jo
door johannes19852 Oct 2, 2021 om 11:24
Huishouden & energie

Goedendag.Zijn slimme Gas en elektrische slimme meters verplicht?

Ik verblijf de meest maanden per jaar met mijn camper in Portugal en spanje.Nu word ik elke opgebeld door een bedrijf dat werkt voor liander om slimme meters te plaatsen.Ik leg elke keer mijn situatie uit dat ik bijna nooit  thuis ben,en het zo wil laten zoals het nu is .Als antwoordt krijg ik dat het echt moet ,omdat het met de nieuwe techniek niet anders kan en dat het verplicht is.
mvg johan

6022 20 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

rj
door rjw - Oct 2, 2021 om 11:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen
2

Juist als je zo vaak van huis bent lijkt me veel handiger om slimme meters te hebben. Dan kan je in Portugal en Spanje de meterstanden thuis in de gaten houden i.p.v. dat je er na maanden achter komt dat er iets fout is gegaan.

sira
door sira - Oct 2, 2021 om 11:36
2336 Antwoorden / 24 Vragen
1

Nee, dat is niet verplicht. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, misschien dat het ooit wel wordt verplicht.

Ik weet niet of u dag- en nachtstroom hebt, maar als u geen slimme meter neemt dan verdwijnt de nachtstroom.
Wilt u straks toch een slimme meter dan moet u daarvoor betalen. Bij Liander betaalt u voor de meter en het plaatsen € 72,60

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2021 om 11:46
16845 Antwoorden / 202 Vragen
1

Neen, het is niet verplicht maar (ook) naar mijn mening wel erg handig omdat u dan ook maandelijks verbruiksoverzichten ontvangt met vergelijking met vorige maanden en overzicht van gemiddelsdverbruik van anderen in diverse woonsituaties.

Zo er grote afwijkingen zijn m.b.t. het door u afgesproken voorschotbedrag wordt dan ook een advies tot aanpassing gegeven.

Ook behoeft u niet meer zelf jaarlijks de meterstand door te geven resp. geen metercontrole te hebben. Wel blijft het raadzaam om zelf af en toe de meterstanden bij te houden.

Dave lubeck
door Dave lubeck Oct 4, 2021 om 10:37
88 Antwoorden / 2 Vragen

DOM !!! Geef gewoon zelf de meterstanden door via de website van je Energie bedrijf !!!!! En sla op wat je hebt doorgegeven !!! Klein kunstje toch om 1 keer per jaar ZELF de standen door te geven . Dan heb je nog bewijs ook !!!! Nooit vertrouwen op bedrijfen die zelf maar kunnen bepalen !!!

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 4, 2021 om 10:45
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U mag dat best dom vinden hoor? Waarom moet ik dat weten? Het is aan vraagsteller om te bepalen wat hij/zij met aan hem/haar gerichte antwoorden doet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 2, 2021 om 12:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen
1

Geachte Johannes, 

Een soortgelijke vraag is hier al eens eerder gesteld, klik op de volgende link :


https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/is-het-verstandigom-een-slimme-meter-te-weigeren

sw
door swat1500 - Oct 2, 2021 om 12:16
3778 Antwoorden / 0 Vragen
2

Het is niet verplicht om de slimme functie van de slimme meters te gebruiken. U kunt deze dus na plaatsing laten uitschakelen.
Als uw huidige meters afgekeurd zijn dan bent u wel verplicht een nieuwe (slimme) meter te laten plaatsen. Ook dan kunt het slimme deel van de meter uit laten schakelen.

marita5
door marita5 - Oct 2, 2021 om 13:10
11512 Antwoorden / 15 Vragen
0

Hallo Johannes19852 , 

Als antwoordt krijg ik dat het echt moet ,omdat het met de nieuwe techniek niet anders kan en dat het verplicht is.

Onzin , een slimme meter is niet verplicht . 

Voor verdere informatie , zie deze link , klik op de rode regel . 

https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/faq/verplicht

rj
door rjw Oct 2, 2021 om 13:17
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het is maar de vraag of het onzin is. Dag- en nachttariefomschakeling gebruikt nieuwe technologie die niet meer met oude meters werkt. We weten niet exact wat er is gezegd maar als TS dag- en nachttarieven in het contract heeft staan en die wil behouden dan moet je toch echt nieuwe meters installeren.

marita5
door marita5 Oct 2, 2021 om 13:24
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Het is maar de vraag of het onzin is , ik reageer op hetgeen Ts schrijft , een slimme meter is niet verplicht 

Iv
door Ivo W Oct 2, 2021 om 15:44
729 Antwoorden / Vragen

U mag een slimme meter weigeren.


