mutti albers
door mutti albers Nov 23, 2021 om 19:47
Huishouden & energie
Heb vrieskast gekocht bij Bol.com.

Heb vrieskast gekocht bij Bol.com.

Heb deze gekocht omdat er nadrukkelijk energieklasse A++ bij stond, al was hij stuk duurder dan de andere die energieklasse E-F aangeven.
bij levering bleek hij toch E te hebben.
Heb hierover contact met Bol.com, maar die beroept zichtpapier nieuwe EU-regels.
voel me toch misleid. Is dit terecht?

4220 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 23, 2021 om 19:51
853 Antwoorden / 3 Vragen
1

Ik denk niet dat dit terecht is. Klik op link.

energielabels

user123
door user123 - Nov 23, 2021 om 20:20
1346 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dit kan gewoon kloppen. Omdat de apparaten zo zuinig zijn geworden, zou je apparaten met 8 plusjes kunnen krijgen. Daarom is een nieuwe indeling gemaakt.

Nieuwe apparaten moeten van een nieuw label worden geleverd.

ne
door neodutchio - Nov 23, 2021 om 20:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen
0

Sinds 1 maart van dit jaar zijn de klasse's aangepast. Oude voorraad mag nog tot eind november uitverkocht worden met de oude labels. De oude labels zijn ook niet om te zetten naar de nieuwe omdat er een andere manier van meten gedaan word. Vanaf december mag alleen nog de nieuwe label neergezet worden.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2021 om 21:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen
1

Zoals u hebt kunnen lezen, Bol.com heeft u niet misleid, maar de regels over het A, B, C. etc. zijn dus veranderd. De vrieskast is dus net zo zuinig als u in gedachten had.

sira
door sira - Nov 23, 2021 om 21:13
2322 Antwoorden / 24 Vragen
0

U bent niet misleid. U heeft toch een energiezuinige vrieskist gekocht en zoals Neodutchio al aangeeft, zijn de energielabels per 1 maart aangepast.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2021 om 10:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen
0

Ten eerste, als u niet tevreden bent kunt u binnen zichttermijn retourneren al zal dat met een vrieskast ietwat ingewikkeld zijn.

Dan uw vraag: als ik de energielabels vergelijk zie ik dat in de oude situatie A++ het meest zuinig is en bij de nieuw A. E is dat dus naar mijn mening beslist niet!

Nu is het ook zo dat bol.com mogelijk niet de feitelijke verkoper is maar iemand anders die via bol.com levert. Hoewel, bol.com heeft de kast wel via haar site heeft aangeboden en u heeft via bol.com betaald.

Mijn advies is om hierover contact op te nemen met - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl (https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont) en nkunt u ooik de gratis service van de consumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/ 

Anders dan anderen menen lijkt mij uw mening dus wel degelijk terecht. E is niet de meest zuinige.  (Ps. U kunt m.b.t. juridisch advies in deze ook het juridisch loket nog benaderen met uw oopmerking: 
Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

 Aanvulling: Uw opmerking/vraag geeft mij bij nader inzien toch reden om ook deze info te geven aangezien u m.i. niet datgeen geleverd heeft gekregen dat u wel heeft besteld/gekocht: 
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

 

en m.b.t. de letterlijke wetgeving: 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 24, 2021 om 10:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen
0

Omdat  de oude labels tot  november verkocht mogen  worden zullen oude apparaten voor

  stunt prijzen op Zwarte Vrijdag gedumpt worden.

Nieuwe stickers mag niet en   dan moet je ze als Demo of gebruikte  aanbieden.

 

Zelf vind ik een A++ voor  €279,- vrij stevig aan de prijs voor onbekend merk.

Zag elders een  A+++ langs komen,  wel grotere... van €395,- voor €229,- 

Geen tafel model en  nog 1+ erbij waar ze vanaf moeten, wel zonder verplakking en/of geopende...

Volle garantie en geen schade.

 

Maar U kocht en had vooraf moeten informeren.

Deze  Amica,  nog nooit van gehoord merk  vind ik vrij duur gezien tot november 2021  en daarna waardeloos geworden!

 

Heb niet naar tafel modellen gekeken,  aanbod is daar zeer klein, koelkasten nog wel maar vriezers  is  zeer klein aanbod.

Gr
door Grunn1 Nov 24, 2021 om 11:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat heeft het hele verhaal over de prijs te maken met de vraag van ts, niks.

mo
door mof - Nov 24, 2021 om 12:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dat hangt ervan af welke regels golden op het moment dat de advertentie op het internet stond. Als na uw bestelling de regels zijn veranderd dan is dat geen zaak meer van Bol.com. Als echter de regels wel al anders waren dan heeft
u gelijk dat u misleid wordt en kan een klacht bij de reclamecode commissie u uitkomst bieden. U kunt uiteraard binnen veertien dagen uw koelkast retourneren als die niet aan uw wensen voldoet. En dat doet deze niet.

panter22
door panter22 - Nov 24, 2021 om 16:29
6599 Antwoorden / Vragen
1

Er is toch niets mis met deze vriezier? Als je kijkt naar het verbruik dan is dit 164kWh per jaar.
Kijk je naar een vriezer in dezelfde prijsklasse, bv Inventum, van €270, dan is het verbruik 221kWh.
https://www.kieskeurig.nl/vriezer/product/12342954-inventum-vk951-wit/specificaties
Of de Liebherr van €329, verbruik 190kWh
https://www.kieskeurig.nl/vriezer/product/12622220-liebherr-g1223-21/specificaties

gerbera
door gerbera - Nov 25, 2021 om 11:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen
0

Door de nieuwe EU regels zijn de energieklasse veranderd hetgeen betekend dat bv de huidige A++ gelijk is aan de nieuwe E klasse.Uw kast is dus gewoon energiezuinig echter heeft u een kast ontvangen die onder de nieuwe regels is gefabriceerd en dus ook het nieuwe label krijgt. U bent dus niet misleid maar heeft gewoon de nieuwe regels gemist. Dus het gebruik maken van al die gegeven consumentenregels kunt u wel overslaan omdat de nieuwe labeling een EU regel is en de fabrikanten aanspoort nog zuiniger apparaten te leveren. Maar de kans dat u op korte termijn een apparaat in de nieuwe A, B, C of D  klasse verwacht ik  voorlopig nog niet.

1paul
door 1paul - Nov 25, 2021 om 11:22
3134 Antwoorden / 0 Vragen
0

dit was dus nog de oude klasse, dan stuur hem retour binnen de termijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer