jaapbreen
door jaapbreen Sep 23, 2020 om 21:57
Huishouden & energie

Het gasverbruik van een waakvlam van een DRU gashaard van 1 jaar oud is bijna 300 m3 p jaar.

De waakvlam van een gashaard van DRU (€ 2200)  van 1 jaar oud, gebruikt 0.7 á 0,8 m3 gas per jaar of wel bijna 300 m3. De leverancier Havé verwarming uit Breda hierop aangesproken, maar deze vindt dit normaal. In deze tijd van energiebesparing is dit ongehoord. Als we dit geweten hadden, dan zouden we deze kachel nooit gekocht hebben. De kachel staat bij een oude dame van 90 jaar. De waakvlam steeds aansteken en uitschakelen, wat de leverancier adviseert is voor haar te lastig.
Ik heb gevraagd of de waakvlam niet kleiner kan worden afgesteld. Dat is niet mogelijk. Eigenlijk zou die kachel gelijk in de oud ijzer bak moeten, maar dat is natuurlijk ook kapitaalvernietiging.
Heeft u advies?

30499 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2020 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat valt toch wel mee! 0,7 a 0,8 m3 per jaar?

Maar afgezien daarvan staat hij toch zeker een half jaar uit? En als de kachel in de winter brandt, doet die hele waakvlam niet ter zake en geeft ook nog warmte.

En hoe weet u dat? Staat dat in de papieren?

me
door mein33 - Sep 23, 2020 om 22:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jaapbreen,

0.7- 0.8 m3 per jaar zoals u schrijft of per dag zoals u berekend ?

Wat de leeftijd van de gebruiker er mee te maken heeft begrijp ik overigens niet !

diumenge
door diumenge Sep 23, 2020 om 22:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat staat er toch bij.

me
door mein33 Sep 24, 2020 om 12:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge.

Er staat : gebruikt 0.7 - 0.8 m3 gas per jaar ofwel 300 m3 per jaar .

Zodoende vraag  ik wat nu het echte verbruik per jaar is !

diumenge
door diumenge Sep 25, 2020 om 08:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik doelde op de leeftijd van de gebruiker.

me
door mein33 Sep 25, 2020 om 10:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge,

Dat had ik niet begrepen, maar nu wel !

Vr.gr.

panter22
door panter22 - Sep 24, 2020 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Moet je met 90 jaar oud nog klagen over een paar honderd m3 gas? Ruim berekend voor een heel jaar?
Ze gebruikt toch niet het hele jaar door alleen maar de waakvlam om haar woonkamer te verwarmen?
Op deze leeftijd moet je genieten van deze mooie nieuwe kachel en de kamer lekker warm opstoken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2020 om 09:24
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is nu het verbruik volgens u per jaar? 0.7 á 0.8 m3 of 300 m3? En hoe kan er worden gemeten dat dit dan uitsluitend de waakvlam betreft?

De oude dame zal ongetwijfels de gashaard benutten als het kouder weer is en dan is ook nog d vraag of zij dan de temeperatuur beperkt tot ca. 20 graden C.

Het lijkt mij, gebaseerd op de vragen die uw vraag bij mij oproept, dat er nies met de gashaard aan de hand is maar het wel mogelijk is dat de haard meer brandt dan dat u mogelijk aannneemt.

Maar als u echt van mening bent dat het verbruik te hoog is, dan de kachel weg weg laten doen. Dan geldt wel dat de kosten van een nieuwe aanzienlijk meer zullen bedragen dan de kosten van de waakvlam.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 24, 2020 om 09:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Een kleinere waakvlam zal wel gemakkelijk uitgaan bij een beetje tocht of windvlaagje en dat gebeurt dan onopgemerkt.

Donuts
door Donuts - Sep 24, 2020 om 10:13
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga er vanuit dat u 0.8m3 per dag bedoelt, dan komt het volgens uw berekening op 292m3 per jaar. Mar aangezien de kachel zeker 6/7 maanden aan zal staan, komt u op jaarbasis hooguit op zo'n 145m3 verbruik extra door de waakvlam.

Waarom u daarvoor de leverancier op aanspreekt, is mij een raadsel, tenslotte is dat niet de fabrikant.

rj
door rjw - Sep 24, 2020 om 10:40
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het is het beste om een waakvlam altijd te laten branden (veiligheid, systeem blijft schoner). Als je dit niet wilt had je een kachel met elektrische ontsteking moeten kopen.

pe
door peterbee Sep 25, 2020 om 07:40
58 Antwoorden / 5 Vragen

Je reactie raakt kant noch wal.

 Er is niets zo veilig als een waakvlam die uit is.   Een waakvlam aan laten in verband met veiligheid is dan ook onzin.