Maar u mag een digitale meter niet weigeren. U bent verplicht om de netbeheerder (of de door hen ingehuurde aannemer) toegang tot de meterkast te verlenen voor onderhoud of vernieuwing van de eigendommen van de netbeheerder. Doet u dat niet, dan mag in het uiterste geval de netbeheerder u buitenshuis afsluiten van gas en stroom en de afsluitkosten daarvan aan u doorbereken

Ja
door JannieBoe - Oct 2, 2021 om 15:43
124 Antwoorden / Vragen
0

Als er op uw Nederlandse dak zonnepanelen liggen dan kan het verstandig zijn om de oude meter voorlopig nog even te laten zitten. 
Hier staat o.a.: 'Maar zo lang er  nog gesaldeerd (eigen verbruik verrekenen met opwekking) kan worden, doe je er verstandig aan om eerst te kijken of de huidige meter terug kan tellen. Dan kan namelijk beter de oude meter gebruikt worden. Want die oude meter kan wel terugleveren, maar niemand kan registreren hoeveel er precies is teruggeleverd.'
Vanaf 2023 verandert de salderingsregeling hoogstwaarschijnlijk en zal er waarschijnlijk een regeling komen waarbij de slimme meter vereist is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2021 om 16:56
2055 Antwoorden / Vragen
1

De aloude spraakverwarring over de 'slimme" meter. Binnen niet al te lange tiid zal een 'moderne' meter zonder zo'n draaischijf verplicht zijn en dan kunt u beslissen of u die slim of dom wil. Slim betekent dan, communiceert, en dom betekent dan dat u zelf de meterstanden door moet geven. Inderdaad dat noemen gewone mensen niet slim of dom en vandaar ook de verwarring.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 2, 2021 om 18:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen
0

Elders  in Europa moet je zelf  bij oude meters tijdig de stand doorgeven.

 

Ver weg in Europa ben je dan te laat en gaan ze schatten,  en meestal hogere standen voor  hun zekerheid.

Dat kan nog erg duur worden.

Als ze bellen kun je afspraak  in plannen als je wel  thuis bent.

Of als iemand de sleutel ook heeft  die persoon de afspraak laten vastleggen.


Ze moeten wel op tijd komen en niet jou de gehele dag laten wachten.

Dan plannen ze deze vroeg in ochtend in voor de zekerheid.

drevil
door drevil Oct 4, 2021 om 13:02
223 Antwoorden / 14 Vragen

"

Elders  in Europa moet je zelf  bij oude meters tijdig de stand doorgeven.

 

Ver weg in Europa ben je dan te laat en gaan ze schatten,  en meestal hogere standen voor  hun zekerheid.

Dat kan nog erg duur worden."


Maar geef je ze het jaar daarna weer door, krijg je dat geld ook gewoon weer terug, doordat je dan theoretisch minder verbruikt hebt.

gerbera
door gerbera - Oct 2, 2021 om 22:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen
1

Het kan zo zijn dat uw oude meter aan vervanging toe is, dus afgekeurd wordt. Deze wordt dan normaal vervangen door een "slimme" meter echter kunt u ook vragen om een digitale meter. Voordeel van de "slimme" meter is dat de standen kunnen worden uitgelezen hetgeen in uw geval misschien handig is voor de jaarafrekening.  Mocht u een "oude" meter met dubbel tarief hebben dan heeft u nu geen dag/nacht tarief meer omdat de oude meters niet meer aangestuurd worden.

ma
door malty - Oct 3, 2021 om 08:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik neem aan dat u bericht hebt gekregen van de netbeheerder en waarom uw meter zou moeten worden vervangen.
Wanneer u geen oude afgekeurde meter hebt kunt u de slimme meter gewoon weigeren

De netbeheerder zal over jaren nog wel eens zo'n gratis vervanging doen, dus als u nu niet op een slimme meter zit te wachten, gewoon weigeren.

