ventilator
door ventilator Aug 13, 2013 om 10:29
Huishouden & energie

Hoe weer ik insecten uit mijn huis?

Hoi allemaal,

Jullie hebben mij heel goed geholpen met de vraag over virusscanners, daarom doe ik wederom beroep op jullie kennis en kunde.

Ik woon in een klein huisje, dat gebouwd is in 1957. Het is een vochtig huis, dat veel insecten lokt. Spinnen, muggen, torretjes, sprinkhanen en oorkruipers. Alles wandelt naar binnen, ondanks de horren voor de ramen.

En ik wil er vanaf! Veel stofzuigen helpt niet helaas. Wat is jullie beste tip om de insecten uit mijn huis te weren?

35587 40 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 13, 2013 om 11:11
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Ventilator,
u zult wel het een en ander geprobeerd hebben maar vul eens een plantenspuit met verdunde azijn en spuiten maar. Ik heb ook weleens de dop van een gevulde ammoniakfles gehaald en in de keuken neergezet tegen hardnekkige fruitvliegjes. Hielp wel.
Groet, sjoppie

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2013 om 12:05
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U noemt wel een heleboel beestjes op. Op ieder beestje geeft Google weer een ander antwoord. Vooral sprinkhanen en oorkruipers zijn hardnekkige kostgangers. Muggen, ja, die komen ook op de één of andere manier door de hor(deur). Probeer geen kruimeltje eten of zo op de vloer te hebben, geen suikerkorreltje laten vallen en voor de rest is het a. vangen en 'vrijlaten' als u voor het milieu bent of b. vangen en doodmaken. En de vloeren goed schoonhouden. Soppen dus. Succes met uw jacht op.....

si
door simonl - Aug 16, 2013 om 11:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe komen ze binnen als u al horren hebt?
Kieren opsporen en dichten: kit , tochtstrips ed helpen vast ook.

sa
door sabineosiris - Aug 16, 2013 om 11:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Consequent alle eten c.q. Etensresten op te ruimen! Ik woon in een warm land en heb nooit vliegen, mieren of ander ongedierte in huis.

Geen gif of ander milieu onvriendelijk middel gebruikend, noch azijn of andersoortige "aanraders".
Gr. Osiris

jpm
door jpm - Aug 16, 2013 om 11:25
820 Antwoorden / 28 Vragen

U moet deze beestjes niet doodmaken, elders kunnen ze nog van veel nut zijn. In het buitenland worden technieken ontwikkeld om dit 'ongedierte' te laten schrikken. Schijnt een goede afweermethode te zijn. Het verhaal vertelt helaas niet hoe ze deze dieren kunnen laten schrikken, wellicht dat er hier mensen zijn die dat kunnen vertellen.

ja
door jane03 - Aug 16, 2013 om 11:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen muggen kun je van de zoemertjes in een stopcontact plaatsen. Een ventilator helpt ook. En stappen ondernemen om het vocht uit je huis te krijgen wil ook wel werken

natuurmens
door natuurmens - Aug 16, 2013 om 11:39
158 Antwoorden / 4 Vragen

Je kan eens Vee rust is een insecten spray wat met aanraking werkt probeer dat en spuit het op plinten waar de ingangen zijn. Zelf kakkerlakken leggen het lootje het is alleen te verkrijgen bij vee winkels dus waar paarden en vee artikelen worden verkocht dus benodigdheden voor Vee grote huisdieren.

Spray op de plekken waar ze binnen kunnen komen. Voor oorwormen kan je slakken korrels gebruiken. Ja het probleem aan pakken dat is vocht.

Vee rust is een insecten middel wat bij contact werkt, maar werkt ook enige tijd in de lucht dus even weg wezen en dan luchten. Ik zelf gebruik het tegen mieren die niet over de lijn gaan waar ik het middel heb gespoten.

el
door elsels - Aug 16, 2013 om 11:44
34 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen fruitvliegjes helpen kruidnagels. Een ventilator wil ook wel eens helpen, de beestjes hebben een hekel aan tocht. (muggen vooral). Voor spinnen heb ik een milieuvriendelijke val, zodat ik ze weer buiten kan zetten. Gebtuik ajb geen gif o.i.d. Deze diertjes zijn zeer nuttig. Spinnen eten oa. kleine insecten op. Succes met uw 'huisdieren'.

ventilator
door ventilator - Aug 16, 2013 om 12:13
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. De spinnen en muggen zijn inderdaad nog niet zo erg, een ventilator heb ik (ik heb mij zelfs naar het ding vernoemd) en ik heb een vochtvreterbakje staan.

