Heb vrieskast gekocht bij Bol.com.
Heb deze gekocht omdat er nadrukkelijk energieklasse A++ bij stond, al was hij stuk duurder dan de andere die energieklasse E-F aangeven.
bij levering bleek hij toch E te hebben.
Heb hierover contact met Bol.com, maar die beroept zichtpapier nieuwe EU-regels.
voel me toch misleid. Is dit terecht?
Ik denk niet dat dit terecht is. Klik op link.
energielabels
Dit kan gewoon kloppen. Omdat de apparaten zo zuinig zijn geworden, zou je apparaten met 8 plusjes kunnen krijgen. Daarom is een nieuwe indeling gemaakt.
Nieuwe apparaten moeten van een nieuw label worden geleverd.
Sinds 1 maart van dit jaar zijn de klasse's aangepast. Oude voorraad mag nog tot eind november uitverkocht worden met de oude labels. De oude labels zijn ook niet om te zetten naar de nieuwe omdat er een andere manier van meten gedaan word. Vanaf december mag alleen nog de nieuwe label neergezet worden.
Zoals u hebt kunnen lezen, Bol.com heeft u niet misleid, maar de regels over het A, B, C. etc. zijn dus veranderd. De vrieskast is dus net zo zuinig als u in gedachten had.
U bent niet misleid. U heeft toch een energiezuinige vrieskist gekocht en zoals Neodutchio al aangeeft, zijn de energielabels per 1 maart aangepast.
Ten eerste, als u niet tevreden bent kunt u binnen zichttermijn retourneren al zal dat met een vrieskast ietwat ingewikkeld zijn.
Dan uw vraag: als ik de energielabels vergelijk zie ik dat in de oude situatie A++ het meest zuinig is en bij de nieuw A. E is dat dus naar mijn mening beslist niet!
Nu is het ook zo dat bol.com mogelijk niet de feitelijke verkoper is maar iemand anders die via bol.com levert. Hoewel, bol.com heeft de kast wel via haar site heeft aangeboden en u heeft via bol.com betaald.
Mijn advies is om hierover contact op te nemen met - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl (https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont) en nkunt u ooik de gratis service van de consumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/
Anders dan anderen menen lijkt mij uw mening dus wel degelijk terecht. E is niet de meest zuinige. (Ps. U kunt m.b.t. juridisch advies in deze ook het juridisch loket nog benaderen met uw oopmerking: Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
Aanvulling: Uw opmerking/vraag geeft mij bij nader inzien toch reden om ook deze info te geven aangezien u m.i. niet datgeen geleverd heeft gekregen dat u wel heeft besteld/gekocht: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
en m.b.t. de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/
Omdat de oude labels tot november verkocht mogen worden zullen oude apparaten voor
stunt prijzen op Zwarte Vrijdag gedumpt worden.
Nieuwe stickers mag niet en dan moet je ze als Demo of gebruikte aanbieden.
Zelf vind ik een A++ voor €279,- vrij stevig aan de prijs voor onbekend merk.
Zag elders een A+++ langs komen, wel grotere... van €395,- voor €229,-
Geen tafel model en nog 1+ erbij waar ze vanaf moeten, wel zonder verplakking en/of geopende...
Volle garantie en geen schade.
Maar U kocht en had vooraf moeten informeren.
Deze Amica, nog nooit van gehoord merk vind ik vrij duur gezien tot november 2021 en daarna waardeloos geworden!
Heb niet naar tafel modellen gekeken, aanbod is daar zeer klein, koelkasten nog wel maar vriezers is zeer klein aanbod.
Wat heeft het hele verhaal over de prijs te maken met de vraag van ts, niks.
Dat hangt ervan af welke regels golden op het moment dat de advertentie op het internet stond. Als na uw bestelling de regels zijn veranderd dan is dat geen zaak meer van Bol.com. Als echter de regels wel al anders waren dan heeft
u gelijk dat u misleid wordt en kan een klacht bij de reclamecode commissie u uitkomst bieden. U kunt uiteraard binnen veertien dagen uw koelkast retourneren als die niet aan uw wensen voldoet. En dat doet deze niet.
Er is toch niets mis met deze vriezier? Als je kijkt naar het verbruik dan is dit 164kWh per jaar.
Kijk je naar een vriezer in dezelfde prijsklasse, bv Inventum, van €270, dan is het verbruik 221kWh.
https://www.kieskeurig.nl/vriezer/product/12342954-inventum-vk951-wit/specificaties
Of de Liebherr van €329, verbruik 190kWh
https://www.kieskeurig.nl/vriezer/product/12622220-liebherr-g1223-21/specificaties
Door de nieuwe EU regels zijn de energieklasse veranderd hetgeen betekend dat bv de huidige A++ gelijk is aan de nieuwe E klasse.Uw kast is dus gewoon energiezuinig echter heeft u een kast ontvangen die onder de nieuwe regels is gefabriceerd en dus ook het nieuwe label krijgt. U bent dus niet misleid maar heeft gewoon de nieuwe regels gemist. Dus het gebruik maken van al die gegeven consumentenregels kunt u wel overslaan omdat de nieuwe labeling een EU regel is en de fabrikanten aanspoort nog zuiniger apparaten te leveren. Maar de kans dat u op korte termijn een apparaat in de nieuwe A, B, C of D klasse verwacht ik voorlopig nog niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer