jo
door joskaa Mar 1, 2021 om 19:20
Huishouden & energie

Goede kwaliteitsverf voor kozijnen en houtwerk aan buitenkant woohuis

Ik ben op zoek naar een goede kwaliteitsverf voor de raamkozijnen en al het andere houtwerk buiten aan mijn huis.
Bij de vorige schilderbeurt gebruikte de (professionele) schilder Caperol wat zou moeten gelden als kwalitatief hoogwaardig, maar daar ben ik absoluut niet tevreden over.
Wie heeft een goed advies voor mij.

8073 23 Rapporteer

getty
door getty - Mar 1, 2021 om 19:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sikkens

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 1, 2021 om 21:30
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Joskaa,

Met buitenverf heb ik geen ervaring, maar met de binnenverf van Alabastine wel: deze verf is beter dan de huismerken, maar is wel flink duurder.

Google maar eens.

Ik zou beginnen met een kleine pot verf om uit te testen.

gerbera
door gerbera Mar 1, 2021 om 21:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

de raamkozijnen en al het andere houtwerk buiten aan mijn huis.

Waarom dan over binnenverf schrijven?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2021 om 22:04
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Omdat Alabastine ook buitenverf verkoopt.

De verkoopster van de Gamma vertelde mij dat Alabastine tot 1 van de beste merken verf behoort en niet te vergelijken is met hun huismerken.

gerbera
door gerbera Mar 1, 2021 om 22:18
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dan moet die verkoopster nog een hoop leren, Alabastine heeft voornamelijk grondverf en vulmiddelen voor buiten. En met een huismerk, van welke bouwmarkt ook, ga ik de buitenboel niet schilderen tenzij ik het elke 2 jaar wil doen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2021 om 22:22
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik heb eerst Alabastine badkamerverf gebruikt.

Na enkele jaren besloot ik het zuiniger aan te doen en kocht eigen merk badkamerverf van Gamma.

Deze verf is beduidend van mindere kwaliteit en bladdert eerder.

Dus ik had beter een tientje meer kunnen uitgeven.....

rj
door rjw Mar 2, 2021 om 12:44
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Niet zo gek dat je geen ervaring met buitenverf van Alabastine hebt, want dat verkopen ze helemaal niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 2, 2021 om 21:56
1763 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Google even op "Alabastine Grondverf Hout buiten"

justmeagain
door justmeagain - Mar 1, 2021 om 21:49
623 Antwoorden / 8 Vragen

Sigma, doet bij mij aan zonnige zijde jaar of 4 aan niet zonzijde jaar of 6.
Nu moet ik wel zeggen dat als wij opnieuw schilderen de buren vragen waarom we nu al schilderen .Dus er zit nog wat rek in de levensduur.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2021 om 21:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf Sikkens Rubbol zijdeglans gebruikt dekt zeer goed, staat de gehele dag de zon op en ziet er, na 3½ jaar nog als nieuw uit. Daarvoor dezelfde verf gebruikt die er ruim 6 jaar op heeft gezeten maar door vervanging van het glas opnieuw geschilderd moest worden.  Ook Sigma S2U is een hoogwaardige verf. Belangrijk is een goede schone ondergrond en vooral geen plamuur gebruiken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 1, 2021 om 23:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Niet tevreden.

Dit is in België  een zeer goed bekend staand merk,  en   ik denk dat die Vakman niet goed  werk geleverd heeft.
Niet goed schuren en ontvetten en  dan heb je afblader garantie.

Verder meld je een merk, en geen type verf....
Ga je zelf doen en   wie was die Vakman?

Denk eerder als je echt niet  tevreden bent  aan prutswerk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 2, 2021 om 09:16
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mij geheel vinden in de reactie van @$SOMSS.. waarbij ik aanteken dat verfspeciaalzaken en ook bouwmarkten kwalitatief hoogwaardige verfproducten leveren.

Zie deze info: https://www.verf.nl/buitenverf met nadrukkelijk de opmerking dat er hier meerdere merken worden genoemd.

jo
door joskaa - Mar 2, 2021 om 10:06
80 Antwoorden / 44 Vragen

Allen bedankt voor het meedenken!