Gif spuiten, het huis is erg klein, heeft dat geen schadelijke gevolgen voor mijzelf?
Kieren kitten staat voor dit weekend op de agenda!

De akeligste zijn de oorkruipers op dit moment, die lopen over het plafond en laten zich vanuit het niets vallen. Op het bed.

Overigens ben ik een voorstander van ´voorkomen is beter dan genezen.´

Deze tips ga ik sowieso proberen:
- Nergens voedsel(resten)
- Vocht wegkrijgen (Hoe?)
- Kieren dichtkitten
- Kruidnagels en ammoniak neerzetten
- Schoonmaken
- Azijn spuiten

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2013 om 12:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

ventilator, vocht wegkrijgen (hoe?). Je kan het op de dure manier doen: Bison vochtvreters neerzetten of bij de Action zoeken wanneer er weer een aanbieding is van vochtvreters. Ook gebruikt met wel een bakje (meerdere over de kamer verspreid) zout en rijst, maar of het allemaal zoden aan de dijk zet? Heb alleen ervaring met de duurdere al genoemde Bison, die gebruikte ik 's-winters in de caravan en dat hielp echt heel goed. Maar ja, hoeveel vocht is er in het huis. Ventileren is dan een eerste vereiste. Veel succes met al uw 'beestjes' bezoek.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 16, 2013 om 12:51
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Vetilator,
uw vochtige huis is heel prettig voor orchideën, die hebben genoeg aan omgevingsvocht, ideetje?
Vr. gr. sjoppie.

bi
door birgita - Aug 16, 2013 om 13:00
7 Antwoorden / 4 Vragen

tegen mieren strooi ik altijd meel op de plaatsen waar ze lopen en dat helpt.Misschien helpt het ook tegen andere insecten.in ieder geval geen gif strooien.Is erg slecht voor U en uw huisgenoten.ook als je spuit en dan even weg gaat.Het blijft toch in de lucht hangen.

bl
door blvdr - Aug 16, 2013 om 13:25
14 Antwoorden / 3 Vragen

wij hebben last van papiervisjes. Opvallend is dat ze 's morgen vooral achter schilderijen zitten. Het gemakkelijkst is ze dan op te zuigen. Voor het overige spuit ik eenmaal per half jaar met een middel van Bayer tegen zilvervisjes, enz. Ik spuit o.a. daar waar de diverse leidingen het huis inkomen (in de meterkast) en de buizen van de CV, bij de vloer. Dat helpt wel.

kriekra
door kriekra - Aug 16, 2013 om 13:42
204 Antwoorden / 64 Vragen

Bij de Zeeman hebben ze ook vaak goedkope vochtvreters, deze staan bij de huishoudmiddelen. k vind
Ik gebruik ze in de kamer waar ik de was ophang, en vind dat ze goed werken.
Veel succes met het verjagen van de beestjes!

hansje klein
door hansje klein - Aug 16, 2013 om 14:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@ventilator, de vraag is wel erg algemeen gesteld en zal van insectesoort tot insectensoort moeten worden aangepakt. TIP. Begin algemeen met goed ventileren en verwijder/voorkom etensresten, dus voedselbronnen en dicht alle openingen gecontroleerd af. Voorbeeld papiervisjes: het 100% verwijderen van papier, boeken, kranten, kartonnen dozen ect. Er is overigens nog een verschil tussen zilvervisjes en papiervisjes! Beide soorten zijn erg hardnekkig.en alleen deze insectensoort wordt al een lange-termijn-project. Het is ook niet uitgesloten, dat ze via buren/leidingen binnenkomen en dan heb je een nog groter probleem. Een vrijstaand-huis zou dus van voordeel zijn!
Of.....professioneel het huis dichtplakken en met gift volspuiten zoals de professionelen het doen?

