Rianne1029384756
door Rianne1029384756 Jul 26, 2020 om 23:38
Huishouden & energie

Hoe lang blijft een lege rookmelder piepen?

De rookmelder van onze (onbekende) buren is al meer dan een week leeg. Hij piept continu (kort piepje elke minuut), maar er wordt duidelijk geen aanstalten gemaakt om de batterij te vervangen. Hoe lang duurt het totdat dit piepje ophoudt doordat de batterij volledig leeg is? Is dat 2 weken? 2 maand?

22964 22 Rapporteer

simon55
door simon55 - Jul 26, 2020 om 23:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zijn de buren thuis dan ? Spreek ze er dan op aan.

diumenge
door diumenge - Jul 26, 2020 om 23:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben bang dat dat wel even kan duren, daarbij kan het piepen ook een andere reden hebben.

Toch maar die buren opzoeken.

Tr
door Trostomaat - Jul 27, 2020 om 00:46
239 Antwoorden / Vragen

Wat is er logischer, dan even bij de buren langs te gaan? Dat de buren u 'onbekend' zijn, is geen reden om dat niet te doen.

Misschien zijn ze op vakantie of is er iets ernstigs aan de hand en hebben ze hulp nodig (als het al niet te laat is daarvoor).

tenormin
door tenormin - Jul 27, 2020 om 00:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De rookmelder hoeft niet alleen op batterijen te werken. Bij mij werken ze (heb er twee) en op elektriciteit en batterijen die 10 haar meegaan. Lijkt me dan niet dat de buren thuiszijn, anders hadden ze het wel uitgezet of met nieuwe batterijen vervangen. Als het een WBV betreft zou ik daar melding van doen of, als het een eigen huis betreft de VvE benaderen, als u kan achterhalen wie dat zijn en daar uw beklag doen. Van piepjes kan men knettergek worden, weet ik uit ervaring.

rj
door rjw Jul 27, 2020 om 08:47
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als het eigen huis een gewoon rijtjeshuis is, is er geen VvE...

Analoog
door Analoog - Jul 27, 2020 om 08:45
136 Antwoorden / Vragen

Ze zijn dus duidelijk thuis, want u zegt, er wordt geen aanstalten gemaakt om batterijen te vervangen.
Dit is toch iets wat je gewoon met elkaar communiceert als buren, daar heb je toch geen forum voor nodig......

rj
door rjw Jul 27, 2020 om 08:49
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat er niemand thuis is. Wie gaat er immers weken in de piepjes leven. TS verwacht kennelijk dat, ook als er niemand thuis is, problemen opgelost worden.

Analoog
door Analoog Jul 27, 2020 om 12:09
136 Antwoorden / Vragen

Onbekende buren en er wordt geen aanstalten gemaakt te vervangen, zoals ik het lees zijn ze er wel, de vraagsteller heeft het antwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2020 om 09:43
16775 Antwoorden / 202 Vragen

De melder blijft net zo lang piepen totdat de batterij helemaal leeg is. En wanner dat dan het geval is is niet te zeggen, dat hangt zowel af van de instelling van het niveau van batterij zsterkte waarop het piepen in werking wordt gesteld en /of de kwaliteit van de batterij.

Als aansprek ban de buren niet kan en ook omdat het niet is uit te sluiten dat er iets 'bijzonders aan de hand is' is het zinnig om bij de politie om advies/hulp te vragen en als het een huurwoning betreft de verhuurder.

jhogaarts
door jhogaarts - Jul 27, 2020 om 11:44
101 Antwoorden / 1 Vragen

totdat de batterij geheel leeg is.

zoekster
door zoekster - Jul 27, 2020 om 12:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb ook een piepende lege rookmelder en wacht al maanden totdat hij er een keer helemaal mee ophoudt.  De piepjes komen op een gegeven moment wel langer in tijd van elkaar. Dus even contact maken met de buren.

Voor degenen die zich afvragen waarom ik hem niet afgeef bij een een batterijeninleverpunt... ben bang dat dan hij afgaat :-)

me
door mein33 Jul 27, 2020 om 13:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Even van het plafond halen en geef dat ding dan een (paar) flinke knal(len) met een hamer, dan gaat hij best wel open en kunt u het batterijtje er uithalen. :-))

@H
door @HENK@ Jul 27, 2020 om 15:30
158 Antwoorden / 1 Vragen

al eens aan gedacht om er een nieuw batterijtje in te zetten??

zoekster
door zoekster Aug 2, 2020 om 15:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Deze heeft geen vervangbare batterij. Staat er ook duidelijk op, je mag hem niet openmaken. Hij was er te vroeg mee opgehouden en ik heb van de fabrikant een nieuwe gekregen.

