sp
door spijker63 Oct 8, 2013 om 14:48
Huishouden & energie

Grote hoeveelheid wespenverdelger in huis vrij gekomen.

Mijn dochter in Amsterdam had last van een wespenplaag. Het volgende bedrijf is ingeschakeld :

Van der Velden ongediertebestrijding Amsterdam
Schoonmaakbedrijf Van der Velden
[edit - redactie]
Maalderij 1 1185 ZB Amstelveen
www.ongediertebestrijdingamsterdam.nl

Tijdens de werkzaamheden is een grote hoeveelheid wespenverdelger vrij gekomen in haar appartement. Kleding, keuken, bed, etc, alles zat er onder. Het wespennest was echter buiten. Mijn dochter was bij de werkzaamheden niet aanwezig. De medewerker van van der Velden is weggegaan zonder een bericht achter te laten.

Communicatie met van der velden is nauwelijks mogelijk. [edit - redactie] pakt zijn verantwoordelijkheid niet op. Concreet willen wij het volgende :
1. Welk verdelgingsmiddel is gebruikt ? Van der Velden kan of wil hier niet op antwoorden.
2. Graag willen wij een kopie van het vakbekwaamheidsdiploma ongediertebestrijding van de betreffende medewerker. (Want er is zeer onprofessioneel gewerkt).
3. Betaling van de door ons gemaakte schoonmaakkosten. Van der Velden reageerde niet op onze verzoeken de grote hoeveelheid witte poeder op te ruimen en wilde niet aangeven welke veiligheidsmaatregelen wij in acht zouden moeten nemen.

Vraag :
- Hoe kunnen wij van der Velden bewegen om ons op bovenstaande 3 punten tegemoet te komen ?
- Wie heeft ervaring met dit bedrijf ?

Gelukkig hebben we vele foto's gemaakt. Van der Velden heeft erkent dat het mis is gegaan met de bus wespenverdelger in het betreffende appartement.

4378 8 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Oct 8, 2013 om 15:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als deze man erkent heeft dat er iets misgegaan is dan zou je toch kunnen verwachten dat hij een oplossing voor de schade aanbiedt. Mocht hij beharren in kinderlijk zwijgen dan zou een gesprekje met een juridisch helper wellicht aan de orde zijn. Misschien heeft deze man geen verzekering, maar dat is niet jouw zaak.

Zwemmer

ta
door tar - Oct 9, 2013 om 14:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Spijker63,

De kans dat Schoonmaakbedrijf Van der Velden u exact vertelt wat er voor bestrijdingsmiddel is gebruikt om de wespen te doden is nog maar de vraag... Meestal werken illegale en zeer giftige stoffen het beste...
Deze insecticide zijn helaas ook zeer schadelijk voor de menselijke gezondheid...

Hardnekkige wespen kun je ook zelf in de hand houden door b.v. een bierflesje half gevuld met suikerwater te gebruiken en als er een wesp in zit even schudden zodat die meteen verdrinkt en niet dagenlang lijdt.
Wespen kunnen wel in een bierflesje vliegen maar komen er nooit meer zelf uit!

Veel beter is, als het nest niet in/op uw huis is gebouwd!:

De wespen kun je ook perfect weglokken door op een andere plaats een schoteltje met suiker neer te zetten, zodat zij naar die plaats vliegen en u niet meer lastig vallen.
Wespen cirkelen alleen rond mensen omdat zij een zoetstof ruiken en willen eten. Blijf rustig zitten en er gebeurt helemaal niets!
Een wesp zal nooit uit zichzelf gaan steken tenzij hij zich aangevallen voelt b.v. door slaande bewegingen.

Wespen zijn, wat veel mensen niet weten, erg nuttige insecten en eten b.v. vliegen, andere schadelijke insecten en bestuiven gewassen, zie o.a. de link:
Ga nooit in zee met een bedrijf wat u niet van te voren kunt zeggen wat er voor middelen worden gebruikt en blijf altijd zelf aanwezig.
Bestrijdingsmiddelen op chemische basis voor wespen in huis/buiten huis gebruiken moet je nooit gebruiken, er zijn andere betere oplossingen en bepaalde biologische verdelgingsmiddelen werken net zo goed.

Om opnieuw een wespennest te voorkomen: dicht de kieren/naden waar het wespennest eerst was.

