In
door Ingrid m Mar 22, 2023 om 12:12
Huishouden & energie

Hoe kan mijn huurwoning van energie level E naar C gaan,zonder aanpassingen in de woningen?

Energie level word verhoogd zonder aanpassingen in huurwoningen

6676 12 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 22, 2023 om 12:18
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ingrid,

Afgelopen week was de volgende schokkende reportage op tv :

https://pointer.kro-ncrv.nl/jaren-te-veel-huur-betalen-door-fout-energielabel

Ja
door JannyBoe - Mar 22, 2023 om 15:04
511 Antwoorden / Vragen

Hallo Ingrid, u bedoelt uiteraard energielabel ;)
Vraag het de verhuurder. Daar moet u zijn.
Succes.

borg queen
door borg queen - Mar 22, 2023 om 19:41
127 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is bij onze woning ook gebeurd, van level G naar D en wel vlak na de bekendmaking dat woningen onder level D versneld verduurzaamd moesten worden. D hoeft dus niet voorlopig. Onze wbv is al meer dan 12 jaar aan het roepen dat ze gaan renoveren en ze doen niets. We hebben het nagevraagd en er werd verteld dat het level is toegekend na het beoordelen van een vergelijkbare woning ( peilwoning) in onze straat. Nu is het geval dat juist deze woning door de bewoner zelf is geisoleerd en verduurzaamd. En dus alle vergelijkbare woningen krijgen hetzelfde label, al is er niets aan gedaan. Zoiets is er misschien ook bij u gebeurd. Ik zou het navragen.

Wi
door Wilma-60 - Mar 22, 2023 om 21:02
25 Antwoorden / Vragen

Nu zolang ze zelf de energie levels kunnen geven??? Dan zou er een onpartijdige dit moeten keuren en niet de verhuurder zelf !!!! Mijn auto mag ik toch ook niet zelf keuren en een brief erin doen , goed gekeurd !!!!
Mijn heeft ook een C gekregen maar nog nooit iemand geweest om na tegaan of het wel klopte , ja de slager keurt zijn eigen vlees !!

reinoud10
door reinoud10 - Mar 24, 2023 om 13:10
14 Antwoorden / 0 Vragen

Die van mij is ook naar C gegaan en er is nooit iets verandert . (huisjesmelkers)

@q
door @qwerty@ - Mar 24, 2023 om 14:21
68 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, als niemand die graaiers wil aanpakken dan doen ze gewoon wat ze willen, in hun voordeel:
1 - Geld besparen op duurzaamheid.
2 - PLUS geld verdienen op de huurverhogen.
Dubbel geld verdienen en de huurders laten stikken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 24, 2023 om 14:35
2038 Antwoorden / Vragen

Het gebeurt dus blijkbaar kan dat en zo vreemd is dat niet, het is per slot van rekening enkel een inschatting. Veel productiever lijkt mij de vraag of u een onafhankelijke contraexpertise uit kunt laten voeren en indien van toepassing deze ook geldig kunt laten verklaren.

reinoud10
door reinoud10 - Mar 24, 2023 om 14:56
14 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een nieuwe wet in de maak die huurders beschermt tegen deze praktijken. Verhuurders kunnen aangepakt worden met een boete en een een verlaging van de huur . En verplicht worden om de panden te onderhouden.

ro
door ronny530 - Mar 24, 2023 om 16:14
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het duurzaamheidslabel voor alle woningen was een tijd lang een indicatie en kon zonder enige vorm van controle aangevraagd en worden meer dan een lijst met vragen invullen was het niet om een voorlopig energielabel te verkrijgen. Ik meen dat verhuurders voor ingang van het definitief worden van het energielabel een expertisebureau in moesten schakelen die in de woning zelf de genomen isolerende maatregelen onderzochten en op basis daarvan een bindend energielabel toekenden. Eigelijk een wassen neus want er wordt gekeken naar het aantal ramen dat van dubbel glas is voorzien, de cv ketel en dat is het wel een beetje daarna worden foto's van de buitenkant van de woning genomen en als de verhuurder aan kan tonen dat er in een grijs verleden isolatie is aangebracht dan zou dat ook wel zo zijn. In mijn mening mag de verhuurder geen eventuele huurverhoging toepassen maar u kunt ook geen huurverlaging eisen omdat bij het definitief vaststellen het energielabel in een andere klasse valt.

