on
door onrus001 Apr 11, 2012 om 12:50
Huishouden & energie

Hoe kan ik zelf mijn karpet reinigen?

Ik heb 2 karpetten en ze zijn ongeveer anderhalf jaar gereinigd door een bedrijf. Dit heeft me EUR 225,00 gekost en dat vind ik toch erg duur. Weet iemand hoe ik dat zelf kan doen en met welke middelen?

157033 8 Rapporteer

jo
door jorisw - Apr 11, 2012 om 13:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben het in het verleden wel eens zelf geprobeerd met speciaal reinigingsmiddel met bijbehorende stofzuiger, maar het resultaat was toch niet zo goed als wat een gespecialiseerd bedrijf kan doen.

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2012 om 15:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

hallo onrus001, ja, het is een duur geintje om het te laten doen (maar in mijn ogen toch de beste manier). Ik heb geen idee welk materiaal je karpetten zijn, maar als je er de kracht en de durf voor hebt: James Water is een absoluut goede reiniger die vooral vlekken er best uitkrijgt. Maar, eerlijk is eerlijk, 2 karpetten behandelen zou ik niet kunnen. Wat jorisw schrijft ben ik het mee eens, dat vond ik ook niet zo fantastisch. Het professioneel schoonmaken heeft toch nog steeds mijn voorkeur omdat ze het zo behandelen dat er toch weer een soort beschermend laagje op komt en dat kun je niet zelf doen, althans, ik zou niet weten hoe. Laat het toch nog eens doen en heb dan (voor komende vlekken) dat James Water spul in huis. Heb dat gekocht bij Roobol (ex Haage tapijt is samengegaan met hen). Ook op de site kun je hun produkt zien.

engelinde
door engelinde - Apr 17, 2012 om 14:59
21 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt karpetten heel goed reinigen met een stoomapparaat..daar doe ik het ook altijd mee...gewoon met water dus...worden weer als nieuw.
Verders kun je het stoomapparaat bijna overal voor gebruiken...voor de muren,de tegels,de ramen,bankstel ,wc enz enz..

na
door naataalie - Apr 18, 2012 om 14:03
129 Antwoorden / 20 Vragen

Het beste is om het te doen zoals de vrouwen dat in het buitenland doen.

Leg het kleed buiten op de straat (wel ff goed vegen), maak een sopje van wasmiddel en boenen maar. Afspoelen met de tuinslang, evt nog een keer boenen met sop en nogmaals afspoelen. eventueel kun je de behandeling herhalen met wasverzachter.Dan met een stok van de ene kant naar de andere kant het water eruit duwen en in de zon laten drogen.

Dit kan natuurlijk niet met alle karpetten, zoals echte wol.

Wij hebben ook ooit eens zo een reinigings apparaat gehuurd bij een bouwmarkt. Wij dachten dat het kleed er van zou opknappen en niet zo nat zou worden maar niets is minder waar. Ook met zo een apparaat word het kleed doorweekt en het resultaat valt echt tegen.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2012 om 16:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

nataalie, in welke luxe omgeving woon jij dan? Haha, ik zie het zo voor me! Iedere voetganger, fietser, automobilist (ik noem maar een paar weggebruikers) zouden dan toch echt over mijn kleed rijden. Maar......je hebt wel gelijk: al onze medelanders doen dit inderdaad zo op het balkon, met de tuinslag, schrobber, zeep (de mannen moeten natuurlijk helpen) en dan hangen al die berbers en kleurige kleden dagen zo niet weken, over de ballustrade, en leuk dat dit is voor de onderburen, enig, maar niet heus.

na
door naataalie - Apr 22, 2012 om 21:12
129 Antwoorden / 20 Vragen

@tenormin sorry, ik heb een tuin...en die is helemaal dichtgestraat.

Als je geen tuin hebt kun je best zo n machine huren en dan binnen het kleed schrobben met minder water en dan afzuigen met het apparaat.
Dat gaat dan weer niet als er hout op de vloer ligt, maar dan moet je helemaal niet beginnen aan het zelf reinigen van een kleed.

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2012 om 19:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ onrus001. Dit is wel een beetje "boel laat" maar enige tijd geleden werd in de weekend bijlage van de Telegraaf eenzelfde vraag gesteld waarop ik weer met "mijn James Water" op te proppen kwam. Laat ik nu toch, met foto en al in de krant van 2 juni staan. Dit was gelijktijdig met jouw vraag in April en ik was het al weer straal vergeten. Maar werd toch leuk meegenomen. Vond het toch de moeite waard om effetjes te schrijven.

la
door lady086 - Dec 21, 2012 om 15:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik laat mijn tapijten reinigen door een schoonmaakbedrijf voor heel goedkoop. 225 euro vind ik ook erg duur hoor. Ze kijken naar de tapijt en zeggen hoeveel het gaat kosten. Voorheen reinigde ik ze ook in de tuin maar wat een gedoe was dat.