dm
door dmv Aug 10, 2010 om 20:15
Huishouden & energie

Hoe los ik vergruizing van het voegsel op?

11 jaar geleden zijn er tegels gelegd op een vloer die minimaal belopen wordt. Al enige tijd bleek dat het voegsel aan het vergruizen was, dit werd namelijk wit en liet los. Nu hebben we dit weekend alle voegen uitgebikt en opnieuw gevoegd met flexibel voegsel (dit zou kleine bewegingen opvangen). Nu 2 dagen laten begint het probleem zich echter weer voor te doen. Nu blijkt dat de tegels rondom loszitten. Een vriend van ons zei dat je dan de volledige vloer eruit moest halen wil je dit oplossen. Ik hoop echter op een wat makkelijkere, minder tijdrovende en hopelijk goedkopere oplossing.

Heeft iemand die? Bij voorbaat dank!

22406 18 Rapporteer

robert11
door robert11 - Aug 10, 2010 om 20:45
310 Antwoorden / 25 Vragen

Beste dmv,

Ik zit met exact het zelfde probleem met de tegels in mijn woonkamer! Na te hebben gevraagd links en rechts, is men overtuigt dat de hele vloer eruit moet, en ik kan u verzekeren dat wij niet blij zijn!
Enkele tegels waren los, en ik heb die schoongemaakt en weer ingelegd. Het lijkt vast te zijn, maar ik heb meer de indruk dat het probleem zich overaal verplaats in de kamer!
Gezien de mooie kleur van deze tegels , grijs/blauw met een heel aparte tekening, zoek ik dus ook naar een betere oplossing dat ons tevreden stelt!

Ik ben benieuwd!

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 11, 2010 om 02:43
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dmv, ik vrees dat je toch de tegelvloer er uit moet halen de oude voegen waren vermoedelijk aan het doodslaan of verzanden waardoor de voegen water doorlaten, dit water zal ook het cement onder de tegels aan tasten, wat je al zij dat de tegels ook los gaan liggen.
Tot hoever de werkvloer is aangetast kan je dan ondekken door met een schraapstaal oid over de vloer te krassen, eventueel zou je de werkvloer weer kunnen egaliseren als die aangetast is met pure pordland en water een heel dun papje maken, verder zou ik de vloer met waterafstotende tegellijm en waterafstotende voegkit gebruiken, dat moet je niet verdunnen met water, daar krijg je een melkachtige vloeistof bij dat ruikt naar zure balletjes.

Sukses ermee Nico

ch
door chrissie36 - Aug 11, 2010 om 11:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo

Volgens mijn man hebben jullie de verhouding niet goed gehad te veel kalk bij het cement veroorzaakt dit probleem.

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2010 om 13:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vervelende situatie. Als de tegels zelf niet meer goed vast zitten moet dat inderdaad opgelost worden voordat je opnieuw gaat voegen. Ik heb wel eens gehoord bij een soortgelijk geval dat er een dunne tegellijm (of cement-papje, het staat me niet meer helder voor de geest) tussen de voegen werd gegoten, zodat de tegels weer vast kwamen te zitten.

Wat er ook aan de hand kan zijn is dat de laag onder de tegels niet goed vast zat, bijv. een poederende ondergrond is funest. In zo'n situatie doe je er inderdaad het beste aan om de tegels eruit te halen, maar de kans dat je ze er heel uit haalt is wel vrij klein. Als ze werkelijk los genoeg zitten heb je nog een kansje.

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2010 om 13:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. die dunne tegellijm c.q. cementpap was niet bedoeld als voegsel, maar moet ervoor zorgen dat het de holten onder de tegels opvult zodat deze beter hechten aan de ondergrond.

lo
door lord_dolle - Aug 11, 2010 om 14:40
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een bekend probleem bij tegelvloeren lijkt mij. Ik ben dan wel geen exper op gebied van vloeren edoch het uitbikken van alle voegen kan juist veroorzaakt hebben dat de rest eerder is losgekomen dan normaal. De opmerking dat er een te kalkhoudende specie is gebruikt is een zeer correcte. Die verhoudingen luisteren erg nou.

Je kunt gemakkelijk controleren of er meerder tegels losliggen door erop te tikken, dan wel met je knokkels dan wel met een houten steel van een hamer ofzo. Geen ijzer gebruiken, beschadig je alleen maar je vloer mee. Je merkt vanzelf het verschil klikt het hol /dof dan kan je ervanuit gaan dat het los zit of er loze ruimte onder bevind. Een hardere "tock" betekend dat het vastligt. Dat geluidverschil heeft te maken met overdracht van contactgeluid.

Hoe het geheel op te lossen.... tja, vraag dat aan een ervaren tegelzetter / vloerenboer. Maar wees op bedacht dat verkopers willen verkopen, ook al heten ze adviseurs.