jv
door jvbt Mar 24, 2023 om 20:57
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het energie label gaat pas meetellen i.g.v. een nieuwe huurovereenkomst of nieuwe huurder. De verhuurder mag i.g.v. een lagere huurwaarde dan de maximaal redelijke huur o.b.v. het WWS puntenstelsel de huurjaarlijks  €.50,- of max €.100,- per maand verhogen, dit o.b.v. het IAH ( inkomensafhankelijke huur) waarbij het gezinsinkomen van 2 jaar terug de toegestane huurverhoging zal bepalen. Zolang de maximaal redelijke huur voor de betreffende woning (obv het WWS) niet is bereikt mag de verhuurder de huur jaarlijks met €.50,- dan wel €.100,- per maand verhogen totdat uiteindelijk de maximaal redelijke huur voor de woning is bereikt. Het WWS geldt vooralsnog alleen voor huurwoningen in de sociale sector. De overheid wil voor de 'middenhuur' ook het WWS leidend maken maar dan zullen veel huurwoningen niet langer rendabel zijn en uit de markt gaan verdwijnen t,.b.v. verkoop. Geen verhuurder die zonder rendement een huurwoning in stand kan houden (al denken veel huurders nog steeds van wèl). De overgrote meerderheid van particuliere verhuurders zijn zich prima bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en hebben ook tijdens de corona crisis substantiële huurkortingen gegeven terwijl gemeenten als verhuurder dat bv niet deden en steeds het volle pond bleven vragen. De framing door PvdA/GL, de Woonbond waarin zo'n beetje alle verhuurders als 'huisjesmelkers', 'pandjesbazen' en /of 'speculanten' worden weggezet is dan ook zeer verwerpelijk en polariseert verhuurders en huurders volkomen onnodig maar dat is blijkbaar waarmee dergelijke politici kiezers mee hopen te trekken. Hun adagium van 'huisjesmelkers' die hun arme huurdertjes het financiële vel over de oren trekken en ze in koude, tochtige en lekkende huurwoningen met nog 'middeleeuws' enkelglas laten wonen is natuurlijk je reinste ophitserij en ver bezijden de waarheid. Maar ja..het verkoopt lekker aan de achterban en iedereen die niets weet moet alles maar geloven van hetgeen er door (te) veel politici allemaal aan onzin wordt uitgevent. De realiteit is wel even anders. En dat er foute verhuurders zijn is een uitwas die je niet streng genoeg kunt bestrijden. Helaas bestaan er minstens net zo veel foute huurders die hun woningen volledig uitwonen en de verhuurders op hoge kosten jagen of die met een dubbel inkomen van bijna ton gewoon lekker voor een veel te lage huur in hun gesubsidieerde sociale huurwoning blijven zitten. Ook dergelijke uitwassen mogen wel eens stevig worden aangepakt.

jv
door jvbt - Mar 24, 2023 om 20:28
7 Antwoorden / 0 Vragen

TIP: huur zelf een gecertificeerd bedrijf in en laat het energielabel bepalen. Kost je rond de 300-400 euro maar dan heb je tenminste iets in handen t.o.v. de verhuurder/ WBV. Maar blijven klagen bij iedereen gaat niks opleveren. Zelf actie ondernemen wèl.

rj
door rjw - Mar 25, 2023 om 06:41
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Klopte E wel?

1paul
door 1paul - Mar 25, 2023 om 07:17
3132 Antwoorden / 0 Vragen

dat heeft alles te maken met de huur en de eventuele verlaging daarvan omdat de woning niet, of niet genoeg, geisoleerd is.

u kunt een klacht indienen bij de huurcommisie!

https://www.huurcommissie.nl/