duif2
door duif2 Mar 14, 2007 om 15:38
Huishouden & energie

Goudvis verkleurt

Ik heb enkele weken geleden een goudvis gekocht die boven op zijn hoofd en aan zijn vinnen zwart was.

Nu verdwijnt al het zwart en is hij bijna helemaal oranje.

Iemand vertelde mij dat alle goudvissen zwart geboren worden en later dus altijd verkleuren.

Bij de dierenwinkel waar ik hem gekocht heb zeggen ze dat dat onzin is maar weten geen verklaring voor het verkleuren.

Wie weet hier meer over?

46196 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Duif,

Kijk eens op: www.vijvervisinfo.net

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag duif:

kijk eens hier: http://www.groeninfo.com/forum/22en22101en8/albinos.html

even een stukje gekoppiepeest:

Dat Goudvissen verkleuren is een normale procedure.
De natuurlijke kleur is zwart/bruin maar door het steeds maar opfokken van Goudvissen hebben ze een onnatuurlijke kleur en vaak ook vorm gekregen.

Linda

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het niet de natuurlijke kleur is begrijp ik maar ik verwacht dat als ik een gevlekte vis koop deze ook zo blijft.

Ik maak uit de stukjes op dat er veel variaties bestaan maar niet dat verkleuren altijd gebeurt.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Duif,

als je googled op goudvissen verkleuring kom je heel wat informatie tegen. Ik zag in de gauwigheid ook iets over Watertemperatuur, dus

Google google google

Linda

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reken maar dat ik al gegoogled heb, dat doe ik bij elke vraag als eerste en als dat niets wordt dan kom ik pas hier.

Bij googelen kom ik alleen uitleg tegen over goudvissen die naar wit verkleuren. En naar mijn idee gaat daarbij het ook over oude vissen en die van mij is nog erg jong.(dat weet ik zeker want hij is gegroeid sinds ik hem heb)

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iets meer zwart water toevoegen in de kom .B

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Trouwens hoe weet u dat het een hij is ????b

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

gevonden:

wij hebben zelf een vijver met goudvissen en koi's ed. erin. De jonkie's moet echt op kleur komen ze zijn eerst zwart gekleurd en later krijgen ze pas oranje vlekken en op de duur verdwijnt al het zwart.

Tja, dat hangt van heel wat factoren af. In de eerste plaats vraag ik me af hoe de zwarte kleur vererft t.o.v. de oranje. Als de zwarte kleur dominant is dan blijven de jongen ook zwart...

Oranje goudvissen verkleuren eerder wanneer het water warmer is. Zijn ze nu nog niet verkleurd dan wordt het waarschijnlijk niet voor komende (voor)zomer. Tenzij je ze in een aquarium binnenshuis gaat houden, ook 'onverwarmd' is als snel een graad of twintig, dan heb je kans dat ze vanaf een lengte van een centimeter of 4 omkleuren. Dit is een ruwe indicatie, er is veel variatie in het moment van omkleuren. Naast temperatuur en afmetingen spelen waarschijnlijk nog erfelijke factoren een rol.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

en ook gevonden:

Oorspronkelijk geplaatst door champy:
De eerste maanden zijn jonge goudvissen gewoon zwart. Pas na ongeveer 8 maanden verkleuren ze.
Dus waarschijnlijk zullen het wel goudvissen zijn.

Nou dat van die 8 maanden dat klopt niet hoor dat gebeurdt al vrij snel dat de eerste kleur krijgen de laatste kan idd wel de nodige maanden duren ja.

en ook:

Goudvissen zijn over het algemeen zwart van kleur (natuurlijke kleur).
Maar kan varieren welke soort je heb.
Sommigen worden al met kleuren geboren, anderen juist weer niet.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

o ja en ook: op http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,30498

Geboorte

Jonge goudvissen zijn bij de geboorte bijna allemaal zwart van kleur. Geleidelijk krijgen de vissen een oranje kleur. Na circa acht maanden is de helft van de jonge goudvissen oranje. Na een jaar is 80% oranje. De overige 20% hebben langer nodig om te verkleuren, sommige zelfs enkele jaren en dan zullen er nog zwarte stukken te zien zijn. De kleuromslag van de goudvissen is een temperatuur gerelateerd proces. In de fokkerij worden de dieren bijgevoerd met caroteenhoudend voer zodat ze een mooie oranje kleur krijgen.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

dus ehhhhhh,

het is waarschijnlijk toch aan de leeftijd gerealteerd, ook al zegt je dierenhandelaar van niet.

Linda

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

oja, nog ff

het knip en plakwerk dat ik heb uitgehaald voor je duurde aanzienlijk langer dan het googlen op zich, dus waarom jij niet en ik wel de antwoorden krijg die betrekking hebben op jonge vissen die van zwart naar oranje verkleuren weet ik niet, maar ik denk haast dat je toch

niet good googled

niet goed leest

alleen leest wat je wilt lezen

of een andere zoekmachine gebruikt dan google.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Solar,

Jij googled dus beter dan ik.

