ha
door harthuis Oct 14, 2005 om 15:46
Huishouden & energie

Granieten keukenblad

We zijn in het gelukkige bezit van een nieuwe keuken met een granieten keukenblad. Wat ik weten wil is: hoe onderhoud je dat blad? Wat kan er wel en wat kan er niet mee en op gedaan worden? Er wordt gezegd: geen agriessieve schoonmaakmiddelen gebruiken. Maar wat is agressief? Een sopje afwasmiddel? Cif? Of zo'n keukenreiniginsspray? Wie helpt mij?

54156 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een beetje google niet kan doen:

Onderhoud
Het onderhoud van een granieten blad is weinig veeleisend. Voor de dagelijkse verzorging is water met welk zacht afwasmiddel dan ook geschikt. Vlekken zult u direct moeten verwijderen, maar doorgaans laten zij zich met een vochtige doek al afnemen. U hoeft de plekken dan nog slechts na te drogen.

Onvermijdelijk zullen er ook vlekken ontstaan, die zich met water niet meer laten verwijderen. Speciale middelen kunnen dan uitkomst bieden. De verscheidenheid daaraan is echter groot, en niet ieder middel is geschikt voor iedere vlek. Laat u dus goed informeren in de keukenzaak.

Gebruikt u in elk geval nooit schuurmiddelen; het schuren zou de glans van het gepolijste oppervlak kunnen aantasten.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2005 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik gewoon groene zeep, zet t flink in de zeep en laat t een paar uur intrekken. even afnemen en t kan er weer een paar maanden tegen.

Groene zeep trekt in de porieen en houd vuil en vlekken tegen, succes

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een echt granieten (natuursteen) aanrechtblad betreft, dus geen gestort (betonnen) aanrechtblad, dan kunt u dat inderdaad onderhouden met groene zeep. Het is verstandig om het blad eens in 't halfjaar te impregneren met een impregneringsmiddel. Bijvoorbeeld HG Top protector. Dit voorkomt vlekvorming en maakt het blad waterafstotend.Dit middel is vaak verkrijgbaar bij de grotere doe-het-zelf zaak.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Heer Niels ,Uw opmerking over de goochelmachine doet ons deugd!
ongeveer 65% van de beantwoording kunt u daar vinden en ook de
vraagstellers(sters ) , maar ja druk druk druk en misschien een beetje
lui of onwetend.Thea&Laantje

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Heer Harthuis, Naast het prima advies van Niels, nog een tip
.Menig keuken bedrijf heeft in de regio een leverancier van
graniet.Hier maken ze ook het grafwerk,vraag het adres aan uw
leverancier en ga daar eens kijken.Laantje en ik hebben ons keukenblad
ter plekke uit gezocht en daar uitleg gekregen voor
onderhoud.Gekscherend zei Laanjte toen "KijkThea dat wil ik wel op mijn
graf " tja ze is oud en praat wat makkelijk over doodgaan
.Thea&Laantje

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het reageren!

Hartelijke groeten,

Tine 't Hart

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit eerlijk gezegd nogal een ongelofelijk stomme vraag! Dat vraag je toch bij de verkopende party vóórdat je zoiets koopt! Het schijnt dat een dergelijk blad weinig onderhoud vraagt (volgens de antwoorden) maar stel dat zo,n blad één of andere speciale aandacht nodig had waar u helemaal geen zin in had? Dan zat u toch mooi met zo'n blad opgescheept. Ik vind zoiets echt ONVOORSTELBAAR! Dit zijn dezelfde soort personen die overal over lopen te zeiken als er iets mis gaat. Zorg dan dat je voordat je iets koopt voldoende informatie inwint, en niet ná die tijd!!!

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je! :) Het lijkt ook naief, maar het is wel op een andere manier gegaan dan je denkt. En we zeuren niet over fouten hoor. Grofweg wisten we trouwens wel het een en ander over graniet en ik wilde dat ook heel graag, maar de details over onderhoud had ik niet helemaal op een rij, omdat je wat verschillende dingen hoort. Maar nu heb ik goede info gehad. Iedereen bedankt!!

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

uitleg gebruiksaanwijzing granieten werkbladen

hallo allemaal

dit heb ik bij aflevering bij mijn keuken gekregen;

nagenoeg iedere steensoort bevat kleine scheurtjes.natuursteen is een verzamelnaam voor duizenden soorten steen.deze kleine scheurtjes vergelijkbaar met nerven die in hout voorkomen zijn pas te zien als je het oppervlak tegen het licht bekijkt.graniet is een stollingsgesteente honderden miljoenen jaren geleden door de natuur gevormd.de winning vindt bijna overal ter wereld plaats.per winningsgebied is de kleur en stuctuur uniek.kleur-structuurverschillen zijn inherent aan het materiaal.getoonde of versterkte monsters kunnen alleen als indicatie gebruikt worden.hieraan kunt u geen rechten ontlenen.vandaar dat wij u de mogelijkheid geven om het werkblad bij de leverancier uit te gaan zoeken,graniet heeft niet alleen een mooie uitstraling,het heeft ook een hoge krasbestendigheid en een behoorlijke hittebestendigheid.plaats echter geen hete pannen op het blad.hierdoor kunnen kleine scheurtjes of verkleuringen ontstaan.

onderhoud;het  is niet noodzakelijk granieten bladen specieaal te onderhouden.alle werkbladen worden bij de leverancier behandeld om het vochtopnemend vermogen te reduceren en de glans te verhogen.het dient de  voorkeur graniet te onderhouden met een zacht niet schurend mareriaal zoals b.v. een sopje met groene zeep.

groetjes marloes