ka
door karinl76 Dec 13, 2013 om 14:22
Huishouden & energie

Hoe jas v 100% polyester wassen en waterafstotend maken?

hallo

Ik wil mijn jas( winterjas, merk human nature), die ik ooit gekocht heb bij de ANWB, wassen,. In verleden heb ik die gewassen en een middel dat de jas waterdicht maakt ook in de wasmachine gedaan. is goed gegaan. Ik weet niet meer watvoor middel ik toen gekocht heb. Het zat geloof ik in een kartonnen doosje. Ik heb dat middel ook geloof ik bij de kruidvat gekocht toen. Ik kan nu niet meer zo'n middel vinden bij de kruidvat. Bij etos hadden ze alleen maar Harmisol en HG dat niet geschikt schijnt voor mijn jas dat 100% van polyester is.
Heeft iemand een tip over hoe mijn jas te wassen? Zijn er nog middelen die in de wasmachine kunnen en geschikt is voor 100% synthetische textiel? Of is voor mij nu de enige oplossing: de jas wassen( met normaal wasmiddel) en laten drogen en om waterdicht te maken na het drogen sprayen met een middel dat er voor geschikt is?

102867 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2013 om 15:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik gebruik zelf Granger's 2 in 1; werkt perfect. Mag hier niet linken naar reclame sites. Zit niet in het door u genoemde kartonnen doosje. Succes hoor.

sl
door slobberbone - Dec 13, 2013 om 15:31
508 Antwoorden / 2 Vragen

Dat spul voor in de wasmachine is niet zo goed voor de machine zelf daar hecht ook weer troep aan met alle gevolgen van dien.

Gebruik zelf spray van action kost bijna niks en werkt goed althans voor mijn schoenen :)

di
door digioma - Dec 13, 2013 om 16:01
646 Antwoorden / 29 Vragen

Even informeren bij goede kampeerzaak/buitensportzaak zoals o.a. De Vrijbuiter, Karsten tenten en zomeer.
Ik heb destijds een middeltje gekocht (naam even kwijt, zit in een flesje) dat mijn Lafuma jack zowel schoonmaakt als gelijk waterdicht. Werkt prima.

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2013 om 16:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@slobberbone, nee hoor, is helemaal niet slecht voor de wasmachine: lees hier. Is heel ander spul dan wasverzachter, dat is niet zo goed voor de wasmachine. Gaat juist perfect.

ka
door karinl76 - Dec 13, 2013 om 16:58
11 Antwoorden / 10 Vragen

hallo
tenormin. Dat is een goed advies. Ik ken dat merk al voor mijn wandelschoenen. Ze hebben het ook voor het wassen van jassen, dus? Ik zal binnenkort even kijken bij Beversport. Daar heb ik het spul voor mijn schoenen ook vandaan.

slobberbone. Misschien is het slecht voor je wasmachine, maar het wordt maar 1x per jaar gebruikt, dus zoveel kwaad kan het niet, lijkt me. Het wordt ook niet voor niets verkocht voor in de wasmachine.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Dec 13, 2013 om 17:03
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gebruik al zeker 25 jaar Harmisol en later eigen merk Kruidvat voor alle jassen. Vroeger al voor de kinderjassen en ook mijn man zn jas gaat een aantal maal per seizoen in de was en daarna direct in de "waterdicht". Ik kijk er niet eens naar wat voor samenstelling de stof is. Als het in de wasmachine gewassen kan worden, dan behandel ik het ook met Harmisol of eigen merk Kruidvat. Nooit problemen gehad, en gegarandeerd 100% waterdicht.

ka
door karinl76 - Dec 13, 2013 om 17:38
11 Antwoorden / 10 Vragen

gerdamarijke. ik denk dat het wel verstandig is om naar de samenstelling van het textiel te kijken. Ik ben ook zeer tevreden over de jas. Is hartstikke warm 's winters. dus ik neem het risico niet om het met Harmisol te wassen.

do
door dorloos - Feb 2, 2015 om 15:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geldt dit ook voor een jack van 100% polyester , buitenkant?