voor een geluidwerende versie is wel mogelijk, maar als het roosterframe direct op het ruit is geplaatst (dus direct aan het glas vastzit) met een kitrand in een gleuf dan is het niet verstandig hieraan te knoeien. Verwacht van een geluidwerend rooster ook geen wonderen.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ventilatieroosters vervangen voor een geluidwerende versie is wel mogelijk.......

Het is een huurwoning, daar mag je als huurder niet aan gaan klooien.

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2013 om 16:12
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nu weet ik nog steeds niet of het een nieuw huurappartement betreft of een voor de bewoonster nieuw appartement betreft, want dan kan het wel een oud appartement zijn. Wat wel een belangrijk detail zou kunnen zijn m.b.t. advies geven e.d.

yv
door yvonnec_1 - Jun 27, 2013 om 23:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het appartement is van 2005. Ik zie niets leesbaars over wat voor dubbel glas ik heb.

Ik heb gehoord over suskasten, dat die goed zouden werken. 350 euro per meter (keer 5 in mijn huis) exclusief al het werk eromheen. Ik denk dat ik van de woningbouw wel toestemming zal krijgen mits het door een erkend bedrijf wordt gedaan. Waar ik bang voor ben is dat het niet goed genoeg werkt en dat ik dan mijn vakantiegeld voor de komende 5 jaar in die suskasten gestoken heb...en het is niet eens mijn eigen huis. Ik heb mechanische ventilatie en ik kan ook ramen gewoon open zetten, dus als de roosters die ik nu heb dicht gekit zouden worden en ik net als nu elke dag mijn huis lucht, zou dat dan niet een afdoende oplossing kunnen zijn?
Wie zou ik kunnen laten komen om de situatie eens te bekijken en advies te geven?

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2013 om 23:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Wie zou ik kunnen laten komen om de situatie eens te bekijken en advies te geven?.........

Voordat je nou van alles en nog wat overhoop haalt, zou ik eerst eens de woningbouw bellen/mailen met de vraag of je er überhaupt iets aan mag veranderen.

En dicht kitten? Moet je wel weer er af zien te krijgen als je de woning verlaat.

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2013 om 23:41
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat word 'm dan ook niet (de bouw uit 2005). Had in gedachte oud appartement met renovatieplannen (?). Vreemd dat u nergens kan lezen wat er ingeponst is in het frame van de beglazing. Nogmaals, niet gaan dichtkitten; zit er echt niet voor de kat zijn achterwerk, inclusief de mechanische ventilatie is dit om te zorgen voor goede atmosfeer in huis. Wat Carola.83 schrijft: doet u dat eerst: contact opnemen met uw verhuurder. Hebben andere bewoners trouwens ook klachten over geluidsoverlast of heeft iemand het gehad en er zelf iets aan gedaan? Zoek dat eerst uit voor u tot zoiets drastisch en duur, wilt proberen met suskasten aan de slag te gaan.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 28, 2013 om 02:43
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 26 jun 2013, 15:08]Ja, het ligt eraan hoe oud het dubbelglas is wat erin zit. Heb aan de straatkant (helaas de slaapkamerzijde) dubbele beglazing van 13 jaar oud. Dat werkt eigenlijk erg slecht en is veel dunner. Aan de voorkant zit nu "echt" dubbel glas: HH++; dat werkt erg goed, alleen, dat zijn woon,eet-en werkkamer. (Dit alles na renovatie). Weet niet of het een nieuw appartement is wat u huurt? Ik bedoel: u schrijft "mijn nieuwe appartement" wat dus niet nieuw behoeft te zijn. Misschien ook kans op een renovatie?

Nieuwe huurappartement ook nieuwbouw of bestaande bouw?

Bij nieuwbouw gaat tegenwoordig driedubbele beglazing in.

Dubbele beglazing heeft een geschatte levensduur van 25 jaren!

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2013 om 09:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Niet gaan dichtkitten zonder toestemming van de verhuurder. U kunt beter vragen aan de verhuurder wat u nog verder kunt doen om de woning te isoleren. En verder bij buren vragen of ze dezelfde geluidsoverlast ervaren.
Het kan ook een kwestie van wennen zijn.

ki
door kimsalabim - Jun 28, 2013 om 12:03
9 Antwoorden / 1 Vragen

Serieus, niet dichtkitten, zeker niet als je mechanische ventilatie hebt. Dan heb je de ventilatie hard nodig.
Ik zou een expert laten komen voor een vrijblijvende offerte, vraag daar ook actief naar. Dan kun je eventueel met die offerte naar de woningbouw on te kijken of zij het goed vinden.

jantom
door jantom - Jun 28, 2013 om 12:17
377 Antwoorden / 0 Vragen

Suskasten: die ken ik nog van de tijd dat ik bouwaanvragen beoordeelde.

Zijn duur maar goed geschikt.
Maar die moeten wel goed worden aangebracht.....

Zal al met al duur worden maar is een goede oplossing hopende dat er dan geen andere storende factor zich aandient.

Het blijft behelpen. We leven gewoon te dicht op elkaar.

simon55
door simon55 - Jun 28, 2013 om 12:49
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat kunt u eraan doen wel het volgende zal het even uit leggen ik woon zelf langs de randweg in drukke stad en als u dan de ventilatie rooster ( s )dicht heb en nog steeds herrie c q lawaai hoort dan is t verstandig om t rooster te vervangen door n z g SUSKAST met ventilatieroosters erin,heb ik ook gedaan en je hoort dan echt niets .....google even suskast en je krijgt genoeg pagina s ....succes ermee

Em
door Emmap - Jun 28, 2013 om 13:25
162 Antwoorden / 8 Vragen

Bij geluid heb je de persoonlijke ervaring, maar je kan event. ook laten meten, bv. door de gemeente.

