he
door herman789.! Dec 19, 2017 om 14:14
Huishouden & energie

HOE KAN JE ZIEN OF THERMOSTAAT KOELKAST STUK IS OF DAT KOELKAST AF IS

KOELKAST SLAAT NIET MEER AAN

67347 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2017 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de koelkast niet meer koelt als u de thermostaat hoger (zodat de koelkast kouder moet worden) zet, is er iets kapot en zult u een monteur moeten inschakelen of een nieuwe moeten kopen.

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2017 om 14:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Geloof het, of niet, maar de mijne gaf vanmorgen de geest. Rode lamp ging aan en bliepen.  Balen. Zat net een nieuwe te bestellen, nog niet op "bestel" gedrukt, toch nog even geprobeerd: stekker eruit, er weer in en " geschud". En zowaar, rode lampje ging uit, nu branden alle groene lampjes weer. Maar 't ding is 22 jaar, dus zal wel het begin van het einde zijn. Misschien voor u ook een optie om "even raar"  te doen, wie weet!

gerbera
door gerbera Dec 19, 2017 om 16:06
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Staat er toevallig niet in de handleiding "na 22 jaar schudden voor gebruik";-))

tenormin
door tenormin Dec 19, 2017 om 16:31
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, die handleiding lag kant en klaar bovenop alle aankoopboekjes van die oude meuk en daar stond inderdaad "schudden". Zonder gekheid, het is echt zo gegaan als ik vanmiddag schreef. Met fikse tegenzin om te vergelijken om een nieuwe te kopen toch nog even die poging gewaagd. Hoewel ik vandaag toch ongelovig ben en telkens kijk: hij helpt me nog steeds. Stond ook in handleiding: wel bedanken. Heb ik ook gedaan.;-)

gerbera
door gerbera Dec 20, 2017 om 15:27
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Zo zie je maar, de ouwetjes doen het nog best. Af en toe een "zet"pilletje en ze lopen weer als een zonnetje;-))

boppe1943
door boppe1943 - Dec 19, 2017 om 15:05
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zie het advies van @tenormin. hoe raar het ook lijkt, maar dit zou kunnen helpen. Even 2 minuten de stekker eruit en dan weer opnieuw in het stopcontact steken. Is het stopcontact wel in orde? Check dit even met een ander apparaat. Zet de deur van de koelkast wijd open en laat hem los. Valt de deur dan dicht of blijft hij iets open staan? In het laatste geval moet hij waterpas gezet worden. Sluiten de deurrubbers goed, zijn ze goed schoon? Is de ruimte achter de koelkast schoon, is er voldoende luchtcirculatie? Laat anders de koelkast ontdooien, maak hem schoon en zet hem opnieuw aan. Of kijk, als niks lukt, even hier:

https://www.directrepair.be/nl/blog/2015/06/18/hoe-je-koelkast-thermostaat-testen-en-vervangen/

gerbera
door gerbera Dec 19, 2017 om 16:12
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Laat anders de koelkast ontdooien,
Hoebedoelu, het is geen vriezer.

Ge
door Genee Dec 19, 2017 om 16:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Een vriesvak moet toch wel ontdooid worden.
Wel een vriesvak, geen vriesvak?

gerbera
door gerbera Dec 19, 2017 om 16:23
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry ff niet aan gedacht, heb nooit een kast met vriesvak gehad, altijd een combi.

Cookies
door Cookies - Dec 19, 2017 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mocht je een nieuwe koelkast gaan bestellen dan ook maar meteen een nieuw toetsenbord.

simon55
door simon55 Dec 19, 2017 om 16:50
1556 Antwoorden / 5 Vragen

HoOR toEtseNboRd.........garappie

costnix
door costnix Dec 19, 2017 om 20:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@simon55: :-D

gerbera
door gerbera - Dec 19, 2017 om 16:20
7360 Antwoorden / 14 Vragen

HOE KAN JE ZIEN OF THERMOSTAAT KOELKAST STUK IS

Dat is niet te zien, alleen te meten. Brand het lampje wel, staat er in elk geval stroom op de kast.
Heeft niets met de deur en/of rubbers te maken, of de kast wel of niet aanslaat. Bij defecte rubbers of openstaande deur blijft de kast ingeschakeld, maar dat doet die dus niet.
Probeer eerst eens de regelknop een paar maal geheel naar 0 en dan naar max te draaien. Werkt dat niet dan de tip van @tenormin.

simon55
door simon55 Dec 19, 2017 om 16:48
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Niet naar Max draaien,want dan gaat ie Racen en geeft motor de geest.

Kijk maar naar  Ver stappen

henson
door henson - Dec 19, 2017 om 18:49
338 Antwoorden / 36 Vragen

Is het wel warm genoeg in de ruimte waar de koelkast staat? Klinkt vreemd, maar sommige koelkasten werken niet in koude ruimtes........Google maar eens..

panter22
door panter22 - Dec 19, 2017 om 19:03
6599 Antwoorden / Vragen

Een thermometer in de koelkast leggen. Is de temperatuur hetzelfde als buiten de koelkast,  dan is hij stuk.
Maximale temperatuur is 7 graden.

ro
door ron503 - Dec 19, 2017 om 19:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt van het type thermostaat af een ouderwetse mechanisch geregelde of een sensorgestuurde thermostaat. Wat u als eerste zou kunnen testen is het relais op de koel compressor door de stekker uit het stopcontact te halen en dik een kwartier te wachten. Normaliter zal nadat de stekker is teruggeplaatst het relais van de compressor een inschakelklik geven waarna de compressor heel even aanslaat als dat zo is werkt het relais naar behoren. Als een ouderwetse thermostaat in de hoogste stand wordt gezet dan zal de compressor binnen 5 minuten aan moeten slaan want in de hoogste stand wordt de thermostaat overbrugd en blijft in de ingeschakelde stand staan. Met een sensorgestuurde thermostaat wordt het veel moeilijker vast te stellen want de elektronica bepaald het aanslaan van de compressor en als er in de elektronica iets defect is kan dat van alles zijn en is de hulp van een monteur inroepen noodzakelijk.

costnix
door costnix - Dec 19, 2017 om 20:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Uw koelkast is besmet door het CapsLockStuck virus!