De schilders waren 2 vakmannen hier uit de omgeving die samen een al heel lang bestaand schildersbedrijf hebben op hun eigen naam. Zij werkten enkel met dat merk omdat dat zo'n goede verf zou zijn. Na anderhalf jaar jaar kwam de roest van spijkertjes al door het hout heen, zowel aan zonzijde als buiten de zonzijde.
De verfklus is destijds niet echt prettig verlopen omdat mijn man in de gaten kreeg dat de schilders al na een half uur het gedeelte buiten de zonzijde begonnen af te lakken terwijl we heel duidelijk hadden afgesproken dat ze eerst alles in de grondverf zouden zetten. Dit deden ze omdat het volgens hen, aan die zijde niet nodig was om alles eerst te gronden.
Mijn man sommeerde ze om wel te gronden omdat we dit hadden afgesproken in de prijs en zij vooraf bij de prijsopgave al hadden kunnen beoordelen dat het gronden buiten de zonzijde niet nodig geweest zou zijn. Bovendien hadden ze vooraf aan de snelle aanvang van het aflakken met ons kunnen overleggen over het al-dan-niet gronden aan die kant en een eventuele prijsmindering. Daar reageerden ze niet enthousiast op.

Het huis is dus alsnog eerst volledig geschuurd, daarna in de grondverf gezet, toen weer geschuurd en daarna afgelakt, zoals in de prijsopgave stond.

Bij de eindfactuur kwamen ze nog meer meerprijzen aan die we na overleg niet betaald hebben. We besloten toen al meteen dat het de eerste én de laatste keer was, dat we aan dat bedrijf de verfklus uitbesteedden.

rj
door rjw - Mar 2, 2021 om 12:49
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Neem contact op met een verfspeciaalzaak in de buurt en laat je goed voorlichten. En met verfspeciaalzaak bedoel ik niet zo'n zaak die ook behang en gordijnen verkoopt, want dan kan je net zo goed naar een bouwmarkt gaan, maar een zaak die echt alleen maar verf doet (en spullen die daar direct mee te maken hebben).

me
door mein33 - Mar 2, 2021 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JOSKAA - 2 MRT. 2021 OM 10:06 Na anderhalf jaar jaar kwam de roest van spijkertjes al door het hout heen, zowel aan zonzijde als buiten de zonzijde.

@joskaa,

Tegen roestige spijketjes in de glaslatten is geen enkele verf bestand.
De roest van het spijkertje zal de verf optillen, daardoor gaat de verf scheuren en zo kan er makkelijk vocht bij en dat geeft nog meer roest.

Oplossing :  Glaslatten verwijderen, de spijkertjes er uit halen en de glaslatten herplaatsen maar dan met roestvrije (RVS) spijkertjes is de enige oplossing om dit probleem te voorkomen.

jo
door joskaa - Mar 2, 2021 om 16:26
80 Antwoorden / 44 Vragen

Dank voor je duidelijke toelichting

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 2, 2021 om 19:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

2 Mogelijkheden;

1 Spijkertjes iets dieper slaan en dan  plamuur...

2 RVS als ze  die in de juiste maat  in voorraad hebben.....

Omdat de latten er al zitten denk ik aan alle roestplekken erin rammen dus dieper en  op 2 of 3 mm diepje + plamuur zie je er niets meer van...
Maar of de vakmensen fout waren?
Waren de spijkertjes te zien of niet?
Tussen  spijkerkopje in grondverf of  plamuur propje is lastig te zien.

audb
door audb - Mar 3, 2021 om 12:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wijzol, Sikkens Rubol, Histor,Hermadix, Bridex SDX, Gamma & Praxis  eigen merk en niet te vergeten Spectrum van de Action.
Natuurlijk is dure merk verf beter maar in de handen van een slechte schilder is dat ook geen kwaliteit.

Het gaat vooral om de voorberiding van de schilderklus en de verf komt pas op de tweedeplaats.

