Av
door Avionella Jul 7, 2022 om 12:17
Huishouden & energie

Hoe krijg ik de woningbouwvereniging om open ramen te plaatsen bij mij thuis

Vraag 1.
Ik huur een eengezinswoning. Van de hele beneden verdieping gaat er geen ramen open. In de woonkamer en in de slaapkamer beneden zitten er 2 flinter dunne rooster boven in het raam. Het is erg warm in huis en geen ventilatie mogelijk. Met koken ontstaat er altijd rookontwikkeling waardoor in met een open voordeur ook in de winter moet koken. Met Corona in de winter zijn wij allemaal ziek geworden. Omdat er geen ventillatie in huis is. Het is zo warm in huis, ik heb er vaak hoofdpijn van.
Wat kan ik hierin ondernemen? Ik ben al jaren hiermee bezig.
Vraag2.
De huur van deze wonibg blijft stijgen. Bij de aanname van deze woning werd mij toegezegd door de woonmakelaar toen, dat het een oude woning betreft dat tegen de maximum huurgrens zat. Ik vroeg waarom dat niet word aangegeven in het huurcontract. Deze meneer zei dat het hier om standaard brieven ging die zij hebben en dat ik me daar geen zorgen hoeft te maken.
Op dat moment was ik in woning nood. Ik ben teruggekeerd uit Curacao, omdat ik door die kinderopvangtoeslag affaire was gevlucht.
Ik zat met mijn zonen op straat en kon nergens heen, dus heb ik het huis met gebreken genomen.

6948 11 Rapporteer

Franske1958
door Franske1958 - Jul 7, 2022 om 12:33
425 Antwoorden / 2 Vragen

Ook mijn huis is zo gebouwd, maar er zitten hier aan het plafond wel 2  zogenaamde ventilatieventielen.  Deze zijn hier verbonden
met een in het plafond gewerkt buizen systeem naar de mechanische ventilator op zolder.  Een van die twee plafond ventielen heb
ik middels een flexbuis verbonden met mijn motorloze afzuigkap.   Ik heb hier 3 standen voor die afzuiging. Zelfs de laagste is hier
vrijwel altijd voldoende.  Als U deze ook hebt, controleer dan of deze voldoende goed werken en nog schoon zijn.  Ikzelf houd
hier iedere maand een keer mijn stofzuiger bij om het eventuele stof er uit te zuigen.   Controleren kan simpel door het uitnodigen
van iemand die wel sigaretten rookt.  Hebben deze geen zuigkracht, neem dan contact op met uw verhuurder.

Be
door Bewaklu Jul 7, 2022 om 21:18
131 Antwoorden / 1 Vragen

Spammerdespam!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 7, 2022 om 12:38
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Avionella,

U bent helaas niet de enige met problemen bij een soclale huurwoning.

Wat ik u aanraad is om samen met buren een bewonerscommissie te vormen :hiermee staan juliie samen sterker tegenover de woningbouwvereniging.

Heeft u een nieuwbouwwoning?

tenormin
door tenormin Jul 7, 2022 om 12:50
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@ga, de TS schrijft erbij dat het een oude woning betreft, dus nieuw, helaas, zit er niet in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 7, 2022 om 17:12
16842 Antwoorden / 202 Vragen

@GBA, een sociale verhuurder moet wettelijki een huurdersbelangenorganisatie hebben. Het hebben van een bewonerscommissie is niet verplicht maar die heeft indien wel ingesteld ook rechten op basis van de huur/overlegwet. Het bestuur van een HBO kan bemiddelen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 7, 2022 om 21:58
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Is een bewonerscommissie niet hetzelfde als een huurders belangen organisatie?

