maaike78
door maaike78 Aug 7, 2008 om 11:45
Huishouden & energie

Gewaxt hout, kun je dat nog verven?

Wij hebben een mooie eettafel en bijpassend dressoir. Maar na 7 jaar willen we deze meubelen wit verven. Er is alleen 1 probleem: de tafel en het dressoir zijn gewaxt. Hoe nu te werk?

Groetjes Maaike.

52086 25 Rapporteer

stacey
door stacey - Aug 7, 2008 om 12:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Niet veel over terug te vinden behalve dit;

--Let op of het geen gewaxed hout is. Dat lijkt vaak onbehandeld maar de verf hecht er slecht op en je krijgt veel last van gekke plekken en druipers--

Dus lijkt me geen doorslaand succes ;-(

Informeer eens bij speciaalzaak/verfhandel die kunnen je dan gelijk goed adviseren hoe het karwei aan te pakken als het wel met goed resultaat mogelijk is.

Succes,

hp
door hpvantiel - Aug 8, 2008 om 12:52
14 Antwoorden / 1 Vragen

laten logen en licht opschuren daarna als het hout goed droog is

kun je schilderen,kosten vallen wel mee

tolsma1945
door tolsma1945 - Aug 8, 2008 om 13:11
229 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Maaike.
Alles is te schilderen,zo ook de gewaxte produkten.De enige manier is het houtwerk met  THINNER, maar dan echte thinner (geen terpentine) te ontvetten,wel heel erg zorvuldig doen,en niet zuinig zijn met de thinner,dus als het ware spoelen en poetsen.Daarna de te behandelen producten met een HECHT PRIMER behandelen,dan is het gewoon te schilderen.Veel succes ermee.

du
door dubbelzout - Aug 8, 2008 om 13:14
100 Antwoorden / 0 Vragen

In het verleden heb ik een hele serie eiken meubelen die al ruim 80 jaar lang regelmatig dik in de was gezet waren, geheel schoon gekregen. Let op: de werkwijze vraagt om beschermd werken!! (Dikke huishoudhandschoenen, een dik regenjack, beiden strikt waterdicht). En werk buiten, in de openlucht. Caustic soda geeft heftige brandwonden).

Koop caustic soda. Verzamel een partij oude handdoeken. Maak de caustic soda aan met water net van de kook af. Handdoek in het water, even in laten weken, zodat de handdoek door en door nat is. De drijfnatte handdoek op het meubelstuk leggen, en ruim een uur laten liggen. Na dat uur de handdoek verwijderen. Op die plaats hebt u nu naturel hout!.  Herhaal dit voor het hele meubelstuk.

Probleem is de afvoer van het water, is nu chemisch afval. Er zijn bedrijfjes die dit hele proces voor u kunnen uitvoeren.

In mijn geval had ik na de klus schitterende blank eiken meubelen. Deze uiteraard mat gelakt om verkleuringen (vergelen) te voorkomen.

su
door suikerhartje - Aug 8, 2008 om 13:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd begrepen dat je de wax er heel goed af kunt halen met wasbenzine.

Succes ermee!

pluisjebaby
door pluisjebaby - Aug 8, 2008 om 13:52
31 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien kun je iets vinden op de site van:

www.omaweetraad.nl

Veel suc6

pluisjebaby
door pluisjebaby - Aug 8, 2008 om 13:53
31 Antwoorden / 18 Vragen

Sorry,het goede adres is:

www.omaweetraad.com

wimbremer
door wimbremer - Aug 8, 2008 om 14:06
122 Antwoorden / 19 Vragen

Caustic soda, hoe kom je erbij.... Op meubels. Tja, als je er geen verstand van hebt moet je beter je mening niet ventileren.
De ultieme oplossing. Breek een oude ruit in stukken. Krab nu met een scherpe kant de waslaag eraf. Het is een zeer precies, behoorlijk tijdrovend en precies klusje (Nou ja, klusje...) maar het gaat erg goed. Pas op dat je geen krassen in het hout maakt. Doe eventueel handschoenen aan, glas is erg scherp!)  Best is, met een glassnijder licht gebogen stukken te snijden, daar krab je het best platte vlakken mee (in feite krab je - met de was - het bovenste laagje van het hout eraf. Wees er daarom zeker van dat het MASSIEF hout is!!!). Daarna afwassen met terpentine en licht opschuren. Ik heb dit een aantal jaren met een deur gedaan die met Barnar olie was behandeld (Ook al van die troep die je er nergens mee afkrijgt; ook niet te schuren!)
Als je ze echt wit wilt schilderen (dekkend bedoel ik) kun je de grote platte vlakken met puimsteen schuren en dit er met een plamuurmes weer "afschuiven" (Ben je meteen eventuele krassen kwijt) daarna schuren en schilderen (eerst gronden, dan twee keer aflakken) Tussen de lagen door goed schuren.  (Dit advies wordt u gegeven door een meester-schilder)

wimbremer
door wimbremer - Aug 8, 2008 om 14:13
122 Antwoorden / 19 Vragen
af
door aflierman - Aug 8, 2008 om 14:59
128 Antwoorden / 0 Vragen

maaike78,
Hoi Maaike,met Thinner lijkt mij een goede oplossing!!!
Maar doe het niet binnen of zet alles open anders loop je in het gunstige geval kans dat je wakker wordt in het ziekenhuis.
En zeker geen open vuur bij gebruiken!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Daarna evt. na lopen met ammoniak en weer alles open en geebn vuur in de buurd.
Veel succes en hoop voor je dat het mooi wordt.
Groetjes.
A.F.

sjj
door sjj - Aug 8, 2008 om 17:23
13 Antwoorden / 1 Vragen

Gwaxt hout ontvetten.

