C
door C Dec 17, 2016 om 12:12
Huishouden & energie

Geluiidsoverlast mechanische afzuiging bovenburen

Sinds ruim een jaar heb ik geluidsoverlast van de mechanische afzuiging van de bovenburen ( ruim 80db), naast het geluid is er ook een sterke afzuiging te voelen.

Er is vastgesteld dat dit is op het moment dat zij de afzuiging op stand 2 of 3 zetten.  Ik heb tevens gecontateerd dat het ook vaak is als zij naar het toilet zijn gegaan, na toillet gebruik is de overlast circa 3-4 minuten.

De overlast overschreidt de bouwnorm van 30 db ruim met een overlast van 80db. Na controle is gebleken dat er geen afzuigkap met moter is (de meest voor de hand liggende oorzaak) Nu vermoed ik dat zij een buisventiloter in het toilet of de badkamer hebben geinstalleerd. Weet iemand of dit is toegestaan in een appartement met mechanische afzuiging en of dit inderdaard het systeem uit balans brengt zoals een afzuigkap's met motor doet?

Met name late avond uren, 's nachte en 's morgens vroeg is het om gek van te worden, mijn slaapkamer bevind zit op slechs 2 meter van de ruimte met de afzuigunit en het geluid dreunt overal doorheen.

14954 8 Rapporteer

simon55
door simon55 - Dec 17, 2016 om 12:17
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals u omschrijft dat als uw buren naar t toilet zijn gegaan de overlast circa 3 - 4 minuten is ,  zullen ze mogelijk daar n lekker goodkoop ventilatortje € 14,95 van de Gamma hebben ingebouwd . Van die dingen wordt je stapelgek . Mijn naaste buren hadden t tot drie jaar geleden ook ik heb ze er op aangesproken en hebben toen n andere aangeschaft en weg was de overlast.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vermoedt....... Hebt u al eens contact opgenomen met de buren? En waar haalt u de bouwnorm van 30 db vandaan? 80 db is erg hard, wel het geluid van vrachtverkeer. Bent u niet een beetje abuis?

Als er in een appartementencomplex een systeem van mechanische afzuiging is, is het niet de bedoeling, dat er nog extra ventilatoren op het systeem worden aangesloten.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 17, 2016 om 12:37
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Nu lijkt 80dB me wel erg veel als je volgens de normen meet.
Bij mij zorgden hoogstwaarschijnlijk 7 niet uitschakelbare ventilatoren in ons rijtje woningen voor een zeer hinderlijke laag frequente bromtoon. (LFG)
Vesteda, de verhuurder, wilde geen actie serieuze ondernemen en uiteindelijk ben ik moeten gaan verhuizen.

hansje klein
door hansje klein - Dec 17, 2016 om 12:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

80db is een (a-)buisventilato...... !!

Tegenvraag: Bent u de enige in het wooncomplex die in last heeft van de storm en geluidsoverlast?

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2016 om 16:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie de reactie van @tijger1. Nee, het is in de regel niet toegestaan om op afzuigsystemen van een appartement zoiets aan te sluiten.
Lees ook de regels van uw contract en van het gebouw eens door.

hansje klein
door hansje klein - Dec 17, 2016 om 17:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer het een centraal ventilatiesysteem in huurwoningen is wordt vaak verwezen naar benodigde certificaties, het indienen van een klacht bij de verhuurder en/of de Woonbond. U heeft op de vraag of meerdere partijen klachten hebben (nog)niet gereageerd, maar sàmenwerken is ook een optie wanneer de bovenbuur stommetje speelt.

tenormin
door tenormin Dec 17, 2016 om 17:58
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat niet meer reageren is tegenwoordig meer schering en inslag.

hansje klein
door hansje klein Dec 17, 2016 om 19:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik erger me er óók al langer aan. Aanmelden, onduidelijke opmerking of onvolledige vraag, zeuren, niet meer reageren en al helemaal géén feed-back of bedankje meer. U vraagt en wij draaien.....zonder mij!

Ik ben al gestopt met het vragen beantwoorden die van de eigen domheid druipen......zoals "ik heb ergens goedkope schoenen op een website gezien of gekocht......" of "iemand heeft mij opgebeld, of ik heb een proefpakket besteld en nu zit ik aan een abo vast....."!

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien daarvan, ik heb in mijn badkamer ook een ventilator. Nou heb ik geen decibellen meter maar ik weet toch heus heel zeker dat hij geen 80 db afgeeft. Nou was hij wel van Karwei en niet van de Gamma.:-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2016 om 14:06
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Huurwoning: schakel de verhuurder in. Appartementseigenaar: schakel de VVE in.
Ik denk dat het probleem gelegen is in het feit dat de afvoer/ventilatie van uw woning gekoppeld is met die van uw bovenburen. Als die dan een mechanische ventilator hebben geplaatst betekent dat, dat de bij hen geforceerd afgevoerde lucht ook naar uw woning wordt geblazen. Het feit dat u het geluid ook hoort geeft een bevestiging van dat vermoeden.