Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 27, 2022 om 21:40
Huishouden & energie

Gigantische sociale huurstijging

Geachte forumleden,

Vanaf 1 juli 2022 stijgt de huur van mijn sociale huurwoning met 50 euro.....
Hiermee wordt de liberalisatiegrens doorbroken.....

Duizenden sociale huurders hebben hiermee te maken.

Heeft iemand suggesties om deze gentrificatie te stoppen?

8052 32 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 27, 2022 om 22:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Helaas, het is goedgekeurd door de Regering. Kreeg vandaag de brief: van €680,97 naar €694.29. WOZ waarde is €172.000. Dus gelukkig geen €50,00. Ik val onder verhogingspercentage van 2,3%. Dus geen idee wat er in jouw brief over percentage staat. Want het kan dus zo uitpakken dat in jouw geval het inderdaad hoger is in percentages. Wat is jouw WOZ waarde van de huurwoning? Uiteraard, neem ik aan, hoger?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 27, 2022 om 23:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Ik val onder de zogenaamde ´´scheefhuurders´´.....

Maar waar moet ik heen?

Een koopwoning is te duur,vrije sector ook.,

Wat ik erg vind,is dat mensen,die in mijn situatie zitten ,in een vicieuze cirkel zitten : of je bent rijk ,of je bent arm,er zit niets meer tussen in.

Ik heb een buurman met werkende inwonende kinderen : zijn huur stijgt met 100 euro.....

Dus over 10 jaar betaalt hij dus 1000 euro meer aan huur,zolang zijn kinderen bij hem wonen.....

De woningcrisis wordt zo op het bordje gelegd van de sociale huurders.

tenormin
door tenormin Apr 27, 2022 om 23:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is inderdaad de tragedie van 'scheefwoners'. Teveel inkomen, dus daarom meer huurverhoging, te weinig geld om vrije sector te gaan wonen of huis te kopen. Maar wat is dan de WOZ waarde van je sociale huurwoning? Dan is het misschien, helaas, toch reeël (en voor jou te duur). En vele andere mensen. Zoals je weet is het huizen tekort gigantisch. Ik zou best kleiner kunnen wonen, net als 11 vrouwen in ons flatgebouw. Maar kom je in een twee-kamer woning terecht die meer dan €880,00 is, dus Woningbouwverenigingen zijn ook niet echt flexibel om het probleem iets op te lossen. Door alleenstaanden dus een kleinere woning aan te bieden voor dezelfde huur. Dat zou ik dan wel overwegen. Maar niet meer huur betalen en veel kleiner te  gaan wonen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 00:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn WOZ waarde is 269 000 euro......

Wat ik erg vind,is dat een sociale huurwoning te duur is als je maar 1 inkomen hebt en te weinig verdient voor een vrije sector woning.

Ik noem dit ´´gentrificatie´´......

tenormin
door tenormin Apr 28, 2022 om 00:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, hoe je het wilt noemen, je WOZ is inderdaad veel hoger dan mijn huurflat. Het vervelende is: men kan hoog of laag springen: de Regering heeft het (uiteraard) goedgekeurd, dus het zal wel betaald moeten worden door jou, door mij en miljoenen andere mensen.

Franske1958
door Franske1958 Apr 28, 2022 om 07:46
415 Antwoorden / 2 Vragen

"ik val onder de zogenaamde  scheefhuurders"
Er zijn hier wel een paar oplossingen voor, echter deze werken niet meer voor dit en voor het komende jaar.
En dat is zorgen dat uw (gezamelijke) salaris onder de grens blijft.  Is het verschil een paar honderd Euro per
jaar, vraag dan uw werkgever om een salaris verlaging (deze zal U dankbaar zijn)  zodat U op het einde van
dit jaar al onder de grens zit..  Is het verschil groter als een paar honderd Euro, Ga part time werken. Dit kan U
over 2 jaar, helaas het is niet anders, heel veel geld schelen.  Als U dit zou doen dan wordt U een zogenaamde
dure scheerhuurder  met alle voordelen die daarbij horen.  Als U er dan ook op let dat uw spaarvermogen
onder de grens blijft . gaat U mogelijk een aantal toeslagen ontvangen en is over 2 jaar mogelijk uw financiele
voordeel  per saldo veel groter  dan wat U heeft toegegeven door part time te gaan werken.

panter22
door panter22 Apr 28, 2022 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

@franske1958, met een huur boven de huurtieslaggrens krijg je geen huurtoeslag, hoe laag je inkomen ook is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 10:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, dit heeft niets te maken met de WOZ waarde als al aangegeven en zie ook nog https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/

Franske1958
door Franske1958 Apr 28, 2022 om 10:26
415 Antwoorden / 2 Vragen

"met een huur boven de toeslaggrens krijg je geen huurtoeslag¨
Als iemand woont in een sociale huurwoning, wat ts zelf schrijft, is het voor zover ik weet de regel dat als iemand zijn inkomen weer onder de grens zit, dat dan de huur wordt terug gebracht tot de maximale grens voor toeslagen en kan er wel een beroep worden gedaan op toeslagen
net zolang de bewoner zijn inkomen onder die grens blijft, hetgeen met part time blijven werken eenvoudig op te lossen is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 11:26
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske,

Er is door deze asociale huurverhoging een gevaarlijke financiële situatie onstaan in Nederland : scheefhuurders kunnen geen kant op, maar er is ook een grote inflatie.....

Thecla58
door Thecla58 Apr 28, 2022 om 16:03
843 Antwoorden / 3 Vragen

De grens voor huurtoeslag is in 2022 € 763,40

Daarboven krijg je inderdaad geen huurtoeslag meer. Je hebt een redelijk goed inkomen als je 'scheefhuurder' bent. Daarmee zeg ik niet dat makkelijk is. Maar er zijn zoveel groepen die het niet gemakkelijk hebben. We hebben allemaal met inflatie te maken...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,

Omdat wij tweeverdieners zijn hebben wij het zeker nog makkelijk.

Maar...... deze huurverhoging van 50 euro is dus volgend jaar weer 50 euro, enzovoort.....

Dit is, mijn inziens, buiten proporties en is gewoon "plukken" van de middenklasse.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Apr 27, 2022 om 23:12
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wij krgen een verhoging van 2,3% (soc huurwoning) en dàt is bij wet goedgekeurd. Vroeg of laat (nog geen excel er op losgelaten) zullen wij t.z.t.  ook wel richting de "grens" gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 27, 2022 om 23:17
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik ben mij kapot geschrokken van de link hieronder :

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mijn-woning-vrije-sector-beland

Ho
door Hommer - Apr 27, 2022 om 23:14
30 Antwoorden / Vragen

Welke woningbouwvereniging betreft het?
Heeft u een foto van uw woning?
Gaat u de TS in het zonnepanelen topic nog van nuttig advies voorzien? Deze heeft namelijk de moeite genomen om uw irrelevante detailvragen te beantwoorden.