Informeer uzelf b.v. op deze site:

Insecten verdelgen

sp
door spijker63 - Oct 9, 2013 om 15:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tar,
Bedankt voor je reactie. De medewerker van Ongediertebestrijding Amsterdam gaf aan dat de pin van de drukfles afgesprongen was. Hierdoor ontstond een kleine explosie met als gevolg dat het bestrijdingsmiddel door het hele appartement vloog. We hebben zelf "het witte poeder" opgeruimd en de boel schoongemaakt. Maar graag willen we weten met welk middel we van doen hebben gehad en of er nog gevaren zijn.

PS. Ik ben het met u eens dat wespen nuttig zijn. Maar deze enorme hoeveelheid wespen leidde tot een gevaarlijke situatie.

hutch
door hutch - Oct 9, 2013 om 17:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als ik het goed begrijp gaat het hier niet om de wespen, maar om het (gebruikte) gif.

Wat u zou kunnen doen is de bellen op het (gratis) nummer: 0800-5151 en aldaar vragen wie u het beste kunt benaderen met uw probleem.
Zij gaan hier waarschijnlijk niet over, maar zullen u mogelijk wel kunnen doorverwijzen.

Hopelijk heeft u nog wat van dat poeder bewaard.

Succes, gr. Hutch

ta
door tar - Oct 9, 2013 om 21:55
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=spijker63 schreef op woensdag 9 okt 2013, 15:08]Beste Tar,
Bedankt voor je reactie. De medewerker van Ongediertebestrijding Amsterdam gaf aan dat de pin van de drukfles afgesprongen was. Hierdoor ontstond een kleine explosie met als gevolg dat het bestrijdingsmiddel door het hele appartement vloog. We hebben zelf "het witte poeder" opgeruimd en de boel schoongemaakt. Maar graag willen we weten met welk middel we van doen hebben gehad en of er nog gevaren zijn.

PS. Ik ben het met u eens dat wespen nuttig zijn. Maar deze enorme hoeveelheid wespen leidde tot een gevaarlijke situatie.
Beste Spijker63,

Helaas geen leuk verhaal.

U kunt er waarschijnlijk vanuit gaan dat u een gezondheidsrisico heeft gelopen... Hoe groot dit gezondheidsrisico is hangt van vele factoren af:

Ook erg belangrijk wat Hutch zei!

Heeft u nog resten van het (giftige) witte (neurotoxische?) insecticide poeder?
Zodat u dit poeder door een onafhankelijke partij kunt laten analyseren, b.v. door de ongediertebestrijding van de Gemeente Amsterdam; zie de link in mijn andere bericht.

Meestal is wit insecticide-poeder (zeer) neurotoxisch en tast ook op (lange) termijn ook langzaam en bijna onmerkbaar o.a. het neurologische systeem van mensen aan...

Dit zeer fijne witte insecticide-poeder is speciaal gemaakt om zeer ver overal in door te dringen en zich overal aan te hechten: inclusief uw longen, uw huid, uw bloedbaan en heeft meestal een giftige "uitdampingstijd"/uitwerkingstijd van minimaal weken...
Eenmaal aangerichte neurologische schade is onomkeerbaar.

De opruiming van een dergelijk (waarschijnlijk) wit neurotoxische insecticide-poeder dient ALTIJD professioneel te gebeuren; meestal met een absoluut luchtdicht pak en met een speciaal gasmasker!
Mensen die iets anders beweren zijn precies dezelfde mensen die zeiden dat Asbest ook totaal ongevaarlijk was...!

De kans op een eerlijk antwoord van de Ongediertebestrijding Amsterdam hoe giftig het insecticide-poeder is zal uiteraard meevallen...
Gezien hun grove nalatige opstelling en de door hen veroorzaakte schade en de verdere schandelijke afhandeling van de schade.

Ongediertebestrijding Amsterdam had uiteraard onmiddellijk de door hun veroorzaakte giftige troep moeten opruimen en de schade moeten vergoeden!

Grote hoeveelheden wespen komen altijd ergens vandaan:

Een deskundig, goed gespecialiseerd en certificeert verdelgingsbedrijf komt altijd met opties en neurotoxisch gif is ALTIJD de allerlaatste optie!

Men verwijdert de wespen als dit kan b.v. met een soort stofzuiger en zorgt er ALTIJD voor dat wespen nooit meer op dezelfde plaats een nest kunnen bouwen, door kieren en naden zo veel mogelijk te dichten en/of door roosters te plaatsen.

