cameo
door cameo Aug 12, 2004 om 14:50
Huishouden & energie

Grohe of Hansgrohe ?

Onlangs ben ik op pad geweest om een nieuwe douche/bad-kraan en een nieuwe douchekop te kopen. Van alle kanten werd mij een Grohe geadviseerd. Deze zijn niet goedkoop, maar zijn erg duurzaam.
Nu heb ik een setje gehaald, bij de lokale bouwmarkt. Geinstalleerd en alles werkt prima, echt goed spul. Maar nu is er toch iets wat ik niet snap.
Mijn broer heeft ongeveer dezelfde douchekop gekocht als ik, alleen staat op de doos en het artikel zelf "Grohe" geschreven.
Mijn set is echter van "Hansgrohe". Ik ging er al die tijd vanuit dat dit hetzelfde merk was. Dat is in ieder geval niet waar, getuige het feit dat er 2 afzonderlijke websites zijn met elk een eigen kvk inschrijving.
Het lijken wel concurrenten, misschien rivaliserende familieleden o.i.d.? Op zich kan ik hiermee leven, als ik niet laatst iemand hoorde zeggen dat ik genept was door het "nepmerk" te kopen.
Er volgde een verhaal waaruit zou blijken dat Hansgrohe inferieure producten op de markt zet en profiteert van de goede naam van zijn "broer".

Uit ervaring kan ik echter melden dat de douche-installatie prima werkt en duurzaam aanvoelt (de tijd zal het natuurlijk moeten leren).

Is er iemand die mij kan vertellen wat het verhaal van deze merken Hansgrohe en Grohe precies behelst? Ben ik genept? Of heb ik een gelijkwaardig product van een "broer van Grohe" gekocht?

Alvast bedankt,

Cameo

100555 14 Rapporteer

tetter
door tetter - Aug 12, 2004 om 15:46
174 Antwoorden / 14 Vragen

Het zijn twee aparte bedrijven die beide gespecialiseerd zijn in (design) sanitair. De ene is niet beter als de andere.

Naar mijn weten hebben de beide bedrijven geen gemeenschappelijke familieleden als eigenaar en is het gewoon toeval!

cameo
door cameo - Aug 12, 2004 om 16:39
13 Antwoorden / 3 Vragen

Mmm ... beide bedrijven hebben echter wel een identieke productlijn.
Ik heb bijvoorbeeld de Marin 2 (Hansgrohe) vergeleken met de Reflexa 2 (Grohe). Echt als twee druppels water. De gepatenteerde antikalkmethodes hebben ieder wel een andere naam en de gekozen kleur van het plastic deel van de houders verschilt ietwat, maar verder identiek. Zelfs de kartonnen verpakkingen lijken op elkaar.

Als het twee afzonderlijke bedrijven zijn die "toevallig" precies dezelfde productlijn op de markt brengen, dan verbaasd het mij dat die twee elkaar nog niet voor de rechter hebben gezien.
Zeker gezien het feit dat de naam Grohe in beide merken voorkomt.

Het is in ieder geval een geruststelling te lezen dat beide merken niet voor elkaar onder doen. Geen nepmerken dus.

Bedankt voor je reaktie,
Groet,
Cameo

tigertje
door tigertje - Aug 12, 2004 om 21:49
402 Antwoorden / 0 Vragen

Op de website van Grohe (http://www.grohe.nl/) kunt u onder het kopje Informatie en dan Vragen een vraag stellen. Wellicht hebben ze daar het antwoord.

Tevens kunt u op de website van Hansgrohe  (http://www.hansgrohe.nl/) vragen stellen.

De websites lijken ook iets gemeen te hebben. Maarja, Mars en Snickers komen ook uit dezelfde fabriek.

cameo
door cameo - Aug 16, 2004 om 14:35
13 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je reaktie;

Klopt, ik zag inderdaad dat je aan beide fabrikanten een vraag kunt stellen en heb dit dan ook direct gedaan (ongeveer 2 weken geleden in mijn beste Duits). Geen van beiden hebben nog gereageerd.

Ach, ik heb inmiddels begrepen dat beide merken ok zijn.
De relatie tussen beide fabrikanten maakt mij dan verder weinig uit eigenlijk. Als ik desalniettemin antwoord krijg van één der Grohes dan zal ik deze voor de volledigheid in deze thread kopieren.

Groet,
Cameo

tigertje
door tigertje - Aug 16, 2004 om 15:00
402 Antwoorden / 0 Vragen

In het Duits? Het kan volgens mij gewoon in het Nederlands hoor. Of in het Engels. Misschien zijn ze wel zo geschrokken van uw steenkolen duits dat ze niet meer durfde te antwoorden.

cameo
door cameo - Aug 19, 2004 om 12:18
13 Antwoorden / 3 Vragen

Hahaha, nee hoor, mijn Duits is prima in orde. (heb ik in mijn werk veel nodig)
Ik denk dat de kans op antwoord veel kleiner is als ik de vraag "Auf Hollandisch" had gesteld. Ze zijn daar niet zo flexibel.
Voor de goede orde; ik heb een vraag gesteld op de DUITSE hoofdsites van beide merken.

bi
door billie - Aug 30, 2004 om 11:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cameo,

Leuk verhaal, die vraag heb ik als loodgieter al vaker gehad. Eerlijk gezegd heb ik me er verder nooit in verdiept. Maar ik beloof dat ik dat zal gaan doen.