chesspot
door chesspot - Aug 16, 2013 om 16:11
42 Antwoorden / 6 Vragen

Toen in 2005 in Parijs 5000 arme bejaarden, die geen geld voor airconditioning hadden , omkwamen door de hitte, heb ik daarna een airco gekocht. Ik wil niet als bejaarde omkomen door de hitte.
Sinds ik een airco heb, heb ik ook vrijwel geen insecten meer in huis. Dus vocht onttrekken wat ik in een van jullie reacties las, helpt klaarblijkelijk goed tegen insecten. Wist ik niet, maar nu ik dat las van dat vocht onttrekken, begrijp ik waarom ik tegenwoordig geen insecten in huis heb.
Een airco onttrekt ontzettend veel vocht i.t.t. tot een ventilator.

ag
door agapon - Aug 16, 2013 om 16:12
115 Antwoorden / 0 Vragen

voor alles wat vliegt zijn er ook vleesetende plantjes in de handel en die zouden wel een goed kunnen gedijen. Heb je er nog plezier van ook.
Een andere methode die schijnt te helpen met fruitvliegjes zet een beker neer met daarin een stukje fruit. Zet over deze beker met een kleine verhoging een groter beker omgekeerd. Nu schijnt het zo te zijn de vliegjes de terugweg niet meer kunnen vinden. Proberen waard.
Bij zilvervliesjes die zijn per huis amper te bestrijden. Bij een blok huizen moeten meestal alle huizen preventief behandeld worden om er een periode vanaf te zijn.
Regelmatig de plaatsen waar ze zijn schoon maken met azijn of inspuiten met azijn.
Zitten het liefst op donkere vochtige plaatsen, achter betimmeringen en deurmatten
In de kasten mottenballen neerleggen is vaak preventief om bev . boeken te beschermen tegen de vraatzucht. .

ke
door kerstdag - Aug 16, 2013 om 16:30
68 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo, ventilator. Wat een leuke naam eigenlijk!
U spreekt van een vochtig huisje. Wat is de gemeten luchtvochtigheid?
Een woning dient tussen de 50 en 60 procent te liggen en kunt u meten met een hygrometer.
Vaak zie je in oudere woningen dat dit op 80 procent ligt en dit is niet goed.
Het is ongezond en geeft diertjes in huis welke we niet willen.
Het lijkt mij belangrijk te zorgen dat de luchtvochtigheid in de woning, normaal is.
Denk dat als hier niet aan voldaan kan worden, het geen zin heeft, andere dingen te ondernemen.
In ieder geval, succes.

kloske
door kloske - Aug 16, 2013 om 17:28
150 Antwoorden / 33 Vragen

Tegen papier- of ovenvisjes helpt vrij weinig. Wij hebben er jaren last van gehad, en ten einde raad een verdelgingsbedrijf ingeschakeld. Kostte ons onze privacy omdat werkelijk in elke hoekje, gaatje en kastje en laatje, steeds op 20 cm afstand druppeltjes van het middel worden gespoten, ziet er uit als héél kleine kauwgumpjes, én 250 euro, maar het hielp in ieder geval geweldig. Een half jaar later was vrijwel alles weg, dat is nu een jaar of 8 geleden. Heel soms vinden we er weer een, maar daar blijft het dan ook bij. En ons hoekhuis is geschakeld, via de garage met de garage van de buren, die hebben niks laten doen en toch blijft het ovenvisjesarm.

hansje klein
door hansje klein - Aug 16, 2013 om 17:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@kloske. Gefeliciteerd, dat dit zó grondig gelukt is. De zilver-, papier-, en of ovenviseitjes blijven héél lang in leven, zodat er ineens, meerdere maanden na een actie weer een golf nieuwe visjes kan ontstaan. Met het steeds weer zelf gebruiken van een spuitbus op lokaties waar ze gezien worden, wordt het aantal héél langzaam gereduceerd. Was dat een professionele verdelger uit het brancheboek? en onder dezellfde titel?

ja
door jannet1977 - Aug 16, 2013 om 19:01
64 Antwoorden / 0 Vragen

Naden en kieren dichten, goed stofzuigen en plinten zuigen / afnemen. Verder het huis zo vochtvrij mogelijk krijgen. Zie hier de tip over stoken en luchten. Tip is bedoeld om zilvervisjes te bestrijden, maar helpt natuurlijk ook bij ander ongedierte dat van vocht in huis houdt.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2013 om 19:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jannet1977 schreef op vrijdag 16 aug 2013, 19:01]Naden en kieren dichten, goed stofzuigen en plinten zuigen / afnemen. Verder het huis zo vochtvrij mogelijk krijgen. Zie hier de tip over stoken en luchten. Tip is bedoeld om zilvervisjes te bestrijden, maar helpt natuurlijk ook bij ander ongedierte dat van vocht in huis houdt.