Succes

ja
door jan beijers - Aug 11, 2010 om 15:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je ondervloer glad is moet je deze eerst opruwen. vervolgens ga verse cement overheen strooien, dan pak je een plantenspuit met water en doe je dit naar gelang je de hoeveelheid tegels legt bevochtigen en ga je de tegels leggen en met een rubberen hamer aankloppen. Dit noemen ze in het vakjargon vastbranden. Beter is om een laag van de vloer er af te bikken opnieuw te storten en na circa 24 uur droging de tegels te gaan leggen op de manier zoals boven beschreven.dan is de ondergrond nog niet helemaal uitgehard en krijg je een betere en sterkere verbinding. Na 3a4 dagen ga je ze invoegen. Dit mag ook later.

1paul
door 1paul - Aug 11, 2010 om 16:59
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Als u werkelijk van het probleem af wil zal inderdaad de hele vloer eruit moeten en zult u de ondervloer (smeervloer) moeten inspecteren, deze desnoods vervangen dan wel repareren en dan de tegels weer met een goede watervaste elastische tegellijm leggen waarna u hem weer kunt voegen...

simon55
door simon55 - Aug 11, 2010 om 20:26
1556 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb ruim veertien jaar tegels van t formaat 30 bij 30 gehad en nu vervangen heb voor n laminaatvloer.........maar ik heb nog nooit een dag last gehad van loszittende delen........je hebt hele goede lijm in de handel..ook te koop bij bouwmarkten........dan leg je de vloer.......en na 6 uur kunt u eroverheen fietsen.........maar t kost n beetje.....ik denk nu ongeveer € 80.............maar laat U goed informeren...........succes

jantom
door jantom - Aug 13, 2010 om 12:47
377 Antwoorden / 0 Vragen

over uw vraag:
mijn vraag: hoe groot zijn uw tegels? Hoe groter ze zijn hoe eerder problemen.
Dan nog een vraag: wat is de ondergrond? Beton of hout (voorzien van een betonnen tussenlaag of...)?
De hechting deugt in ieder geval niet en daarom dienen de tegels te worden verwijderd en dan een vervolgvraag: hoe ziet dan de onderkant van de tegels eruit?
Maar het gaat hier in eerste instantie om de kwaliteit van de ondergrond en of die wel geschikt is of geschikt kan worden gemaakt.
Er was ooit een product in de handel om een vloer te egaliseren en dat kon erg gemakkelijk worden "uitgespreid". Was dat niet egaline? Het is de moeite waard om dat voor uzelf na te gaan en zeker als de ondergrond wèl goed is. Dan eerst egaliseren. De tegels kunnen daarna op de vlakke ondergrond worden gelijmd (droogtijd egaline wel inacht nemen). Dit lijkt me de beste manier om te doen.

labren
door labren - Aug 13, 2010 om 13:20
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben gepensioneerd tegelzetter . ja de tegel vloer moet er in zijn geheel uitgehaald worden en meest van de tijd komt de ondervloer dan mee met het slopen van de tegelvloer omdat die heel erg schraal zijn gehouden , dat de tegelvloer los komt is ook meestal door de werking van de ondervloer of door het gebruik van goedkopen tegelijm, als je het geluk heb dat de ondervloer niet mee komt met het slopen van de tegelvloer moet die heel goed geinspecteerd worden om te kijken of die niet los ligt , dat kan je horen als je er op tikt met een hamer , als die los ligt klinkt die hol als dat het geval is dat die hol klinkt moet je de ondervloer er ook uit slopen en een nieuwe laten smeren, repareren van een losligende tegelvloer heeft geen zin omdat je de zelfdekleur tegel er nooit meer bij kan krijgen

sucses

ha
door hajete - Aug 13, 2010 om 14:12
75 Antwoorden / 19 Vragen

Omdat de remedie erg ingrijpend is, zou je het volgende kunnen proberen. (ons ook gelukt). Om hol klinkende maar nog wel in vast verband zittende tegels vast te zetten heb ik tegellijm gekocht (in plastic emmertje, de soort voor enigszins flexibele bevestiging) om los van de ondergrond gekomen tegels vast te stten. (waarschijnlijk indertijd te karig met tegellijm omgesprongen). Dit erg verdund totdat het een dikke melk was en met een puntig spuitfles in de opengebarsten en uitgezogen voegen laten lopen tot dat het vol leek te zijn. Extra lang wachten met drogen en zorgen dat het niet belopen wordt. Daarna de voegen opnieuw vullen met voegcement. Let op kleurverschil!
Tegels die gebroken zijn doordat ze niet geheel vastzitten er uit slijpen via de voeg (veel stof!!!). Omdat er geen reserve tegels waren of te koop waren, op stille plekjes hele tegels er uit gehaald en deze als vervanging gebruikt op de looppplekken. De gebroken tegels gelijmd en daarna op de vrijgekomen "stille" plekken gelegd.
Langdurige klus maar alles er uit en opnieuw leggen is erger. Als het lukt is het mooi meegenomen, maar dat geldt met alles.