Grohe en Hansgrohe zijn merken die wij regelmatig gebruiken (Grohe iets meer) en ik kan je vertellen dat het allebei topmerken zijn. Er is zelfs nog een Friedrich Grohe óók!!! Er bestaat echter wel een verschil tussen bouwmarktprodukten en de produkten die wij bij onze groothandel halen. Een kraan kan er van buiten hetzelfde uitzien, maar van binnen is 'ie iets goedkoper afgewerkt, bijvoorbeeld met een plastic onderdeel i.p.v. een r.v.s. onderdeel. Dit is het resultaat van bouwmarktgiganten die heel groot inkopen tegen steeds lagere prijzen. Maar wees gerust, het zijn goede merken en ik ben dan ook niet bang, dat jouw installatie de eerstvolgende jaren aan vervanging of reparatie toe is.

Groetjes Marc

cameo
door cameo - Aug 30, 2004 om 12:12
13 Antwoorden / 3 Vragen

Dankjewel voor je reactie, Marc.
Grappig dat er dus nog een Grohe-merk in het rijtje hoort :-)
Ik ben in elk geval gerustgesteld door jouw antwoord.
De kraan/douche, inmiddels een maand in bezit, werkt inderdaad uitstekend. Alleen heb ik de waterbesparende filter eruit moeten halen, omdat de warme kraan dan telkens koud werd.
Dat schijnt echter aan de (druk van mijn) CV ketel te liggen.

Groet,
Cameo

ku
door kukelukuu - Oct 28, 2004 om 15:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Grohe, of zoals het voorheen heette friedrich grohe, is de zoon van HansGrohe. Na een meningsverschil is een ieder zijn eigen weg gegaan. Het zijn 2 gelijkwaardige merken met een goed leveringsprogramma. Voor douchekoppen bent u, mijn inziens, bij de beste van de 2 uitgekomen nl. hansgrohe.

Wellicht kunt u volgende keer beter naar een vakhandel gaan, want daar had u  waarschijnlijk de RAINDANCE het "neusje van de zalm" onder de douchekoppen gezien.

jp
door jpkuipers - Jan 31, 2009 om 00:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

5 jaar na dato een volgende reactie: ik was en ben erg tevreden over het merk Grohe, als er iets niet goed werkt is de klantenservice van het bedrijf coulant. Nu had ik een handdouche waar na een jaar de toplaag losliet, waardoor er een scherpe rand vrij kwam die tot snijwondjes leidde. Ik eerst na de Gamma (daar had ik hem gekocht, maar zonder de kassabon viel daar niets te regelen) dus met Grohe gemaild, daar viel wel wat te ' regelen'  (zoals ik ooit eerder met een keukenkraan had ervaren, binnen een dag een nieuwe toegestuurd gekregen) alleen bleek bij navraag dat mijn handdouche niet van Grohe was maar van Hansgrohe, toen realiseerde ik mij pas het verschil, dus die gemaild, die waren totaal niet coulant en hadden zoiets wij kunnen niets voor je doen, van dat los je maar met de Gamma op, Dus voor mij nooit Hansgrohe meer, maar GROHE gelukkig heb ik mijn zonen ook kunnen overtuigen, en mij collega's, ga morgen verder met de buren, zegt het voort:-)

la
door laptop - Jan 31, 2009 om 00:34
92 Antwoorden / 14 Vragen

billie heeft het juiste antwoord. 2 kwaliteiten.
bouwmarkt kwaliteit en bijvoorbeeld plieger kwaliteit.
ik kan u garanderen dat er verschil in zit.
dat is de enige reden. dus 2 lijnen.
je hebt frans ,diedrich en hans grohe! by the way.

ku
door kukelukuu - Jan 31, 2009 om 23:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste JPKUIPERS,

Ik ben al bijna 20jaar werkzaam in "de badkamers" en heb onlangs uw reaktie gelezen over garantie GROHE en HANSGROHE produkten..

De fabrikant geeft aan dat als u een artikel bij de bouwmarkt koopt dit exlusief 5 jaar fabrieksgarantie is !! U betaalt immers ook niet "iets extra" voor de 5 jaar welke u wilt claimen. HANSGROHE geeft u dus het juiste antwoord door te stellen dat u e.e.a. met de gamma moet regelen, want zij hebben dit met de aankoop op deze manier bedongen. Grohe daarentegen schendt in mijn visie alle regels alleen maar om marktaandeel te winnen....... [ten gunste van de particulier overigens]....... Wie is er dan eerlijk?   . . . . . . . . .   Grohe of HANSGROHE? Wilt u alleen maar met EERLIJKE mensen zaken doen of met oneerlijke?

Als u dat wenst wil ik ook welrechtstreeks met u communiceren.........mijn emailadres is kjvv@planet.nl

br
door brandeman - Mar 18, 2013 om 19:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tetter schreef op donderdag 12 aug 2004, 15:46]Het zijn twee aparte bedrijven die beide gespecialiseerd zijn in (design) sanitair. De ene is niet beter als de andere.
Naar mijn weten hebben de beide bedrijven geen gemeenschappelijke familieleden als eigenaar en is het gewoon toeval!

Hans Grohe bestaat al wat langer als merk, zijn zoon Friedrich starte het bedrijf Grohe omdat hij dacht dat hij het beter kon dan zijn pa.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2013 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@branderman

Na vier jaar nog een reactie?