Heb je je doorverwijzing nagekeken? Ik krijg error page; ligt misschien aan/bij mij?

kriekra
door kriekra - Aug 16, 2013 om 20:25
204 Antwoorden / 64 Vragen

@tenormin, ik kan de link van jannet 1977 gewoon openen.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2013 om 21:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kriekra schreef op vrijdag 16 aug 2013, 20:25]@tenormin, ik kan de link van jannet 1977 gewoon openen.

O.T. Kennelijk kleine storing: werkt o.k.

kloske
door kloske - Aug 17, 2013 om 00:43
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op vrijdag 16 aug 2013, 17:50]@kloske. Gefeliciteerd, dat dit zó grondig gelukt is. De zilver-, papier-, en of ovenviseitjes blijven héél lang in leven, zodat er ineens, meerdere maanden na een actie weer een golf nieuwe visjes kan ontstaan. Met het steeds weer zelf gebruiken van een spuitbus op lokaties waar ze gezien worden, wordt het aantal héél langzaam gereduceerd. Was dat een professionele verdelger uit het brancheboek? en onder dezellfde titel?

Dit was een professioneel bedrijf ja. Waarom kan dat niet? We hebben het bewijs toch? Ik vertel u dat dit al een aantal jaren geleden is, niet een aantal maanden. We zijn ze nog stééds kwijt. Blijkbaar werkt dit middel langer dan een week. Zelfs langer dan een jaar. Ze hebben geen gebruik gemaakt van een spuitbus overigens, maar van een soort kit. Dat blijft namelijk langer zitten dan een dag. Het zit zelfs nu nog hier en daar op plaatsen waar je normaal gesproken niet poetst. Het aantal reduceren heeft inderdáád ook wel langer geduurd, het heeft een aantal maanden nodig gehad, tot bijna een jaar.

hansje klein
door hansje klein - Aug 17, 2013 om 10:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn hardnekkige bestrijding met de spuitbus op plekken waar ze voorkwamen (zolder, badkamer, bij papier en schoenen en achter de schilderijen die met papier beplakt waren aan de achterkant, kreeg ineens een beter effect, toen de buren verhuisd waren en de woning een jaar leegstond en goed gelucht werd door de makelaar....Ik vond overigens het airco-verhaal ook erg verrassend!

Ventilator, noem nog eens een insect waar je veel overlast van hebt!

wi
door willemh - Aug 17, 2013 om 11:26
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een kennis die heeft last vliegjes in de badkamer. hoe kunnen we dit oplossen dan?

diumenge
door diumenge - Aug 17, 2013 om 11:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=willemh schreef op zaterdag 17 aug 2013, 11:26]Ik heb een kennis die heeft last vliegjes in de badkamer. hoe kunnen we dit oplossen dan?Goed schoonmaken zou ik zeggen.

bl
door blvdr - Aug 17, 2013 om 11:59
14 Antwoorden / 3 Vragen

ten vervolge op mijn antwoord van gisteren nog de volgende tip voor het vangen van papiervisjes. Het is een tip van uit de goede oude tijd. Omwikkel een glazen jampot met WC-papier, zodanig dat er een randje van ongeveer 2 cm overhelt naar binnen. Mijn ervaring is dat dit een net zo goede val is als die moderne met lokmiddeltjes. Plaats die pot bijv. achter in je boekenkast. Ik heb er veel succes mee.
Evt. kun je op de bodem van de pot een druppel honing doen. Die beestjes houden van zoetigheid en worden ook wel suikervisjes genoemd. Ze gaan op de zoetige geur af.

Potje wel regelmatig leegzuigen.

sj
door sjsjeng - Aug 17, 2013 om 13:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de airco denk ik dat niet alleen de ontvochtiging werkt tegen insekten, maar veel meer de koelte. Insekten komen graag in warme omgeving. Wanneer het kouder wordt buiten, verdwijnen veelal de insekten.

hansje klein
door hansje klein - Aug 17, 2013 om 13:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=willemh schreef op zaterdag 17 aug 2013, 11:26]Ik heb een kennis die heeft last vliegjes in de badkamer. hoe kunnen we dit oplossen dan?

Vreemd, dat zoiets altijd "bij een kennis is", maar goed, wanneer de kennis ook vaststelt, dat het er nogal muffig ruikt.......dan stuur hem deze link door:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/72380-vliegjes-nabij-het-afvoer-mogelijk-zijn-het-latrinevliegen.html

sp
door spikkel - Aug 18, 2013 om 10:33
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ventilator schreef op vrijdag 16 aug 2013, 12:13]Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. De spinnen en muggen zijn inderdaad nog niet zo erg, een ventilator heb ik (ik heb mij zelfs naar het ding vernoemd) en ik heb een vochtvreterbakje staan.

Gif spuiten, het huis is erg klein, heeft dat geen schadelijke gevolgen voor mijzelf?
Kieren kitten staat voor dit weekend op de agenda!

De akeligste zijn de oorkruipers op dit moment, die lopen over het plafond en laten zich vanuit het niets vallen. Op het bed.

Overigens ben ik een voorstander van ´voorkomen is beter dan genezen.´

Deze tips ga ik sowieso proberen:
- Nergens voedsel(resten)
- Vocht wegkrijgen (Hoe?)
- Kieren dichtkitten
- Kruidnagels en ammoniak neerzetten
- Schoonmaken
- Azijn spuiten

Hoe krijg je vocht weg ? Dat gaat je niet lukken met vochtvreters. Toen ik hier kwam wonen was de luchtvochtigheid 85 %. Hartje zomer van 1993 en dus elke dag boven de 20 graden, tuin op het zuiden. Na het verven kon er niet gelucht worden omdat ik er nog niet woonde dus dacht dat dat de oorzaak was. Na een paar weken met ramen en deuren open was het nog steeds 80 %.

Ik heb een luchtontvochtiger van Delonghi gekocht. De opvangbak van dat ding is 5,5 liter en zat elke dag vol !! Na een maand 5 werd dat pas minder. Ook de afgelopen maanden heeft die weer overuren gedraaid. Niet zoveel als toen maar toch wel 2 volle bakken per week. Ze zijn alleen niet goedkoop. Die van Delonghi was 10 jaar geleden al meer dan 400 euro. De laatste tijd lees ik veel positieve ervaringen met de Zibro DD108 luchtontvochtiger. De opvangbak is 3,5 liter, als je die elke morgen en avond leegt moet dat kunnen. Je kunt ook de bijgeleverde slang er aan bevestigen en deze de eerste tijd bijvoorbeeld in een grote emmer hangen. Prijsverschil tussen Delonghi en Zibro is behoorlijk, de Zibro kost iets meer dan 200 euro en is met 6,5 kg veel makkelijker te hanteren (verplaatsen) dan de Delonghi van 20 kg. Er zitten welliswaar wieltjes onder maar dan nog is het een groot, log ding. Geen idee wat de gemiddelde levensduur van luchtontvochtigers is maar de mijne is inmiddels 10 jaar oud. Als die kapot gaat koop ik de Zibro DD108.

Succes met het vocht en de beestjes.

hansje klein
door hansje klein - Aug 18, 2013 om 12:46
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Oorwormen vangen en vermijden, de Belgen hebben daarover een idee.......

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7489

....maar met de tip over (natte) kranten! trek je juist weer papiervisjes aan, dus toch systematisch te werk gaan, voedselbronnen opruimen en als maar met buitenlucht blijven beluchten (tochten) en niet alleen de ventilator aanzetten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2013 om 13:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Alle antwoorden, op één na, geven tips over bestrijding van (on)gedierte.
Dat is prima, zeker waar het ook veel tipos betreft over het schoon houden c.q. volledig vrij houden van etensresten.
Zoals ik het lees is uw probleem echter 'vocht' en vochtproblemen los je niet op met (on)gediertebestrijdingsmiddelen etc. Vocht geeft daarbij ook voedingsbodem voor gedierte.

