na
door nadine4 Jun 30, 2017 om 12:27
Huishouden & energie

Hoe sorteren jullie de was?

Ik doe
Witte was 60 graden
Witte was 30 graden
Bonte was 95 graden i.v.m. sokken (terugkerende schimmel)
Zwarte en donkere was 30
Bont 30 (alle kleuren behalve zwart en donker)
Beddengoed op 95 apart
Honden en katten kussens dekens 95

11392 37 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2017 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Interressant:-((

Cookies
door Cookies Jun 30, 2017 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of interessant?;-))

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2017 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou zo maar kunnen.:-))

me
door mein33 Jun 30, 2017 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Of compleet oninteressant, zou ook zomaar kunnen ;-((

Cookies
door Cookies Jun 30, 2017 om 14:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mein, dit is ook een vrouwentopic. Mannen hebben bij dit topic niets te zoeken!;-))

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2017 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Discriminatie.:-))

me
door mein33 Jun 30, 2017 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Ben het niet helemaal met u eens, als de omstandigheden het noodzakelijk maken dan kan ook een "echte kerel" in deze gevrouwmancipeerde maatschappij de was doen.
In ons geval bedien ik de wasautomaat en krijg de instructies aangeleverd vanuit  het centraal commandopunt hoe ik het e.e.a dien in te stellen. En dit is op veel huishoudelijke hulpmiddelen van toepassing, m.u.v. de vaatwasser aangezien ik dan zelf mag bepalen welk schortje ik voor doe.
En de commandant, de commandant krijgt altijd gelijk, ook als ..............  en dat alleen al om geen en denkelijk onnodige discussies te krijgen.
Nou, zo kan het wel weer ;-))

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2017 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33.
Uw opstelling is zeer verstandig.;-))

gerbera
door gerbera Jun 30, 2017 om 22:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@mein33, zeeeeeeeeeeeeeeeeer herkenbaar;-))

Cookies
door Cookies - Jun 30, 2017 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Witte was leg ik op de witte stapel. Rode was op de rode stapel. Zwarte was op de zwarte stapel. Enz. enz.

Hoe sorteren jullie de was?

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2017 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begin altijd met de groene. Ben ik vlug klaar, want die heb ik niet.

Cookies
door Cookies Jun 30, 2017 om 12:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Grijns.

na
door nadine4 - Jun 30, 2017 om 12:53
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dus je hebt een aparte rode was?
Ik deed dat eerder ook maar heb nu van die colorcatchers , die moet ik dus blijven gebruiken anders loopt de bonte was toch over op 30 graden?
Ik waste alles op 40 graden maar ben al 2 jaar bezig met schimmelnagels die zijn dan eruit gegroeid en komen toch weer terug.

@H
door @HENK@ - Jun 30, 2017 om 12:54
158 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe:

Witte was niet, zolang dat nog echt wit is is dat niet nodig.

Zwarte ook niet, dat zie je toch niet.
Bont verliest zijn haren in een wasmachine.

de hond en de kat doe ik lauwwarm

Topantwoord

sira
door sira - Jun 30, 2017 om 12:55
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Witte was, beddegoed, ondergoed etc. 60 graden.
Fijne, bonte en donkere was 30 graden.
Vaatdoekjes, washandjes, thee- en handdoeken spaar ik op en dan 1x per maand 90 graden.

Uw werkwijze zou mij te omslachtig zijn.

Wat betreft uw sokken, laat de drager wekelijks zijn voeten insmeren met zinkolie (zinkoxide), verkrijgbaar bij de apotheek, dan is hij/zij ook van de terugkerende schimmel en/of zweetvoeten af.
Èn, met de Nijmeegse Vierdaagse in het verschiet, dit is tevens voor lange afstandlopers een zeer goed middel.

ne
door neodutchio - Jun 30, 2017 om 13:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik laat het doen. Of is dat heel erg als ik dat zo zeg? Ik doe dan wel weer de vaatwasser. Messen bij de messen, borden op volgorde van groot naar klein.

me
door mein33 - Jun 30, 2017 om 13:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Is dit een serieuze vraag of wordt de goegemeente hier in de maling genomen ?
En wat hebben de uitgegroeide schimmelnagels met het gekozen wasprogramma te maken ?

