ni
door ninnen Oct 2, 2014 om 19:08
Huishouden & energie

Heraansluitingskosten

Goedeavond,

Ik heb de volgende vraag. Mijn stiefdochter en haar vriend hebben gisteren de sleutel gekregen van een huurhuis. De vorige bewoner van dit huis is een aantal maanden geleden met de noorderzon vertrokken en heeft maanden de energierekening niet betaald. Gevolg is dat energiemaatschappij heeft besloten om het zaakje af te sluiten. Nu moest mijn stiefdochter maar liefst 480 euro aan heraansluitingskosten betalen omdat meneer zijn rekening niet betaalde en nergens meer te vinden is. Zij moet deze kosten dus betalen terwijl zij helemaal niets aan die afsluiting kon doen. Kan dit zo maar?

11048 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat kan dus helemaal niet. Due kosten zijn voor de verhuurder.

brainless
door brainless - Oct 2, 2014 om 20:54
324 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben zij de woning geaccepteerd op het moment dat het al was afgesloten?

@Tijger1
Zo simpel is het helaas niet.

ni
door ninnen - Oct 2, 2014 om 20:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

was ik al bang voor brainless. Ze hebben de woning inderdaad geaccepteerd op het moment dat het al was afgesloten.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk was het al afgesloten, maar ze moeten die kosten claimen bij de verhuurder. Of een klacht indienen bij de geschillencommissie.

Dit zijn onterecht betaslde kosten.

ph
door philip36 - Oct 2, 2014 om 23:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dit hoef je natuurlijk niet te accepteren.
Als je een huis accepteert verwacht je dat de energielevering in orde is.
Bij bezichtiging van het huis ga je niet even de gaskraan open draaien en licht aan doen zal ook niet gaan als er geen lampen hangen.
Deze kosten aanvechten totdat het opgelost is.
Lijkt me wel iets voor de belbus, het gaat tenslotte wel om bijna € 500.

door 1953 - Oct 3, 2014 om 03:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een simpele oplossing zou kunnen zijn een andere energieleverancier waarmee de vorige bewoner geen energie van afnam. Kort door
de bocht gezegd hebbend.

Het is onjuist om heraansluitingskosten te vragen voor een object op het adres x te y welke destijds door toedoen van z is veroorzaakt geweest.

Of vroeg de netbeheerder (o.a. Stedin) om die € 480,00 heraansluitingskosten? Als die laatste het vroeg, dan is het moeilijk zoeken naar een andere energieleverancier (o.a. Eneco, Nuon e.d.).

stedin
door stedin - Oct 3, 2014 om 08:49
23 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ninnen,

Op dit moment is het nog niet duidelijk om welk adres en afsluiting door welke netbeheerder. Ik kan u pas specifieke informatie geven wanneer het duidelijk is om welk adres het gaat en dit gaat om een adres binnen het netgebied van Stedin.

Op dit moment kan ik u wel algemene informatie geven. Daarnaast vind ik de door u aangegeven €480 nogal hoog. Als dit gaat om de aansluitkosten van Stedin, is er meer aan de hand dan enkel aansluiting.

=ninnen schreef op donderdag 2 okt 2014, 19:08: Goedeavond,

Ik heb de volgende vraag. Mijn stiefdochter en haar vriend hebben gisteren de sleutel gekregen van een huurhuis. De vorige bewoner van dit huis is een aantal maanden geleden met de noorderzon vertrokken en heeft maanden de energierekening niet betaald. Gevolg is dat energiemaatschappij heeft besloten om het zaakje af te sluiten.

Wanneer een eerdere huurder is vertrokken, waardoor de gas en/of elektriciteit wordt afgesloten komt dit voort uit een wettelijke verplichting. Het is netbeheerders niet toegestaan gas en/of elektriciteit te leveren wanneer er geen leveringsovereenkomst is.

Stedin rekent, wanneer onze klanten zelf geen afspraak maken om gas en elektriciteit af te laten sluiten en Stedin moet dit toch uitvoeren worden er kosten in rekening gebracht. Dit gebeurd overigens nooit bij een nieuwe huurder, maar bij de oude contractant of evt. bij de eigenaar.

=ninnen schreef op donderdag 2 okt 2014, 19:08: Nu moest mijn stiefdochter maar liefst 480 euro aan heraansluitingskosten betalen omdat meneer zijn rekening niet betaalde en nergens meer te vinden is. Zij moet deze kosten dus betalen terwijl zij helemaal niets aan die afsluiting kon doen. Kan dit zo maar?