Zo u dat nog niet heeft gedan, raadpleeg toch eens een bouwkundige over het vochtprobleem. Indien u goed ventileert moet dat toch ergens door worden veroorzaakt (ergens lekkage naar spouw, water in kruipruimte etc.)

hansje klein
door hansje klein - Aug 18, 2013 om 14:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

gerritaltena heeft helemaal gelijk, ventilator, wanneer je een kruipruimte hebt, trek wat oude spullen aan zet een muts op en jakkes.....begin een zoektocht tussen de spinnen en spinnenwebben naar vochtige plekken. Kijk daarbij niet alleen naar de grond, maar tevens naar de onderkant van de vloer en vooral bij de leidingen. Bedenk, dat een regenpijp aan de buitenkant van het huis met een onzichtbare lekkage of verstopping ook het fundament en de kruipruimte vochtig kan blijven houden. Dus systematisch .....op zoek naar de oorzaak..... en niet eerst de gevolgen bestrijden. Succes en we horen het resulrtaat wel weer?

hansje klein
door hansje klein - Aug 18, 2013 om 14:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nog een tip om de kruipkelder/ruimte droog te houden. Onderzoek of de be- en ontluchtingsroosters vlak boven de grond aan de buitenkant van het huis allemaal open zijn of zelf zijn dichtgemaakt bij voorbeeld bij het aanleggen van een terras. Dat kan je dus in de kruipruimte gelijk controleren.

st
door st.victor - Aug 20, 2013 om 08:49
28 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Ventilator (met st.victor)

tegen muggen kan je 'n insekten-lamp gebruiken, (verdelgingslamp)
je ziet ze ook wel hangen bij de slagers, het wel bekende blauwe licht,
muggen komen er op het licht af, en krijgen 'n doodschok, als ze op de lamp met hun poten komen,
je kan ze kopen bijv. Marskramer of Blokker vanaf 6euro.....

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2013 om 12:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=st.victor schreef op dinsdag 20 aug 2013, 08:49]hallo Ventilator (met st.victor)

tegen muggen kan je 'n insekten-lamp gebruiken, (verdelgingslamp)
je ziet ze ook wel hangen bij de slagers, het wel bekende blauwe licht,
muggen komen er op het licht af, en krijgen 'n doodschok, als ze op de lamp met hun poten komen,
je kan ze kopen bijv. Marskramer of Blokker vanaf 6euro.....

en wat moet er dan gebeuren met de spinnen, torretjes, sprinkhanen en oorkruipers? Trouwens, de TS wenst deze "conversatie" af te sluiten, dus heeft het weinig zin meer om zijn vraag nog te beantwoorden.

bl
door blvdr - Aug 20, 2013 om 14:36
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 20 aug 2013, 12:33][quote=st.victor schreef op dinsdag 20 aug 2013, 08:49]hallo Ventilator (met st.victor)

tegen muggen kan je 'n insekten-lamp gebruiken, (verdelgingslamp)
je ziet ze ook wel hangen bij de slagers, het wel bekende blauwe licht,
muggen komen er op het licht af, en krijgen 'n doodschok, als ze op de lamp met hun poten komen,
je kan ze kopen bijv. Marskramer of Blokker vanaf 6euro.....

en wat moet er dan gebeuren met de spinnen, torretjes, sprinkhanen en oorkruipers? Trouwens, de TS wenst deze "conversatie" af te sluiten, dus heeft het weinig zin meer om zijn vraag nog te beantwoorden.

wie is TS ? en waarom deze leerzame discussie afsluiten ?
Waar kan ik overigens een overzicht van de diverse discussies vinden ? En waar kan ik mijn eigen inbreng in de diverse discussies terugvinden ?

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2013 om 15:10
16829 Antwoorden / 108 Vragen

hallo blvdr, de TS betekent Topic Starter, in dit geval dus ventilator. Een van zijn laatste berichten was dat het voldoende beantwoord is en dat we "mogen stoppen met commentaar". Nu is dit nooit aan de TS maar aan de moderatie, zoek antwoord van tijger1 maar. Uw eigen inbreng kunt u terugvinden als u uw naam in het zoekvenster typt en/of uw onderwerp(en).