ag
door agnesmichael Nov 22, 2008 om 14:50
Huishouden & energie

Hoe kom je van Nem af

Iedereen kent de verhalen over nem. Ik ben er ook in getrapt...stom!

Maar hoe kom je van dat soort #*_#* (schelden mag niet) Af.

781 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

"In allerlei forums lees je allerlei verhalen over nem.

Over hoe ze de mensen oplichten. Ik ben er ook slachtoffer van.

Maar wat ik nou eens wil weten: Wat kan je er aan doen! Hoe kom je van ze af. Wie kan die lui nou eens aanpakken. Dit kan en mag toch niet."

Als je adres weet van de NEM (=Nederlandse Energiemaatschappij) een aangetekende brief (m.b.v.o. = met bewijs van ontvangst) sturen dat de overeenkomst welke partijen waren aangegaan op ..-..-.... per datum ..-..-.... wordt opgezegd en beëindigd van rechtswege. ook per fax kunt u dit opzeggen.

Ik ken de voorwaarden niet van de NEM. Is het een minimale contractsduur van 1 jaar?

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of heeft u de polis(sen) onlangs ontvangen en zou er sprake zijn geweest van een telefonische mondelinge overeenkomst? Dan zou u binnen de 7 werkdagen de polis(sen) - tot zelfs 3 maanden niet registrastie bij KvK - kunnen annuleren!

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@doctor

Deze praktijken schijnen allemaal te mogen! Vrije marktwerking ...

Bij belangstelling, zou je onderstaande link eens aan moeten klikken. Stamt uit 2005, maar is nog steeds aktueel. Hij woordje 'hier' aanklikken en je zult een erg leuk filmpje te zien krijgen. Maar niet heus. Geeft wel inzicht in hoe die lui werken. En zou inderdaad verboden moeten worden. Heb wel gehoord dat, ik dacht Essent, allerlei info over die NEM aan het verzamelen is, en daar wil men wel wat mee gaan doen .... of 't waar is? Het is te hopen .......

Zo werkt en werft de NEM

Dag, kiran

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de link, stonden interesante dingen op.

Het probleem is dat zij beweren dat de brief niet binnen 7 dagen teruggestuurd is. voor 3 nov. heb ik hem terug gestuurd. Zij beweren en dat is het rare dat ze hem de 11e hebben gehad. Ik wist niet dat tnt er zo lang over deed om de post te bezorgen.

Ik heb de voorbeeld brief van de site van de consumenten bond opgestuurd (aangetekend) hem ook gemaild. En nog een brief gestuurd over de bewering dat ze de brief zo laat pas binnen hebben gehad.

En hoe werkt dat met de kamer van koophandel?

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@agnesmichael

ongewild overstappen

Mag best ff netjes schelden hoor, want bij deze club wil je echt niet horen.

Lees bovenstaande link.

Succes, groetjes, kiran

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook veel gedoe gehad om van oxxio af te komen.Reageerde ook niet op aangetekende brieven.Uiteindelijk de toezichthouder op de energiemarkt en radar gebeld. Zij gaven de tip om aangetekende brief te sturen en daarin te zetten voor welke datum het geregeld moet zijn en dat je anders een geschillen procedure start. (ik weet even de wettelijke termijn niet zeker meer maar volgens mij is dat 4 weken). Bij Oxxio werkte dit. Ze konden op eens wel reageren...

Succes.

Groet margreet

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben er achter gekomen dat het contract bij mijn huidige energie leverancier op mijn naam staat en niet die van mijn vriend.

Ze hebben mijn vriend gesproken en zijn toestemming en ze hebben de mijne nodig en die hebben ze niet en zullen ze ook NOOIT krijgen.

Hier kan ik wat mee (hoop ik) en ik ga achter ze aan.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@agnesmichael

Tip: komt u er helemaal niet meer uit? Neem contact op met de huidige [voormalige] leverancier. Ik heb goede ervaringen met het terug draaien, via Eneco. De [voormalige] leverancier kan zelf in de clinch gaan met NEM, de NEM afkoopboete nemen ze doorgaans voor hun rekening. In dit geval, wel goede afspraken maken! En het liefst: zwart op wit.

En inderdaad: vriend contract afgesloten .... probeer daar ook iets mee. Maar is NEM he .... succes gewenst.

Dag, kiran

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed nieuws voor de mensen die gebeld zijn door de Nederlandse Energiemaatschappij en die nu ongewild aan een contract vast zitten!!

U kunt namelijk opzeggen op basis van artikel 21 van hun eigen voorwaarden, dat ben ik voor mijn moeder ook aan het doen. Ik heb dit ook bij consuWijzer voorgelegd en die vonden dat ik ook in mijn gelijk stond. (is adviesorgaan van de overheid voor de rechten van de consument)

Dit is artikel 21

Artikel 21 Duur leveringsovereenkomst/opzegging

21.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen geldt de leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

21.2 De leveringsovereenkomst kan schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn

van 30 kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is overeengekomen.