Bedankt, komt er trouwens een andere vraag in me op.

Goudvissen die helemaal zwart zijn als je ze koopt, zouden die ook verkleuren of bestaan er ook die zwart blijven.?

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De dieren zijn in het begin van hun leven zwart zoals alle andere goudvissen

.Goudvis - Wikipedia

------------Naar mijn weten kleuren de meeste goudvissen vanzelf oranje...Vaak rond het derde jaar, echter sommige blijven hun hele leven zwart.-------

--------Door kruisingen met de andere gekleurde goudvissen zijn er ook gevlekte exemplaren bij gekomen en die verliezen wel vaak hun zwarte kleur maar veel blijven altijd prachtig egaal zwart met een zeer lange staart.-----------------

ve
door verwijderd - Mar 14, 2007 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel normaal dat de goudvis zijn zwarte vinnen kwijtraakt en nu oranje is.

Jonge goudvissen in miijn vijver zijn bijna allemaal zwart en kleuren in loop van het voorjaar /zomer geheel oranje soms zelfs wit .

Er is dus niets aande hand met je goudvis.

Ik hoop dat je er desondanks nog veel plezier van mag hebben

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goudvis wordt zwart geboren en word na 1 jaar oranje of wit of gevlekt.Dit is zo bij mij in de vijver.

mvg

françois

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben jarenlang een vijver gehad, meer dan 15 jaar, waarbij we ook altijd jongen hadden. Het is zo dat de jongen, nadat ze geboren zijn altijd donker gekleurd zijn, in de loop van het jaar komen er hier en daar lichtere plekken. Pas het jaar nadat ze geboren zijn komen ze langzamerhand op kleur. Dat is een natuurlijk proces, zolang de jongen zo donker zijn worden ze op een natuurlijke manier beschermd tegen rovers, omdat ze dan niet zo opvallen tegen de donkere bodem. Later als ze groter zijn komen ze pas op kleur. Dat gebeurd geleidelijk zodat ze vrij lang bont gekleurd zijn met zwarte vlekken.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

dat is de natuur, die kan, en mag je niet veranderen.
mijn dochter was bij de geboorte zwart, en nu blond.

groet

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had het ook. Goudvissen, die hier geboren zijn ( in een vijver) komen vaak swart/bruin op de wereld, omdat hier de temperaturen lager zijn. Als de vissen dan een bepaalde leeftijd hebbenbeginnen ze te verkleuren in de bekende goudviskleuren. Ik had 5 vissjes gekregen, die later allemaal verkleurden.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Duif2,

Wij hebben een vijver vol met goudvissen. Het klopt, eerst zijn ze zwart.. en zie je ze bijna niet in de vijver. Daarna krijgen ze oranje vlekken.. en mettertijd worden ze helemaal oranje.

Vreemd, dat ze dat in de dierenwinkel niet weten!!

groetjes Truusje.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de verkoper in de dierenwinkel zijn of haar huiswerk maar eens goed moet doen. Goudvissen worden inderdaad zwart geboren en gaan na een aantal weken/maanden (dat is heel verschillend) langzaam verkleuren naar hun oranje-achtige kleur. De goudvis die u gekocht heeft was dus al met het verkleuringsproces bezig.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

diegene die jou vertelt heeft dat een goudvis zwart geboren word heeft gelijk, wij hebben al 25 jaar een vijver en ik zie het jaarlijks gebeuren met de geboorte van jonge visjes,, naarmate ze ouder worden verkleuren ze inderdaad naar oranje, maar niet allemaal, er blijven er ook wel een paar zwart of gevlekt, en waar dat aan ligt weet ik ook niet, ik hoop dat je met dit antwoord een beetje tevreden bent, groetjes

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is waar, we hebben een vijver daar zitten gewone goudvissen in en sluierstaarten, elk jaar blijven er een paar jonge over,,en die ziijn zwart, het duurt een jaar en dan verdwijnt het zwart en worden ze langzaam goudkleurig,

hanni

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me nu wel duidelijk door al die antwoorden dat je een goudvis gekocht hebt van tussen 6 maanden en 1 jaar oud. Hij was dus al bijna doorverkleurd naar oranje. Ik heb zelf ook een vijver en hiet gebeurt het ook elk jaar. Lijkt me toch beter om een andere dierenwinkel te nemen, want als ze dat daar niet weten is het maar treurig gesteld daar.