Als het goed is, is er in elke een ambtenaar die gespecialiseerd is in geluid, en als het goed is heeft zo iemand ook een echt goede, professionele geluidmeter. Zo iemand zou kunnen meten op jouw verzoek hoeveel geluid er 'op de gevel' is, en of het binnenniveau binnen de normen valt.
Maar ik lees niet dat je last hebt van bv. verkeer (auto's, treinen), of van bedrijven / horeca (muziek), dus of deze weg dan een oplossing biedt is de vraag. Geluid van pratende voorbijgangers is niet gereguleerd in een wet, voor zover ik weet :-)
Mocht het geluid boven de norm zijn, dan zouden suskasten een goede oplossing kunnen zijn - maar waarom zijn die dan niet meteen bij de bouw in 2005 aangebracht, vraag ik me af. Vraag het de gemeeente, die hebben mogelijk een beoordeling op het aspect geluid gemaakt destijds bj de aanvraag voor een bouwvergunning en bepaalde maatregelen opgelegd danwel een ontheffing verleend voor het een en ander (en zoek dan uit of die maatregelen ook werkelijk getroffen zijn... )

Wat ik hierboven lees, over een gesprek op 5 m. afstand erg goed hoorbaar, lijkt erg op de situatie bij mijn schoonouders. Ook dubbelglas en daarboven over de hele breedte ventilatieroosters. Aluminium kasten en een vast rooster met gaatjes aan de buitenkant, en een zelfde, maar dan beweegbaar / sluitbaar rooster aan de binnenkant.
Ik weet niet of jij hetzelfde type rooster hebt, maar voor geluid isoleert dit absoluut niet. Als je daar in de kamer zit, hoor je wat mensen op straat zeggen, en zij kunnen waarschijnlijk ook horen wat wij binnen zeggen. Ventileren doet het goed als het rooster dicht is en nog beter als het rooster open is... Kortom, niet zo'n supersysteem.

Hebben andere bewoners van dezelfde woningen ook last, dan zou je gezamenlijk naar de gemeente dan wel woningbouw kunnen stappen. Laat hen het probleem uitzoeken en oplossen, of laat hen deskundigen inschakelen, niet zelf gaan klooien. Geluid hou je het beste tegen met 'massa', kieren etc. dichtmaken vind ik twijfelachtig vanwege het mogelijk geringe effect op geluid, het nadelige effect op ventilatie en vanwege het feit dat het een huurwoning is en geen eigen woning.
Suskasten door de woningbouw als opdrachtgever lijken me een eerste goede keus, maar op afstand en zonder verdere kennis van de situatie is het moeilijk te bepalen.

Succes, en laat misschien nog eens weten hoe het verloopt.

yv
door yvonnec_1 - Jun 28, 2013 om 14:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, hartelijk dank voor het meedenken!
Antwoord op een paar vraagjes.
Tenormin, ik hoor stukken beter dan dat ik zie...ik heb in het raam dit gelezen: 02 SGG Climaplus Ultra NG HR++. Lijkt me prima glas. U bent het toch met me eens?
Ik heb maar 1 buurvrouw en die is nogal bejaard en nogal doof.
Emmap, wat jij schrijft dat je de situatie herkent, dat geeft de burger moed. Ik ga zeker met jouw adviezen aan de slag en het advies om niet te kitten volg ik ook op!
Wennen zit er niet in. Over een poosje komt er zelfs structureel meer verkeer langs mijn huis. Dan wordt het voor mij gewoon onleefbaar, vrees ik.
De vorige bewoners waren ook al op leeftijd en bovendien slechts zelden thuis.
Als mijn doel bereikt is, zal ik dat zeker hier even melden!
Nogmaals bedankt.

tenormin
door tenormin - Jun 28, 2013 om 14:41
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=yvonnec schreef op vrijdag 28 jun 2013, 14:24]Beste mensen, hartelijk dank voor het meedenken!
Antwoord op een paar vraagjes.
Tenormin, ik hoor stukken beter dan dat ik zie...ik heb in het raam dit gelezen: 02 SGG Climaplus Ultra NG HR++. Lijkt me prima glas. U bent het toch met me eens?
Ik heb maar 1 buurvrouw en die is nogal bejaard en nogal doof.
Emmap, wat jij schrijft dat je de situatie herkent, dat geeft de burger moed. Ik ga zeker met jouw adviezen aan de slag en het advies om niet te kitten volg ik ook op!
Wennen zit er niet in. Over een poosje komt er zelfs structureel meer verkeer langs mijn huis. Dan wordt het voor mij gewoon onleefbaar, vrees ik.
De vorige bewoners waren ook al op leeftijd en bovendien slechts zelden thuis.
Als mijn doel bereikt is, zal ik dat zeker hier even melden!
Nogmaals bedankt.

Neen, aan het glas ligt het zeer zeker niet: moet perfect zijn. klik . Véél beter dan wat ik heb; ben ik zeker met u eens. Succes met uw volgende stappen.

wg
door wg - Jun 28, 2013 om 21:12
7 Antwoorden / 4 Vragen

Beste LS,

Het is niet alleen het geluid dat binnen komt, maar ook wat er daarna mee gebeurd.
als je een ruimte hebt met alleen kale en harde vloer, plafond en muren dan weerkaatst het geluid wel 10 keer voor het is uitgestorven. Het wordt dus versterkt!!!
Een hoogpolig tapijt en dempingsmateriaal op 1 of 2 wanden zal een grote verbetering brengen.
(O.A. verkrijgbaar bij Gamma). Google maar eens op geluidsisolatie.
Veel succes gewenst. W.G.