pe
door petram Mar 16, 2009 om 12:28
Huishouden & energie

Hoeveel huisdieren mag je in een huurwoning

Beste mensen

Ik heb 2 honden in huis en nu een ongepland nestje.Helaas heb ik zeer lastige buren die hebben geklaagd.Nu dreigt er een uihuiszetting omdat ik 2 honden heb en dit ongeplande nesjte.Dit nestje is inmiddels al bij de dierenbescherming.Ik heb al 2 blafbanden voor de 2 honden besteld.En er stond een hondenkar in mijn tuin die ook wegmoest vanwege het aangezicht.Maar deze stond niet in mijn brief vermeld.

Kan zoiets eigenlijk?kan ik met dit dreigement verder gaan?

Verder wil ik graag weten als de buren over alles en iedereen zeiken of daar melding van gedaan kan worden?Want ik mag geen muziek opzetten niet boren niet de telefoon aanzetten zwembadpomp waar ze last van heeft kortom ik loop op mijn tenen of dit allemaal kan en mag.Ik zou willen weten wat mijn rechten zijn als huurder.De mensen zijn toen weggetreiterd en nu doen ze het weer.

Ik vind dit heel erg triest dat dit zomaar kan mvg petra

16905 19 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Mar 16, 2009 om 12:43
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De eigenaar/verhuurder bepaald hoeveel huis dieren je mag hebben!

Wie dreigt met uitzetting?

Helaas is soms verhuizen het verstandigste wat je kan doen.

birdies
door birdies - Mar 16, 2009 om 13:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Twee honden is op zich niet te veel, lijkt mij. Maar als 2 honden de hele dag door aan het blaffen zijn, ja, dan kan ik mij voorstellen dat de buren hierover gaan klagen.

Mijn buren hadden een hondje die de hele dag aan het keffen was omdat hij niet alleen kon zijn. Daarover heb ik dus wel de buren aangesproken. Oplossing was om hem in een bench te zetten als zij niet thuis waren.

En boren, muziek opzetten? Boren na 8 uur 's avonds mag niet. Muziek draaien mag natuurlijk, maar wel de volumeknop in de gaten houden. De buren hoeven niet mee te genieten.

Wie is de verhuurder? Een particulier, woningbouwvereniging of makelaar?

pe
door petram - Mar 17, 2009 om 08:52
33 Antwoorden / 31 Vragen

De bouwvereniging heeft een zeer boze brief geschreven zonder een waarschuwing etc.Ik heb gtrainde honden en ze zijn zelden alleesn.De teef slaat aan als er iemand aan de deur staat verders niets.Als ik thuis ben roep ik stil en meestal is het dan ook klaar tenzei  er iets vreemds aan de hand is.Mijn teef kan de buurvrouw vreten het lijkt of die ooit iets gedaan heeft wat ze niet kan waarderen.Ze zijn ook niet bij me aan de deur geweest niets.Enkel een brief.Ik kan niet het tegendeel bewijzen.De buurman zit in het buurtplatform en is al eens eerder weggetruiterd en nu proberen ze het bij mij.Maar goed mijn vraag is of je uit huis gezet kunt worden met 2 honden?terwijl je de huur betaald

pe
door petram - Mar 17, 2009 om 08:56
33 Antwoorden / 31 Vragen

mijn honden blaffen niet de hele dag ze slaan aan.Maar ook dat gaat niet de hele dag zou ik knettergek worden.

birdies
door birdies - Mar 17, 2009 om 08:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zoals ik al zei, 2 honden in een huurhuis, mag altijd wel. Tenzij ze overlast bezorgen en daar is blijkbaar of schijnbaar hier sprake van. Ik zou zelf een afspraak maken met de wbv, dan kun je het eens rustig doorpraten.

En kijk eens in de algemene huurvoorwaarden. Om welke wbv gaat het?

pe
door petram - Mar 17, 2009 om 09:13
33 Antwoorden / 31 Vragen

het gaat om woningbouwvereniging st servatius.Ik ben de hele dag thuis en ja als de honden aanslaan is er ook meestal iets.Het zou niet goed zijn als dit de hele dag doen.Maar goed blaffen overlast etc ik heb hier de buurt nagevraagt maar niemand heeft last van mijn beesten.Ik heb  2 jaar honden en nu hebben ze last.Dus helaas.En het staat inderdaad in het contract ik heb het net doorgelezen dus mijn buurvrouw moet geen honden zegt maar wat en ik kan de deur uitvliegen zonder dat ze bij me zijn geweest voor weerwoord.vreemd land nederland

birdies
door birdies - Mar 17, 2009 om 09:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......en ik kan de deur uitvliegen zonder dat ze bij me zijn geweest voor weerwoord.......