U zou de regeringspartijen of in ieder geval een kamermeerderheid een realistisch voorstel kunnen aanbieden waarbij uw huurkosten minder stijgen maar de kosten van woningbouwcorporaties gedekt blijven. En daarnaast zou u uw inkomen mogelijk kunnen vergroten.

Daarnaast lijkt revitalisering van de buurt mij niet slecht in alle gevallen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 27, 2022 om 23:19
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

Ik ben het niet met u eens.

Ik noem dit beleid "gentrificatie".

tenormin
door tenormin Apr 27, 2022 om 23:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@geboren amsterdammer, @hommer maakt de micky met je. Heeft u een foto van uw woning? Gaat u de TS in het zonnepanelen topic nog van nuttig advies voozien. Dat is vaak wat je dus zelf vraagt, dus meneer of mevrouw hommer heeft nu pret met je vraag.

rj
door rjw Apr 27, 2022 om 23:59
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Gentrificatie is op zich niet verkeerd. Het heeft er ook voor gezorgd dat veel buurten die dreigden te verpauperen weer helemaal bij de tijd zijn geraakt. En Hommer heeft natuurlijk een punt. Ook voor woningbouwverenigingen stijgen de kosten dus hoe zouden zij hun service kunnen blijven leveren als hun effectieve inkomsten dalen? Verfbeurtje overslaan? Reparaties niet meer doen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 00:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,wat u stelt is niet van toepassing in Amsterdam.

Er is heel veel nieuwbouw bijgekomen voor rijke ´´yuppen´´ van buiten Amsterdam....

tenormin
door tenormin Apr 28, 2022 om 00:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, de yuppen in Amsterdam. Maar nieuwbouw daar? Waar dan? De Elandsgracht is al bijna onbetaalbaar voor een studiootje van 22 vierkante meter. Wat dacht je van €1500,00. p.m. Weliswaar inclusief wifi en gas, elektriciteit en bijkomende kosten? Die zijn voor de eigenaar van het pand.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 00:47
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

In Amsterdam zijn heel veel sociale huurwoonblokken afgebroken en daarvoor kwamen maar weinig sociale huurwoningen terug.

Veel nieuwbouw is vrije sector of koopwoning.

De oorspronkelijke bewoners worden zo weggejaagd uit Amsterdam.

tenormin
door tenormin Apr 28, 2022 om 01:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, Almere. Maar ook daar zijn de huizen inmiddels onbetaalbaar geworden. Makelaar Alex (in Almere) - van uitstel van Executie - weet er alles van.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 03:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Grappig is, dat veel collega's van mij wonen in de "slaap" - steden Almere en Lelystad.

Maar zodra zij met pensioen gaan, willen zij terug naar Amsterdam....

Ho
door Hommer Apr 28, 2022 om 06:58
30 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is bijna de helft van het aantal woningen in Amsterdam sociale huur. Hoeveel procent van de Amsterdammers heeft een inkomen dat valt onder de liberaliseringsgrens?

@GA: het steekt me dat u zelf mijn vragen niet beantwoord, dit soort vragen wel aan anderen stelt. En als klap op de vuurpijl: indien een TS ze wel beantwoord dan blijft uw advies uit.

sira
door sira Apr 28, 2022 om 09:37
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Is het onwil van @GA dat hij niet op een reactie reageert, of heeft hij dezelfde problemen die ik ondervind op deze site?

De eerste paar dagen krijg ik per mail keurig meldingen van nieuwe reacties en daarna niets meer, ook niet in het envelopje als ik ben ingelogd. Soms ga ik naar een topic van een week oud en kom er dan achter dat er een heleboel reacties en nieuwe antwoorden geplaatst zijn.
Het gebeurt mij dus ook weleens dat ik niet reageer op een reactie onder een door mij gegeven antwoord, gewoon omdat ik geen melding krijg, ik moet toevallig naar het topic gaan.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 10:36
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer,

U vraagt mij steeds vragen, die uzelf kunt opzoeken.

Het huizensysteem in Nederland is verrot :

Het systeem dwingt je om een huis te kopen, maar die zijn duur en schaars.

Als je je baan verliest, ben je dakloos want sociale huurwoningen zijn er bijna niet meer.......

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 27, 2022 om 23:58
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 00:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dank voor uw link Marita.

Waar ik mij kapot van ben geschrokken, is dat de huur van een sociale huurwoning de liberalisatiegrens mag overschrijden....

Zie de link hieronder.....

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mijn-woning-vrije-sector-beland

marita5
door marita5 Apr 28, 2022 om 00:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Het mag , dus niks aan te doen .

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 28, 2022 om 07:29
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@geboren amsterdammer,
uit de link:

Maximale huurverhoging sociale huurwoning die wel afhankelijk is van inkomen

Heeft u met uw huishouden een gezamenlijk hoger (midden)inkomen? Dan mag de huurverhoging  voor uw sociale huurwoning hoger zijn:

  • voor huishoudens met een hoger middeninkomen: maximaal € 50 op de maandhuur;
  • voor huishoudens met een hoog inkomen: maximaal € 100 op de maandhuur
Het zal dus niet helpen om hier tegen in te gaan.

Zelf heb ik van de belastingdienst bericht gekregen dat de woningbouwvereniging bij hun te rade is gegaan in hoe ver de huurverhoging toegepast kan worden.
In de groeps app van onze flat zijn een aantal bewoners het niet eens met de verhoging en willen gezamenlijk actie ondernemen maar denk dat ze geen succes zullen hebben.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-huurverhoging

Topantwoord

Analoog
door Analoog - Apr 28, 2022 om 07:42
136 Antwoorden / Vragen

Ik heb jaren in een zelfde soort situatie gezeten dat in een rijtjeshuis wij veel meer betaalden dan de rest van het blok.

Toen wij er uit gingen is het huis direct voor zo'n 150 euro pm lager aangeboden voor verhuur.
Mensen hebben snel een mening over scheefhuurders en dan moet je maar duurder huren of kopen, maar waar en hoe?

Huurverhoging

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 28, 2022 om 08:44
2010 Antwoorden / Vragen

Dus je hebt een sociale huurwoning in Amsterdam, je huur gaat omhoog en dat kun je prima betalen? Dat klinkt nog niet zo slecht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 10:27
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Als ik elk jaar 50 euro meer moet betalen, dan betaal ik over 20 jaar 1000 euro  extra voor een oude 3 kamerwoning uit 1951 vol met gebreken zoals schimmel......

