sr
door sriwi Apr 23, 2010 om 14:19
Huishouden & energie

Hoe lang mag Essent over de jaarafrekening doen?

22.03.10 heeft iemand van Essent mijn meterstanden opgenomen, het bleek dat mijn electricitetsmeter stuk was. Veel hoogtarief en zeer weinig laagtarief gebruikt. Enexis heeft de meter vervangen. Nu heb ik al een keer of 7 contact gehad met Essent, meterstanden waren niet bekend? Hoe kan dat nu als Essent mij zelf heeft gebeld over de meterstanden. Ze geven nu Enexis de schuld die heeft de meterstanden niet doorgegeven na de meterwisseling. Ik heb uiteindelijk het afschrift van Enexis gescand met de meterstanden en naar Essent verzonden via de mail. Werken ze soms langs elkaar heen?
Nu gaat de jaarafrekening nog 8 tot 10 weken duren. Ik vindt het van de zottten. Als Essent geld van jou moeten hebben, wordt het gelijk geïncasseerd, en nu moet dit zo lang duren!

7455 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de meter niet goed is, sturen ze hem op voor een keuring.
Als de meetresultaten binnen zijn gaan ze pas aan de slag met de jaarnota.
Dat duurt dus iets langer.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er is [voorlopig] nog geen enkele zekerheid dat u geld terug krijgt. U heeft, denk ik zo, de normale voorschotten betaald, en die zijn gebaseerd op het normale verbruik van u, in het verleden. Dus geld terug is de vraag. En dan is er actie genomen op 22-3 het is nu 23-4. denkt u nu echt dat het zo vlot verloopt. Als bij ons de meter wordt opgenomen dan komt de afrekening, zonder meter wisseling en de daarbij behoorende papierwinkel tussen ENEXIS en ESSENT, ook pas twee [2] maanden later. Dus het lijkt mij dat u gewoon eens een beetje geduld moet oefenen en niet moet gaan liggen te bellen. Voordat u het door heeft gooit u de boel alsnog door de war. Wacht nu eens RUSTIG af. Hier een vraag stellen versneld echt dit proces niet.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

sriwi

In principe zou je na 2 maanden de eindafrekening moeten hebben:

de tweemaandenregeling

ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Poltol,

Even op uw antwoord terug komen. Uiteraard versneld het dit proces niet, daar heeft u 100% gelijk in! Alleen is de meteropnemer begin maart al geweest, en wij normaliter (dat is al jaren zo), begin april de jaarafrekening kregen.

Ik verwacht helemaal geen geld terug, ben alleen heel erg benieuwd of de afspraken ook worden nagekomen die telefonisch zijn afgesproken, aangezien de ene medewerker dit weer niet kon zien, en de andere wel!

Het gaat er mij om, dat ze dus zo lekker naast elkaar heen werken, en de vinger uitsteken naar Enexis. Jaren geleden hebben wij onenigheid met Essent gehad over een gasnota (wij hadden 3000 kuub meer gas gebruikt dan de jaren daarvoor), het jaar daarop wel weer "normaal". Wij vroegen ons toen af, of dat ergens aan kon liggen maar kregen daar helemaal geen reactie op.

Misschien dat ik nu heb uitgelegd waarom ik deze vraag heb gesteld! Ik snap ook wel dat de mensen daar hun werk proberen te doen!

groeten sriwi.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sriwi,

Ik snap het wel hoor, maar dit soort processen hebben nu eenmaal veel tijd nodig. En tot nu toe, weet ik vanuit mijn vroegere werk, gaat ESSENT hier soepel mee om. Meestal pakken ze een [laag] gemiddelde van de laatste jaren. Als u vanaf nu elke week uw standen noteerd, dan weet u direct of het een beetje klopt. ESSENT heeft ook een verbruiksmanager op hun site. Als u die gebruikt kunt u ongeveer weten of het klopt en of uw voorschot ook op orde is.

Succes, poltol

verbruiksmanager ESSENT

ve
door verwijderd - Apr 23, 2010 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel hoog tarief en weinig laag kan ook een fout in de tariefdraad zijn.

Er zijn 2 systemen om over te schakelen van hoog naar laag.
Het oude systeem gaat met een draad waarop bij hoog tarief een spanning gezet wordt. Deze spanning zet de meter dan op hoog tarief.
Het wil nog wel een voorkomen dat de schakelaar op straat dit regelt blijft plakken.
Je tarief blijft dan op hoog.

Het nieuwe systeem werkt met een toonfreqentontvanger in je meterkast.
Soms zit die in de meter en soms los ernaast.
Die kan ook blijven plakken maar dat komt minder vaak voor.

Met de komst van de nieuwe slimme meter is die tariefdraad niet meer nodig.
Het onderhoud aan het oude systeem is dan ook minimaal.

Kijk regelmatig in je meterkast of de meter wel op tijd van hoog naar laag schakelt.