door mutti albers 23 nov. 2021 om 19:47
Huishouden & energie
Heb vrieskast gekocht bij Bol.com.

Heb vrieskast gekocht bij Bol.com.

Heb deze gekocht omdat er nadrukkelijk energieklasse A++ bij stond, al was hij stuk duurder dan de andere die energieklasse E-F aangeven.
bij levering bleek hij toch E te hebben.
Heb hierover contact met Bol.com, maar die beroept zichtpapier nieuwe EU-regels.
voel me toch misleid. Is dit terecht?

2331 11 Rapporteer
door Thecla58 - 23 nov. 2021 om 19:51
127 Antwoorden / 2 Vragen
1

Ik denk niet dat dit terecht is. Klik op link.

energielabels

door user123 - 23 nov. 2021 om 20:20
1303 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dit kan gewoon kloppen. Omdat de apparaten zo zuinig zijn geworden, zou je apparaten met 8 plusjes kunnen krijgen. Daarom is een nieuwe indeling gemaakt.

Nieuwe apparaten moeten van een nieuw label worden geleverd.

ne
door neodutchio - 23 nov. 2021 om 20:25
4274 Antwoorden / 12 Vragen
0

Sinds 1 maart van dit jaar zijn de klasse's aangepast. Oude voorraad mag nog tot eind november uitverkocht worden met de oude labels. De oude labels zijn ook niet om te zetten naar de nieuwe omdat er een andere manier van meten gedaan word. Vanaf december mag alleen nog de nieuwe label neergezet worden.

door tenormin - 23 nov. 2021 om 21:05
16098 Antwoorden / 100 Vragen
1

Zoals u hebt kunnen lezen, Bol.com heeft u niet misleid, maar de regels over het A, B, C. etc. zijn dus veranderd. De vrieskast is dus net zo zuinig als u in gedachten had.

door sira - 23 nov. 2021 om 21:13
720 Antwoorden / 23 Vragen
0

U bent niet misleid. U heeft toch een energiezuinige vrieskist gekocht en zoals Neodutchio al aangeeft, zijn de energielabels per 1 maart aangepast.

door heremietkreeft - 24 nov. 2021 om 10:14
14303 Antwoorden / 188 Vragen
0

Ten eerste, als u niet tevreden bent kunt u binnen zichttermijn retourneren al zal dat met een vrieskast ietwat ingewikkeld zijn.

Dan uw vraag: als ik de energielabels vergelijk zie ik dat in de oude situatie A++ het meest zuinig is en bij de nieuw A. E is dat dus naar mijn mening beslist niet!

Nu is het ook zo dat bol.com mogelijk niet de feitelijke verkoper is maar iemand anders die via bol.com levert. Hoewel, bol.com heeft de kast wel via haar site heeft aangeboden en u heeft via bol.com betaald.

Mijn advies is om hierover contact op te nemen met - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl (https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont) en nkunt u ooik de gratis service van de consumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/ 

Anders dan anderen menen lijkt mij uw mening dus wel degelijk terecht. E is niet de meest zuinige.  (Ps. U kunt m.b.t. juridisch advies in deze ook het juridisch loket nog benaderen met uw oopmerking: 
Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

 Aanvulling: Uw opmerking/vraag geeft mij bij nader inzien toch reden om ook deze info te geven aangezien u m.i. niet datgeen geleverd heeft gekregen dat u wel heeft besteld/gekocht: 
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

en m.b.t. de letterlijke wetgeving: 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  

door Pharmacopolam Circumforaneum - 24 nov. 2021 om 10:40
1310 Antwoorden / 10 Vragen
0

Omdat  de oude labels tot  november verkocht mogen  worden zullen oude apparaten voor

  stunt prijzen op Zwarte Vrijdag gedumpt worden.

Nieuwe stickers mag niet en   dan moet je ze als Demo of gebruikte  aanbieden.

 

Zelf vind ik een A++ voor  €279,- vrij stevig aan de prijs voor onbekend merk.

Zag elders een  A+++ langs komen,  wel grotere... van €395,- voor €229,- 

Geen tafel model en  nog 1+ erbij waar ze vanaf moeten, wel zonder verplakking en/of geopende...

Volle garantie en geen schade.

 

Maar U kocht en had vooraf moeten informeren.