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 30, 2017 om 13:42
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Sinds ik weet dat schimmels wasbeurten kunnen overleven voeg ik bij alle was een flinke schep soda toe.
Regelmatig 90 graden tegen vetluis, ooit van het serieuze forum overgenomen.

marita5
door marita5 - Jun 30, 2017 om 14:22
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nadine4 ,

Serieus ? een kind kan de was doen .

Lees hier , klik op de rode regel .

http://qooqle.nl/?q=Hoe+sorteren+jullie+de+was

costnix
door costnix Jul 1, 2017 om 09:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als kind van 10 deed ik de was, als mijn moeder ziek was. Zij zocht de was uit zittend/liggend op de rand van het bed.

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuk:-((. Ik "mocht" als kind van tien al helemaal zelfstandig de was en de strijk doen. Bleken, blauwe en stijven. Buren wisten dan ook "ik" was thuis.

pino123
door pino123 - Jun 30, 2017 om 14:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

ik gooi het erin, klep dicht en draaien

marita5
door marita5 Jun 30, 2017 om 14:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Doet u dit ook met eten ;-))

pino123
door pino123 Jun 30, 2017 om 16:10
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ligt eraan wat ;-)

fl
door flessebon Jun 30, 2017 om 16:14
418 Antwoorden / 7 Vragen

Als Pino even niet kijkt gooi ik er snel nog wat in. :)

gerbera
door gerbera - Jun 30, 2017 om 15:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe sorteren jullie de was?

Daar heb ik een speciaal hulpmiddel voor nml..........2 handen.

Maar als ik uw lijstje zo lees................hoezo energie zuinig.
Misschien toch eens overgaan op een ander wasmiddel.
Want sokken op 95 graden wassen dat kan slechts 1 keer en dan nog moet u ze op voorhand al zeker 3 maten te groot hebben gekocht.
En die terugkerende schimmel? blijkt dus 95 graden ook niet te helpen. Zou dan wat vaker de voeten wassen, maar dan niet op 95 graden, en héél goed afdrogen. Kunnen de sokken ook op 30 graden.

Of was het gewoon een mededeling hoe u de was doet? Dan is deze ter kennisneming aangenomen.

fl
door flessebon - Jun 30, 2017 om 16:08
418 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ruik aan elk ding en wat het meeste stinkt was ik het eerst.

me
door mein33 Jun 30, 2017 om 18:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik trek het dan juist nog een keertje aan.
Als ik er over nadenk hoe ik mij in het zweet heb gewerkt om die lucht er aan te krijgen, dan kan ik het niet verkroppen om het zomaar even in de wasmachine te stoppen.
Maar soms, heel soms als het goed niet meer in elkaar zakt als ik het uitdoe, ja dan kan ik er ook niet meer aan ontkomen. ;-))

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2017 om 16:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Met de hand. ;-)

panter22
door panter22 - Jun 30, 2017 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom wil je dat weten?

jo
door jorisw - Jun 30, 2017 om 17:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Niet. Ik gooi alles na 1 keer dragen gewoon weg.

aurora1
door aurora1 - Jun 30, 2017 om 19:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vuile was/kleding gooi ik weg en koop vervolgens nieuw.

Ik heb nl geen zin om in de gebruiksaanwijizing van de machine te kijken waar alles in staat.

ma
door marcelle nelles - Jun 30, 2017 om 20:08
1 Antwoorden / Vragen

Ik was handdoeken, lakens, theedoeken, vaatdoeken  en wit ondergoed  op 60° gekeurd ondergoed , t-shirts, hemden, polo's op 40° ik steek rode kledingstukken bij de donkere was. Jeansbroeken was ik allemaal samen op 40°. Ik weet uit ervaring dat de was op 60° even schoon uit de machine komt dan op 90°. Dus waarom op 90°  wassen? Op lagere temperatuur wassen is beter voor mijn portemonnee.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 30, 2017 om 20:21
1129 Antwoorden / 98 Vragen

En? Hebben die honden en katten de wasbeurt op 95 graden overleefd?

aurora1
door aurora1 Jul 2, 2017 om 00:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En anders zijn ze mogelijk erg gekrompen....

Po
door Pontiac Jul 2, 2017 om 18:59
131 Antwoorden / 5 Vragen

van wolfshond naar chiwawa ?

simon55
door simon55 - Jun 30, 2017 om 21:32
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Koop alles in een kleur en U bent van alles af

costnix
door costnix - Jul 1, 2017 om 09:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Alles op 40 graden.
De kat was ik op de hand.

re
door respondent - Jul 1, 2017 om 09:25
73 Antwoorden / 8 Vragen

Honden en katten op 95 graden?

me
door mein33 Jul 1, 2017 om 09:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, maar niet centrifugeren !!!

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2017 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wel in de droger, zijn ze weer lekker wollig.!

boppe1943
door boppe1943 Jul 1, 2017 om 10:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

En met een wasbeurt op 95 graden zijn ze ook van hun kalknagels af!

Po
door Pontiac - Jul 2, 2017 om 18:58
131 Antwoorden / 5 Vragen

dat doet onze wasvrouw (wasdame?) en als het verkeerd gaat krijgt ze geen eten en met sokken aan naar bed !

re
door red1 - Jul 3, 2017 om 12:33
329 Antwoorden / 1 Vragen

alleen condooms doe ik apart

fl
door flipflipsen - Jul 3, 2017 om 12:34
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe alles bij elkaar. Nog nooit problemen gehad. Je moet alleen zorgen, dat de was niet te vuil wordt, dus wat vaker wassen.

ro
door roderakker - Jul 3, 2017 om 12:35
17 Antwoorden / 20 Vragen

alles of koud of op 30 graden : hogere temperaturen doen de bacterieen sneller groeien ;
verder vrijwel alleen vloeibaar wasmiddel want dat werkt meteen vanaf het begin ook bij koud water;
ondergoed kort wassen voordat het meegaat met de handdoeken ( die gaan met poeder op een vrij lang was programma); soms extra spoelen .
bonte was :  t-shirts overhemden etc koud water met vloeibaar wasmiddel.
Mijn was is altijd erg fris zonder vlekken.
Doe jezelf en het milieu een plezier : was vaker kouder.

johanv1100
door johanv1100 - Jul 3, 2017 om 12:38
63 Antwoorden / Vragen

Fijn om te weten En heet doe je de afwas

ge
door gewoon Vera - Jul 3, 2017 om 12:57
9 Antwoorden / 2 Vragen

I.v.m. allergieën alleen neutrale en vloeibare wasmiddelen.
fijne was op 20 graden.
bonte (waarbij kleding, dekbedovertrekken en kussenslopen) op 30, maar ik strijk dus het hitte-effect is er toch wel.
zwart en donker op 30, (katoenen zwarte onderbroeken week ik eerst handmatig op 60).
witte (onderlakens, theedoeken, servetten) op 30 maar ik strijk dus het hitte-effect is er toch wel.
mijn laatste wekelijkse was zijn alle poets-/stofdoeken, dweilen op 60 en i.p.v. wasverzachter een flinke scheut huishoudazijn.

pe
door pebk - Jul 3, 2017 om 13:03
579 Antwoorden / 0 Vragen

Twee manden. Was die in de droger mag en was die opgehangen moet worden.
Droger: Sokken, handdoeken, ondergoed, beddengoed, theedoeken, vaatdoeken, etc. 60 graden
Niet in de droger: De rest

om
door oma.10 - Jul 3, 2017 om 13:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wit op 60 en op geregelde tijden op 90 om vetluis te voorkomen.
Bont op 50 en gevoelige dingen op 30 of 40
Om bovengenoemde vetluis te voorkomen nooit wit of bont op 30 of 40.
Wel opletten dat de juiste hoeveelheid wasmiddel wordt gebruikt.