21.3 Indien de leverancier en de contractant een leveringsovereenkomst voor een bepaalde tijd zijn

overeengekomen, én de contractant de overeenkomst voor het verstrijken van de overeengekomen tijd

beëindigt, is de contractant de voor voortijdige beëindiging overeengekomen vergoeding aan de

leverancier verschuldigd. Indien een contractant binnen 10 werkdagen na bekendmaking van een

wijziging van de kwaliteitscriteria, de leveringsovereenkomst opzegt mist het bepaalde in de vorige volzin toepassing.

Een telefonische overeenkomst is geen schriftelijke overeenkomst en die is dus volgens hun eigen voorwaarden voor onbepaalde tijd.

Een overeenkomst van onbepaalde tijd kan worden opgezegd met inachtneming met een opzegtermijn van 30 kalenderdagen.

Men kan dus met een maand van de NEM af zijn.

Veel succes.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

Ik kan het proberen... heb alles al in de strijd gegooid wie weet helpt dit.

consuwijzer heb ik er niet over gehoord, daar weten ze dus ook niet alles. Ik heb mijn huidige energie bedrijf ook maar gemaild met de vraag of ze me kunnen helpen.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@christianus

Inderdaad klopt het dat je het contract met een maand kan opzeggen. Maar vergeet dan de afkoop-boete niet!

NEM afkoop-boete: > 2.5 jr = €125,- / 2-2.5 jr = €100,- / 1.5-2 jr = €75,- / < 1.5-1 jr = €50,- [enkel, dus als je gas en elektra hebt = dubbel]

En ook een telefonische overeenkomst is bindend.

Een [ongewild] afgesloten contract is alleen binnen de geldende tijd kosteloos op te zeggen. Vanaf dat je de papieren binnen hebt. [7/8 dg] Bij de infomap/contract zit een annuleringsbrief, lees dat nog maar eens.

Totstandkoming van een overeenkomst

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een telefonisch contract is volgens de NEM voor onbepaalde tijd, zie hun voorwaarden.

een contract voor onbepaalde tijd is opzegbaar met een opzegtermijn van 30 dagen, dus zonder boete.

Daar komt nog bij, maar dat is niet met iedereen het geval natuurlijk, dat ze bij mijn moeder vergeten zijn het aanmeldingspaket te sturen, en zelfs vergeten zijn de voorschotnota's te sturen.

Ik heb dit geval bij meerdere mensen voorgelegd en ook bij consuwijzer (hadden zelf deze lek inderdaad nog niet ontdekt) en mijn interpetatie van een contract voor onbepaalde tijd is bindend.Het komt er op neer dat hun eigen voorwaarden hun eigen werkwijze verbiedt.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou kunnen overstappen naar de EON. Momenteel hebben ze een actie, dat je direct 100 euro als boete-vergoeding krijgt. En bij de eerste voorschotrekening krijg je bij een 3-jarig contract nog eens 150 euro gestort. Totaal dus 250 euro. En de maximale boete bedraagt voor gas en licht 250 euro. Daarmee kun je dus mooi de boete betalen. Misschien zijn er nog meerdere grote energiemaatschappijen, die de boete betalen als je naar hen overstapt, maar dat weet ik niet.

angelique

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja het probleem is dat het niet om een contract voor onbepaalde tijd gaat maar om een contract van 3 jaar.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al gaat het bij de NEM om een 3-jarig contract, de boete bedraagt maximaal 250 euro. Die kun je dus van dat geld van de eon betalen( zie mijn vorig bericht)

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Telefonische contracten zijn volgens hun voorwaarden wel voor onbepaalde tijd.

Contracten voor 3 jaar kunnen volgens hun eigen voorwaarden alleen schriftelijk worden overeengekomen.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2008 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou er gaat weer een brief de deur uit, aangetekend.

En daarin spreek ik ze aan over artikel 21. Ben benieuwd of het helpt en ik van ze af kom. Het zou wel fijn zijn.

Bedankt in ieder geval voor alle suggesties.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ook ik ben dus door de NEM in de maling genomen en dacht alleen informatie thuisgestuurd te krijgen en dan zelf kon beslissen/bevestigen.....wat ik dus veel te laat las en na 7 dagen dus vast zat aan contract. Heb al aangetekende brief verstuurd maar ja wel na 7 dagen. Ben nu al wel terug bij Delta maar zit dus vast aan een boete....ga proberen of Delta mij hieruit help. Anders probeer ik ook via artikel 21.....Dus bedankt voor deze info.