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 28, 2022 om 11:58
2010 Antwoorden / Vragen

Hé, ik zou niet dood gevonden willen worden in Amsterdam maar ze staan 10 jaar ingeschreven voor zo'n woning, dan kun je niet net doen of het niets is. Blijkbaar wil je er zelf ook niet weg dus dan lijkt mij klagen een beetje tegenstrijdig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:26
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Ik vergelijk deze huurverhoging met de benzineaccijnzen: alleen rijke mensen kunnen een grote dure auto kopen met een grote sterke motor.

Mensen met een normaal inkomen kunnen alleen een boodschappenauto rijden vanwege de hoge benzineprijzen.....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 28, 2022 om 21:06
2010 Antwoorden / Vragen

Mensen met meer geld kunnen meer betalen, niet echt groot nieuws en in uw geval is de discussie ook niet dat u het niet kan betalen, maar u geeft uw geld liever uit aan andere dingen. Ook begrijpelijk maar het heeft met eerlijk of oneerlijk niets te maken.

Topantwoord

Ja
door JannieBoe - Apr 28, 2022 om 09:06
124 Antwoorden / Vragen

Dat is nogal een bedrag. Maar de overheid heeft sociale huurwoningen bedoeld voor mensen die over onvoldoende middelen beschikken.
Dat is ook wel weer begrijpelijk en sociale huurwoningen liggen bovendien niet voor het oprapen.

Als je als paar in een sociale huurwoning woont en een huurverhoging krijgt van 50 euro dan is er een inkomen tussen € 55.486 en € 75.369.
De inkomensgrensgrens voor een sociale huurwoning is maximaal € 45.014 voor een stel.

Dat verschil van ongeveer 10000 tot 30000 euro acht de overheid voldoende om in een vrije sector huurwoning te wonen.
Of dat tegenwoordig als 'scheefhuurder' wel zo eenvoudig te realiseren is is een andere kwestie natuurlijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 10:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannieboe,

Het huizensysteem in Nederland is verrot:

Het systeem dwingt je om een huis te kopen, maar die zijn duur en schaars.

Als je je baan verliest, ben je dakloos want sociale huurwoningen zijn er bijna niet meer.....

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 12:16
124 Antwoorden / Vragen

Misschien is het voor u een troostrijke gedachte dat u niet hoeft te verhuizen. Blijf lekker genieten van uw huis en als u het geld kunt missen is het geen probleem. Mensen die aan de max qua sociale huur zitten en de wettelijke verhoging van 2.3% moeten betalen zijn ruim 17 euro per maand meer kwijt. Met een laag inkomen is dat bepaald niet niks.

Ja
door Jan Netten Apr 28, 2022 om 13:04
9 Antwoorden / Vragen

Het is bizar dat mensen met een te hoog inkomen een sociale huurwoning bezetten en dan gaan klagen over de terechte verhoging. Ja, ik weet dat de huizen markt één groot drama is maar sociale huurwoningen zijn er voor mensen met weinig, niet voor scheefwoners en gezien de huidige woningmarkt mogen de scheefwoners blij zijn dat er nog geen wet is dat bij teveel inkomen je de huur wordt opgezegd. Dus van mij mogen zij een extra huurverhoging krijgen, hoe hoger hoe beter. En nee, ik huur niet, wel ooit gedaan in de particuliere sector en bezit een volledig hypotheekvrije woning.

panter22
door panter22 Apr 28, 2022 om 16:27
6599 Antwoorden / Vragen

@CatKlein, Het begrip sociale huurwoning is jaren geleden ingevoerd toen er drastisch werd bezuinigd op de huurtoeslag.
Ik hoor het Blok nog zeggen de goedkoopste huizen zijn voor de mensen met de laagste inkomens. Iedereen riep ja, maar besefte niet wat voor gevolgen die beslissing had.
Nu wordt Geborenamsterdammer gezien als scheefwoner, terwijl hij een woning huurt van ca €800. Je kijkt hem bijna uit zijn huurwoning. Maar je hebt met jarenlange hypotheekaftrek, nu een hypotheekvrije woning, dus een bezit van een paar honderduizend euro. Daar heb jij geen €800 per maand kosten aan. Van mij mag de hypotheekrenteaftrek wel verdwijnen en mensen met een hypotheekvrij huis mogen ook wel wat extra belasting betalen per maand. Want dit is de ongelijkheid in woonruimte die ontstaan is in de samenleving. Mensen die geen geld hadden om een huis te kopen, betalen nu de hoofdprijs.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:29
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dank u Panter22 voor de duidelijke uitleg.

Ik vergelijk deze huurverhoging met de benzine accijnzen.

Alleen rijke mensen kunnen een grote dure auto kopen, die veel benzine verbruikt.

Mensen met een modaal inkomen moeten het doen met een boodschappen auto.....

Me
door Meindo Apr 29, 2022 om 12:52
61 Antwoorden / Vragen

Panter 22: In de jaren '70 zelf een huis gebouwd. Vele jaren hard gewerkt om de hypotheek te kunnen betalen. Meegemaakt dat de hypotheekrente 12 % (!) was. Maar nu op mijn oude dag heb ik er voordeel bij. En dan wilt u mij nog extra belasting laten betalen omdat mijn huis vrij is?

panter22
door panter22 Apr 29, 2022 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

@Meindo, denk je dat mensen met een minimuminkomen niet hard hoeven te werken?
Zij hebben het inkomen niet om een huis te kopen. Hebben geen vermogen op kunnen bouwen en moeten van hun AOW een huur betalen die steeds hoger wordt voor de schaarse woningen die voor hen beschikbaar zijn.
Terwijl jouw huis vele malen meer waard is geworden.
En niet te vergeten de hypotheekrenteaftrek die vroeger veel rianter was dan nu.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2022 om 09:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De reguliere toegestane huurverhoging voor woningen in de sociale sector is 2,3% als al gezegd. Als het meer is kan dat betrekking hebbenn op het fenomen dat 'scheefwonen' wordt genoemd en dus betrekking heeft op huurbedrag en inkomen.  https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/02/15/ waarin o.a. dit stata hetgeen kennelijk voor u van toepassing is.  Aanvulling: ik zie na plaatsing dat er toch al meer gelijksoortige antwoorden zijn.

Huurverhoging die wel afhankelijk is van het inkomen (van 2020)

Maximale huurverhoging die wel afhankelijk is van inkomen
Huishouden van 1 persoonHuishouden van 2 of meer personenMaximale huurverhoging per 1 juli 2022
Inkomen tot
€ 47.948
Inkomen tot
€ 55.486
  • 2,3 % voor huren vanaf € 300
  • € 25, als de huur onder de € 300 is
Inkomen tussen € 47.948 en
€ 56.527
Inkomen tussen € 55.486 en € 75.369 € 50
Inkomen hoger dan
€ 56.527
Inkomen hoger dan
€ 75.369

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 11:31
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dank voor uw link Heremietkreeft.

