tenormin
door tenormin Mar 7, 2018 om 20:55
Huishouden & energie

Groenland natuurlijke schoonmaakazijn

Heb nooit op datum gelet, maar genoemd schoonmaakazijn heeft een T.H.T datum. N.m.m. is dit toch op zijn minst overdreven te noemen? En niet eens 'lang houdbaar' : 6. 2018! 3 Weken geleden gekocht. Moet toch jaren 'houdbaar blijven'. Niet dat ik er over inzit, maar andere mensen misschien wel en dus dubbeltjes extra uitgeven, kost maar €0,69. Heb op alle schoonmaakmiddelen (die ik dan gebruik) een datum proberen te vinden: niet. Ik weet: eigenlijk geen Topic waard, maar toch: Groenland verdiend hier geen schoonheidsprijs mee. (te koop in de PLUS).

13409 20 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 7, 2018 om 21:00
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het biologische schoonmaakazijn en zijn er geen middelen die de houdbaarheid verhogen aan toegevoegd.

tenormin
door tenormin Mar 7, 2018 om 21:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, het is biologische schoonmaakazijn, maar toch: men nuttigt het toch niet?

sjjoppy
door sjjoppy Mar 7, 2018 om 21:53
7180 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, de mogelijkheid bestaat dat de vloeistof afbreekt en dan heb je met functieverlies te maken.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2018 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Biologische azijn voor de sla, is ook jaren goed. Dus voor de ramen maakt het echt niet uit.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 8, 2018 om 07:47
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee wat biologisch inhoudt bij azijn, ik kijk bij zout, zeep, soda en schoonmaakazijn nooit naar de datum.

panter22
door panter22 - Mar 7, 2018 om 21:02
6599 Antwoorden / Vragen

Op de vaatwastabletten van de Lidl staat ook een datum. Ook op sommige wasmiddelen. Niets van aantrekken. Je eet het niet op.

@H
door @HENK@ Mar 9, 2018 om 13:40
159 Antwoorden / 1 Vragen

er staat ook niet dat het wel of niet eetbaar is, tht betekend gewoon tenminste houdbaar tot, wanneer er op de productie van vandaag de datum van morgen op zou staan klopt het toch gewoon, het is in het geval van b.v. een wasmiddel waarschijnlijk bedoeld als grensdatum voor klachten want verkeerde opslag kan wel degelijk kwaad doen aan de kwaliteit er van dus zal een fabrikant zich daartegen in willen dekken.

wanneer in redelijke proporties m.i.z. niets op tegen toch?

panter22
door panter22 Mar 9, 2018 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Er is helemaal niets op tegen. Je weet nu dat je geen product koopt die al jaren in het schap staat.
Wasverzachter bv moet je niet te lang laten staan, want dan wordt het een dikke brij.

@H
door @HENK@ Mar 11, 2018 om 12:33
159 Antwoorden / 1 Vragen

@panter, dat bedoelde ik!!
ook b.v. bij het inslaan van wat voorraad bij een aanbieding let ik goed op de datum

simon55
door simon55 - Mar 7, 2018 om 21:18
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zelfs op batterijen te vinden. Mooi hé

tenormin
door tenormin Mar 7, 2018 om 21:47
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@simon55. Op batterijen, heb hier Duracell wel nuttig, ook n.m.m. Maart 2021: dat oxideert. Schoonmaakazijn toch niet?

ja
door janf43 Mar 7, 2018 om 22:53
733 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alleen oxidatie, maar ook zelfontlading vindt plaats. Dus daarom de aanduiding dat de batterij het beste voor een bepaalde datum te gebruiken is. Daarna wordt de levensduur beperkter.

@H
door @HENK@ Mar 9, 2018 om 13:33
159 Antwoorden / 1 Vragen

niet de slimste opmerking want op batterijen is het inderdaad mooi, die dingen hebben geen eeuwig leven en het is moeilijk om verpakt te zien of ze nog voldoen.

het is zelfs met tht datum twijfelachtig, ik koop ze niet wanneer ze bijna aan de datum zijn!!

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2018 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op batterijen is het nog nuttig. Maar schoonmaakazijn, echt achterlijk. Maar zag het ook eens op zout. Compleet dwaas, zit soms duizenden jaren in de grond.