nancy du grand
door nancy du grand - Jul 3, 2017 om 14:04
16 Antwoorden / Vragen

Ik doe aan dry cleaning.
Hang mijn onderbroeken buiten te drogen.
Daarna klop ik ze uit.

co
door contigo1948 - Jul 3, 2017 om 16:38
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg compleet de slappe lach van alle antwoorden hier, maar om die antwoorden wordt wel min of meer gevraagd. Om aan het spelletje mee te doen het volgende: ik was alles maar dan ook alles op 30 graden en het wordt perfect schoon, ook het kleed van mijn hond, mijn hond zelf was ik echter nooit mee...of moet dat ook? Hihihi

Topantwoord

ha
door harmsen - Jul 3, 2017 om 16:44
22 Antwoorden / 9 Vragen

Ik doe

Kleding,dus alles wat je aantrekt, op 30 graden.
Rest bonte was (handdoeken, theedoeken, schoonmaakdoekjes, vaatdoekjes, dekbedovertrekken) op 60 graden
Fijne witte was (bh's, witte t-shirts, witte leggings, witte hemdjes en broekjes) op 30 graden
Rest witte was (incolakens, hoeslakens wit) op 60 graden
Wol en fijne was (badpak, steunkousen) koud wasssen
Zwarte was uitzondering.
Bij afgevende was kleurendoekje gebruiken.

me
door mein33 - Jul 3, 2017 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wie de was wast, wast alleen de was zoals het hoort.
Om dat goed en probleemloos te kunnen doen hebben de fabrikanten het wasvoorschrift geintroduceert.
In (bijna) alle textielprodukten vindt u dit ingenaaid.
Misschien voor u een nieuw fenomeen, maar op dit wasvoorschrift staat precies vermeld hoe en op welke temperatuur het produkt gewassen moet worden en wat er verder nog mee kan of moet worden gedaan.

Topantwoord

ronnat
door ronnat - Jul 3, 2017 om 20:28
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik was de lichte en de witte was samen, de zwarte en blauwe was samen en de rode was apart, alles op 60 graden. Hier 3 personen met o.a. huisstofmijtenallergie en exzeemklachten. Ik gebruik ook maar twee soorten wasmiddel, voor de kleur en de zwarte was.

Topantwoord

eryl
door eryl - Jul 3, 2017 om 21:40
14 Antwoorden / 0 Vragen

Witte was op 95, Zwart of donker bont op 30.
Witte fijne was op 30 graden.
Bij de witte was op 90 graden doe ik oxi voor de witte was een schepje.

Een geweldige witte was.

Topantwoord

ha
door hansyvonne - Jul 5, 2017 om 10:21
36 Antwoorden / 8 Vragen

Witte was 95°, donkere was 30°, gekleurde was op de hand.

na
door nadine4 Jul 6, 2017 om 18:49
6 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u dan maar heel weinig gekleurde was?

na
door nadine4 - Jul 6, 2017 om 18:47
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor degene die met tips komen en wel normaal reageren.
Met de sokken gebeurt niks op 95 want dat ging toch al in de droger.
Als ik in de wasvoorschriften kijk staat er met gelijke kleuren wassen en daar ben ik mee gestopt.
De zinkolie vind ik een goede tip tegen de schimmel.
De soda is ook een goede tip voor de witte was.
En degene die zegt dat ik mijn voeten moet wassen dat doe ik 2x per dag , zou dat voldoende zijn???
Het gaat trouwens over schimmelnagels die krijg ik gezond uitgegroeid met daktarin nagellak maar komt nu voor de derde keer terug dat zit gewoon onder de nagel dat heeft niks met wassen te maken.