Ja
door JannyBoe - Jul 7, 2022 om 13:53
515 Antwoorden / Vragen

Hallo, op deze website staat nuttige info over (te) hoge temperaturen in een woning en hoe u actie kunt ondernemen.
U kunt ook contact opnemen voor advies.
Op deze site kwam de vraag over ramen die open moeten kunnen ook voorbij. Wellicht kunt u uw vraag daar ook stellen.
Succes.

borg queen
door borg queen - Jul 7, 2022 om 13:58
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij zitten hier in hetzelfde schuitje. Woning van 1961, met een houten vloer, twee grote glasplaten voor en achter als ramen in de woonkamer en niets dat open kan. Wel rooster in eentje, maar dat zit vast in het kozijn en kan er niet uit om schoongemaakt te worden  's Zomers dus bloedheet en 's winters steenkoud, want er is ook geen isolatie. Woningbouwvereniging heeft het al ruim 10 jaar over renovatie, maar er gebeurt niets. Echtgenoot zit in de klankbordroep van de woninbouwvereniging en kaart dit soort zaken steeds weer aan. Net als  de rookmelders: Taal nog teken totdat hij voor de zoveelste keer hier gewag van deed. Dat duurt nog enkele maanden, want ze zijn er niet en er is niet genoeg personeel om ze op te hangen. Altijd achter de feiten aanlopen. Wel voor elkaar gekregen dat de huur dit jaar niet omhoog gegaan is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2022 om 17:20
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Iedere wonigbouwcorporatie / woningbouwverenigingbehoort wettelijk een HuurdersBelangenOrganisatie te hebben die o.a. als wettelijk recht heeft in dit soort zaken te mogen en kunnen bemiddelen.
Statutair kan worden bepaald of alle (hoofd)huurders lid zijn maar dat behoeft niet.

U kunt ook contact opnemen met uw Gemeente afd. bouwzaken met de vraag of uw woning wel aan huidig te stellen eisen voldoet qua ventilatie mogelijkheden Hoe dan ook is goede ventialtie in een keuken en zoals ik deze informatie lees https://alphaventilatie.nl/ventilatie/bouwbesluit-en-ventilatie lijkt men bij u in deze in gebreke te zijn (o.a. dit citaat Het Bouwbesluit geeft niet aan wat de ventilatie-eisen zijn in de specifieke ruimtes van nieuwbouwwoningen. Dit staat wel in de NEN 1087. De verplichte nominale ventilatiecapaciteit per ruimte is conform de NEN 1087 als volgt:

  • Woonkamer: 1 dm3 per seconde, per netto vloeroppervlak, met een minimum van 21 dm3 per seconde.
  • Keuken: 21 dm3 per seconde.
  • Open keuken: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 21 dm3 per seconde.
  • Badkamer: 14 dm3 per seconde.
  • Toilet: 7 dm3 per seconde.
  • Was- en droogruimte: 14 dm3 per seconde
  • Slaapkamer: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
  • Overige “droge kamers” (studeerkamer, hobbykamer, berging, zolder): 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.
Een optie is ook om contact op te nemen met het juridisch loket om adviessteun indien uw verhuurder inderdaad in deze in gebreke blijkt te zijn - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  zoals het er naar mijn mening wel naar uitziet.

panter22
door panter22 - Jul 7, 2022 om 17:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent jaren met de ventilatie bezig. Dat is nogal vaag. Wat heb je tot nu toe gedaan en wat was de reactie van de verhuurder.
Als je kookt heb je dan geen afzuigkap aanstaan of zit die niet in de keuken.
Heb je geen afzuigkap, dan is er een ventilatieopening in de keuken. Zo hebben wij jaren gekookt. Je kunt er in dat geval  voor kiezen een afzuigkap zelf te kopen. Een eenvoudige koop je al voor minder dan €100
Elk jaar wordt bepaald of de huren mogen stijgen. De verhuurmakelaar heeft je dus wat wijsgemaakt.
Je kunt voor warme dagen een ventilator kopen. Zo duur zijn die dingen niet.
Ipv klagen, kun je zelf ook iets doen.
Misschien verwacht je wat al te veel van een sociale huurwoning.
Zonder woning zitten en een eengezinswoning toegewezen krijgen en nog niet tevreden.
Om voor zo'n woning in aanmerking te kunnen komen, moet een gezin jaren ingeschreven staan.