gerbera
door gerbera Aug 2, 2020 om 15:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Even aan een (vitale) buurman vragen of deze hem kan verwijderen☺

zw
door zwaardvis - Jul 27, 2020 om 13:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En de onbekende buren zitten ook met de handen in het haar. Ze hebben geen idee waar dat rot geluid vandaan komt en denken al aan verhuizen....

ma
door marleenvanh Jul 27, 2020 om 16:17
451 Antwoorden / 1 Vragen

Zo oerdom zullen ze toch niet zijn hoop ik. Het is meestal al snel duidelijk waar die 'pokke-herrie' vandaan komt. LOL

me
door mein33 - Jul 27, 2020 om 13:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kan me voorstellen dat de buren, mogelijk voor een wat langere tijd, niet thuis zijn.
Iedereen zou toch zachtjes gek worden van dat gepiep elke minuut van de dag en dan vast en zeker wel de batterij of het hele apparaat vervangen.
Maar als u een dergelijk piepje hoort, dan moet u toch zeker ook de buren horen als ze thuis zijn en dan even aanbellen zal toch het probleem niet kunnen zijn.
Woont u in een huurwoning, neem dan contact op met de verhuurder, mogelijk kan die iets voor u betekenen, alhoewel ook zij niet "zomaar" de woning mogen/zullen binnengaan.

me
door mein33 - Jul 27, 2020 om 15:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Krijg meer en meer het idee dat het hier om een koolmonoxide alarm gaat, aangezien die om de minuut een luid signaal afgeeft als de batterijspanning te laag wordt.

Een rookmelder geeft maar af en toe een piepje, maar veel minder hard !

Neem contact op met de meldkamer van de Politie en leg daar uw vraag/probleem voor, je weet immers maar nooit !!!!

rj
door rjw Jul 27, 2020 om 19:08
3238 Antwoorden / 5 Vragen

In dat geval zou het inderdaad zomaar kunnen dat de reden duidelijk is waarom de buren het alarm niet uitzetten....

tenormin
door tenormin Aug 2, 2020 om 16:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou @mein33, dan zou je mijn rookmelder moeten horen. 2 Minuten lang een enorm lawaai, zo hard dat de passerende mensen naar boven kijken. Vroeger had ik een "eigen" rookmelder en die kon ik met wapperende theedoek uitwaaien. Deze sirenes zijn door de WBV geplaatst en gaan dus pas na de genoemde 2 minuten uit.

me
door mein33 Aug 2, 2020 om 19:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

De melder die bij u geplaatst is geef waarschijnlijk een keihard en langdurig signaal af als ze geactiveerd (on)noodzakelijk worden geactiveerd, maar dat is niet het signaal welke wordt afgegeven als de batterij bijna leeg is en daar heb ik het over.
En niet meer de aardappelen laten aanbranden, dan gaat ook de rookmelder niet af. ;-)) ;-))

gerbera
door gerbera Aug 2, 2020 om 21:48
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@mein33, Het hoeft echt niet een koolmoonmelder te zijn, ook mijn rookmelders geven, gem. om de minuut, en dan bij voorkeur in de nacht als de temperatuur wat aan de lage kant is een korte stevige piep bij te lage batterijspanning. Zelfs die in mijn schuur, met 2 deuren een keuken, daarachter een gesloten trapgat en boven een gang van 4 meter er tussen, is dan in mijn slaapkamer duidelijk hoorbaar. (allen werken alleen op batterij van een goed merk)

me
door mein33 Aug 2, 2020 om 23:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoveel soorten, zoveel piepjes zullen we er dan maar van maken. ;-))
Trouwens, het gepiep bij de buren van deze Ts. zal inmiddels wel gestopt zijn, want de Ts. is dat ook !

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 27, 2020 om 15:46
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan ook zijn dat de buren het zonde vinden om de batterij voortijdig te vervangen en liever wachten tot het piepen ophoudt.

sira
door sira - Jul 27, 2020 om 16:00
2290 Antwoorden / 24 Vragen

De buren zijn u onbekend. Is dat omdat u ze nooit ziet? Ik schrijf in meervoud, maar het zou ook een alleenstaande kunnen zijn.
Zou toch even aanbellen, misschien ligt hij/zij dood in huis.

me
door mein33 Jul 27, 2020 om 16:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou aanbellen iets helpen als de buur, onverhoopt, overleden is ?