De bedragen zijn bruto en ik kom niet in aanmerking voor toeslagen.

Ik moet dus ook alle gemeentelijke belastingen betalen.

En, wat de situatie financieel gevaarlijk maakt, is de grote inflatie waarin Nederland nu zit.

Daarom is deze enorme huurverhoging asociaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 28, 2022 om 16:01
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBORENAMSTERDAMMER: de bedragen die genoemd worden zij de bedragen van het fiscaalinkomen. Dat is voor zover ik weet gebaseerd op het inkomen van 2020 omdat 2021 nog niet is vastgesteld. Het kan echter ook 2021 zijn indien dat wel zo is en de belastingdienst dat heeft doorgegeven.

Het belangrijkste punt is in uw geval het verschil tussen uw inkomen en de huur die u betaalt hetgeen de overheid op basis van wetgeving door de 2e kamer die wij met zijn allen hebben gekozen wordt gezien als scheefwonen.

panter22
door panter22 Apr 29, 2022 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

@Geborenamsterdammer, iemand met een bijstandsuitkering moet ook de gemeentelijke belastingen betalen.
Er zijn heel strenge regels voor kwijtschelding. Alleen als je echt niets meer hebt, dan pas krijg je kwijtschelding.

Gr
door Grunn1 - Apr 28, 2022 om 10:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Terecht, je bent een scheefhuurder die een te hoog inkomen heeft voor de woning waarin je woont.
Je kan gaan verhuizen naar een duurdere woning die past bij je inkomen of accepteren dat je huur omhoog gaat.
Sociale huurwoningen zijn voor bepaalde inkomens en is je inkomen hoger dan mag (moet) je duurder gaan wonen.

Wees blij dat je inkomen in elk geval hoog genoeg is.
Zelf heb ik de pech gehad een paar jaar geleden ruim 6% huursverhoging te krijgen omdat gekeken werd naar het inkomen van 2 jaren daarvoor. Was toen nog werkzaam en zat er boven echter daarna afgekeurd en dus 30% in inkomen achteruit gegaan en met dat inkomen zat ik in het jaar van de verhoging er net onder maar dat telde niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 10:31
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn,

De verhouding is zoek.

Mijn woning is van 1951 en heeft veel problemen zoals schimmel overlast.

Het woningsysteem in Nederland is verrot : je wordt gedwongen om een huis te kopen, maar die zijn duur en schaars.

Als je je baan verliest, ben je dakloos want er zijn bijna geen sociale huurwoningen meer.....

Gr
door Grunn1 Apr 28, 2022 om 12:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij een huursverhoging wordt niet gekeken naar de staat van de woning maar naar het inkomen en de huurprijs.

Om het tekort aan sociale huurwoningen iets tegen te gaan wil men juist scheef wonen aanpakken en dat is wat er dus gebeurd ook bij jou. Wel een nadeel is dat als je inkomen achteruit gaat je geen huursverlaging krijgt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 13:11
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1,

Vergeet niet, dat ik geen kant op kan en dus in een gevaarlijke financiële situatie zit.

Volgend jaar gaat de huur weer met 50 euro omhoog.......

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 28, 2022 om 12:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Er zijn in Amsterdam meerdere buurten met problemen en huurverhoging, klik op de volgende link :

https://www.at5.nl/artikelen/214828/naast-schimmelproblemen-krijgen-bewoners-wildemanbuurt-nu-ook-huurverhoging

Mabelle
door Mabelle - Apr 28, 2022 om 12:42
403 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe durft u met een inkomen tussen de 55.000 - 75.000 euro te klagen over een huurverhoging van 50 euro p.m.! U zit notabene voor een habbekrats in een SOCIALE huurwoning. U zou u kapot moeten schamen om te klagen over die verhoging!

Dat iemand werkloos kan worden als hij een woning koopt, telt voor IEDEREEN! Met zo'n slap argument zou dus niemand kunnen kopen.

Ga in een hoekje zitten en u schamen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 12:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Ik ben het niet met u eens.

Lees even goed de vragen en reacties hierboven door.

Het inkomen is bruto.

Op deze manier worden mensen, die een sociale huurwoning hebben financieel keihard geraakt want de huur gaat elk jaar flink omhoog.

Vergeet niet, dat ik alle gemeentelijke belastingen moet betalen en geen recht heb op toeslagen.

Deze huurverhoging zorgt voor een nog grotere kloof tussen rijk en arm.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 13:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

PS:

Als u 800 euro per maand huur voor een 3 kamer woning uit 1951 met allerlei problemen zoals schimmel een "habbekrats" noemt dan moet u echt een groot inkomen hebben.....

tenormin
door tenormin Apr 28, 2022 om 13:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar je kan wel blijven mopperen Geboren Amsterdammer, maar je inkomen is en blijft veel hoger dan van mensen die de huurverhoging van 2.3% krijgen. Dus, hoewel het onredelijk lijkt, je hebt natuurlijk veel meer te spenderen als, b.v. ik (en veel anderen). Wees blij dat je een (scheef) ☺ dak boven je hoofd hebt.

Ja
door JannieBoe Apr 28, 2022 om 13:32
124 Antwoorden / Vragen

Als u een inkomen hebt van bijvoorbeeld 65000 bruto per jaar dan betekent dat netto een kleine 3600 netto per maand. Dan is een huur van 800 euro per maand -in Amsterdam- toch heel goed te doen? Iemand die wel het juiste inkomen heeft voor sociale huur heeft al gauw 1000 euro per maand minder. Of nog minder. Ik denk dat die zich beter herkennen in 'arm en rijk'.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:34
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannieboe,

Wat mij angst aanjaagt, is dat ik volgend jaar waarschijnlijk weer een huurverhoging krijg van 50 euro enzovoort....

Ik weet, dat wij het nu (als tweeverdieners zonder kinderen) het relatief goed hebben, maar deze huurverhoging is buiten proporties.

Ik vergelijk het met de benzine accijnzen :alleen rijke mensen kunnen een grote dure auto rijden, die veel benzine verbruikt.

Mensen met een modaal inkomen moeten het doen met een boodschappen auto.

ne
door neodutchio Apr 29, 2022 om 07:49
5129 Antwoorden / 12 Vragen

We kunnen niet eens het weer voor morgen voorspellen. En u denkt al wel te weten dat er volgend jaar weer een enorme huurverhoging komt?

Zoals Robert Long het zo mooi zong: "Heb je angst voor morgen, moet je vandaag gaan hangen."
Geen idee wat uw salaris gaat doen. CAO verhogingen? Promotie? Nieuwe baan? U kijkt naar 1 punt die slechts onderdeel is van een groter iets.

panter22
door panter22 Apr 29, 2022 om 16:23
6599 Antwoorden / Vragen

@Geborenamsterdammer, wat betreft die verlaging van de benzine begrijp ik ook niet meer. Wat mij betreft hadden de hoge benzineprijzen mogen blijven. De rijkste mensen profiteren hiervan, de armsten die geen auto hebben niet. Zij moeten gebruik maken van het openbaar vervoer dat steeds duurder wordt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 19:01
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22,

Wat ik bedoel met die hoge benzine prijzen is : dat voor mensen met een modaal inkomen een grote auto te duur is qua verbruik.

Kijk maar eens wat voor een auto's staan in villa wijken in het Gooi.

Toen de benzineprijs rond € 2,50 werd, werd het heel rustig bij de Shell pomp en waren er files bij de Makro pomp....

ne
door neodutchio - Apr 28, 2022 om 13:41
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zelfs met een inkomen lager dan u heb ik gewoon een huis kunnen kopen. En een hypotheek nog niet eens 100% op 2 salarissen, er is dus ruimte mocht het ooit misgaan. Zeggen dat het onmogelijk is klopt dus niet.

U huurt al jarenlang en bent boos dat het steeds duurder word. Dan had u zelf daarop kunnen acteren. Het inkomensafhankelijk wonen is echt niet iets dat dit jaar verzonnen is. Juist de mensen die niets gedaan hebben, buiten het jarenlang profiteren van het bezet houden van een goedkope woning, krijgen nu de deksel op hun neus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 13:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik zat al te wachten op uw negatieve antwoord.

Ik weet, dat u niet in de Randstad woont en dus geen verstand heeft van de situatie hier.

Het woonsysteem is gewoon verrot in Nederland.

Men probeert scheefhuurders aan te pakken, maar vergeet daarbij dat er vrijwel geen alternatief is.

Deze maatregel zorgt er alleen maar voor dat de kloof tussen arm en rijk nog groter wordt.

ne
door neodutchio Apr 28, 2022 om 16:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Negatief of kritisch? U en ik wonen ook niet in Oekraïne, maar wil dat zeggen dat wij beide niets weten van wat er gebeurd daar? Als u niets over mijn privé situatie weet, doe daar dan ook geen uitspraken over.
Jarenlang is er zat alternatief geweest. Maar ja, als je goedkoop woont, ga je natuurlijk niet vrijwillig passend wonen. Deze 5 tientjes in de maand zullen u niet arm maken. Maar had u jaren geleden al gekocht, dan was uw sociale huis beschikbaar geweest voor mensen die het wel nodig hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio, met alle respect,

U weet ook niets over mijn financiële positie.

Ik heb nooit een woning kunnen kopen en ik had recht op een sociale huurwoning.

Mijn partner is later bij mij komen wonen waardoor wij "scheefwoners" werden.

Intussen waren de koopprijzen enorm gestegen en was kopen geen optie meer,net als vrije sector

Ik snap, dat de koopprijzen in het oosten van het land lager zijn dan in de Randstad,maar op en neer reizen is geen optie.

ne
door neodutchio Apr 28, 2022 om 20:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een maandinkomen van €4600 tot €6300,-, dat is iets dat zeker is over uw positie. Daarbij was het uw eigen keuze om samen te gaan wonen in een sociale huurwoning. Het is ook uw eigen keuze om in een gebied van Nederland te blijven wonen waar het duurder is dan elders. Het is ook uw eigen keuze geweest om jarenlang niets te doen aan die situatie.

Met uw inkomen mag u in uw handen knijpen met zo'n lage huur. U houdt ruim voldoende over een goed van te leven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 23:17
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

In het oosten van het land waar u woont zijn de prijzen van huizen lager dan in de Randstad.

me
door mein33 - Apr 28, 2022 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Lees nog eens kritisch de titel van uw topic.
Als ik het zo lees, dan bent u er juist heel tevreden mee. ;-))
Verder heb ik er geen mening over aangezien ik niet thuis ben in de problematiek van/in de sociale huursector.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:43
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Ik vind het erg hoe er in Nederland met de eigen bevolking wordt omgegaan.

Nederland doet zich voor als een rijk land, maar de eigen bevolking wordt "uitgemolken"....

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Apr 28, 2022 om 16:08
843 Antwoorden / 3 Vragen

Ik prijs mijzelf gelukkig met een huurverhoging van 1,85% (zijnde 7,70€) voor mijn appartement op de derde verdieping. Mijn wbv is zeer sociaal als ik het zo lees.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:47
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,

Het is triest om te moeten vaststellen, dat inderdaad mensen met een uitkering van de Sociale Dienst het financieel makkelijker hebben, dan mensen die net daarboven zitten en geen recht hebben op toeslagen.

Als deze huurverhoging(50 of 100 euro) elk jaar zo doorgaat, zullen meer mensen met een baan moeten aankloppen bij de Voedselbank voor een pakket.

Thecla58
door Thecla58 Apr 28, 2022 om 20:26
843 Antwoorden / 3 Vragen

@GA,

Mensen met een uitkering hebben het makkelijker? Ik denk dat je dat pas kunt beoordelen als je in hun schoenen hebt gelopen. Het valt voor niemand mee, uitkering, minimum loon of net daar boven om op dit moment rond te komen.

Ik moet eerlijk zeggen at ik verre van gecharmeerd bent van jouw kijk op mensen met een uitkering. Maar goed ik denk in jouw geval ignorance is bliss. Ga jezelf maar zielig vinden... En bij de voedselbank aankloppen voor een pakket daar gaat heel wat aan vooraf en dan moet je nog maanden op een wachtlijst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 23:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,

U heeft mij verkeerd begrepen.

Ik ben opgegroeid in armoede (voor Nederlandse begrippen) .

Ik ben begonnen met een Melkert baan.

Tja, het is best wel hard om te zeggen: werken is in Nederland alleen lonend als je een goede baan hebt.

Thecla58
door Thecla58 Apr 29, 2022 om 11:11
843 Antwoorden / 3 Vragen

@GA,

Ik kan er heel erg slecht tegen als mensen, in mijn ogen, dergelijke opmerkingen maken. Het geeft mij het gevoel minderwarig te zijn. Het is voor mensen, in mijn geval, helemaal niet prettig om na een werkzaam leven van > 30 jaar naar de gemeente moet stappen om geld te krijgen. Ik schaamde me kapot en nog steeds. Let wel, ik ben blij dat ik de IOAW heb en ik doe er met alle liefde en plezier mijn vrijwilligerswerk voor. Maar het soort opmerkingen als die van jou, of erger nog als je te horen krijgt dat je een pauper of uitvreter bent, zijn voor mij enorm kwetsend.
Dan te bedenken dat ik nog iets meer dan drie jaren moet voordat ik 67 ben en dan mijn AOW krijg. Dan krijg ik het wat ruimer.