Deze  Amica,  nog nooit van gehoord merk  vind ik vrij duur gezien tot november 2021  en daarna waardeloos geworden!

 

Heb niet naar tafel modellen gekeken,  aanbod is daar zeer klein, koelkasten nog wel maar vriezers  is  zeer klein aanbod.

Gr
door Grunn1 24 nov. 2021 om 11:59
1191 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft het hele verhaal over de prijs te maken met de vraag van ts, niks.

mo
door mof - 24 nov. 2021 om 12:31
2510 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dat hangt ervan af welke regels golden op het moment dat de advertentie op het internet stond. Als na uw bestelling de regels zijn veranderd dan is dat geen zaak meer van Bol.com. Als echter de regels wel al anders waren dan heeft
u gelijk dat u misleid wordt en kan een klacht bij de reclamecode commissie u uitkomst bieden. U kunt uiteraard binnen veertien dagen uw koelkast retourneren als die niet aan uw wensen voldoet. En dat doet deze niet.

door panter22 - 24 nov. 2021 om 16:29
5448 Antwoorden / Vragen
1

Er is toch niets mis met deze vriezier? Als je kijkt naar het verbruik dan is dit 164kWh per jaar.
Kijk je naar een vriezer in dezelfde prijsklasse, bv Inventum, van €270, dan is het verbruik 221kWh.
https://www.kieskeurig.nl/vriezer/product/12342954-inventum-vk951-wit/specificaties
Of de Liebherr van €329, verbruik 190kWh
https://www.kieskeurig.nl/vriezer/product/12622220-liebherr-g1223-21/specificaties

door gerbera - 25 nov. 2021 om 11:15
6823 Antwoorden / 12 Vragen
0

Door de nieuwe EU regels zijn de energieklasse veranderd hetgeen betekend dat bv de huidige A++ gelijk is aan de nieuwe E klasse.Uw kast is dus gewoon energiezuinig echter heeft u een kast ontvangen die onder de nieuwe regels is gefabriceerd en dus ook het nieuwe label krijgt. U bent dus niet misleid maar heeft gewoon de nieuwe regels gemist. Dus het gebruik maken van al die gegeven consumentenregels kunt u wel overslaan omdat de nieuwe labeling een EU regel is en de fabrikanten aanspoort nog zuiniger apparaten te leveren. Maar de kans dat u op korte termijn een apparaat in de nieuwe A, B, C of D  klasse verwacht ik  voorlopig nog niet.

door 1paul - 25 nov. 2021 om 11:22
2026 Antwoorden / 0 Vragen
0

dit was dus nog de oude klasse, dan stuur hem retour binnen de termijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Nadie1990 - 4 dec. 2021 om 01:08
Huishouden & energie

Wie is aansprakelijk voor de kosten?

Hallo allemaal, 

Sinds oktober 2019 huur ik een huis met 6 zonnepanelen. Het eerste jaar heb ik geen problemen gehad. Sinds juni 2021 begonnen de problemen. Op de Oxxio app zag ik dat ik niet meer terugleverde. Daarom heb ik na een aantal dagen Oxxio gebeld. Zij vertelde dat er een probleem was met het uitlezen van de slimme meter en ik moest daarvoor een melding maken bij de netbeheer ... Lees meer

k.jonker - 30 nov. 2021 om 20:46
Geldzaken & recht

Poker holland casino

Heb even een tijdje poker gespeeld op Holland casino online. Het systeem is net zo rigged als alle illegale pokersites! heb hier veel ervaring mee. mag de nederlandse staathier aan verdienen? had gehoopt om eindelijk eens een normaal potje poker te spelen maar helaas het systeem is vals. kan kassa hier aandacht aan besteden? Lees meer

Juliette67 - 3 dec. 2021 om 00:02
Computers & telefonie
Geschil met facebook?

Geschil met facebook?

Mijn account is geblokkeerd met een melding van ongewenst gedrag!

Ik ben mij van geen kwaad bewust, maar heb een herbeoordeling aangevraagd.
de 3 dagen die ze daarvoor nodig hebben zijn al een maand geworden, mijn account wordt permanent gewist.

er is echter geen enkele mogelijkheid voor navraag of iets dergelijks.

wat kan ik doen? Lees meer