el
door elles.tenten@caiway.net May 10, 2021 om 10:19
Huishouden & energie

Greenchoice en Windcentrale.

Ik heb 7 jaar geleden een winddeel gekocht. Greenchoice was toen mijn energieleverancier, die het aanbod deed van korting op de energierekening bij aanschaf van het winddeel bij de Windcentrale. Vorig jaar juni ben ik overgestapt naar een andere leverancier. Na een tijd bleek, dat ik nog wel de onderhoudskosten van mijn winddeel moest betalen, maar geen rendement meer uitbetaald kreeg, omdat ik geen klant meer was van Greenchoice. Ik ben bij aanschaf niet op de hoogte gesteld van deze, ik noem het maar koppelverkoopmethode. Ik heb vorig jaar aangegeven mijn winddeel te willen verkopen, maar de termijn die de Windcentrale daarvoor aangaf, wordt voortdurend uitgesteld. Al die tijd moet ik blijven betalen en krijg ik geen opbrengst meer of een compensatie. In mijn correspondentie hierover met de Windcentrale blijven ze de verkooptermijn uitstellen en zeggen dat ze compensatie overwegen, maar er gebeurt niets. Wat te doen?

5911 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 10, 2021 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zal toch in de voorwaarden moeten staan van die aankoop van zeven jaar geleden. Die maar eens nalezen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2021 om 10:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u deze vraag beter kunt stellen via een melding bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer .

Dit lijkt mij op een toch wel ietwat gecompliceerde civiele kwestie waarvoor u mogelijk nadere actie dient te nemen. U kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/  gratis van de consumentebond of ook nader advies vragen bij https://www.juridischloket.nl/  Ik sluit niet uit dat hier in zekere zin sprake is van ingebreke blijven en zie dan dit https://www.wetrecht.nl/onrechtmatige-daad/ of https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en dan is het vooral zaak om de voorwaarden van indertijd van de overeenkomst goed na te lezen en vast te stellen of die inderdaad niet worden nageleefd.

el
door elles.tenten@caiway.net May 17, 2021 om 10:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank jevoor de tips, Heremietkreeft. Hier kan ik wat mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 10, 2021 om 10:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elles,

Het staat in de Algemene Voorwaarden(4e alinea onder "Wat levert een windvanger op? ").

Ik raad u aan uw klachten op papier te zetten en aangetekend op te sturen.

Donuts
door Donuts - May 10, 2021 om 10:58
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt nu wel overal een klacht in gaan dienen, maar begin eerst eens met het doorlezen van de voorwaarden.

marita5
door marita5 - May 10, 2021 om 11:30
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Elles.Tenten ,

Veelgestelde Vragen Windcentrale ,

Kan ik ook weer af van mijn Winddelen ?

Ja, na twee jaar kun je je Winddelen verkopen op de halfjaarlijkse verhandelmomenten. Net als bij zonnepanelen, kopen mensen Winddelen in principe voor de lange termijn. Natuurlijk kan het voorkomen dat je je Winddelen toch wilt verkopen. Je kunt tweemaal per jaar Winddelen te koop aanbieden. De Windcentrale faciliteert de verkoop van de Winddelen en gaat voor je op zoek naar een koper. Het vinden van een koper kost tijd, je kunt daarom tot uiterlijk twee weken voor de verhandeldatum aangeven dat je Winddelen wilt verkopen. Het is ook mogelijk om zelf een nieuwe eigenaar te zoeken voor je Winddelen, bijvoorbeeld een familielid.

De bepaling van de waarde gebeurt objectief, op basis van een aantal variabelen, zoals de verwachte resterende levensduur van de windmolen en de stroomprijs op het moment van verkopen. De Windcentrale rekent €15 administratiekosten per verkocht Winddeel. In de Leden- en Winddelenovereenkomst van je coöperatie staat een exacte beschrijving van de manier waarop de waarde wordt bepaald.

https://www.windcentrale.nl/hoe-werkt-het/

el
door elles.tenten@caiway.net May 17, 2021 om 10:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken de tekst. Ik heb mijn deel al bijna een jaar gelden te koop aangeboden bij de Windcentrale, maar daar ondernemen ze niets op.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 10, 2021 om 12:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na het lezen zie ik geen koppeling met energie leverancier en welke dat nog is....
Pas na aanmelden zit je daar dan aanvast.

18 jaren is vrij lang en verkopen is een ramp.
Als ik jou delen kocht  met €15,- kosten.....   leuk  maar hoe lang nog?
Via hun of onderling?

Mensen die foute woning hebben en toch een winddeel willen lijkt me het prima.
Aantal delen t.w.v. €210  minis rest jaren!
Dus als  9 jaren oude contract  zit je in theorie op €105,-
€11,67 per jaar  + onderhoud.....
Als je  de rest jaren - 1 aanbied,   dan    heeft deze koper 1 jaar cadeau en moet naar Green Choice over.
Het is hier een marktplaats maar  iets aanbieden mag dus onderling wel!

Net wat de gek er voor geeft om de resterende  jaren daar vast te willen zitten.
Leuke actie met die koppeling lastige voorwaarden helaas.

ma
door malhy2 - May 12, 2021 om 00:46
309 Antwoorden / 13 Vragen

Vreemd,

ik heb ook 5 winddelen in de grote geert maar ben wel op de hoogte dat ik vast zit aan greenchoice.
Ik heb dit oa gevonden in de voorwaarden en op de site van de windcentrale :

Op dit moment is het niet mogelijk dat meerdere energieleveranciers de stroom uit de windmolens van De Windcentrale transporteren en verrekenen met de energierekening van deelnemers. Om de stroom vanuit je eigen windmolen te krijgen is het dus een voorwaarde om klant te zijn of te worden van De Windcentrale. Je bepaalt zelf de overgangsdatum en kunt na de koop van Winddelen altijd van pakket wisselen.

De Windcentrale is sinds 2017 zelf energieleverancier, maar voor die tijd moest De Windcentrale samenwerken met een andere energieleverancier. Voor de eerste tien windmolens werkte De Windcentrale daarom samen met Greenchoice (de Grote Geert, de Jonge Held, het Rode Hert, de Ranke Zwaan, de Witte Juffer, de Bonte Hen, de Trouwe Wachter, de Blauwe Reiger, de Vier Winden en de Boerenzwaluw). Alleen Greenchoice (voor de eerste tien windmolens) of De Windcentrale (voor toekomstige windmolens) kunnen dus de stroom van je Winddelen verrekenen. Om die reden moet je, afhankelijk van je Winddelen, stroom af blijven nemen bij Greenchoice of De Windcentrale. Als je overstapt op een andere stroomleverancier zul je je Winddelen moeten verkopen.

Wanneer je een 3-jarig contract voor stroom en gas afsluit bij de Windcentrale wordt een eventuele overstapboete vergoed.

wel vreemd dat u uw winddelen niet kunt verkopen overigens.

m v g
Ed