ma
door majoha Jan 31, 2023 om 15:17
Huishouden & energie

Hoe kies je een radiator knop

Hallo,
ik woon in een oud huis met oude radiatoren die het nog wel doen. Vlak bij de combiketel zijn 3 radiatoren die je alleen uit of aan kunt draaien. Kun je daar een knop op zetten met bijvoorbeeld 5 standen (cijfers). Hoendan?
Er is van alles te koop slimme, gevoelige, thermostaat knoppen. Is een knop met alleen maar 5 standen nog verkrijgbaar. En is bij zo'n knop ook maatvoering nodig. En zo ja hoe weet je welke maatvoering nodig is.

Alvast bedankt

1297 8 Rapporteer

sira
door sira - Jan 31, 2023 om 15:33
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Haal er een knop af en ga naar de bouwmarkt, zij kunnen dan bekijken welke thermostaatknop geschikt is.

Ik heb 2 gewone thermostaatknoppen en 2 met een afstandsvoeler, alle van Danfoss. Ik kon, zowel bij mijn huurappartement als bij mijn huidige woning, de knoppen gewoon omzetten.

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2023 om 16:15
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn advies haal er een verwarmingsmonteur bij, de mogelijkheid bestaat dat de betreffende kranen ingeregeld zijn omdat ze dicht bij de ketel zitten. Het inregelen wordt dan gedaan om te voorkomen dat de betreffende radiatoren teveel warmte ontrekken en de rest van de radiatoren te weinig warmte toevoer krijgen. Daarnaast wilt u de kranen verwisselen zal u de leidingen moeten aftappen en de kranen in zijn geheel vervangen en na het vullen zal u de boel moeten ontluchten. Dus het gewoon vervangen van alleen de knoppen door thermostaatknoppen is geen optie want daar veranderen de kranen niet mee.

ro
door ronny530 - Jan 31, 2023 om 16:35
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Niet alle radiatorkranen zijn geschikt voor een thermostaatknop en u komt er achter door een knop te verwijderen. Als u een uit stekend vierkant ziet waar de binnenkant van de  knop overheen past dan zijn de radiatorkranen niet geschikt omdat een thermostaatknop een pen in de kraan in drukt. Mochten de kranen niet geschikt zijn dan moeten de kranen in het geheel vervangen worden en dat betekent dat de waterdruk van de cv ketel af moet en met wat pech moeten de radiatoren verwijderd worden. Bij een lokale bouwmarkt zijn conventionele thermostaat radiatorkranen voor om en nabij de 20 euro verkrijgbaar maar om ze te vervangen is wel zeg maar kluservaring noodzakelijk.

sira
door sira Jan 31, 2023 om 22:48
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt, mijn radiatoren hebben een pinnetje. Soms bij lang niét-gebruik wil het weleens voorkomen dat er een pinnetje vast zit en dat daardoor de radiator niet warm wil worden. Dan moet de knop eraf en het pinnetje losmaken door in en uit te bewegen.

hereistom
door hereistom - Jan 31, 2023 om 16:52
732 Antwoorden / 1 Vragen

Thermostaat knoppen zijn vaak funest voor het rendement van de CV ketel.
Beter is om het systeem waterzijdig te laten inregelen en dan niet meer aan de knoppen zitten.

https://youtu.be/RnvhWUWBu5Y

rj
door rjw - Jan 31, 2023 om 17:05
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wat gerbera zegt: laat het door een installateur doen. Die kranen zijn al niet goedkoop, dan je beter laten doen door iemand die alles al weet.

drevil
door drevil - Jan 31, 2023 om 17:15
223 Antwoorden / 14 Vragen

Vlak bij de combiketel zijn 3 radiatoren die je alleen uit of aan kunt draaien. Kun je daar een knop op zetten met bijvoorbeeld 5 standen (cijfers). Hoendan?

- Nee, dat kan niet. Dan moet de kraan gedemonteerd worden en er een thermostaatkraan op gezet worden. Daarvoor moet het water uit het systeem.  Op de thermostaatkraan kunnen dan de verschillende thermostaat knoppen gemonteerd worden zoals de 'ouderwetse' 5 standen knop of een moderne met digitale temperatuurinstelling of een app bijvoorbeeld.   Dit heeft overigens alleen nut als de hoofdthermostaat NIET in deze ruimte hangt.  Over het algemeen dus nuttig voor slaapkamer/badkamer/toilet etc. Niet voor de woonkamer.

Er is van alles te koop slimme, gevoelige, thermostaat knoppen. Is een knop met alleen maar 5 standen nog verkrijgbaar. En is bij zo'n knop ook maatvoering nodig. En zo ja hoe weet je welke maatvoering nodig is.

Ja, die knop is nog verkrijgbaar. Ja, maatvoering is nodig.  Verwarmingsbuizen zijn er in meerdere maten en de kranen dus ook. Even een foto maken en de speciaalzaak kan je zo vertellen wat je nodig hebt.

ma
door majoha - Feb 1, 2023 om 08:59
33 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo,
ik was heel blij met al die reacties. Dank jullie wel. Mijn plannetje om in de huiskamer - waar de hoofd thermostaat is - de knoppen te vervangen door oude draaiknoppen met cijfers kan ik vergeten. Want de badkamer en slaapkamer hebben wel een cijfer knop. Helaas wordt die radiator pas warm als ik de thermostaat op 25 graden zet.

Mijn woning is uit 1951 en de radiatoren zijn er waarschijnlijk in 2004 gelijk met mijn dubbele ramen geplaatst. Als het al zou kunnen, zou het nog een klein fortuin kosten.
Hoop dus maar dat het niet gaat vriezen:)

ik zocht nog naar de mogelijkheid om een ster te geven aan het beste antwoord. Maar dat is kennelijk afgeschaft.
Nogmaals heel erg bedankt

gerbera
door gerbera Feb 1, 2023 om 10:17
7361 Antwoorden / 14 Vragen

De cijferknoppen eens een paar keer helemaal open en dicht draaien wil wel eens helpen. Bedenk wel dat de cijfers de doorloop (temperatuur) van de radiator regelt welke afhankelijk van de afstand van de ketel altijd lager zal zijn dan de ingestelde (kamer)thermostaat stand. Daarbij is ook de cv watertemperatuur van belang, is deze ingesteld op 60 graden zal het verschil duidelijk merkbaar zijn en dient u de cijferknop op stand 5 te zetten.

drevil
door drevil Feb 1, 2023 om 23:26
223 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de radiatoren met thermostaatknop niet warm worden is niet goed. De thermostaatkraan gaat wel eens vast zitten. Vanaf ongeveer minuut 1.40 laat deze meneer zien wat u daar aan kunt doen:  https://youtu.be/jnAOz4xyKgE

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 10:43
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn primaire advies: vraag het aan een ouderhoudsmonteur resp. degene die het periodieke onderhoud aan uw cv installatie doet.

Mogelijk kost u dat dan wel iets maar heeft u zelf geen risico door het eventueel zelf te doen (Zowel uw installatie als radiatoren moten er ook geschikt voor zijn.)