ha
door habees Dec 5, 2012 om 14:12
Huishouden & energie

Hoe weet ik de waarde van antieke spullen?

Van mijn ouders heb ik antieke spullen geërfd.Ik wil ze weg doen. Hoe weet ik de waarde van antieke spullen?

33001 14 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 5, 2012 om 14:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Laten ze vriJblijvend taxeren door een erkende veilinghouder en als het u goed bevalt laat ze dan veilen.Zoek maar is via een zoekprogramma naar zo'n bedrijf die zulen er vast wel zijn.

freya
door freya - Dec 5, 2012 om 14:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo habees,

Door naar een antiquair te gaan? En het liefst een paar, om te voorkomen dat je wellicht veel te weinig geboden krijgt. En als het om grote spullen gaat, maak je er wat foto's van en ga je daarmee naar één of meerdere antiquairs. Als ze echt interesse hebben komen ze daarna wel een keer bij je thuis kijken....

m.vr.gr. Freya

edrick3
door edrick3 - Dec 5, 2012 om 15:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo habees,

Er is natuurlijk wel verschil tussen 'antieke spullen' en 'oude spullen'.
Om te weten of iets echt antiek is en welke waarde het heeft: laten taxeren door een erkende antiquair / veilinghouder.

Suc6 met de verkoop.

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2012 om 15:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo habees, als het kan zou ik dat antiek nog enige jaren proberen "vast te houden". Waarom? Omdat het momenteel komkommertijd is in de antiekhandel en ik het advies kreeg (heb zelf ook zeer oude meuk ;-)) het nog maar enige jaren vast te houden. Was wel een advies van een zeer bekend veilinghuis.

ma
door margad - Dec 7, 2012 om 13:17
6 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ook eens kijken naar te koop aangeboden antieke spullen op sites als Marktplaats en eBay.
Dan krijgt u misschien enig zicht op wat mensen voor (uw) soort antiek over hebben!
Vaak schat een antiquair te laag om eventueel zelf spullen redelijk goedkoop te kunnen kopen.

tu
door tuinieren - Dec 7, 2012 om 13:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

het is maar net waar een antiquair belangstelling voor heeft.Het waardeplaatje kan dus wel variëren.
Kan iemand mij vertellen of het inderdaad zo is dat TIN niet meer veel waarde heeft?
En is dat ook zo voor tin uit de periode eind 19e begin 20 eeuw?

tenormin
door tenormin - Dec 7, 2012 om 13:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tuinierem, lees op www.historischeverenigingleerdam.nl tin uit "de mode" is en dus voor een verzamelaar goedkoop aan te schaffen. Jammer, toch?

ch
door chanoe - Dec 7, 2012 om 14:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

beste Habees
Als je de mogelijkheden hebt,zou ik het een tijdje opslaan.
De hele antiek markt is in elkaar gestort, dus als je nu verkoopt, vang je er maar een schijntje voor.
Het is wat je wil. Als je meer wil weten hoor ik het wel. Niet op marktplaats kijken, want die willen geven helemaal niets. O,ja ik spreek uit ervaring
mvg Chanoe

tenormin
door tenormin - Dec 7, 2012 om 14:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@chanoe, die ervaring heb ik ook, vandaar mijn advies om het "vast te houden". En helemaal gelijk heb je: op Marktplaats ben je het zo kwijt, voor de bekende appel en het ei.

ma
door margad - Dec 7, 2012 om 15:49
6 Antwoorden / 3 Vragen

In mijn al gemaakte opmerking zei ik ook kijken op Marktplaats en niet verkopen. Je zou de geboden prijzen voor soortelijke atikelen als een soort bodemprijs kunnen beschouwen.

em
door emmenforever - Dec 7, 2012 om 16:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo habees,
bij antiek is het zeker wat de gek er voor geeft.
Voorbeeld,
wij hadden een oude boerderij en voor de inrichting behoorlijk veel antieke meubels gekocht.
De handelaar gaf ons een terugkoopgarantie.
12 Jaar geleden kocht hij inderdaad de spullen terug en die staan op 1 tafel na nog steeds in zijn showroom.
Ga kijken bij antiquairs of op sites of je ongeveer identieke zaken vindt.
Dan weet je ongeveer de prijs.
Verwacht niet te veel.

mo
door molley - Dec 8, 2012 om 11:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Habees, Een afspraak met een veilinghuis is in jou geval het beste, de expert geeft een marktcomforme prijs hij heeft er geen belang bij om te hoog of te laag te waarderen want hij moet verkopen in naam van jou, je kan ook altijd een minimum prijs afspreken dan gaat het object niet voor minder weg. sucses groet Molley

ma
door margad - Dec 8, 2012 om 12:13
6 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad molley doet ook een goede suggestie, dat ik daaraan niet gedacht heb!

gompy2
door gompy2 - Dec 11, 2012 om 11:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Auto volladen en dan hup, naar "Tussen Kunst & Kitsch", kunnen wij ook meegenieten van je oude spullen.
Grapje, volg de tip van Freya maar.