Ik heb inmiddels sinds ik mijn laatste werk 1700+ sollicitaties de deur uit gedaan. Dan krijg je steeds te horen dat er krapte op de arbeidsmarkt is, dan denk je "He gelukkig ze hebben me nodig." Nou dat is dus niet zo... ze hebben een jong en dynamisch team. Bah bah.

tenormin
door tenormin Apr 29, 2022 om 13:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tecla58, +10. En sterkte.

panter22
door panter22 Apr 29, 2022 om 19:55
6599 Antwoorden / Vragen

@Geborenamsterdammer, je denkt nog steeds dat je een modaal inkomen hebt of lager. Een modaal inkomen is 38,000 euro bruto per jaar. Daar zit je 20.000 euro boven. Wordt wakker.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Apr 28, 2022 om 18:14
2752 Antwoorden / 41 Vragen

In zekere zin komt u qua inkomen niet in aanmerking voor een sociale huurwoning maar bent wel iemand die met een te hoog inkomen een sociale huurwoning bewoond. Ik weet niet of u het ooit opgevallen is maar de 'scheefwoners'heffing bestaat al sinds 2013 en ik meen dat heffing 4,5% bovenop het percentage van de sociale huurverhoging was. De hele 'scheefwoners' heffing wat toen al een sof omdat net als nu mensen geen woning konden aanschaffen niet vanwege de woningprijs maar de hoge hypotheek rente. Het merendeel van de scheefwoners was helemaal niet van plan om te gaan verhuizen omdat die 4,5% extra huurverhoging gezien het hogere inkomen te behappen was. U vergeet ook dat elke huurder tot 2,3% huurverhoging voor de kiezen krijgt zeg 16 euro en dat maakt dat u 50 euro min 16 euro 34 euro meer huurverhoging krijgt dan een huurder met een laag inkomen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 19:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Lees even de linken van Heremietkreeft en Sjoppy voor de juiste bedragen.

Toen ik mijn sociale huurwoning kreeg, had ik er recht op.

Mijn partner is er later bij komen wonen.

Het huizensysteem in Nederland dwingt mensen om een woning te kopen, maar hier schuilt gevaar : bij ontslag ben je verplicht om je woning te verkopen en word je meestal dakloos omdat er te weinig of geen sociale huurwoningen meer zijn.

Ik vergelijk de huurprijzen met benzine accijnzen : alleen rijke mensen kunnen een grote auto kopen, die veel benzine verbruikt.

Mensen met een modaal inkomen zijn aangewezen op een boodschappenauto.

Door de accijnzen te verhogen, heb ik geen geld meer voor andere dingen zoals vakantie, enz.

Er zal dan een dag komen, dat ik de auto niet meer kan betalen......

Hopelijk gebeurt dit niet met mijn sociale huurwoning.......

ne
door neodutchio - Apr 28, 2022 om 20:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een maandinkomen van minimaal €4600,-. Huur €800, zorgverzekering voor 2 personen €300, energiekosten €200, internet en telefonie €100, water €20, autokosten €100. Blijft er over een dikke €3.000,-. En daar kunt u niet van eten, geen brandstof voor kopen en een fatsoenlijke auto voor rijden?
Mocht u andere bedragen hebben, dan is besparen een beter plan. U word niet arm van die paar tientjes in de maand. Andere in uw situatie ook niet. De huurverhoging is namelijk bepaald aan de hand van het inkomen. Mensen met een zeer laag inkomen hebben ook maar een lage verhoging. Er komt dus geen grotere scheiding tussen arm en rijk.

En bij een koophuis hoef je die echt niet te verkopen als je tijdelijk zonder werk komt te zitten. Het word pas penibel als je je hypotheek niet meer betaald en geen regeling treft. Het is angst zaaien en stemming maken wat u doet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 20:32
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Als wij 4600 euro schoon in het handje hadden, stond er nu nieuwe auto voor de deur...... ;<)).

Het gaat er mij meer om, dat bewoners van een sociale huurwoning een makkelijke "prooi" zijn om extra geld te laten betalen omdat wij geen andere keuze hebben.

Ik vergelijk de huurprijzen met de benzineaccijnzen : alleen rijke mensen kunnen een grote dure auto kopen, die veel benzine verbruikt.

Mensen met een modaal inkomen moeten het doen met een boodschappen auto.

Als de benzineaccijnzen zo hoog stijgen, komt er een tijd, dat ik de auto moet wegdoen.

Ik vrees, dat misschien ook mijn sociale huurwoning te duur wordt.....

ne
door neodutchio Apr 28, 2022 om 20:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De grootte van een auto of de prijs van een auto heeft niets te maken met of iemand het kan rijden. Een boodschappenauto die elke dag 20km rijdt verbruikt meer brandstof dan een grote auto die eenmaal per maand 100km rijd.
Wat is groot en wat is duur? Ik ben nu bezig om de kleine boodschappenwagen in te ruilen voor een grote gezinswagen. Ja, duurder in verzekering en wegenbelasting, maar de brandstof heb je zelf in de hand.
Uw auto kost nu net zo veel als een jaar geleden. Enkel het gebruik kost extra. Kleinere stukken kan prachtig met het OV, helemaal in Amsterdam en omgeving. Langere afstanden rijd zuinig en dus goedkoop.
Voor familiebezoek ben ik goedkoper uit met de gezinswagen dan met de boodschappenwagen. Wellicht iets minder zuinig (niet gek veel aangezien de boodschappenauto een dakkoffer moet hebben en in verhouding procentueel meer gewicht meeneemt), maar door de grotere tank kan ik verder rijden en kan dus tanken bij de goedkopere pompen. Voor €1,65 per liter in Luxemburg kom ik met een volle tank tot bij familie. Met de boodschappenwagen moet ik minimaal een keer extra tanken voor €1,90 per liter.

In uw ogen ben ik wellicht rijk, ik zie dat zelf anders. Maar door de juiste keuze's te maken kan je leven zoals je wilt.

Kleine aanpassing aan bovenstaande, die €4600 was bruto. Netto is dat €3.300 waarbij u een dikke €1700,- kan overhouden om van te leven. Met mijn uitgavenpatroon zou ik €1.500 overhouden van uw salaris. En dat is dan inclusief 3 mobiele abonnementen, een duur internetabbonnement, vaste lasten voor woningeigenaren, enz, enz, enz. Boodschappen kan voor €100,- in de week (voor 2 personen makkelijk) en met 1 volle tank brandstof zou ik nog €1.000,- overhouden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 23:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Hoe zou u het vinden als de hypotheekrenteaftrek zou worden afgeschaft?

Laten we ophouden om sociale huurders te pesten.

Ik zou graag willen, dat de sociale huurwoningen weer worden verdeeld door de gemeente zoals vroeger, de marktwerking heeft weer alles kapot gemaakt.

Klik op de volgende link :

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 23:08
1749 Antwoorden / 31 Vragen
ne
door neodutchio Apr 29, 2022 om 07:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De hypotheekrente gaat ook afgeschaft worden. En daarom zorg ik er voor dat mijn hypotheek dermate laag is tegen die tijd dat dat geen problemen gaat geven. Wie wel gedonder gaat krijgen zijn de mensen die er nu niet op gaan acteren en er straks achterkomen dat de maandlasten enorm omhoog gaan.
U bent geen sociale huurder, u wordt dus ook niet gepest.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 29, 2022 om 07:58
6599 Antwoorden / Vragen

Geborenamsterdammer valt over de extra huurverhoging die hij moet betalen omdat zijn inkomen te hoog is om een sociale huurwoning te huren. Hij woont in een tweekamerwoning of een woning met 2 slaapkamers. De huurwoning was ca. €750 per maand.
Stel dat hij een duurdere woning ergens anders gaat huren.Zoals de bedoeling is.
Dan denk je dat daar 2 personen komen te wonen met een minimuminkomen of tot  €32.675.
De kale huur moet onder de aftoppingsgrens liggen. Voor 2 personen is dat €678,66. Dan moet er ca €75 per maand aan servicekosten in de huur zitten, anders komen ze niet in aanmerking voor deze woning.
Dan is de vraag wie dan wel in aanmerking komen voor deze woning
Het blijkt dat oudere alleenstaanden met vermogen boven de €118,479 en meerdersons €148 819 deze woning wel kunnen huren.
Wat valt Geborenamsterdammer dan nog te verwijten.
https://aedes.nl/huurbeleid-en-betaalbaarheid/toewijzingsregels-veranderen-1-januari-2022#:~:text=Dat%20verandert%20per%201%20januari,45.014%20euro%20(prijspeil%202022).

Topantwoord

borg queen
door borg queen - Apr 29, 2022 om 13:23
127 Antwoorden / 2 Vragen

Dan horen wij bij de waarschijnlijk weinige "gelukkigen" die dit jaar weer geen huurverhoging krijgen. Maar ja, ze zijn er blijkbaar eindelijk achter dat hun woningen van 1961 niet tot slecht zijn geisoleerd. En met al die energieverhogingen en ander zaken die de pan uit vliegen, valt er van een kale kip niet te plukken. En wat inkomen betreft zakken we hier al ook 3 jaar op rij.

Zou dit komen omdat  de inkomensafhankelijke huurverhoging van 2 personen tot € 55.486 berekend wordt? Wij zitten met ons inkomen bijna 3x zo laag. Of gelden er voor minima en modaal nog andere regels. Dat is iets wat ik nergens kan vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 18:45
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dank voor uw antwoord.

Ik raad u aan om even de linken van de forumleden te lezen.

Topantwoord

rinuszwam
door rinuszwam - Apr 29, 2022 om 13:34
19 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, !! Gewoon de huurverhoging MASAAL  NIET  BETALEN !!!  Dat noemt men SOLIDARITEIT !! helaas is dit begrip maar vooral het uitvoeren grotendeels Verdwenen !! Jammer nu zitten de gewone burgers met de problemen ! opgezadeld door al 13 jaar neoliberaal beleid door VVD / CDA én CU !!  deze laatse 2 partijen durven zich ook nog als CHRISTELIJKE PARTIJ te noemen ! Onbegrijpelijk !

Helaas de kiezer heeft dat zelf wel bepaald ! ook ONBEGRIJPELIJK !!

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2022 om 16:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Niet betalen zal geen soulaas bieden gelet op de mogelijkheden van deurwaarder en huisuitzetting. Het enige soulaas zou een andere 'stemming'in de 2e en 1e kamer moeten zijn maar dat zit er volgens mij in ieder geval voorlopig niet in. Afgezien daarvan worden er nog steeds als sociale huurwoning gebouwde woningen na opzegging huidige huurder verkocht. Wel is het ook zo dat indien de huur van een socialehuurwoning boven de huurgrens zou stijgen er recht blijft bestaan op inkomensafhandelijke huursubsidie. En door het de afgelopen jaren gevoerde belied is er ook een tekort aan huurwoningen in de 'middenmoot' vrije sector. Daar is het vastgestelde maximum qua verhoging per 1/7 3,3%.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 19:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rinus,

Dank voor uw antwoord.

Helaas durf ik zoiets niet aan.

Ik zit in de bewonerscommissie van mijn complex en probeer via die weg te protesteren.

Ik las nog een interessant stukje hoe het vroeger was geregeld, klik op de volgende link :

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 19:16
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Topantwoord

1paul
door 1paul - Apr 29, 2022 om 14:35
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dit mag gewoon als het aan alle voorwaarden voldoet, let wel, als de huur boven de subsidie grens komt heb je toch nog gewoon recht op huursubsidie als je dit al had!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 18:43
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 1Paul,

Wij zijn tweeverdieners.

Fijn weekend alvast.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2022 om 16:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als antwoord op de laatste zin van uw vraag/opmerking:  (quote: 'Heeft iemand suggesties om deze gentrificatie te stoppen?'

https://www.woonbond.nl/nieuws/veel-klachten-over-huurstijging-al-hoge-huurprijs .

2748 23'

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 18:41
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dank Heremietkreeft,

Ik ben van plan om te protesteren via de bewonerscommissie, waar ik lid van ben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2022 om 18:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GBA, helaas zal uw er via uw bewonerscommissie weinig of beter gezegd niets aan gedaan kunnen worden en zie dan o.a. dit: https://www.woonbond.nl/huurdersorganisatie/huurderswerk/rechten-huurdersorganisaties  Bent u lid van een HuurdersBelangenOrganisatie die een collectief lidmaatschap heeft voor haar leden met de Woonbond, dan is de mening van de Woonbond al bekend zoals ik al eer aangaf en kan eventueel extra ondersteunen geen kwaad. Wellicht overbodig: bij een hoge huur is het wel zinvol om na te gaan of de huur conform het puntensysteem is  (https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten) .

Topantwoord

ro
door ronny530 - Apr 29, 2022 om 16:54
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Waar men wel aan voorbij gaat is dat verhuurders van sociale huurwoningen de scheefwonersheffing wel toe moeten passen en er geen cent aan overhouden omdat die heffing in de staatskas verdwijnt. De heffing als zijnde een protest in mindering van de huursom brengen maakt dat de volledige huursom niet voldaan wordt maakt dat er een huurachterstand ontstaat. De verhuurder gaat de huurder manen om dat deel van de huur alsnog te voldoen en als die dat weigert te doen en houdt dat gedurende twee maanden vol volgt automatisch een brief van een incassobureau. Bij principieel niet betalen kan en mag de verhuurder direct een deurwaarder inschakelen die als de huurder nog niet betaald een zitting bij de rechtbank aanvraagt met naast de vordering van de achterstallige huursom ook een vordering tot beëindigen van het huurcontract. Het argument van ik ben het niet eens met de scheefwonersheffing zal de rechter doen glimlachen maar feit is en blijft dat de volledige huursom al een aantal maanden niet of niet volledig is gedaan. In het gunstigste geval besluit de rechter dat de huurder het openstaande bedrag vermeerderd met de proceskosten te voldoen. Komt de huurder niet bij de rechter opdagen dan kan de rechter niet anders dan al het gevorderde toewijzen dus ook dat de verhuurder gerechtigd is om het huurcontract te beëindigen. Massaal weigeren om die heffing te betalen zet geen zoden aan de dijk want de huurder legt dat wat de politiek heeft beslist op het bord van de verhuurder neer.

panter22
door panter22 Apr 29, 2022 om 17:34
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je niet in de war met de verhuurdersheffing?

ro
door ronny530 Apr 29, 2022 om 17:51
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Nee omdat de verhuurdersheffing aan de verhuurders opgelegd is die los staat van de huur die in rekening gebracht mag worden. De huurverhogingen zijn inkomen gerelateerd geworden en dat maakt dat een huurder die zeg maar in groep twee van de drie klasses meer huurverhoging krijgt dan een huurder in groep één.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 29, 2022 om 18:36
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Dank voor uw antwoord.

Heeft u voor mij een link waarin staat (quote) :"de scheefhuurders heffing verdwijnt in de staatskas".....?

Bij voorbaat dank.

ro
door ronny530 Apr 29, 2022 om 20:01
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Vrij simpel lees de brief die de verhuurder u gezonden heeft eens goed door want die verwijst u door en als u niet meer weet waarom die scheefhuurders heffing er gekomen is dan is google uw beste vriend.
Uw uitgave patroon doet niet terzake want de huurverhoging betreft uw vaste lasten en als die hoger worden dient u die net als huurders met een minimaal inkomen die echt in de problemen komen de voor u geldende huurverhoging te accepteren.
U heeft het qua inkomen redelijk goed voor elkaar, woont ook nog eens in een sociaal bedoelde huurwoning waar u niet uit gezet kunt worden en dat maakt eigenlijk dat u de spekkoper bent. Wie wil dat niet een redelijk inkomen en maar om en nabij 800 euro aan huur betalen. Ik zou als ik een miljoen zou winnen ook niet gaan verhuizen want goedkoper dan ik nu woon gaat hem echt niet worden.

panter22
door panter22 Apr 30, 2022 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

@Ronny 530, De inkomensafhankelijke huurverhoging  van €50 of €100 gaat gewoon naar de woningstichting.

mo
door mof - Apr 29, 2022 om 21:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In 2022 is de maximale huurverhoging van sociale huurwoningen door de minister beperkt tot 2.5% ....
als uw verhoging 50€ is dan betekent dit dat uw 2.3% gelijk is aan 50€ ... dan zou uw huidige huur dik 2100€ bedragen ... lijkt me vrij onlogisch verhaal, zelfs als de 2.3% op alleen de kale huur, exclusief servicekosten zou slaan. De kale huur zou niet meer dan max €20 omhoog mogen gaan, servicekosten ook niet veel meer dan een paar procent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 30, 2022 om 01:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mof,

Er is nieuwe regelgeving.

Lees even goed de links van medeforumleden hierboven.

Topantwoord

mo
door mof - Apr 30, 2022 om 06:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Scheefhuurders is in het algemeen een erg naief begrip . Zelf heb ik onregelmatig inkomen. Soms verdien ik een jaar boven de morm, soms eronder. Gemiddeld eronder. De belastingdienst laat toe dat achteraf over een periode van drie jaar kan worden gemiddeld. Achteraf, dus ze geven wel steeds het jaarinkomen door per jaar. Daardoor is mijn huur ook teveel gestegen in de jaren dat ik boven de norm verdiende. Maar de woningbouw zegt dat ze de hur niet naar benden mogen aanpassen, wetelijk, op grond van mijn gemiddelde inkomen. Verder heb ik een pensioengat waardoor in een jaar of tien mijn inkomen ook erg gaat dalen. Vrije sector is uitgesloten voor mij!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 30, 2022 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Klik op Hier in de link om de kamerbrief te lezen. Daarin staat:
De inkomensafhankelijke hogere huurverhoging voor huishoudens met een inkomen in de categorie hoger middeninkomen is maximaal €50 en voor huishoudens met een inkomen in de categorie hoog inkomen maximaal €100. Voor alle maximaal toegestane huurverhogingen geldt dat die toegestaan zijn zolang daarmee niet de maximale huurprijsgrens van de woonruimte wordt overschreden. Die maximale huurprijsgrens wordt bepaald door het woningwaarderingsstelsel (hoe meer punten des te hoger de maximale huurprijsgrens).
https://platformbouwinvest.nl/kamerbrief-maximale-huurverhoging-gereguleerde-sector/

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2022 om 16:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de info naar de informatie hierover van overheid en woonbod als al gegeven bij deze vraag: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/gigantische-sociale-huurstijging?id=604931

Topantwoord

lo
door loek10 - May 1, 2022 om 00:14
7 Antwoorden / 10 Vragen

Onlangs is mij gebleken dat de toeslag die woningbouwverenigingen hanteren voor huurders die qua inkomen boven de huurgrens van sociale huurwoningen

uitkomen, ook geldt voor Senioren/65plussers

In mijn ogen erg onterecht, aangezien een huis kopen voor hen niet meer mogelijk is (geen hypotheekmogelijkheid),

financiële ruimte voor een (nog) hogere huur er bij de meeste senioren niet is

en meer gaan werken om hogere woonlasten van te betalen lukt vanwege de leeftijd niet meer.

Verhuizen naar een ander (duurder) huurhuis is sowieso geen optie, daar deze er niet zijn.

Daarom werden senioren tot nu toe uitgezonderd van de inkomensafhankelijke huurverhoging

Aan deze huidige onrechtvaardige situatie dient m.i. zo snel mogelijk een eind gemaakt te worden

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 1, 2022 om 10:47
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Loek10,

Ik geef u 100 % gelijk, dat deze maatregel oneerlijk is.

Mensen wonen niet voor hun lol in een sociale huurwoning.,er is gewoon vaak geen alternatief.

Ik heb een stukje gevonden hoe het vroeger was geregeld, voordat er marktwerking was bij sociale huurwoningen, klik op de volgende link :