Bij Stedin liggen de heraansluitkosten voor gas en elektriciteit op €127,05. Deze worden altijd bij de nieuwe contractant in rekening gebracht omdat het aansluiten een service is die aan deze persoon wordt geleverd. Wel kunnen dergelijke kosten soms via een huurovereenkomst bij de verhuurder worden vergoed.

Bij andere netbeheerders liggen de heraansluitkosten ook niet zo hoog. Netbeheerder Enexis rekent bijvoorbeeld €59,54 per product. Netbeheerder Liander rekent €121,63 aan inschakelkosten voor elektriciteit.

Mocht het gaan om de inschakelkosten bij een andere netbeheerder dan Stedin, kunt u het beste contact met hen opnemen om na te vragen waar deze kosten vandaan komen.

Mocht het gaan om een aansluiting van Stedin en wil u meer informatie hierover, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

zoekster
door zoekster - Oct 3, 2014 om 09:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Klopt dus iets niet met die €480,-
Veel te hoog bedrag.

Het beste kunt u hier de netwerkbeheerder noemen, dan kan die eventueel reageren.

ph
door philip36 - Oct 3, 2014 om 09:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@stedin

Ik ben eigenlijk wel bediend wat voor werkzaamheden Stedin voor die € 127,05 doet.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ook. Ik ken helemaal niemand die als hij een huis huurt aansluitingskosten moet betalen.

Je neem bij een leverancier een contract en dat is het.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2014 om 10:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn partner had 6 jaar geleden een soortgelijk gegeven. Ze kreeg een huurhuis, waar alles afgesloten was. De leverancier wilde gemakshalve even de achterstand van de vorige bewoner (weetkweker) bij haar effe incasseren. Onterecht natuurlijk. Na bewijs dat zij de nieuwe bewoner was werd alles aangesloten en werden er geen kosten in rekening gebracht.

Ik adviseer de vraagsteller om naar de energie leverancier te gaan en te stellen dat zij de nieuwe bewoners zijn en niets van doen hebben met de vorige bewoner en de daden/gevolgen daarvan. En meteen binnen 24 uur gratis aansluiten. Laat de leverancier maar eens aantonen dat de nieuwe bewoners debet zijn aan de afsluiting. Dat kunnen ze niet.

stedin
door stedin - Oct 3, 2014 om 12:19
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 3 okt 2014, 09:50]@stedin

Ik ben eigenlijk wel bediend wat voor werkzaamheden Stedin voor die € 127,05 doet.

Wij komen op het afgesproken moment langs, onze monteur schakelt gas en elektriciteit weer in (en plaatsen evt meters als deze niet aanwezig zijn), dit wordt administratief verwerkt en dit wordt doorgegeven aan de leverancier.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stedin

Maar die kosten zijn toch normaal gesproken niet voor de nieuwe huurder van een woning?

ni
door ninnen - Oct 3, 2014 om 12:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

allereerst allen hartelijk dank voor de antwoorder. Als ik het dus begrijp kunnen ze die kosten niet verhalen op de nieuwe beheerder. Het gaat hier om de energieleverancier Delta.

ni
door ninnen - Oct 3, 2014 om 12:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

excuses.............nieuwe beheerder moet natuurlijk nieuwe huurder zijn

stedin
door stedin - Oct 3, 2014 om 12:40
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 3 okt 2014, 12:25]@stedin

Maar die kosten zijn toch normaal gesproken niet voor de nieuwe huurder van een woning?

Het aansluiten is een service ten behoeve van de nieuwe huurder dus de kosten daarvoor worden in rekening gebracht bij de nieuwe huurder.

Als er in de huurovereenkomst met de verhuurder is overeengekomen dat de woning opgeleverd wordt met een actieve gas en elektriciteitsaansluiting kunnen deze kosten door de huurder mogelijk verhaald worden.

Dus in het kort, wat ons betreft ja. Deze kosten zijn voor de nieuwe huurder/eigenaar. Overigens betreft het eerder genoemde bedrag van €480, als het iets van Stedin is, niet een normale herinschakeling/plaatsen meter van een bestaande aansluiting.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus Ts laat de kinderen klagen bij de verhuurder en ook bij degene die die nota heeft gestuurd. Te gek voor woorden.

stedin
door stedin - Oct 3, 2014 om 12:44
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ninnen schreef op vrijdag 3 okt 2014, 12:37]allereerst allen hartelijk dank voor de antwoorder. Als ik het dus begrijp kunnen ze die kosten niet verhalen op de nieuwe beheerder. Het gaat hier om de energieleverancier Delta.