Lambert vos
door Lambert vos - Mar 3, 2021 om 12:26
10 Antwoorden / 1 Vragen

S2u lak sikkens op terpetine basis bestelak ooit dekt hecht en ziet er strak uit

sira
door sira - Mar 3, 2021 om 12:58
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Allereerst adviseer ik je een verf met hoogglans te nemen, wel iets moeilijker met schilderen, maar het is harder en minder hechting van vuil en vlekken.
Ik heb ervaring met Wijzonol, Histor, Sikkens, maar bovenaan mijn lijst staat Boonstoppel. Na 6 - 8 jaar nog steeds dezelfde hoogglans en het verkleurt niet in de loop der jaren.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 3, 2021 om 13:04
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ken maar twee zeer goede merken . Sigma coatings en Sikkens ! Wel kan ik aanbevelen om voor buiten schilderwerk GEEN WATERGEDRAGEN VERF TE GEBRUIKEN !!! Uit ervaring weet ik dat al dat zogenaamde milieuvriendelijke verf totaal ongeschikt is om BUITEN te gebruiken . Voor BINNEN SCHILDERWERK is het prima , ook al zou ik het zelf ook niet gebruiken , maar goed . Nu even over dat BUITEN SCHILDERWERK . Ik kan je verzekeren dat je schitterende schilderwerk geen lang leven is gegeven ! Dat zogenaamde milieuvriendelijke verf op waterbasis verpoederd zeker na drie jaar en zeker de Zon Kant ! Neem aan dat je niet staat te wachten om het na drie jaar weer opnieuw te moeten schilderen . Komt nog bij dat het verwijderen van dat verpoederde verf intensiever is om het te verwijderen voor je opnieuw kan gaan schilderen . Mijn advies is : GEBRUIK GEWOON SYNTHETISCHE VERF , DUS VERDUNBAAR MET TERPENTINE , maar let wel op dat voor je gaat verdunnen eerst checkt of het nodig is om te verdunnen ,wanneer je in warm weer gaat schilderen de verf al dunner is geworden !! Eventueel maskertje op ! Buiten dat zou ik wel wat meer geld uitgeven voor een goed resultaat . DUS NIET GAAN BEZUINIGEN OP ONBEKENDE NAMEN VAN VERF . Het kan goed zijn , maar zeker is het niet . Dus houd het bij bekende merken . Succes !

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 3, 2021 om 13:21
88 Antwoorden / 2 Vragen

Schildersbedrijven , zeker tweemans bedrijfjes die beweren dat hun merk die ze gebruiken het beste is . Je er van kunt uitgaan dat zij van dat merk behoorlijk wat korting krijgen als ze dat merk inkopen , en jij er niet van profiteerd maar de volle melk gaat betalen !! En ga nou niet in zee met bedrijfjes als je zelf geen kaas gegeten hebt van verf . Zorg als het kan dat je een bekende die dat wel heeft er bij is . Anders kan je een verfgroothandel om advies vragen . En zeker vragen wat ze gaan doen , dus alle behandelingen vooraf voor er ooit verf op komt want dat word ook vaak niet gedaan zoals het moet . Het is namelijk noodzaak dat de oude toplaag goed verwijderd word

alk
door alk - Mar 3, 2021 om 14:14
86 Antwoorden / 9 Vragen

Ik gebruik Sikkens Rubbol XD. Gaat 8 tot 10 jaar mee mits als compleet systeem met voorgeschreven primer op kaal hout of op goedhechtende geschikte verf aangebracht is. Er zit verschil tussen de professionele verf welke bij de vakschilder of op internet gekocht wordt en hetzelfde merk en type verf in de bouwmarkt. Bouwmarkt verf, ook Sikkens en Sigma, is hobby verf in 3/4 liter blikken. Professionele verf zit in blikken van 1 en 2,5 liter.

Lichtere kleuren verf gaan jaren langer mee dan donkere kleuren.

pe
door peterbosmans - Mar 3, 2021 om 14:22
1 Antwoorden / 3 Vragen

sigma coating, deze verf is erg goed, ik heb er al meer dan 10 jaar bijna niets aan gedaan, het ligt er natuurlijk ook aan waar je huis staat, in de bossen in de stad of aan of in de buurt van de kust, het laatsre isverf onderhoud meer nodig dan, normaal,
m.v.g. peter

Bo
door Bonte Specht - Mar 3, 2021 om 14:26
45 Antwoorden / Vragen

Er is maar 1 soort verf goed, zie je alleen bij speciaal zaken, de bekende verf uit Scandinavië. Daar hebben ze verstand van verf op hout in alle weersomstandigheden
Jotun verf, in vele kleuren, duur? Ja, maar als je niet vaak heeft te schilderen is dat ook winst

jo
door joskaa - Mar 3, 2021 om 15:22
80 Antwoorden / 44 Vragen

Ik ga met al jullie goede adviezen aan de slag en er voor zorgen dat het hele huiis er straks weer spic en span uit ziet.
Moet lukken als ik alle tips ter harte neem!!

1paul
door 1paul - Mar 5, 2021 om 11:20
3143 Antwoorden / 0 Vragen

sikkens

St
door Stan Simons - Mar 5, 2021 om 11:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Heb de laatste 2 woningen steeds Sikkens Rubol SB gebruikt op terpentine basis. Trekt mooi strak/glad op en is gemakkelijk te verwerken en heeft een zeer lange levensduur. In 2005 woning gebouwd en zelf geschilderd (doe het zelver) en in 2017 verkocht en zag er nog strak uit (vonden ook de kopers). Kost wel €50 per liter maar dat verdient zich terug door de kwaliteit. Mvg Stan Simons.

me
door mein33 - Mar 5, 2021 om 12:54