Daarom adviseer ik ook om een afspraak te maken met de wbv.
U kunt dan van tevoren handtekeningen verzamelen bij naaste buren die geen overlast ondervinden v.d. honden en dit mee nemen naar het gesprek.

zinook
door zinook - Mar 17, 2009 om 14:46
261 Antwoorden / 7 Vragen

Zou dit geen zaak kunnen zijn voor de "rijdende rechter"?

kiran
door kiran - Mar 17, 2009 om 15:29
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@petram

"Boze brief gekregen zonder waarschuwing". Dit is een waarschuwing! Wbv moet toch wat, om je buurvrouw te laten zien dat met het geklaag iets gedaan wordt. :P

Heb een vergelijkbaar iets onder handen. Bij client lag ook een brief van wbv, ivm overlast. Betreft geen dieren. [in dit geval: hele straat heeft petitie gehouden] Hou het er voorlopig maar op dat het 'dreiging' is. Je buurvrouw heeft waarschijnlijk tig keer geklaagd. Wil wbv er iets mee .... moeten dan meerdere klachten komen, er moet een juridische procedure op gang worden gezet om tot uitzetting te komen ......... kan wel ff aanlopen dan hoor. Gaat niet zomaar.

Je hebt m.i. een buurvrouw die de pest aan honden heeft.

Het beste zou zijn als je erachter zou kunnen komen, waarom die buurvrouw zo reageert op je beestjes .....

mariegh
door mariegh - Mar 17, 2009 om 15:37
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als ik jou was zou ik eens een rustig gesprek aanvragen met de verhuurder. Zeker als jouw buren de vorige bewoners hebben weggetreiterd, moeten ze daar toch een dossier van hebben.  Je kunt ook melding maken van de klachten over geluidsoverlast enz. Wellicht kan de verhuurder ook nog bemiddelen tussen jou en de  buren. Dat er bijv. afspraken worden gemaakt over wat wel en niet acceptabel is ivm blaffen, boren, muziek enz. Maar wegtreiteren moet natuurlijk niet kunnen.
En verder kan het natuurlijk zo zijn dat er door de verhuurder regels zijn gesteld voor wat je wel en niet in je voorstuin mag neerzetten. En daar moet je je natuurlijk aan houden. Kortom, probeer het in redelijkheid op te lossen voordat het escaleert. En de rijdende rechter kun je later altijd nog inschakelen, maar dan komt het waarschijnlijk nooit meer goed.

pe
door petram - Mar 17, 2009 om 16:52
33 Antwoorden / 31 Vragen

Beste meneer,Ik denk dat u het verkeerd begrepen heeft.Mijn buren hebben elders gewoont  daar was ze toen buren met iemand die sleutelde aan auto`s dat kon niet vond zei en er is een hoop gezeik en getreiter heen en weer geweest.Zei is toen doordat het zo escaleerde naast mijn moeder komen wonen.Ik ben nu 17 jaar woonachtig in dit huis en al 17 jaar loop ik op mijn tenen .Als ik in de tuin lig moet hij gluren door de rolluiken.Mijn kinderen en zelfs ik mogen geen muziek luisteren.Tv staat  te hard ze weten wie bij me op zoek komt.Het schijnt inderdaad dat meerdere geklaagt hebben maar ze versprak zich door te zeggen over de brandgang maar daar ben ik en mijn buurvrouw alleen maar toegangkelijk.Ik heb alle mensen in de buurt gevraagt of mijn honden overlast veroorzaken niemand die dit kan bevestigen dus ja dan blijft die ouwe klaagdoos over.Ik heb last van haar rolluiken Nu zijn dit luidruchtige woningen maar ik moet op mijn tenen lopen niet normaal gewoon.Misschien dat u het nu beter begrijpt als ik leef volgens hun regels is niets aan de hand als ik niet leef zoals hun dan heb je scheve gezichten.mvg petra

aricia
door aricia - Apr 3, 2009 om 11:54
36 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Petra,

Ik zou als ik jou was zelf mijn beklag eens doen over die buurvrouw bij de woningbouwvereniging. Dat je al zolang op je tenen loopt en niet eens kunt zonnen in je eigen tuin door hun gegluur, dit is toch te gek voor woorden?

