li
door liza1954 May 28, 2018 om 19:46
Huishouden & energie

Heeft er iemand ervaring met waterontharders?..

Er zijn verschillende waterontharders, die kleine apparaatjes die je om de waterbuis zelf heen kan doen. B.v calconditioner of hydroparh?.

90400 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2018 om 20:28
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Waterontharders om de waterleidingbuis heen? Waar blijft dan de onthardde substantier? Nog steeds in dezelfde leiding m.a.w. kan m.i. niet.
(Kalk etc. verwijder je niet met iets om de leiding heen, het maakt uw portemonnaie wel lichter.

Gr
door Grunn1 May 28, 2018 om 22:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat is iets als instralen net zoals Yomanda deed.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2018 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal nep. Een ontharder is ook helemaal niet nodig. Er zijn maar heel weinig plekken in Nederland met hard water.

Gr
door Grunn1 May 28, 2018 om 22:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En als je een ontharder gebruikt moet je kalktabletten slikken omdat je lichaam het nodig heeft.

gerbera
door gerbera - May 28, 2018 om 22:00
7359 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is, is deze in uw woongebied nodig cq raadzaam. Lees onderstaande link.

https://www.krnwtr.nl/wat-is-de-hardheid-van-water-en-moeten-we-er-bang-voor-zijn/

pe
door peentjes - May 28, 2018 om 22:17
421 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een goedkope filterkan aanschaffen. Dan sijpelt het water door een filtersysteem heen.

Gr
door Grunn1 - May 28, 2018 om 23:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Op alie express voor minder dan 2 euro maar of het helpt?

aurora1
door aurora1 - May 29, 2018 om 17:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u uw vraag intikt op deze site bij "zoek een vraag" dan vindt u haast een boekwerk aan antwoorden bij de gestelde zelfde vraag.
Ik heb er trouwens geen ervaring mee omdat ik het (dure) overbodige onzin vind.

ne
door neodutchio - May 29, 2018 om 18:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vraag eens aan een wasmachine reparateur in de buurt hoeveel machines hij onder ogen krijgt waarvan het verwarmingselement helemaal verkalkt is. Net zoals de reclame van vroeger waar dat met een platte schroevendraaier eraf gehaald werd.
In Belgie hebben ze een onderzoek gedaan en alle afgedankte wasmachines open gemaakt. Nog geen 2% had een kalkaanslag die invloed zou kunnen hebben.
Waarom zou het dan nodig zijn?

di
door divert Jun 4, 2018 om 15:20
16 Antwoorden / 0 Vragen

Je vindt geen kalk in wasmachines omdat wasmiddelen calcium binden. Niet voor niets moet je meer wasmiddel gebruiken als je hard water hebt.

Ik weet niet wie dat onderzoek in België heeft gedaan, maar dat was dan een behoorlijk klunzige conclusie.

sp
door sporten - May 30, 2018 om 13:50
17 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zijn sinds 2 maanden in het bezit van een waterontharder.
De voornaamste redenen waren :
onderhoud m.b.t. de tegels in de douche cel ( minder kalk aanslag )
bij auto' s wassen - minder eventueel kalkaanslag op de auto.

Bij ons heeft het water een hardheid van ongeveer 8.
Je leest allerlei reviews over de waterontharder.
Ik kan uit ervaring spreken, geen minder gebruik van wasmiddelen, schuimt hetzelfde als eerst ( een klein beetje ).
M.b.t. de afwas - geen minder afwasmiddel nodig.

M.b.t. het douchen - hier merk je ietsje, da het water wat zachter is, maar dat is de prijs van € 1.600,00 absoluut niet waard.
M.a.w. ik zou het niet meer doen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 3, 2018 om 19:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kijk dat is even eerlijk antwoord waar we iets aan hebben.  En auto's  aan huis wassen mag in onze gemeente al niet eens meer.  Ivm vervuiling.

RM
door RMH - Jun 3, 2018 om 11:44
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Liza,
Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat hardwater niet de douchekop verstopt, maar er is maar één manier om water te ontharden.

En dat is met een conventionele waterontharder waarbij met ionenwisselaarshars de Calcium en Magnesium uit het water wordt gehaald en Natrium voor in plaats komt. Regeneratie gebeurd met regeneratiezout (NaCl).
Er zijn vele merken en vele broodjes aap verhalen.
De meeste plaatse in Nederland hebben relatief een lage totale hardheid, maar toch nog steeds veel aanslag.
Wanneer koop je een ontharder? Eigenlijk los van kijkende naar welke hardheid je hebt kijken of je er veel last van hebt.
Voordelen van een ontharder is dat je na het douche niet de muren en douche deur hoeft droog te maken en toch alles schoon blijft. Een soort luxe product.
Daarnaast voorkomt het hardheidsafzetting in wasmachien en verwarmingstoestellen en merk je het terug aan de was.
Mensen die snel last van huid iritatie hebben, hebben er ook profijt van.
Als je onthard water gebruikt, dan kan je heel veel minder zeepmiddelen gebruiken.
Of je ooit je ontharder er mee terug verdient?
Wanneer je een ontharder koopt, kies voor een gerenomeerd bedrijf, dan weet je indien nodig dat je daar altijd op kan terug vallen.
Wel of niet volledig ontharden? In de waterwerkbladen is er voor particulier gebruik geen eis opgenomen. Maar ik zou kiezen om een onharder op 2 dH af te stellen en dan kijken naar het resultaat. Wel belangrijk vul nooit je CV systeem af met volledig onthard water als je wisselaar in je CV systeem van Aluminium is. Dit kan tot problemen leiden.
Hopelijk heb je hiermee voldoende info.

gerbera
door gerbera Jun 3, 2018 om 12:23
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Maar ik zou kiezen om een onharder op 2 dH af te stellen en dan kijken naar het resultaat.