Biologische insecticide-middelen die vrij ongevaarlijk zijn voor de mensen, zolang je ze niet inademt/aanraakt werken goed; het duurt meestal wel iets langer voordat alle wespen dood zijn.

Wespen hebben altijd slechts 1 collectieve doelstelling!: Voedsel verzamelen!

Ook grote aantallen wespen kunnen worden gevangen en gedood met b.v. flink wat lege bierflessen (moet toch geen probleem zijn om die bierflessen leeg te drinken :) ?) met suikerwater: 1 keer per dag schudden en de wespen verdrinken en u bent binnen de kortste keren op een zeer goedkoop en milieuvriendelijke manier van het wespenprobleem af.
Wijnflessen hebben trouwens dezelfde effectieve werking.

Wespen zijn nooit gevaarlijk en hebben totaal geen interesse voor mensen, mits die o.a. geen zoet voedsel bij zich hebben, parfum dragen wat naar voedsel ruikt, te dicht bij het wespennest komen en/of slaande bewegingen maken!

Indien allergisch: Altijd een EpiPen(nen) bij de hand houden.

Succes!

ta
door tar - Oct 9, 2013 om 22:12
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Ik zou wat Hutch zei zeker opvolgen en dit geval zeker melden bij de Inspectie SZW!

Inspectie SZW

Deze onafhankelijke inspectie zal (waarschijnlijk) beschikken over meetapparatuur en gratis kunnen onderzoeken welk middel is gebruikt!

Tevens valt dit incident duidelijk onder een arbeidsongeval, wat altijd verplicht gemeld dient te worden!

sp
door spijker63 - Oct 16, 2013 om 17:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inspectie SZW is een goed idee, die gaan we wellicht inschakelen.

Maar eerst even een update :

Afgelopen vrijdag hebben we een aangetekende brief (aansprakelijkheidstelling) verstuurd naar Ongediertebestrijding Amsterdam / Schoonmaakbedrijf Van der Velden. Hierop hebben we nog geen antwoord.

Tevens hebben we dit schrijven per email verzonden. Ook daarop hebben we nog geen antwoord. (We hebben wel een leesbevestiging ontvangen).

Per whats app, naar het 06-nummer van de directeur van deze onderneming, heb ik het volgende geschreven :"U reageert niet. Als u niet wil reageren, geef dat dan svp aan, dan weten wij waar we aan toe zijn". Ook daarop (nog) geen reactie.

Jammer dat het zo moet. We zijn liever in gesprek met Ongediertebestrijding Amsterdam om tot een oplossing te komen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?

sp
door spijker63 - Nov 12, 2013 om 20:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zo moeilijk is het dus wel.

Op 29 oktober hebben we een reactie ontvangen van Van der Velden. Zeer teleurstellend want schoonmaakbedrijf van der Velden geeft wederom geen antwoord op onze vragen.

1. Welk verdelgingsmiddel is gebruikt ? Van der Velden schrijft :”Wanneer u hierover nadere informatie wilt, dan zijn wij graag bereid om die informatie persoonlijk aan u bij ons op kantoor te verstrekken”.

2. Graag willen wij een kopie van het vakbekwaamheidsdiploma ongediertebestrijding van de betreffende medewerker. Van der Velden schrijft :”Wij zijn bereid om aan u de originele diploma’s te tonen”.

3. Betaling van de door ons gemaakte schoonmaakkosten. Van der Velden zegt de door ons gemaakte kosten niet te vergoeden.

Daar van der Velden niet schriftelijk wil aangeven welk middel uiteindelijk in grote hoeveelheden vrijgekomen is, hebben we een afspraak met de directeur in Amstelveen proberen te maken. Ruim van te voren stelde wij voor 12 november om 11:00 uur. Zoals te verwachten in dit dossier kregen wij daar geen reactie op. Van der Velden liet wederom niets van zich horen. Op 11 november krijgen wij te horen dat de afspraak op 12 november niet door kon gaan. Directeur Richard Piké wilde de afspraak minimaal uitstellen tot 22 november. Weer ander halve week later. Ik heb de afspraak nu gezet op 22 november 10:30 uur.

Uiteraard nemen wij ondertussen contact op met de GGD.

Kunnen we foto's op dit forum plaatsen ? En hoe doe je dat ?