mi
door milo_1 Feb 14, 2008 om 08:36
Huishouden & energie

Hoe krijg ik een granieten vloer schoon?

Wie weet er een wondermiddeltje om een oude granieten vloer weer
glansend te krijgen? De vloer is nu dof en er zit een witte waas
overheen.
Over de vloer zat eerder vloerbedekking gelijmd. De lijmresten hebben we verwijderd met heet water en een steekmes.

106400 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Milo,

Is het een echte granieten vloer of granito (gietvloer)?

Wat je in elk geval kunt proberen is de vloer op te schuren. Doe dit met een zeer fijn, watervast schuurpapier (minimaal 1200) en water (waardoor de vloer als het ware bijna gepolijst wordt).

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft een granieten / terrazzovloer. Kan schuurpapier geen kwaad met krassen?

ve
door verwijderd - Feb 14, 2008 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opschuren kan je het beste doen als het een pure granieten vloer is, niet bij granito.

Een oude granitovloer wordt na verloop van tijd altijd dof. Dat komt doordat de vloer in de loop der jaren is uitgedroogd. Het beste is om de vloer dan te laten slijpen en polijsten. Dit is echter wel vakwerk dat je het beste kunt uitbesteden.

Zoek eens in de gouden gids naar specialisten op dat gebied, die je verder kunnen helpen. Ga niet zelf lopen rommelen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, vroeger zetten wij de granieten aanrechtbladen in de zachte zeep voor een paar dagen om de glans op te halen. Gebruik zeker geen schuurpapier, want dat maakt het dof. Ze werden vroeger gepolijst en daar werd water bij gebruikt en dat waren meestal Italianen in de vijftiger jaren.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met zoutzuur (bij de drogist te koop) maar pas op je handen! Daarna moet je het goed schoonmaken (doe altijd handschoenen aan!) Daarna moet je het met insmeren met een middel voor parketwas o.i.d. Maar als het  niet zo smerig is gaat het goed met groene zeep, hij heeft alles in zich, schoonmaken, glanzen enz.

Succes Ron Meijer.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je niet moet doen als het echt graniet is zelf gaan schuren want je verprutst op die manier je eigen vloer!

Ik heb zelf een huisje van 120 jaar oud en toen hier kwan wonen heb ik een specialist ingeschakeld (italiaans bedrijf die in graniet handelt)en die heeft mijn vloer vakkundig geschuurd. Van hem heb ik ook een fles gekregen met een vloeistof die ik er 2x op aan gebracht heb om de glans weer terug te krijgen. Hij was ook degene die me toen zei dat sommige mensen zelf aan het schuren gaan, terwijl je er zeer speciale apperatuur voor nodig hebt. Gewoon met fijn schuurpapier aan de gang gaan zou ik ten sterkste afraden.

De vloer ziet er nu dus prima uit. En nu dweil ik de vloer gewoon met een sopje en breng er af en toe een een soort waxlaag op aan. Gewoon te koop bij de drogist.

Succes ermee!

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wist niet dat er verschil zat tussen granito en graniet. Het lijkt me goed om voorzichtig te werk te gaan om schade te voorkomen. In een bouwmarkt werd overigens voor het reinigen een zoutzuuroplossing en een schuurmiddel als CIF geadviseerd. Ook zou tapijtverwijderaar goed zijn voor het verwijderen van de lijmresten. Blij dat we dat laatste niet hebben gedaan. Schijnt nogal een agressieve uitwerking te hebben. Eerst maar eens flink schrobben met zachte zeep. Mocht dat niet helpen dan is opnieuw laten slijpen nog de beste optie. Bedankt voor de tips tot zo ver.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede tip van Anromach; probeer een Italiaans granitobedrijf/werker te vinden. Italianen zijn hierin gespecialiseerd en leggen zulke vloeren. Zij bezitten de deskundigheid om dit probleem op te lossen.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben dit jaren geleden ook gehad, het duurt even maar met geregeld dweilen met vynil plus voor vloeren hebben wij hem/haar weer mooi glanzend gekregen

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie weet er een wondermiddeltje om een oude granieten vloer weer glansend te krijgen? De vloer is nu dof en er zit een witte waas overheen

dat is heel simpel oude granietvloeren kan je opnieuw laten schuren maar dat moet wel door een vakman gebeuren en dan wordt die weer opnieuw gepolijst , beslis niet met zoutzuur werken want dat lost het graniet op en als die opnieuw geschuurt is heb je weer een nieuwe vloer alsof die net gemaakt is.

labren

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb op ouderwetse manier een granieten aanrechtblad en granieten douchevloer laten storten/maken/polijsten door de zoon van een italiaanse granietman.

Reinigen met een soort zeepoplossing, te verkrijgen bij een echte granietwerker. Even laten staan. Dan afnemen met een vochtige doek. Er is ook polis verkrijgbaar bij die granietwerkers, een soort was die je er op smeert.

Bij de witte waas, reactie vanuit het graniet, een schuursponsje nemen waarin wat zeep zit. Zachtjes ronddraaien en weg is het.

Ben heel blij met mijn (nieuwe) "ouderwetse graniet" in oude huis.

Succes.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Milo,

Inderdaad geen zoutzuur gebruiken! granito of terrazzo vloeren zijn gemaakt van een mengsel van fijn (evt gekleurd) cement met kleine stukjes steen en/of schelp. Dat levert een niet homogene vloer op. Als je daar zuur op gebruikt/morts, zal het zachtste kalksteenhoudende deel het eerst oplossen. dat resulteert in een lelijke ruwe vloer.

 Probeer eens onderhoudsmiddelen voor plavuizen/tegel vloer. bijv van HG.

succes! Knolselder

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Milo,

De vloer laten schuren en daarna polijsten door een erkend Terrazzowerker geeft het blijvend mooiste resultaat. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Kijk op de Yellow pages voor een Terrazzobedrijf bij jou in de buurt. In Enschede weet ik 1: Davina.
Zat vroeger aan de Deurningerstraat. Nu nog? Als ik mij goed herinner heeft de zoon van Ellio het overgenomen van z'n vader.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2008 om 06:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas nu open ik deze vraag. Ik hoop dat je inmiddels de juiste oplossing hebt gevonden, MAAR: ga niet zomaar tewerk met agressieve middelen. Bij een natuursteenbedrijf, maar ook bij de doe-het-zelver kun je hier een vloeistof voor kopen van b.v. HG. Volg abosluut de aanwijzingen nauwkeurig op! Ik zeg dit met klem omdat ikzelf een natuurstenen vloer (marmer) verprutst heb met een te agressief middel, overigens gratis aangeboden door de leverancier van het marmer. Dit verhaal kreeg toen een heeeele lange staart. Succes.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2008 om 08:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je antwoord. We hebben ons gelukkig goed laten voorlichten en overal informatie ingewonnen. Uiteindelijk hebben we de vloer schoongekregen door heet water en een steekmes, dus geen chemische middelen. Het was wel een heel karwei, maar het resultaat mag er zijn. Overigens bleek midden in de vloer een scheur over dwars te zitten, en ook zit bij een plint een beschadiging, dus we overwegen nu om een bedrijf langs te laten komen om 'm te restaureren of toch maar weer vloerbedekking neer te leggen. (Maar dan natuurlijk niet geheel verlijmen).