Eerst de meubels zeer goed ontvetten met thinner.

Daarna goed schuren en nog maals ontvetten met thinner en daarna nog een keer schuren.

Dan nog een keer ontvetten met amoniak en na bewerken met zeer fijn staalwol.

Pas op dat als je de meubels met thinner behandeld dat dit in een goed geventileerde ruimte doet of buiten in de open lucht.

Geen open vuur gebruiken want het geeft explosie en brand gevaar.

co
door coudrier - Aug 8, 2008 om 18:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar een goede verfzaak,en koop daar een pakje st.Marc.

Ik heb hier heel goede ervaringen mee bestaat trouwens al zo,n jaar of vijftig.Ik heb het vele malen met sucses gebruikt is goed voor jezelf goed voor het millieu en goed voor je meubelen.  Je kan het gewoon binnen zonder enig gevaar gebruiken (ruikt nog eens lekker ook). Veel sucses ik hoop dat je hier iets mee kunt.

edwardus
door edwardus - Aug 8, 2008 om 21:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat jammer dat er een aantal goedbedoelde maar onjuiste antwoorden is gegeven.

Waslaag verwijderen doe je met terpentijn (niet terpentine) of met een middel dat Rinser genoemd wordt, vraag er maar naar in de verfspeciaalzaak. Dit herhaal je net zo lang tot er niks meer af komt.

Daarna kun je op de normale handelingen als schuren en lakken overgaan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 9, 2008 om 02:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Maaike,

Als het eikenhout betreft, zou ik er niet met ammonia op gaan. Eiken wordt daar zwart van, waardoor de volgende laag slechter dekt.
 En inderdaad, werk BUITEN met thinner, zonder sigaret!
Hardware ERror MAN.

hd
door hderoever - Aug 9, 2008 om 10:21
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt je meubels heel simpel met pure amoniak afnemen. Doe dit met een schuursponsje en trek handschoenen aan en doe dit in de buitenlucht. Dit moet je wel zolang herhalen totdat de wax eraf is en het hout goed laten drogen. Zelfs op gefineerd hout lukt dit. Dan alles schuren en verven. Je kan bij de verfspeciaalzaak ook iets kopen wat op amoniak lijkt wat niet zo stinkt als amoniak, maar het is veel duurder dan amoniak. Ikzelf heb zo al drie kasten (gekocht op marktplaats en in een kringloopwinkel) behandeld en geschilderd en ze zien er prima uit. Het is eventjes een werk, maar dan heb je wel eer van je werk. Succes!

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 10, 2008 om 14:40
632 Antwoorden / 58 Vragen

@eduwardus (gewoon ff uit nieuwsgierigheid)

Terpentine of terpentijn, is dat niet hetzelfde dan???

Nooit geweten.

Groetjes, Wilma

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 10, 2008 om 14:41
632 Antwoorden / 58 Vragen

@edwardus (-u, sorry)

edwardus
door edwardus - Aug 10, 2008 om 15:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee. Terpentijn is een product dat uit hars wordt gewonnen en terpentine is een synthetisch middel.

Hier is wat achtergrond: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentijn

(wist ik tot een paar jaar geleden ook niet hoor)

tontoos
door tontoos - Aug 10, 2008 om 17:41
32 Antwoorden / 14 Vragen

Jazeker die mensen die het over causticsoda hebben die hebben gelojn en zeker geen tinner ik heb het zelf aleen keer gedaan . dus ontwaxen met caustic soda goed drogen en een goede grondverf en z. Gr. Tontoos

af
door aflierman - Aug 10, 2008 om 22:05
128 Antwoorden / 0 Vragen

hderoever,
Hoi,enig ideé wat pure amoniak inhoud????
Heb in de beveiliging gewerkt op een kunstmest fabriek,daar werd pure amoniak gebruikt maar dat was wel 96%.
Daar kun je heel veel vreemde dingen mee doen samen met kunstmest.
En geloof mij,dat laat je wel ten zei je een hekel aan je leven hebt.
Vriendelijke groet,
A.F.

edwardus
door edwardus - Aug 10, 2008 om 22:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hij bedoelde natuurlijk ammonia zonder k maar dat lijkt mij ook niet de manier. Dat is een ontvettend middel, maar of het ook was kan oplossen?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2008 om 22:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Algemeen advies bij werken met caustic soda:

RUBBER HANDSCHOENEN AAN EN VEILIGHEIDSBRIL OP!

H.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 12, 2008 om 16:27
632 Antwoorden / 58 Vragen

@edwardus

Bedankt voor je moeite!

Groetjes, Wilma.

hd
door hderoever - Aug 24, 2008 om 10:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Edwardus voor je reactie v.w.b. de "k" op het einde. Jij begreep mij. Ik snap niet dat sommige mensen (bijv. flierman) altijd meteen zo fel reageren op een schrijven van een ander.

Ik kan je wel meedelen dat het echt werkt met amonia. De amonia weekt als het ware de wax los en dat verwijder je dus met het schuursponje. Het is mij prima gelukt en heb prachtig mooie kasten staan, die ik weer heb geverfd.