 Een gaskachel vervuild  niet zozeer door de verbranding van gas, maar doordat de kachel lucht verbruikt vanuit de woning, en deze lucht is nooit schoon .  Na een jaar zit je kachel vol stof, en die stof komt echt uit jouw huis . De waakvlam uitgelaten zal dan ook minder trek van vervuilde lucht tot gevolg hebben.

Ook logisch, want een kachel die niet brandt is na een jaar nog net zo schoon als het jaar ervoor.

ro
door ronny530 - Sep 24, 2020 om 18:34
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik ga er even van uit dat het een gaskachel en geen inbouw haard betreft maar 300 m3 op jaarbasis is dan gangbaar voor een gaskachel met waakvlam maar terzijde. Dat de waakvlam niet zuiniger afgesteld kan worden is begrijpelijk want de kans dat de waakvlam uitwaait neemt toe en voordat het thermokoppel de gastoevoer afsluit duurt dat even omdat die af moet koelen. De waakvlam direct weer aansteken is geen optie want eerst moet het overtollige gas afgevoerd worden en in die tijd koelt de kamer ook weer af en dan gaan de kosten voor de baten uit want de gaskachel gaat meer gas gebruiken om de kamer op temperatuur te brengen. In een reactie is al aangegeven dat 300 m3 op jaarbasis relatief is want buiten het stookseizoen kan de kachel uitgezet worden omdat er dan geen warmte vraag is. De moderne gaskachels gaan efficiénter met gasverbruik om maar een A label zal een gaskachel niet halen omdat er te weinig vraag naar is. Mijn advies zou zijn om eerst aan de dame in kwestie te vragen of ze buiten het stookseizoen de gaskachel gebruikt of dat ze de gaskachel aan laat staan omdat dat vroeger ook zo ging. U bent blijkbaar zelf bij de aanschaf aanwezig geweest want u schijft ook 'Als we dit geweten hadden, dan zouden we deze kachel nooit gekocht hebben' dus had u kunnen weten dat de gaskachel van een waakvlam voorzien was. De leverancier treft geen blaam want die weet bij aanschaf niet hoe de gaskachel gebruikt gaat worden.

Iv
door Ivo W - Sep 24, 2020 om 21:57
728 Antwoorden / Vragen

Allereerst: een kachel met waakvlam kopen is een keuze. Er zijn ook modellen met automatische ontsteking op de markt, maar ik vermoed dat die duurder zijn in aanschaf.

Ten tweede: ik begrijp dat het voor een oude dame niet prettig is om in het stook seizoen elke dag de waakvlam uit en weer aan te zetten. Maar in het voorjaar zodra het stook seizoen voorbij is uitzetten en in het najaar weer aanzetten, lijkt mij toch wel haalbaar. Is het niet door de dame zelf, dan wel door iemand uit haar omgeving.

Ten derde: de warmte die de waakvlam tijdens het stook seizoen produceert, is nuttige warmte. Het gas wat de waakvlam nodig heeft om te branden, wordt omgezet in warmte die (grotendeels) in huis terecht komt.

Resumerend: wanneer de waakvlam het hele jaar aan staat, is slechts ongeveer de helft van de 300m3 voor de waakvlam benodigde gas 'onnodig' verbrand.
Wanneer daarbij ook nog de waakvlam wordt uitgezet van pakweg mei tot half september, blijft over dat slechts zo'n 50m3 gas onnodig wordt verbrand. Door de waakvlam tijdens het stook seizoen gewoon te laten branden, is de energierekening zo'n 3 tot 4 euro hoger dan wanneer de waakvlam iedere keer na gebruik van de kachel weer uitgezet wordt.

gerbera
door gerbera - Sep 25, 2020 om 11:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het is verstandig om de waakvlam (óók in de zomer) altijd te laten branden. Dit zorgt ervoor dat stof geen kans krijgt omdat het gas altijd blijft stromen. Het laten branden van de waakvlam kost ongeveer 10 euro per jaar aan gas, een stuk goedkoper dan een reparatiebeurt. Behalve dat het laten branden van de waakvlam uw kachel behoedt tegen stof, zorgt het ervoor dat u, in de stookperiode,  minder witte waas op uw kachelruit krijgt. Deze wordt veroorzaakt door de kalkvorming door condens. Deze condens komt vrij door het verschil in temperatuur. Als de waakvlam aan blijft staan is de kachel minder koud waardoor het temperatuurverschil minder zal zijn. Ook zal er hierdoor minder corrosievorming plaatsvinden in de kachel. Laat u de waakvlam in de zomermaanden wel uit dan is het nog steeds geen probleem maar is het raadzaam om voor het stookseizoen de kachel of haard nogmaals schoon te maken.

bron   En dat zijn er meerdere die dit vermelden.