Ik had ook ooit zo'n buurvrouw waarbij als het aan haar lag we niet eens visite mochten ontvangen en savonds na 9 uur niet meer mochten lachen :)) en op een goeie dag heb ik haar een brief geschreven waarin ik haar adviseerde een hutje op de hei te kopen of anders naar een bejaardenhuis te vertrekken met haar 35 jaar :))

Tevens heb ik haar verteld dat als ze nog 1 keer  ongegrond zou klagen wij daar werk van zouden maken met de andere buren die ook al niets mochten. Het was gelijk over en uiteindelijk verhuisde ze zelf :))

S6 met je strijd tegen die feeks Petra en laat je niet op je kop zitten he dus het wordt tijd voor een tegenactie toch?

Groetjes Aricia

dotje
door dotje - Apr 25, 2009 om 10:57
28 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Petra

Belangrijk is, dat je met je verhuurder goed contact krijgt.

Ga rustig in op de aantijgingen, de verhuurder is niet de kwade pier. Zij zijn ook verplicht elke klacht serieus te behandelen. Vanaf afstand kunenn zij niet beoordelen wat er aan de hand is. Het beste zijn persoonlijke gesprekken. Zorg dat je goed gedokumenteerd kan optreden. Houdt een dagboekje bij (agenda). Dat is wel lastig, maar dan heb je ook iets in de hand. Was er geuidoverlast........is de politie erbij geroepen? Wanneer was er reden tot klacht (leuk is een klacht over een moment waar niemand thuis was)

Noteer wanneer geblafft wordt wanneer je thuis bent of juist even weg en hoe lang, muziek draait, de boor hanteerd ed. Zo kan je ook meteen aantonen dat je met zorg je eigen gedrag bekijkt, en eventueel aantonen dat iets niet klopt.

verders kan ik je alleen maar aanraden om mediatie aan te vragen. Ik woon in een flat (al 20 jaar) en de laatste 5 jaaren hebben wij enigzins last van een chronische zeurkous. Na de zoveelste klacht ( en dat klagen gaat niet enkel over ons) hebben wij die mediatie aangevraagt, en ons open opgesteld, wij wilden weten wat nou echt het probleem is, zodat wij dan uiteindelijk iets aan konden doen, want de klachten op zich waren ongegrond, maar iets moet er toch achter zitten. Onze eis was wel.......gaat de tegenpartei niet in op de mediatie en een gesprek met open vizier, dan zou de woningbouw ook niets met verdere klachten doen. mediatiegesprek werd door de klager geweigerd, en al een jaar is het stil aan de klachtenfront.

Voor mediatie wordt trouwens over het algemeen een derde partij ingeschakeld zodat de verhuurder er niet direkt betrokken bei is, geen partij is.

Ik weet dat zo iets aan je zenuwen freet, maar kalmte, begrip, bereidheid om te praten en met name, iets op te lossen in gesprekken richting verhuurder maakt jou positie sterker.

BELANGRIJK!! zorg dat je altijd iemand mee neemt voor gesprekken, dan heb je steun en een getuige, en maak notities.

suc6 en veel sterkte Gaby

kenwel2
door kenwel2 - Apr 25, 2009 om 11:52
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo petram: Onderstaand wat gegevens omtrent het houden van huisdieren:

Huisdieren

In de regel is het houden van huisdieren niet toegestaan. Het is echter de de beslissing van elke afzonderlijke verhuurder of huisdieren worden toestaan. Huurders kunnen in ieder geval gedwongen worden hun huisdieren weg te doen als deze overlast veroorzaken bij andere huurders of buren. Het contract moet geraadpleegd worden voor het houden van alle huisdieren. Veel verhuurders zullen een uitzondering maken voor kleine huisdieren als vissen of hamsters, of voor gehandicapten die een blindengeleidehond nodig hebben. Als verhuurders geen geleidehonden voor blinden toestaan kan dit als discriminatie tegen gehandicapten gezien worden. Huurders die zich gediscrimineerd voelen kunnen contact opnemen met het adviesbureau voor burgers

Hoop u hiermede voldoende te hebben ingelicht,

Gr. en succes met uw honden, hoop dat het U samen met uw verhuurder, een passende oplossing kunt vinden, zelf krijg ik uit uw verhaal het idee, dat er meerdere medehuurders geklaagd (moeten) hebben bij de verhuurder, meestal gaat het dan om zo'n 4 mensen ergens om u heen.....Kortom, ze gunnen u schijnbaar uw honden niet, geen dierenliefhebbers dus, wel triest overigens, en heel erg kleinzielig. Ook ik ben een hele grote hondenliefhebber, en heb ook jarenlang 2 mechelse herders gehad, nooit geen problemen mee gehad, de verhuurder doer hier niet zo moeilijk, nu hebben we een mechelse herder (reu, afgetraint, in de vut nu)

Heel veel sterkte met uw strijd tegen de hondenhaters om u heen!