Normaliter is er een specifiek contract tussen een leverancier en een persoon. Als er kosten zijn gemaakt door een andere klant kunnen die niet zomaar worden verhaald op een nieuwe, andere klant.

Maar ik raad u aan contact op te nemen met Delta en bij hen na te vragen waarvoor zij dergelijke kosten rekenen en waarom die bij uw stiefdochter en vriend in rekening worden gebracht.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2014 om 13:18
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er wordt gesproken over HERaansluitkosten. De vorige bewoner, meneer A, die niet meer woont op het afgesloten adres is de veroorzaker, en dus aansprakelijk voor de afsluitkosten, maar ook voor de HERaansluitkosten, immers, de nieuwe bewoner, meneer B, heeft niet fout gedaan en was ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het afsluiten. Der halve dient de leverancier voor energie ervoor te zorgen dat bewoner B gewoon nuts voorzieningen heeft. Stedin kan zich in alle bochten wringen, maar de kosten van de heraansluiting dienen NIET te worden gedeponeerd bij meneer B.

stedin
door stedin - Oct 3, 2014 om 13:54
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 3 okt 2014, 13:18]Er wordt gesproken over HERaansluitkosten. De vorige bewoner, meneer A, die niet meer woont op het afgesloten adres is de veroorzaker, en dus aansprakelijk voor de afsluitkosten, maar ook voor de HERaansluitkosten, immers, de nieuwe bewoner, meneer B, heeft niet fout gedaan en was ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het afsluiten. Der halve dient de leverancier voor energie ervoor te zorgen dat bewoner B gewoon nuts voorzieningen heeft. Stedin kan zich in alle bochten wringen, maar de kosten van de heraansluiting dienen NIET te worden gedeponeerd bij meneer B.

Ik wil graag een aantal zaken aangeven:

1. De nota waar het in dit topic over gaat, is niet door Stedin gestuurd maar door energieleverancier Delta
2. Bij (her)aansluiting worden de kosten altijd berekend aan de huidige contractant. Dit is namelijk de persoon die wordt aangesloten. (dit is overigens niet in deze situatie van toepassing!!)

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, brengt Stedin bij elke verhuizing in haar werkgebied aansluitingskosten in rekening bij de nieuwe huurder?

Dat klopt volgens mij echt niet.

mahadma
door mahadma - Oct 3, 2014 om 13:58
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ter aanvulling en terzijde: Toen mijn partner 6 jaar geleden haar huurhuis betrok wilde men ook de achterstanden veroorzaakt door de vorige bewoner via een incassoburo en deurwaarder door de nieuwe bewoner laten betalen.

Ik denk dat hier (dit item) ook het nodige schoort.

stedin
door stedin - Oct 3, 2014 om 14:29
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 3 okt 2014, 13:57]Dus als ik het goed begrijp, brengt Stedin bij elke verhuizing in haar werkgebied aansluitingskosten in rekening bij de nieuwe huurder?

Dat klopt volgens mij echt niet.

Het gaat hier echt om het fysieke aansluiten van gas en elektriciteit. Wanneer een klant verhuisd naar ons netgebied en de aansluitingen zijn niet afgesloten (verreweg de meeste gevallen) dan hoeft er alleen een aanmelding bij een energieleverancier te worden gedaan.

Wanneer de aansluitingen zijn afgesloten, sturen wij een monteur langs om de locatie weer in te schakelen. Hiervoor brengen wij de door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) bepaalde kosten in rekening.

Over de staat van de aansluitingen maakt u afspraken met de verhuurder of vorige eigenaar wanneer u de verantwoordelijkheid hiervoor overneemt.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stedin

Duidelijk.

Dus de kinderen van Ts moeten bij de verhuurder zijn, want het is toch normaal dat een bestasnd huis in Nederland aangesloten is op de nutsvoorzieningen, in ieder geval elektriciteit, gas hoeft natuurlijk niet altijd bijvoorbeeld stadsverwarming.

alfatrion
door alfatrion - Oct 3, 2014 om 17:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie zo snel geen grond om deze kosten te verhalen op de verhuurder. Dit is anders wanneer de verhuurder heeft aangegeven dat er werkend elektriciteit en gas aanwezig was, al dan niet op een vraag van de koper.