Tijdje terug was het een onderwerp in een of ander programma. Dat ze die datum voor de nodige artikelen willen laten vervallen.

tenormin
door tenormin Mar 7, 2018 om 21:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Lijkt me een goed idee: dat laten vervallen. Ik stelde de vraag alleen maar: verbazing.

@H
door @HENK@ Mar 11, 2018 om 12:35
159 Antwoorden / 1 Vragen

zout, inderdaad vaak erg oud maar ze stoppen er weer van alles in hè, o.a. anti klonterspul enz. en dat maakt het weer "bederfelijk"

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henk. Onzin.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Mar 7, 2018 om 22:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Stel de vraag eens via het contact voor email-vragen HIER

https://www.schoonmaakazijn.nl/#natuurlijke-oorsprong

hansje klein
door hansje klein Mar 8, 2018 om 18:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tenormin ...

Ik kon er geen goede verklaring voor vinden en heb daarom (later nog) bij de producent nagehaakt.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2018 om 00:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou niet weten wat daaraan zou kunnen bederven..... zuur is het al....
Ik koop schoonmaakazijn meestal voor ca 35 cent/liter en betaal soms iets meer voor de lavendelgeur..

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 8, 2018 om 08:01
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee wat biologisch inhoudt bij azijn, ik kijk bij zout, zeep, soda schoonmaakazijn en dergelijke nooit naar de datum.

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2018 om 11:28
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid azijnzuur wat is toegevoegd. Deze hoeveelheid bepaald de houdbaarheid van het product. Hoe meer azijnzuur des te langer de houdbaarheid. Veganistische (ook wel bio genaamd) schoonmaakazijn heeft een ander gehalte, min. 4 gr per 100ml, en is bij verdunning, ja er zijn mensen die dat doen, ook voor consumptie geschikt.  Dus voor schoonmaak is het in feite onbeperkt houdbaar maar bij gebruik voor consumptie is deze beperkt. Vandaar dat er de houdbaarheidsdatum op vermeld wordt.
bron;

audb
door audb Mar 9, 2018 om 15:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als 'azijn' minder dan 4% azijnzuur bezit, mag het wettelijk geen azijn worden genoemd.https://nl.wikipedia.org/wiki/Azijn

En azijnzuur dat aan azijn wordt toegevoegd? misschien iets voor mensen met een laag IQ maar azijn is azijnzuur.

gerbera
door gerbera Mar 9, 2018 om 15:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Is dat zo? lees even de link van mij, bent u weer helemaal op de hoogte van de juiste samenstelling.
Maar lezen is blijkbaar moeilijk, ik schrijf ook min(imaal)  4 gram per 100ml en niet 4%

Azijn
 is een wateroplossing met azijnzuur (E260) en geur- en smaakstoffen. Azijn bevat zo'n 5% tot 15% aan azijnzuur.   Dus wie heeft er een laag IQ

boppe1943
door boppe1943 - Mar 8, 2018 om 11:34
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bij deze 8 producten: http://www.elleeten.nl/Trending/producten-etenswaren-die-nooit-bederven-lang-houdbaar wordt ook azijn (zonder smaakje, zoals wijnazijn) genoemd.

jo
door jorisw Mar 8, 2018 om 15:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar het kan natuurlijk wel dat de producteigenschappen veranderen. Dan is het niet bedorven, maar anders dan gewenst.

marita5
door marita5 - Mar 8, 2018 om 15:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin ,

 en dus dubbeltjes extra uitgeven, kost maar €0,69.,

Ik zag vandaag in De Jumbo , Groenland schoonmaakazijn € 0,45 ct , alle kleine beetjes helpen ;-)).

tenormin
door tenormin Mar 8, 2018 om 15:29
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kan best @marita5, was een paar weken geleden dat ik het kocht, misschien was het goedkoper, weet het niet echt meer. (En 't is nog een rot fles ook, alleen bij de dop kan je dat ding vastpakken, anders stort ie bijna in elkaar). ;-)

marita5
door marita5 Mar 8, 2018 om 15:41
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dat heb ik gezien , onhandige fles .

hansje klein
door hansje klein - Mar 8, 2018 om 16:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb (zie eerdere link) nagevraag bij de producent en het antwoord is:

Schoonmaakazijn heeft geen houdbaarheidsdatum.

Wij plaatsen derhalve ook geen T.H.T. datum op het product.

Waar u naar refereert is waarschijnlijk de geprinte productiecode.

