Bu
door Budy Ottenhoff Feb 24, 2020 om 13:28
Huishouden & energie

Hoe kom ik van mijn gas meter af? Heb geprobeerd bij Stedin maar dat lukte niet

Sinds 23 july betrok ik mijn woning. Heb toen meteen besloten geen gas te gaan gebruiken maar alleen over te gaan op electra.
Na info bij Eigenhaard moest ik dit via de website van Stedin opdracht te geven om mijn gasmeter te verwijderen, zodat ik kon besparen op de abbonement kosten. Maar ze vragen van alles, zoals situatie tekeningen van het huis en de afstanden naar de straat enz. Die heb ik allemaal niet en ik kan ook geen persoonlijk contact maken, alles moet via de website. Hebben jullie een oplossing voor mij?
Met vriendelijke groet,
Budy Ottenhoff
Kringloop 286 Amstelveen.

1469 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2020 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die oplossing hebben wij niet. En die opdracht gaat u ook flink geld kosten.

U kunt beter eengascontract houden en elk jaar overstappen, dan krijgt u een bonus voor gas en licht. Dekt ruim de kosten van de aansluiting.

Dat is voordeliger dan uw meter te laten verwijderen.

ma
door malty - Feb 24, 2020 om 13:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Google streetview voor situatie en u kunt de afstand tot straat opmeten neem ik aan.
Stedin wil kennelijk niet alleen de meter maar ook de gasleiding van hoofdleiding naar het huis verwijderen.
Wanneer het een huurwoning is zou ik die gasleiding maar niet laten verwijderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2020 om 14:58
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend deze info van een andere netbeheerder waar ook het bestaan van de Geschillencommissie voor dit soort zaken wordt genoemd. https://www.liander.nl/consument/energietransitie/gasaansluiting en zie dan deze: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/verwijderen-gasmeter-door-netbeheerder/ en deze  https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/  Aan mij is niet anders bend dan dat er sprake kan zijn van het uiutsluitend weghalen van de meter en het afdoppen van deleiding maar dat kost dan wel het een en ander.

Verwijder uw privé gegevens. Uw vraag staat op een openbaar en dus over de gehele wereld zichtbare site en u zit m.i. niet op ongewenste post etc. te wachten.
Wij, als vrijwilligers die proberen adviezen te geven en/of vragen te beantwoorden als niet aan BNNVARA gebonden vrijwilligers kunnen niets met uw adres.
Als uw opmerking bedoelt is voor de redactie dan kass@bnnvara.nl

panter22
door panter22 - Feb 24, 2020 om 15:19
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je schriftelijke toestemming van Eigen haard dat je de gasmeter mag laten verwijderen en dat je bij verhuizing geen gasmeter terug hoeft te plaatsen?
De gegevens die Stedin vraagt, kunnen door je verhuurder worden gegeven.
Wat denk je dat dit allemaal gaat kosten.
Als je even geduld hebt dan komt er misschien vanuit Eigen haard een project en kom je gratis van het gas af.

tdmduc
door tdmduc - Feb 25, 2020 om 13:19
703 Antwoorden / 2 Vragen

Het is één woord "gasmeter" .

Maar goed Budy reageert toch niet meer.

gerbera
door gerbera Feb 25, 2020 om 14:08
7361 Antwoorden / 14 Vragen

deze probeert nog steeds die meter gas kwijt te raken;-))

Iv
door Ivo W - Feb 26, 2020 om 22:09
729 Antwoorden / Vragen

Als u niet voor gas wenst te betalen en de gasmeter zit u niet in de weg, dan hoeft u maar één ding te doen. Uw contract voor gas levering opzeggen.

Niet de aanwezigheid van de aansluiting bepaalt of u moet betalen, maar het bestaan van een leveringscontract. Uw netbeheerder gaat weliswaar iets ander beweren, maar als u dan vraagt naar het wetsartikel waar staat dat u een contract moet hebben voor iets wat u niet gebruikt, dan geeft de netbeheerder daar geen antwoord op. Want zo'n wetsartikel bestaat simpelweg niet.

De gasaansluiting zelf is eigendom en de volledige verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Als u er niet om vraagt die weg te (laten) halen, dan is weghalen een keuze en probleem van de netbeheerder. En omdat volgens de Gaswet de netbeheerder de eigenaar is van de gasaansluiting en geheel verantwoordelijk is voor het onderhoud en het handhaven van de veiligheid ervan, hoeft u ook niets te betalen wanneer de netbeheerder besluit om de ongebruikte gasaansluiting weg te halen.

Meer informatie is hier te vinden:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951574