sira
door sira Jul 27, 2020 om 21:47
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Dat overlijden is tot nu toe gissen, want de bewoner kan ook gevallen zijn en niet meer kunnen opstaan, maar misschien doet er toch iemand open en dan kan ze helpen met het plaatsen van een nieuwe batterij. Zo niet, kan TS proberen naar binnen te kijken of ze iets vreemds ziet, maar ze kan ook bij andere buren navraag doen, en als de andere buren het ook vreemd vinden dat ze niemand meer zien, kan ze uiteindelijk alsnog besluiten de politie te bellen.
Nu blijft de TS thuis zitten en opent hier een topic over de levensduur van batterijen, dus gebeurt er helemaal niets.

ma
door marleenvanh - Jul 27, 2020 om 16:22
451 Antwoorden / 1 Vragen

WIj hadden ook zo'n buurvrouw (Oud mensje OK, maar wel schijtlastig. Hing sowieso om de klipklap voor iets aan de telefoon). Die had ook zo'n 'brandmelder' dat kreng stond op de een of andere manier niet goed afgesteld. Het was meerdere malen per maand raak. Hoe lang zou ik dus willen beantwoorden met: TOT JIJ er knettergek van wordt.... Gewoon bij die lui aanbellen en wanneer ze niet open doen, de verhuurder bellen in geval van huurwoning en anders de politie! Stoppen met [edit redactie: taal]

Redacteur
door Redacteur Jul 27, 2020 om 17:01
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste MarleenvanH,

Graag het gescheld in je reacties achterwege laten. Nergens voor nodig.
Bedankt.

Met vriendelijke groet,
Danny

Sw
door Swaam - Jul 27, 2020 om 16:59
2 Antwoorden / Vragen

Is niets over te vertellen ,als de batterij bij x aangeeft leeg ,kan dat bij de andere rookmelder bij y zijn dus ligt het ook aan de instelling van de rookmelder.

succes hoop niet dat het een maand duurt en dat de mensen niet op vakantie zijn of iets anders.

groet J

mo
door mof - Jul 27, 2020 om 17:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geef merk en model, zonder die gegevens is het koffiedik kijken, kan wel een jaar zijn

me
door mein33 Jul 27, 2020 om 17:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De melder hangt in het huis van de buren en de buren zijn niet thuis en kennelijk onbereikbaar  !

le
door legaumais - Jul 27, 2020 om 18:02
13 Antwoorden / 0 Vragen

Branddetectoren (van het optische type) bestemd voor huishoudelijk gebruik moeten (voldoen aan de CE EN14604 norm) gedurende dertig dagen kunnen signaleren dat de batterij bijna leeg is en moeten worden vervangen door middel van een geluidssignaal (korte, eenvoudige en regelmatige piep elke 40 tot 45 seconden) bij 85 dB op 3 meter.

bu
door burgos - Jul 27, 2020 om 18:11
96 Antwoorden / 7 Vragen

Toch niet te geloven , die mensen kunnen wel dood in huis liggen.
Snel even gaan kijken.

Th
door Theawaalen - Jul 27, 2020 om 19:15
113 Antwoorden / 5 Vragen

Als de burem er nog n iet zolang wonen weten ze misschien niet eens dat de rookmelder piept.
Ik heb een poos bij een vriendin ingewoond en toen zij op vakantie was waren er op een gegeven moment ook piepjes te horen. Wist niet waar het vandaan kwam en toen ze thuis was bleek het de rookmelder te zijn die hing in de kelder.

Ad
door Ad007 - Jul 29, 2020 om 09:15
13 Antwoorden / Vragen

UIt ervaring ( na het overlijden van mijn ouders heb ik hun rook melders in de schuur gelegt) kan ik zegen dat ze bij ons zeker 2 jaar lang hebben ze gepiept.
Die piepten ovrigens niet elke minut maar naar ik schat elk uur.

rj
door rjw Aug 2, 2020 om 17:06
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Om het uur is misschien nog wel irritanter dan iedere minuut. Om het uur went nooit.

mo
door moma - Jul 30, 2020 om 00:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

je kan ze deze link geven waarin een duidelijke instructie staat hoe de rookmelder te openen en de batterij te vervangen.

https://www.eielectronics.nl/kenniscentrum/particulieren/kennisartikelen-particulieren/rookmelder-piept-zonder-reden/

me
door mein33 Jul 31, 2020 om 10:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De buren zijn er niet of er is iets anders aan de hand, maar Ts. heeft in ieder geval geen contact met hen.

Donuts
door Donuts - Aug 2, 2020 om 15:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat @zoekster uw buurvrouw is. Zou zeker aanbellen met de vraag of zij dat rotding eens wil verwijderen.

Mocht er iemand dood in huis liggen, zoals door enkelen wordt gesuggereerd, dan gaat u dat vanzelf wel ruiken.:-))) Hulp is in zo'n geval toch al te laat.