Ja
door JannyBoe Jul 7, 2022 om 22:05
515 Antwoorden / Vragen

Of je neemt de problemen van de vraagsteller serieus, oordeelt niet en denkt na over oplossingen. Een woning waar geen raam open kan op de benedenverdieping. Zo moeilijk is dat toch niet?!
Als dat geen reden is om te vragen naar hulp dan weet ik het ook niet meer.

panter22
door panter22 Jul 8, 2022 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Serieus?
Denk je nu werkelijk dat je als huurder kunt eisen dat de verhuurder alle ramen uit de benedenverdieping van jouw huurwoning moet slopen en er nieuwe openslaande ramen in moet zetten? En dan volgens de nieuwste eisen met hoogrendementsglas.
En dan ook nog zonder dat er huurverhoging aan vast zit?
Er zit dubbel glas in de ramen met een ventilatierooster. Dus er is wel degelijk een mogelijkheid tot ventileren in de benedenruimtes.
Alleen TS is hier niet tevreden mee.
Dit soort wensen kunnen bij groot onderhoud van dezelfde woningen in een wijk worden aangepakt. Individuele wensen worden zelden gehonoreed.

ro
door ronny530 - Jul 7, 2022 om 18:14
2778 Antwoorden / 41 Vragen

U huurt de woning van een woonmakelaar en valt daarmee buiten de sociale sector. Daarbij heeft u de woning aanvaard in de staat zoals die toen verkeerde en er is u destijds ook verteld dat het een oude woning betrof en als u de woning daadwerkelijk bezichtigd heeft kon u ook zien dat de ramen op beneden verdieping niet open konden maar wel voorzien waren van ventilatieroosters. Dat maakt eigenlijk dat de woning aan de eisen die er destijds bij de bouw voor golden voldeed en kunt de verhuurmakelaar niet verplichten om de woning volgens de huidige maatstaven te renoveren. Van gebreken kan dan ook geen sprake zijn want u wist bij accepteren van de woning al dat de ramen niet open konden. De huurverhogingen in de vrije sector zijn wel aan banden gelegd en mogen jaarlijks wel verhoogd worden. Heel triest maar uw persoonlijke situatie en de reden waarom u in woningnood verkeerde heeft geen invloed op uw huidige woonsituatie omdat u de keuze heeft gemaakt om de woning te gaan huren.

Me
door Meindo - Jul 8, 2022 om 19:34
63 Antwoorden / Vragen

FRANSKE   Als het goed is zijn die 2 ventielen onderdeel van de WTW installatie. 1 x inblaas en 1 x uitblaas op meerdere plekken in de woning. Regelbaar op meerdere standen. Bij koud weer wordt de inblaas van buitenlucht opgewarmd door de warmte die naar buiten gaat. Dus je hebt constant ventilatie in huis, mits het goed werkt, wat niet altijd zo is. Dat kan komen door geef goede montage of ontwerp of niet goed ongeregeld. Ook door vervuiling van filters, ventilator of wisselaar.

Franske1958
door Franske1958 Jul 12, 2022 om 07:49
425 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, hier zijn het allemaal zuigventielen. Ik heb geen WTW  systeem. Dis huis is pas 15 jaar oud en is een sociale huurwoning.
Nieuw ingekomen.  Er zat zelfs een folder bij dat 1 van die twee ventielen in de keuken vervangen mocht worden door een buis
welke op een (zelf aan te schaffen) motorloze afzuigkap mocht worden aangesloten. Welke hier dan ook een hangt. Oftewel een
afzuigkap zonder binnenwerk. Voor de verwarming hangen hier gewone radiatoren en een Ferolli Magadens CV ketel, welke in
"ECO" mode staat. Dat wil dus zeggen dat de boiler functie van die ketel uit staat, en het water pas wordt verwarmt als dat nodig is.
Ongeveer 1 maal per maand houd ik de storzuiger even tegen die ventielen aan voor de ergste sfof eruit te zuigen, verder doe ik
daar niets aan.