Die wordt op de fleshals geprint.

Sales Support Employee

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2018 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou Tenormin, zet dan die oude bril maar eens op, want er zou geen T.H.T. datum op staan?:-))

marita5
door marita5 Mar 8, 2018 om 16:55
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin heeft 15 brillen , dus keuze genoeg ., maar dan wel de goede sterkte gebruiken ;-))

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2018 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is zij het inleverpunt dan? Oh nee, ik herinner me dat ze die overal heeft liggen. Heel verstandig.

marita5
door marita5 Mar 8, 2018 om 16:58
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Zeer verstandig als je dan nog niet goed leest ;-))

hansje klein
door hansje klein Mar 8, 2018 om 17:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tenormin,

Leg één van die brillen dus ook in de kast met schoonmaakmiddelen ... voordat ik me wéér blameer bij de helpdesk  ;-)) :-)) Pas op met deze fles, want de volgende keer denk u, zonder bril, dat u limonade inschenkt ... Maar misschien helpt brillenreinigen ook met schoonmaakazijn-zonder-houdbaarheidsdatum?

marita5
door marita5 Mar 8, 2018 om 17:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@hansje klein , ik vind dit wel grappig .

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2018 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, wel een ander de schuld geven, dat hij zich blameert.

aurora1
door aurora1 Mar 8, 2018 om 17:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus zoals gewoonlijk....

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2018 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

tenormin
door tenormin Mar 8, 2018 om 17:31
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@@@@ Haha, ja, heb overal die $ Tree brillen liggen. En dus net die stomme fles weer gepakt waarop staat: (met goede bril gelezen): A0217414 en eronder 06:18. Dus lijkt op komende datum: 6:18. Dus dan kennelijk geen houdbaarheidsdatum?
Als ik nu niet wist hoe het forum werkt zou ik schrijven: haal het topic maar weg. Helaas, dat blijft eeuwig achter mijn naam staan. Huilen hoor.
Bedankt voor jullie observerings vermogen. ;-)

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2018 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

6:18 is natuurlijk geen datum van produceren. Ze gaan niet nu al vermelden wat ze op 18 juni gaan doen. Die code zal wel onder meer de datum omvatten.

Is toch niets mis met die vraag? Er is een duidelijk antwoord en een terugkoppeling van de Ts. Perfect. :-))

jpm
door jpm - Mar 9, 2018 om 10:47
820 Antwoorden / 28 Vragen

Er is voor schoonmaakazijn helemaal geen houdbaarheidsdatum, gans onmogelijk. THT betekent overigens Tenminste Houdbaar Tot, meestal gevolgd door een datum. Dat hoort bij schoonmaakazijn niet te worden vermeld, want is houdbaar tot Einde Gebruik.
Op andere producten met een THT-aanduiding is de T van ‘teminste’ eigenlijk goed zolang het product niet is geopend en is bij niet opening gewoon houdbaar. Als er iets anders moet gelden staat er, als het goed is: Tenminste goed, na opening, tot: (gevolgd door een datum).

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de voorgaande reacties.

ku
door kuiphuis - Mar 9, 2018 om 13:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

De THT datum staat werkrlijk op alles vermeld, zelfs op inlegkruisjes en maandverband. Lijkt me niet echt iets om te consumeren of aan bederf onderhevig is

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan de bril maar eens opzetten. Daar staat helemaal geen T.H.T. bij.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2018 om 14:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@kuiphuis, hoe komt u daar nu bij. Maak maar een foto hier op de site met uw "bewijs". Als dat zo is eet ik mijn slipper op. ☼

th
door thieu - Mar 9, 2018 om 13:54
147 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit is er vanuit de overheid, met de beste bedoelingen, een verplichting gekomen overal een houdbaarheidsdatum op te zetten. Dat schiet echter in veel gevallen volledig zijn doel voorbij. Er wordt heel veel spul weggegooit waarvan alleen de houdbaarheidsdatum op de verpakking is verlopen. Pasta's is een goed voorbeeld van een artikel dat, droog bewaard, vrijwel ombeperkt houdbaar is. Ik ken ook voorbeelden van mensen die b.v een pak melk weggooien als de datum op het pak verlopen is. Dwaasheid ten top! Vroeger roken en proefden we gewoon en van een beetje bedorven melk ga je echt niet dood! ;-) ik drink wel eens melk waarvan de datum op het pak ruim eem week verlopen is. Geen enkel probleem!
Terecht dat er volop discussie is over de houdbaarheidsdatums op verpakkingen.  Maar uiteindelijk is het een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Van b.v. een pak melk met een datum van over een week, dat je een dagje in de hete zon zet, weet je echt wel dat dat een dag later niet meer te drinken is.
Voor de fabrikanten is die afloopdatum waarschijnlijk een godsgeschenk. Er wordt veel onnodig weggegooid wat weer opnieuw gekocht wordt.