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Apr 25, 2009 om 12:02
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Petra, even nog wat aanvullende info: Dit is wettelijk zo geregeld, kijk dus even goed, wat er (eventueel) in uw huurkontrakt omtrent het houden van huisdieren wat staat vermeld, is dit niet het geval, dan mag je dus echt konkluderen dar buren je dwars liggen...

Huisdieren:

Mag de verhuurder in het huurcontract en/of het huurreglement het houden van huisdieren verbieden en/of beperken (bijvoorbeeld dat een huurder maximaal één hond mag houden?)

Ja, een verhuurder mag in het huurcontract en/of het huurreglement het houden van huisdieren verbieden en/of beperken.

Succes, Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Apr 25, 2009 om 13:37
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Petra, denkt u nu werkelijk, dat als er meerdere buren bij uw verhuurder geklaagd hebben, ze dit dan ook aan u komen vertellen? Vergeet dat maar! Meestal zijn het mensen in je omgeving, waarvan je het nooit zou verwachten, geloof me maar! En de verhuurder? Die zal u nooit bekend maken, wie er nu precies allemaal geklaagd hebben....

In de meeste gevallen komt een verhuurder pas echt in actie, als er meerdere mensen geklaagd hebben, dat kan uw buurvrouw hebben bewerkstelligd, om met een papiertje langs wat buren te gaan, en ze te vragen om een hantekening te zetten.....zo simpel gaat dat!

maw. als uw buurvrouw een echte pestkop is, dan zal ze de door mij omschreven stap dan ook wel eens gezet kunnen hebben...

Fijn, zulke buren!

Succes, en laat je niet zomaar wegpesten.

Gr. Henri

ro
door ronny530 - Apr 25, 2009 om 14:18
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, ik heb alle antwoorden doorgespit maar huisuitzetting danwel contract beeindiging is niet vaak besproken. De WBV kan NIET op basis van geruchten en een handtekeningenbriefje een procedure aanspannen, zal wel wat ver gaan. Ik kan ook wel 100 keer een andere krabbel zetten op een stukje papier. Mediatie met die buur lost ook niets op, want honden kun je niet op commando enkel tussen zeg 7 en 8 uur laten blaffen. Met luide muziek of boren kan dat wel. Ik ben van mening dat hier een hetze aan de gang is of dat die buur het klagen om het klagen doet (aandacht).

Ronny.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 25, 2009 om 15:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@ronny530, zolang wij niet weten, of er iets opgenomen is in een huurkontrakt van de WBV van vraagstelster, kun je alleen maar concluderen: Mits er niet duidelijk wat staat vermeld over het houden van huisdieren, kan op grond van wat klachten nooit geen huisuitzetting volgen, onmogelijk!

Petra, als je vermoed, dat allen deze ene buur achter je aan zit te pesten, pest dan eens terug, en zeg dat ze je laster bezorgd, en smaad! Zomaar op grond van wat klachten van EEN buur, is het volstrekt onmogelijk om je daarvoor je huis uit te zetten. En, als in het huurkontrakt wel staat, dat je geen hond(en) mag houden, dan nog mogen ze je niet uitzetten, wel kunnen ze je verplichten dan, om je hond(en) weg te doen.....weiger je dit, dan kan een WBV alleen via een gerechtelijke procedure uitzetten. Laat je dus niet bang maken door de verhuurder...alsook die ene 'buur' van je. En tenslotte: Heeft de woningbouwvereniging je dit schriftelijk medegedeeld, of was dat een of andere medeweker, die je telefonisch wat heeft gedreigd, omtrent die uitzetting, ik vermoed dat het een telefonisch kontakt is geweest, kan het mij haast niet anders voorstellen...

Succes, Gr. Henri

bl
door bluebird_1 - Apr 25, 2009 om 18:34
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zal niet ingaan op de vraag over het aantal honden die een huurder zou mogen hebben.

Iedere woningbouwvereniging heeft daar andere regels voor.

Van het dreigement over woninguitzetting hoeft u zich niet druk te maken, daar moet een rechter aan te pas komen en er moet heel wat gebeurd zijn voor een rechter zo'n ingrijpende beslissing neemt.

Veel succes met uw gevecht tegen uw buren.