robert11
door robert11 - Aug 13, 2010 om 21:49
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=hajete schreef op vrijdag 13 aug 2010, 14:12]Omdat de remedie erg ingrijpend is, zou je het volgende kunnen proberen. (ons ook gelukt). Om hol klinkende maar nog wel in vast verband zittende tegels vast te zetten heb ik tegellijm gekocht (in plastic emmertje, de soort voor enigszins flexibele bevestiging) om los van de ondergrond gekomen tegels vast te stten. (waarschijnlijk indertijd te karig met tegellijm omgesprongen). Dit erg verdund totdat het een dikke melk was en met een puntig spuitfles in de opengebarsten en uitgezogen voegen laten lopen tot dat het vol leek te zijn. Extra lang wachten met drogen en zorgen dat het niet belopen wordt. Daarna de voegen opnieuw vullen met voegcement. Let op kleurverschil!
Tegels die gebroken zijn doordat ze niet geheel vastzitten er uit slijpen via de voeg (veel stof!!!). Omdat er geen reserve tegels waren of te koop waren, op stille plekjes hele tegels er uit gehaald en deze als vervanging gebruikt op de loopplekken. De gebroken tegels gelijmd en daarna op de vrijgekomen "stille" plekken gelegd.
Langdurige klus maar alles er uit en opnieuw leggen is erger. Als het lukt is het mooi meegenomen, maar dat geldt met alles.

Het probleem heb ik dus dat de tegels waar het meest gelopen wordt los laten! De vloer is 20 jaren geleden gelegd met prachtige tegels die niet versleten zijn en waar men geen vuil ziet ondanks 2 hondjes!
De tegels zijn diagonaal gelegd en zijn 40X40.
Welke lijn heeft u gebruikt??

robert11
door robert11 - Aug 14, 2010 om 08:44
310 Antwoorden / 25 Vragen

zie nu pas mijn foutje....

Welke lijn heeft u gebruikt??

lijn moet lijm zijn

bloemsma
door bloemsma - Aug 14, 2010 om 09:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

geachte heer/mevrouw,
De vloer hoeft er niet uit als er een paar tegels los liggen.
U kunt er op tikken, hoort U een hol geluid dan ligt die tegel los.
Probeer alle voegsel rond de tegel te verwijderen met een priem(els)spijker,beitel ,mes enzv.Daarna voorzichtig los wrikken.Denk erom als de tegel ernaast niet wordt beschadigd er kunnen stukjes afbreken.Is het gelukt tik dan ook op de specie geeft die ook een hol geluid verwijder die dan ook.Haal wat kant en klare specie bij de bouwmarkt en vul het op.Druk de tegel in de specie en tik erop liefst met een houten voorwerp tot hij vlak komt te leggen.Maak de voegen schoon en wacht minimaal 24 uur daarna voegen.Ligt alleen de tegel los dan kuntU hem verlijmen met tegellijm ook bij de bouwmarkt te verkrijgen.

un
door universum53 - Aug 14, 2010 om 10:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb er ook last van gehad, met enkele tegels, ik heb de flexibele voeg uit een tube van de praxis gebruikt, en het is opgelost, deze kant en klare voeg is in verschillende kleuren te krijgen, wit, gebroken wit, grijs en donker grijs........

groet

edwardus
door edwardus - Aug 14, 2010 om 10:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@universum53: met voegmiddel kun je een loszittende vloertegel van 40x40 niet vastzetten, zoals je had kunnen lezen heeft de vraagsteller dat al geprobeerd en het heeft geen zin gehad.

toon59
door toon59 - Aug 14, 2010 om 11:57
40 Antwoorden / 7 Vragen

Zo heb ik mijn probleem opgelost in mijn vorige huis,
losse tegels opnieuw gelegd en voegen ALLEMAAL eruit gekrabt en na goed gezogen te hebben opnieuw gevuld met een siliconenvoeg van een goed merk.
Oh ja ik had vloerverwarming.

Bij mijn nieuwe huis heb ik tegels na het leggen gevoegd met een siliconenvoeg en daarna ingewreven met zilverzand en ik heb weer vloerverwarming, tegel grote 40x40 cm.
Al 10 jaar liggen de tegels perfect en de voeg ook.
Vloer gewoon schoonmaken met een sopje van afwasmiddel.