JB
door JBW Feb 11, 2019 om 14:41
Huishouden & energie

Grondlucht na leeglopen bad

Na het leeglopen van het bad ruiken wij een sterke grondlucht. Bij de douce en wastafel hebben wij hier geen last van.
Als wij het bad niet gebruiken is de lucht na ongeveer 24 uur verdwenen.
Badkamer is bijna 2 jaar oud en hebben hier pas de laatste weken last van.

10641 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2019 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onder het bad zit een sifon, dat is de stankafsluiter, want de afvoer staat uiteraard in verbinding met het riool.

Als het water heel snel wegloopt, kan het zijn dat ook het sifon leeggetrokken wordt, door hevelen.

Het rare is alleen dat het nu optreedt, en ook dat de stank na 24 uur weer weg is.

Om te controleren of er een probleem met het sifon is, kunt u, kort nadat het bad leeggelopen is een kopje water is de afvoer doen. Dan is het sifon vol en werkt als afsluiter.

Dan nog stank? Dan verder zoeken.

endemion
door endemion Feb 14, 2019 om 16:44
237 Antwoorden / 3 Vragen

Maar als er dan geen stank is lst dat het probleem ook niet op.

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2019 om 15:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Afvoer goed door (laten) spuiten wil wel eens helpen.
Lees ter info: https://meldpuntwater.nl/soorten-water-in-nederland/riool/er-hangt-een-rioollucht-in-huis

gerbera
door gerbera - Feb 11, 2019 om 15:21
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Die grondlucht kan veroorzaakt worden door achterblijven van zeepresten/badolie in de syfon. Is ff lekker doorspoelen met soda en kokend water wil wel eens helpen en na het baden altijd nog even goed naspoelen kan dit voorkomen.

ji
door jingle - Feb 13, 2019 om 15:22
36 Antwoorden / 0 Vragen

2 x per week of elke dag wassen in plaats van 1 x per 2 jaar... en dan flink schrobben...!!!

gerbera
door gerbera Feb 13, 2019 om 16:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo raak je hier de grondlucht mee weg?

ma
door marie47 Feb 13, 2019 om 16:58
40 Antwoorden / 0 Vragen

Als na het leeglopen de geur optreed nog enkele bekertjes water in de afvoer gooien, dan is de lucht zo verdwenen.

mo
door mof - Feb 13, 2019 om 17:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lekkage van de af oer?

ma
door marie47 - Feb 13, 2019 om 18:32
40 Antwoorden / 0 Vragen

Nadat het water is weggelopen en de geur optreed even wat bekertjes schoon water in de afvoer gieten en de lucht is zo verdwenen.

vu2615
door vu2615 - Feb 13, 2019 om 21:39
81 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien dat het tijd wordt om de sifon eens schoon te maken. Kan vol zitten met haren, zeepresten en andere badprut. ook zou de rioolontluchting dicht kunnen zitten