Ik vraag me trouwens af waar twente die ster vandaan heeft met zijn onzinnige opemerkingen.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hen namelijk een vijver gehad en een stuk of tien goudvissen er in gedaan Na ongeveer een jaar waren ze ongeveer 15 cm en geslachtsrijp Ik kreeg ongeveer een goede 100 kleine goudvisjes En die waren allemaal helemaal zwart Pas toen ze een goede 4 cm waren werden ze beetje bij beetje oranje Er waren er ook bij die bleven zwart Dus het is heel normaal dat een goudvis zwart geboren wordt

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

een jonge goudvis is zwart.verkleuring naar oranje is voor een deel na± acht maanden,zelfs pas na enkele jaren.ook bij vissen uit het zelfde nest.ik heb vissen die eerst oranje zijn en na enkele jaren weer verkleuren naar een creme kleur. dit is in veel gevallen een erfelijke ziekte in de genen van deze vissen.dit soort ziektes van goudvissen komt veelal uit israel waar de vissen compleet kapot gefokt zijn.zodoende kan je in de handel haast alleen nog mormels van vissen kopen.die dierenwinkel van u heeft wel wat scholing nodig denk ik

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch maar weer eens teruggegaan naar betreffende dierenwinkel.

Meisje daar wist nog steeds niets over verkleurende vissen. Op mijn verzoek heeft ze naar een ander filiaal gebeld en daar zeiden ze nu inderdaad dat het klopt.

Nu blijft wel de vraag waarom ze mij niets verteld hebben.

Ik heb specifiek gezegd dat ik de zwarte vissen die ze verkopen niet mooi vond (bolle oogjes) maar dat ik die met de zwarte vlekken wel erg bijzonder vond.

Heb ik ook nog een hele tijd gezocht welke ik de mooiste vond, heeft de verkoper deze nog precies tussen de andere vandaan gevangen. Blijkt al deze moeite voor niets.

Ik zal inderdaad bij deze winkel niets meer kopen en ook dit verhaal zeker doorvertellen.

Goede reclame om zulk "bekwaam"personeel in de winkel te zetten.

Ik probeer volgende week nog wel de manager te pakken te krijgen, want eigenlijk ben ik gewoon besodemieterd door ze.

Maar ik weet nu in elk geval hoe het verkleuren komt.

Bedankt allemaal voor de moeite.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oranje en gele goudvissen zijn in hun eerste levensjaar donkerbruin gekleurd. Pas in het tweede jaar kleuren ze oranje. Het precieze moment van "omkleuren" wordt zowel door erfelijke factoren bepaald als door de watertemperatuur: in warm water kleuren ze eerder oranje. Wanneer goudvissen op kamertemperatuur worden gehouden (bijvoorbeeld in een aquarium binnenshuis) kleuren ze veel eerder om: ze zijn dan binnen een half jaar oranje. Sommige bruine goudvissen blijven in een vijver hun hele leven bruin gekleurd. Wanneer zulke vissen een paar maanden binnenshuis worden gehouden kleuren ze meestal toch nog oranje. Tijdens het "omkleuren" zijn goudvissen bijzonder aantrekkelijk gekleurd: oranje met een zwarte rug en zwarte punten aan hun vinnen. Helaas hebben ze die zwarte tekening maar een korte periode en worden ze al snel egaal oranje. Een deel van de oranje goudvissen wordt op latere leeftijd wit. Ook dit "wit worden" is erfelijk bepaald, voor individuele goudvissen is het normaal gesproken niet te voorspellen of en wanneer dit plaatsvindt.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2007 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

In onze vijver zijn ook al heel wat vissen geboren, de meesten met een  zwart/donkerbruine kleur. Sommigen zijn na 10 jaar nog zwart, ook zijn er bij die ineens na 9 jaar begonnen te verkleuren naar oranje of oranje/gevlekt. Ik begrijp nu dat het te maken kan hebben met de temperatuur van het water.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2007 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goudvissen (en nog meer witvisachtige) worden allen met een schutkleur geboren. Zou dat niet zo zijn, dan was het pasgeboren goudvisje al snel een makkelijke prooi voor ander roofvissen/vogels.

Dus een zwarte goudvis die na verloop van tijd verkleurd is normaal.

Nick

ve
door verwijderd - Apr 5, 2007 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf dit ook 2x met mijn goudvis gehad. Volgens mijn dierenwinkel is het dan een hele jonge goudvis. Deze gaat verkleuren naarmate hij ouder wordt.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals je waarschijnlijk al weet is dat de goudvis dus zwart geboren wordt. Wij hadden hetzelfde vorig jaar in onze vijver.

We vroegen ons af waar ineens die zwarte visjes vandaan kwamen, terwijl we alleen goudvissen en windes in de vijver hebben. (al zo'n 6 jaar)

Dat mysterie heeft zich dus, door het verkleuren zelf opgelost. Maar ze hadden van mij ook zwart mogen blijven!!!

ve
door verwijderd - Oct 9, 2007 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje late reactie maar toch

wij hebben al jaren een vijver en ja, goudvissen zijn zwart als ze geboren worden (schutkleur). Langzaam kleuren ze "bij". Wij begonnen met 9 vissen, en nu 32..... eigen kweek    (-;.

Nu hebben we oranje/witte, witte, oranje, oranje met witte kopjes in de vijver. Een gezellige melange.... het hoort er allemaal bij en is heel natuurlijk.

groet

djintara