door heremietkreeft Jun 12, 2019 om 13:52
Huishouden & energie

Glazenwassen met gecondenseerd water

Sedert enige tijd zie ik glazenwassers die niet meer met water en zeep werken via een hoogwerker of ladder maar met een slang en borstel en gecondenseert water. Het argument is ook dat er geen vlekken worden nagelaten na het wassen. De ramen worden niet droog gezeemd of geveegd.
Hoewel dit uiteraard een veiulger methode is heb ik twijfels of de ramen door deze veeg/schoonwater behandeling wel goed schoon worden vooral als er sprake is van vettige substanties door aanslag etc. Delen jullie mijn twijfels of niet?

2854 12 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 12, 2019 om 13:55
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Er is maar 1 manier om daar achter te komen. Geen idee of er bij u een glazenwasser komt, maar controleer zijn werk voordat hij weg is. Twijfels en onderbuikgevoelens kunnen alleen weggenomen worden door feiten.

costnix
door costnix Jun 12, 2019 om 15:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De eerste keren kan er oud vuil en zeepresten van de vorige keren ramen wassen achter blijven.

Topantwoord

simon55
door simon55 - Jun 12, 2019 om 13:59
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij komt de glazenwasser ook met lange slang ( voor de hele straat ) en borstel , gedemiraliseerd water , en als ie klaar is , ziet t er puik uit. Allemachtig , prachtig

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 12, 2019 om 14:00
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2019 om 14:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Wordt hier al sedert jaar en dag toegepast bij de hoge entrees van de flats. Heel schoon, geen "nastrepen" van de ruitenwisser en natuurlijk veiliger voor de glazenwasser. Vettige substanties en vooral meeuwenpoep: helemaal weg, terwijl men met de hand daar nog eens extra kracht op moet zetten. Dus nee, ik deel uw twijfel niet.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 12, 2019 om 15:23
7177 Antwoorden / 3 Vragen

De borstel en krachtige waterstraal haalt de vettige substanties ook uit de hoeken weg.
Voordeel is ook dat er meerdere ramen tegelijk bewerkt kunnen worden.

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2019 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Delen jullie mijn twijfels of niet?
Nee, ik deel je twijfels niet. ;-
Als het niet goed schoon zou worden dan hadden ze zoveel klachten gehad dat ze die manier al gauw opgegeven zouden hebben.

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2019 om 15:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het niet of niet goed zou werken zouden de abonnementen bij deze glazenwassers heel snel opgezegd worden. Maar ze blijven hun werk behouden en er komen er steeds meer bij die op deze manier werken.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2019 om 16:08
3123 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, die deel ik niet...

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jun 12, 2019 om 16:12
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben het deels met u eens, op deze wijze worden alleen de ruiten gewassen terwijl een "echte" glazenwasser ook de kozijnen, zoals bij mij gebeurd, schoonmaakt. Of de ruiten echt schoon worden heb ik geen ervaring mee, die 11 ramen van mij op de ouderwetse manier wel .

tenormin
door tenormin Jun 12, 2019 om 17:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, die lange stokken met het speciale water hebben ook een soort hogedrukspuit erin; ze komen echt overal bij: juist bij de kozijnen, daar waar mijn gewone glazenwasser nog wel eens een behoorlijke steek laat vallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 12, 2019 om 21:06
16816 Antwoorden / 202 Vragen

@gerbera, mijn ervaring is dat in ieder geval kozijnen etc. op een hogere verdieping niet worden schoongemaakt. De glazenwasser in kwestie heeft daar geen zicht op. Ter toelichting: het betreft een glazenwasser die ook bij mij de ramen 'lapte'. Ik heb hen opgezegd omdat ik niet meer tevreden was. Hij wast wel de ramen van mijn bovenburen vanaf mijn tuin hetgeen bij mij een natte boel betekent zoals eerde niet het geval was. Daarbij is er ook nog sprake van het gegeven dat hij terwijlk ik nota bene in de tuin aanwezig ben zonder zich te melden binnekomt in in het bleomenperk gaat staan.
Op mijn kritische reactie daarop krijg ik notaq bene in eigen tuin 'een groete bek'. met beroep op erfdienstbaarheid. Erfdienstbaarheid betekent n.m.i. naast rechten ook plichten en kan hij niet alleen fatsoenlijk melden dat hij wil schoonmaken waaro ik ook zelf tuinmeubelen opzij kan zetten om te voorkomen dat die door de huidige werkwijze nat worden.

Daarbij komt om terug te komen op mijn aanvankelijke vraag dat ook mijn ramen kletsnat worden zonder dat daar met een borstel wordt gewerkt.

(Frappant vandaag, de glazenwasser is nog geen twee minuten weg en het begint 'te gieten'. )

gerbera
door gerbera Jun 12, 2019 om 21:50
7357 Antwoorden / 14 Vragen

@Tenormin, Ik schrijf toch duidelijk dat mijn glazenwasser de kozijnen zowel beneden als boven wel schoonmaakt.
En wat een andere doet is slechts gissen door u. Ook schrijf ik geen ervaring met borstelwassen te hebben dus heb ik daar geen oordeel over. En sorry, in de borstel zit geen z.g.n hogedruk spuit, want zo groot is zijn watertank nou ook weer niet.

costnix
door costnix - Jun 12, 2019 om 18:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn glazenwassers van ladders afgevallen en uit hoogwerkers. Heb als röntgenlaborant de zeer trieste resultaten van die valpartijen gezien :-((

pe
door peentjes - Jun 12, 2019 om 21:44
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nee. Prima ervaringen mee.

Jc
door JcK - Nov 18, 2019 om 17:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi heremietkreeft,

Doordat ik zelf met een soortgelijk systeem gewerkt heb kan ik hopelijk wat twijfels ten ruste leggen.

Ten eerste gecondenseert water zou kunnen maar zelf heb ik alleen met ontkalkt water gewerkt omdat dit juist de vlekken voorkomt met opdrogen.

Niet alle systemen zijn hetzelfde maar in die van mij zat een systeem die voor een gelijkmatige afgifte van zeep zorgt.
Als er niet met zeep gewerkt wordt zou het een ander middel kunnen zijn maar met alleen water gaat eventueel aanwezig vet niet of heel slecht weg.
Bovendien zijn dit soort plekken niet goed te zien als je op de grond staat en bijv. op de 3e verdieping ramen doet.

Ik kan niet terugvinden of er daadwerkelijk vieze/vettige plekken te vinden zijn of dat dit meer een theoretische kwestie is ?
Als het 1e het geval is zou ik mij zeker meer laten informeren over het systeem van uw glazenwasser en zo nodig overstappen.

Mocht het boeiend zijn is dit het systeem waar ik mee gewerkt heb.
Volgens mijn baas toendertijd waren wij 1 van de eerste die met dit systeem werkte wat hij uit amerika had laten komen.

Telescoop-stok wat tot de 5e verdieping kan komen met hier aan vast een slang met ontkalkt water wat uit een tank op een aanhangwagen komt.
In de borstel zelf zat een klein reservoir voor vloeibare zeep.