audb
door audb - Mar 9, 2018 om 15:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zodra het zuur smaakt weg gooien?**

T.H.T is terminste houdbaar tot  en zou heus niet heel snel bederven maar je kan beter bij de Aldi/bigbazar het halen dan heb je 5 liter voor zo €1.70

En ja ook azijn kan bederven maar of je vloer of wat je er ook mee schoon maakt daar last van heeft betwijfel ik maar zodra er vlokken in de fles zitten is het wel verstandig om het maar weg te gooien.

**Schoonmaak azijn is sterker dan gewone azijn

En "biologische azijn?" gewoon links laten liggen de term Biologisch op de fles betekend dat je meer betaald voor iets wat al  Biologisch is :)

gerbera
door gerbera Mar 9, 2018 om 16:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Over IQ gesproken, lees even mijn antwoordt n.a.v. uw reactie op mijn schrijven,8mrt 11,28u

koekeloer
door koekeloer - Mar 9, 2018 om 15:49
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat is Uw vraag eigenlijk ?

tenormin
door tenormin Mar 9, 2018 om 16:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Al is uw naam @koekeloer, dan heeft u e.e.a. niet goed gelezen. De vraag was waarom er een T.H.T. datum staat op schoonmaakazijn. En wat blijkt: het is geen T.H.T. datum die op de fles staat. Lees de antwoorden allemaal maar door. Ook mijn: "dan heb ik het verkeerd gelezen" commentaar. Maar ja, u heeft helemaal geen antwoorden doorgelezen, dus... is uw conclusie dat het geen vraag is onjuist. Fijne middag/avond.

fedja
door fedja - Mar 9, 2018 om 22:49
23 Antwoorden / 3 Vragen

Tegenwoordig staat overal een houdbaarheidsdatum op. Zuren, zouten en suikers zijn helemaal niet aan bederf onderhevig. Ook ingemaakte levensmiddelen zoals jams, conserven en ingelegde levensmiddelen in zout zijn veel langer houdbaar dan op het etiket staat. Jams en conserven zijn zolang er nog geen schimmel opstaat nog goed te gebruiken. Alleen verse verpakte groenten en vlees en vis moet je wel rekening houden met de uitverkoopdatum. Maar zelfs koffie, die nog verpakt is, blijft veel langer houdbaar. En de datum op schoonmaakmiddelen zou ik helemaal niet opletten. Ga op je gevoel af en kijk of het er nog goed uitziet en of het nog goed ruikt.

ha
door harryromijn - Mar 10, 2018 om 00:07
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit vanaf 1977 in de levensmiddelen, als adviseur zelfs toen het aanduidingenbesluit in gang werd gezet rond 1980, doch.... een HOUDBAARHEIDSdatum heb ik nog nooit op levensmiddelen gezien.

Wel een : TENMINSTE HOUDBAAR TOT (THT) datum, is de datum tot waarop de fabrikant garandeert, dat het product zijn minimale daarvan te verwachten specifieke eigenschappen nog bezit, mits het op passende wijze wordt bewaard.
Als een fabrikant dus zijn risico wil beperken tot... 2 jaar, zet hij daar een THT datum van twee jaar na productiedatum op.
Bijv. op zout, water enz. Dat dat product honderden miljoenen jaren oud is...

NEE, er zit geen chip in, die het exact om middernacht, als die datum verloopt, de inhoud in een dodelijk gif omzet.

tenormin
door tenormin Mar 10, 2018 om 00:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

????

mo
door mof - Mar 10, 2018 om 07:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaalgesproken zou azijn geen houdbaarheidsdatum nodig hebben. Misschien azijn om te koken omdat dat een levensmiddel is en het dan voorgeschreven is.
schoonmaakazijn is azijnzuur opgelst in water. Dat bederft niet. Is gewoon een truuk om u sneller opnieuw te laten kopen.