Echter, kalksteenvorming vindt ook plaats bij hardheden lager dan 8,4 dH.

Dus wat is het nut van een waterontharder nu werkelijk, kalkaanslag onstaat op het moment van opdrogen.
Lees ook de ervaring van @sporten op 30 mei 13.50u en de link in mijn antwoordt 28 mei 22.00u

RM
door RMH Jun 16, 2018 om 16:56
3 Antwoorden / 2 Vragen

Kalksteenvorming vind alleen plaats bij verhitting boven de 80 graden Celcius.

Waar je in een douche last van hebt is het kalk wat achter blijft door verdamping.
Kalksteenvorming komt voor in de waterkoker, cookers, wasmachine en koffie apparaten.
Hoe lager de hardheid des te minder last je hebt van kalksteen afzetting in verhittings apparaten.
Voordeel van de ontharder af te stellen op 2 dH is dat je er ook bijvoorbeeld je CV systeem met aluminium wisselaar mee kan afvullen of als je een stoom cabine hebt, met een elektrische stoom opwekker, dan gaat deze ook niet defect.
Heb je dit soort dingen niet in huis, dan mag het natuurlijk ook lager. Maar weet je het niet wat er wel en niet mogelijk is met aangesloten apparatuur, dan zit je boven de 2 dH altijd goed. vandaar mijn advies.

di
door divert - Jun 4, 2018 om 12:58
16 Antwoorden / 0 Vragen

Apparaatjes die je om de waterleiding heen doet werken niet.

Wat wel werkt is een ionenwisselaar. Deze werkt door middel van een tank (waar het water doorheen stroomt) met daarin harskralen/korrels die de calcium uit het water verwijderen. Wanneer deze kralen verzadigd zijn dienen ze te regenereren door ze te spoelen met pekelwater. Dit gaat uiteraard automatisch. De onthardingsinstallatie is hiervoor voorzien van een vat waarin je onthardingszout doet (net zoals bij de vaatwasser).

Ik heb sinds 2008 een ionenwisselaar staan. Ben er erg tevreden over. Had hem gekocht na de verbouwing van de badkamer. Hier ligt een donkere natuurstenen vloer in die helemaal wit uitsloeg van de kalk. Daar heb ik nu geen last meer van.

Verder: geen kalkaanslag meer in het espressoapparaat, minder zeep nodig in de wasmachine en schoonmaken is in zijn algemeenheid makkelijker als je nergens meer kalkaanslag hebt.

Verhalen dat je kalktabletten moet slikken als je een ontharder hebt zijn onzin. Je zou ongeveer 30 liter water koud leidingwater per dag moeten drinken om aan je adh calcium te komen met water. Kortom, bijdrage van leidingwater aan je calciumbehoefte is verwaarloosbaar. Zie ook de website van het voedingscentrum. Daar wordt water niet eens genoemd als bron voor calcium. Wel melk, melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten.

ro
door roos900 - Apr 2, 2019 om 13:55
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb nu een halfjaar een waterontharder (amfa 4000). Ik had voor deze gekozen omdat hij niet zo duur is als gewoonlijke prijzen die voor waterontharders worden gevraagd.. Het resultaat; het werkt echt goed! Ik heb nooit meer kalkvlekken op de kranen etc. Dat scheelt weer schoonmaken. Ook het water is heerlijk zacht. Ik raad je dus de waterontharder Amfa4000 aan als je lekker zacht drinkwater wil en je minder kalkvlekken op je kranen wil!

Gr
door Grunn1 Apr 2, 2019 om 15:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Echt waar Roosje? En daarvoor maak je speciaal een account aan en reageer je op een half jaar oud topic? Ik ben zelf gek op wat harder water, zit meer smaak aan en is beter voor je botten. Ook het schoonmaken van die enorme kalkaanslag op Mn kranen vind ik niet erg want zo hou je je vingers soepel met het schoonmaken en niet te vergeten daar waar kalk zit daar lekt het niet meer.

m.
door m.van.westendorp@casema.nl - May 26, 2019 om 11:13
1 Antwoorden / Vragen

Het is totale misleiding, het werkt voor geen meter. Ik vindt dat de reclame ook verboden moet worden.
Als de reviews leest zie dat ze geautomatiseerd zijn gemaakt. Ik ken geen site waar op 1 dag 30+ reviews worden geplaatst die ook nog opelkaar lijken.

Niet kopen het is een slecht product.

gerbera
door gerbera May 26, 2019 om 12:02
7359 Antwoorden / 14 Vragen

We zijn inmiddels 1 jaar verder dus denk ik dat de TS wel een keuze heeft gemaakt.

jo
door jorisw - May 26, 2019 om 11:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voordat je gaat kijken wat de oplossing is, moet je eerst het probleem definieeren. Heb je nu last van hard water? En waar bestaat dat uit?

me
door mein33 - May 26, 2019 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er zijn maar heel weinig plekken in Nederland met hard water.

Daar moet je dan ook extra voorzichtig zijn als je er een duik in neemt !!     ;-))

P.S.  een oud topic is weer nieuw leven ingekalkt.

gerbera
door gerbera May 26, 2019 om 12:06
7359 Antwoorden / 14 Vragen

en zeker geen bommetje;-))

me
door mein33 May 26, 2019 om 12:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))