1paul
door 1paul - Oct 3, 2021 om 08:56
3146 Antwoorden / 0 Vragen
0

nee, is nog niet verplicht, je kunt ze dus nog steeds weigeren om welke reden dan ook....

als ze je gaan vertellen dat je het anders zelf moet betalen dat is ook onjuist, zolang als jij geen opdracht geeft ergens voor is het ook niet voor jou kosten....

pa
door pa0fmy - Oct 3, 2021 om 16:05
44 Antwoorden / 12 Vragen
0

Slimme meters kunnen niet goed omgaan met apparaten die een slechte "powerfactor" hebben. Denk aan lichtdimmers, computers en apparaten met een elektronisch voedingsapparaat. Hierdoor kan het verbruik schijnbaar een flink stuk omhoog gaan. Een aantal slimme meters stoort op de radio. Vindt U of uw buren het leuk om naar verre stations te luisteren op de kortegolf of bent u zelf zendamateur of zitten er zendamateurs in de buurt neem dan voorlopig geen slimme meter of zoek op internet welk model eventueel geschikt is. Locatie van zendamateurs kunt u vinden in het antenneregister op internet.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Oct 4, 2021 om 10:30
88 Antwoorden / 2 Vragen
0

NIET INTRAPPEN!!! Er is geen 1 bedrijf die door Liander word ingehuurd om slimme meters te plaatsen! Komt nog bij dat Liander zelf je nooit zou opbellen om een slimme meter te plaatsen. Liander zal je altijd een brief CQ mail sturen of je INTERESSE HEBT, dus Liander zal je nooit verplichten om een slimme meter te laten plaatsen. Dat maak jij nog zelf uit. Ikzelf en mijn buren (beide koopappartementen) hebben het NIET laten plaatsen. Prima zo. En als je nou iedere keer gebeld wordt door 1 of andere bedrijf dan moet je dat nummer gewoon blokkeren op je telefoon, nooit geen last meer. EN MOCHT HET ZO ZIJN DAT LIANDER JOUW TELEFOONNUMMER ONGEVRAAGD AAN EEN ANDER BEDRIJF GEVEN DAN IS LIANDER STRAFBAAR OMDAT ZIJ HET NIET HEBBEN OVERLEGD MET JE! Succes en trap er niet in.

Overigens, Liander zal in de brief die ze jou toesturen hun e-mail adres geven waar je moet inloggen. En daar geven ze je twee opties. Optie of je een slimme meter wilt hebben, of dat je dat niet wilt. Daarna krijg je van Liander een e-mail dat je bevestigd hebt dat je GEEN Slimme meter wilt hebben.

he
door henkie.penkie - Oct 4, 2021 om 10:32
149 Antwoorden / 0 Vragen
0
pe
door peentjes - Oct 4, 2021 om 12:04
421 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een slimme meter is zeker niet verplicht. Het argument van liander is kul. Een half jaar geleden ontving ik een brief van mijn leverancier dat ze slimme meters gingen plaatsen. Ik kon bellen als ik geen slimme meter wilde. Dat heb ik gedaan. Mijn weigering werd gewoon genoteerd en ik heb mijn oude - niet lang geleden vernieuwde meter nog.

pe
door peentjes - Oct 4, 2021 om 12:05
421 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een slimme meter is zeker niet verplicht. Het argument van liander is kul. Een half jaar geleden ontving ik een brief van mijn leverancier dat ze slimme meters gingen plaatsen. Ik kon bellen als ik geen slimme meter wilde. Dat heb ik gedaan. Mijn weigering werd gewoon genoteerd en ik heb mijn oude - niet lang geleden vernieuwde meter nog. Ik ga trouwens niet in uw besluit treden om er wel of niet een te nemen. Ik geef alleen maar aan dat u gewoon kunt weigeren.

djfox741
door djfox741 - Oct 4, 2021 om 12:59
40 Antwoorden / 3 Vragen
0

In het begin van die slimme dingen met vraagteken, heb ik toen aangegeven geen gebruik ervan te willen maken en dat is zo op deze manier in de hun PC gezet.

Echter werd ik een poosje terug gebeldt met de mededeling dat er bij mij in de buurd een gasmeter was afgekeurd en dat dan een hele groep in die zone word afgekeurd en vervangen moet worden.

Nu kan ik vertellen dat ik de standen al 35 jaar zelf bij houd zo ook de gasmeter en er niks verdachts was opgevallen maar goed als dat zo is best, wel mog even er aan herinnert dat ik aan had gegeven en dat het genoteerd staat dat ik zo'n slimme "?" meter niet wil.

Scherts mijn verbazing dat toen de monteur er was mij vertelde dat ik ongeveer 1 uur geen elektriciteit zou hebben tijdens de werkzaamheden, mijn vraag en tevens antwoord was dat het raar was dat het electra er af moet voor een gasmeter want voor electra heb ik al een electronische [domme] meter en die zit er pas 6 jaar op.

Dus heb ik deze meneer maar weg laten gaan die er niks van begreep, heb gezegd dat hij dat maar aan de administratie moest vragen.

Zo kunnen ze dus ook je proberen je om de tuin te leiden en als je er niet bij zou zijn geweest e  een ander even gevraagd aanwezig te zijn ik was opgezadeld met zo'n pokke ding.

Nee beste meneer, U mag deze weigeren als U dat wilt.

mo
door mof - Oct 4, 2021 om 13:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Nee, het is niet verplicht. Ik krijg om de paar maanden een brief van Liander waarin mij gevraagd wordt een afspraak te maken omdat mijn meter verouderd zou zijn. Achterop de brief staat: als ik de keuze nu niet maak maar later gaat me dat 80€ kosten.
zij geven hiermee aan dat het mijn keuze is de meter te laten vervangen.

verder staat in het contract met Liander, dat ik twaalf jaargeleden heb gesloten na verhuizing naar mijn huidige adres, dat:

liander is eigenaar van de meters in mijn meterkast. Als zij iets willen onderhouden, vervangen, dan ben ik verplicht ze daartoe in de gelegenheid te stellen. Dus: als Liander tegen mijn wil de meters mocht vervangen dan hadden ze dit allang gedaan. Blijkbaar hebben ze mijn toestemming nodig, vandaar dat mij gevraagd wordt een afspraak te maken.

Hadiemassa
door Hadiemassa - Oct 4, 2021 om 22:39
2 Antwoorden / Vragen
0

Wanneer ik voor langere tijd van huis ben dan zie ik op mijn "slimme" meter van Vattenfall dat mijn gasgebruik 0,00 m3 per uur is maar dat de kosten € 0,04 per uur zijn. Als ik naar het verbruik per 24 uur kijk dan staat er dat het verbruik 0,00 m3 per 24 uur is en de kosten € 0,75 per 24 uur. Maar 24 x € 0,04 is € 0,96. Vreemd. Maar nog vreemder is dat ik helemaal geen gas gebruik bij mijn afwezigheid. Dus het gebruik zoals aangegeven 0,00 m3 klopt wel. Ik ga ervan uit dat dit bij alle Vattenfall klanten zo is. Van andere energieleveranciers weet ik niet of dat ook zo is. Bij de stroommeter kan ik niet aflezen of dat ook zo gaat omdat ik bij afwezgheid altijd wel wat stroom gebruik.  Worden we nu beduvelt met zijn allen door Vattenfall?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 4, 2021 om 23:16
2055 Antwoorden / Vragen

Uw meters zijn van het infrabedrijf en niet van uw energieleverancier. De infrabedrijf geeft uw verbruik door aan uw energieleverancier en die rekent met u af. Het zou kunnen dat uw meter kapot is, het is zeldzaam maar het gebeurt, en dan moet het infrabedrijf en niet uw energieleverancier die vervangen.

rj
door rjw Oct 5, 2021 om 05:17
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Waarvoor denken mensen als ze dingen niet begrijpen toch zo vaak dat ze dan wel beduveld zouden worden? Calimero complex?

Me
door Meindo Oct 5, 2021 om 09:23
63 Antwoorden / Vragen

HENKDEZEVENDE In de app lees ik dat het gebruik 0,00 m3 is. Dat wordt dus doorgegeven door Liander.          RJW: om het wat begrijpelijker voor u te maken het volgende:  als u in een winkel bent en u koopt niets maar als u de winkel weer uitgaat moet u toch € 1,00 betalen, wat denkt u dan?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer