mo
door moorees Sep 11, 2011 om 08:47
Huishouden & energie

Hoeveel Watt is wat ?

niet op alle lampen staat een vergelijking in watt met de oude lampen, is er hier ergens een uitleg van

51343 21 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 11, 2011 om 09:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het heeft te maken met de lichtopbrengst (in lumen) in vergelijk tussen de oude gloeilampen en de nieuwe spaarlampen, gekoppeld aan het nieuwe wattage van de spaarlampen.

harrie
door harrie - Sep 11, 2011 om 09:37
765 Antwoorden / 36 Vragen

Het wattage = het stroomverbruik en heeft alleen indirect met de lichtopbrengst te maken, afhankelijk van de warmteontwikkeling waar een groot gedeelte van het verbruik (watt) in zit.
De lichtopbrengst wordt uitgedrukt in Lumen.
Spaarlampen kunnen onderling veel verschillen.
Ik heb er 2 voor me liggen van 11 watt verbruik, de een Pleomax van Samsung geeft aan 545 lumen = gelijk aan 60w. gloeilamp.
De ander merkloos geeft aan 700 lumen = gelijk aan 55w. gloeilamp.

Conclusie de meet methode's zijn niet uniform en een puinhoop dus.
Het Europese parlement heeft dus zitten slapen.

Ga maar vast wennen aan het aantal LUMEN dat zal de norm worden.

Ex-Haagsche Harrie

rj
door rjw - Sep 11, 2011 om 11:40
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn zoveel factoren van invloed dat het praktisch onmogelijk is om een simpel vertaling te maken. Ook gloeilampen van eenzelfde vermogen maar verschillende leverancie/kleur/vorm gaven verschillende hoeveelheden licht af.

Wat mij weleens is opgevallen is dat spaarlampen minder licht lijken te geven maar als je gaat meten het toch dezelfde hoeveelheid is.

ro
door ron530 - Sep 11, 2011 om 11:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Spaarlamp/gloeilamp

5-7 Watt / 25 Watt (voor in een klein decoratief armatuur, naast de tv)
8-10 Watt / 40 Watt (armatuur op een tafel, kleine hanglamp, plafoniere)
11-15 Watt / 60 Watt (grotere hanglamp, grote plafoniere)
14-20 Watt / 75 Watt (hobbylamp, (staand) omhoogschijnend armatuur)
20-25 Watt / 100 Watt (hobbylamp, (staand) omhoogschijnend armatuur)"

Google is zo handig. Zouden meer mensen moeten doen.

mahadma
door mahadma - Sep 11, 2011 om 12:08
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een gelijke lichtopbrengst in Lumen kan door verschillende factoren ook nog anders "gezien" dan wel "ervaren" worden.

In welk armentuur zit de lamp, hoe licht/donker is het huis, hoe goed zijn de ogen van de bewoner, Dus voor de een of voor de ander zal een andere lamp qua Lumen prettig/noodzakelijk zijn.

Zoals haagse Harrie ook zegt: Ga maar vast wennen aan het aantal LUMEN dat zal de norm worden.

ro
door ron530 - Sep 11, 2011 om 12:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zie bovenstaand bericht.

freya
door freya - Sep 11, 2011 om 12:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo moorees,

En dan hebben we het nog niet eens over LED-verlichting, want daar ligt de verhouding wéér anders. En er is ook nog verschil tussen 'gewone' (bolvormige) modellen en 'spot' modellen.
Daarnaast worden bij LED-verlichting verschillende soorten LED's gebruikt. De goedkope lampen bestaan vaak uit een aantal (soms wel 10-tallen) LED's. Dit type LED-lamp valt in mijn ogen in de categorie 'pulp voor de massa'. Daarnaast heb je LED-lampen die gebruik maken van 'power LED's'. Deze zijn uiteraard een stuk duurder, maar geven véél meer licht.

Kortom, een simpel vergelijkingstabelletje is er eigenlijk niet te geven. Het beste kun je de oude kwalificatie (Watt) maar gewoon vergeten en nieuwe modellen met elkaar vergelijken.

m.vr.gr. Freya

mo
door moorees - Sep 11, 2011 om 15:16
48 Antwoorden / 61 Vragen

Iedereen bedankt, hoewel een enkel antwoord niet echt positief was ben ik wel blij met de serieuze antwoorden en kan ik daar iets mee.
Dus nogmaals bedankt !!

birdies
door birdies - Sep 11, 2011 om 15:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Een overzichtje daarvan (ook kleurcodes e.d.) vind je hier, klik

janfreak
door janfreak - Sep 12, 2011 om 14:12
58 Antwoorden / 10 Vragen

Een Watt is en blijft een Watt, ongeacht om welk lamptype het gaat.
Alleen is de lichtopbrengst per Watt voor de diverse lamptypen verschillend.
Een ouderwetse gloeilamp produceert ongeveer 17 Lumen per Watt, oude typen TL-buizen 40 Lumen per Watt, nieuwere typen 70 Lumen per Watt en een spaarlamp 60 Lumen per Watt. Hoe meer Lumen per Watt des te groter is de lichtopbrengst. En is dus het rendement van de lamp groter.

woskam
door woskam - Sep 12, 2011 om 16:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=janfreak schreef op maandag 12 sep 2011, 14:12]Een Watt is en blijft een Watt, ongeacht om welk lamptype het gaat.
Alleen is de lichtopbrengst per Watt voor de diverse lamptypen verschillend.
Een ouderwetse gloeilamp produceert ongeveer 17 Lumen per Watt, oude typen TL-buizen 40 Lumen per Watt, nieuwere typen 70 Lumen per Watt en een spaarlamp 60 Lumen per Watt. Hoe meer Lumen per Watt des te groter is de lichtopbrengst. En is dus het rendement van de lamp groter.

Hier heb je wat(t) aan.

gerardk
door gerardk - Sep 12, 2011 om 16:38
175 Antwoorden / 8 Vragen

Vuistregel: om de lichtopbrengst van een gloeilamp en een spaarlamp te vergelijken kan je het wattage van de spaarlamp ongeveer met 5 vermenigvuldigen.

bu
door burgos - Sep 12, 2011 om 17:21
96 Antwoorden / 7 Vragen

x 5 kijk dat is nu eens handig.
Voortreffelijk bedankt

janfreak
door janfreak - Sep 12, 2011 om 17:52
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gerardk schreef op maandag 12 sep 2011, 16:38]Vuistregel: om de lichtopbrengst van een gloeilamp en een spaarlamp te vergelijken kan je het wattage van de spaarlamp ongeveer met 5 vermenigvuldigen.

Ik denk dat je niet het wattage maar de lichtopbrengst bedoelt, anders zou de spaarlamp alleen maar 5 maal zoveel stroom verbruiken. Bij eenzelfde wattage is de lichtopbrengst van een spaarlamp ongeveer 5 keer zo groot als van een gloeilamp.

jo
door johanna.2010 - Sep 12, 2011 om 19:15
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bij toeval kwam ik op de website van millieucentraal de pagina advies op maat zuinige lamp kopen tegen. Zeer handig.
http://advies-opmaat.milieucentraal.nl/MC-AoM2/MC_AoM/kb_Zuiniglicht/AoMZuinigLicht?
als je dit invult krijg je advies welke lamp je nodig heb en eventueel extra informatie. Dit kan een ledlamp of spaarlamp of een ander soort lamp zijn.

ro
door roitero - Sep 12, 2011 om 20:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal duidelijk maar wat doet die grote vermindering in Watts over het gehele net nu de cos phi verandert omdat heel veel ohmse belasting wordt ontrokken en de hoek ohmse belasting gedeeld door de schijnbare belasting ongunstig voor de energieleverancier verandert , krijgen we nu meer blindvermogen en worden we door de energieleverancier daarvoor belast ? En schieten we nog niks op met onze zuinigheid. Ik weet dat ik van het onderwerp afwijk maar het is volgens mij wel degelijk van invloed en zou graag van anderen ook de meningen horen.

janfreak
door janfreak - Sep 12, 2011 om 22:39
58 Antwoorden / 10 Vragen

Reden te meer om gewone gloeilampen te blijven gebruiken, die veroorzaken geen cos phi.

freya
door freya - Sep 12, 2011 om 22:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=janfreak schreef op maandag 12 sep 2011, 22:39]Reden te meer om gewone gloeilampen te blijven gebruiken, die veroorzaken geen cos phi.
nou, dat lijkt me niet..... Voorlopig word je niet op dat blindvermogen afgerekend en al zou dat wel zo zijn, dan is de 'besparing' wellicht iets minder geworden, maar je wordt er nog altijd 'beter' van als je gloeilampen vervangt door zuinigere alternatieven.

Zelf heb ik op gegeven moment 4 spotjes van 40W (gloeilampen) vervangen door LED-verlichting (ook spotjes) van 4W. Deze spotjes (Philips) geven een iets meer gebundelde lichtkegel, maar op het werkvlak wel iets méér licht. En aangezien deze spotjes enkele uren per dag branden, merk ik het nu al in mijn energieverbruik. Scheelt al gauw 4 à 5 kWh in de week....

Freya

janfreak
door janfreak - Sep 12, 2011 om 23:01
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 12 sep 2011, 22:53][quote=janfreak schreef op maandag 12 sep 2011, 22:39]Reden te meer om gewone gloeilampen te blijven gebruiken, die veroorzaken geen cos phi.
nou, dat lijkt me niet..... Voorlopig word je niet op dat blindvermogen afgerekend en al zou dat wel zo zijn, dan is de 'besparing' wellicht iets minder geworden, maar je wordt er nog altijd 'beter' van als je gloeilampen vervangt door zuinigere alternatieven.

Freya

Voor mij is zeker zo belangrijk dat ik prettig kunstlicht heb, ik vind Ledjes maar waardeloos qua sfeer. Verder heb ik er altijd een hekel aan wanneer mij iets door de strot geperst wordt, ik wil zelf kunnen uitmaken welke lichtbronnen ik prefereer.

freya
door freya - Sep 12, 2011 om 23:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@janfreak:

Uiteraard blijft het je eigen keuze....
Zelf ben ik heel tevreden over dit type LED-spotjes. En zoals ik al eerder beschreef, er zitten grote verschillen (in prijs en kwaliteit) tussen de verschillende merken. Ik heb ook LED-spotjes in handen gehad die ook ongeveer 4W waren, maar waar dan een stuk of 20 of 30 LEDjes in zitten en die samen nog minder licht gaven dan een 25W (gloeilamp) spotje. Dit Philips model heeft één 'high powerLED' en is vergelijkbaar met een 40W (gloeilamp) spotje.
Kortom, het loont de moeite om je licht eens op te steken.... ;-)

Freya

janfreak
door janfreak - Sep 13, 2011 om 22:24
58 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 12 sep 2011, 23:16]
@janfreak:

Uiteraard blijft het je eigen keuze....
Zelf ben ik heel tevreden over dit type LED-spotjes. En zoals ik al eerder beschreef, er zitten grote verschillen (in prijs en kwaliteit) tussen de verschillende merken. Ik heb ook LED-spotjes in handen gehad die ook ongeveer 4W waren, maar waar dan een stuk of 20 of 30 LEDjes in zitten en die samen nog minder licht gaven dan een 25W (gloeilamp) spotje. Dit Philips model heeft één 'high powerLED' en is vergelijkbaar met een 40W (gloeilamp) spotje.
Kortom, het loont de moeite om je licht eens op te steken.... ;-)
Freya
\

Heel toepasselijk je laatste zin, je hebt ook volkomen gelijk daarin.
Maar wat mij aan Ledjes ook tegenstaat is dat ze geen straling alom hebben, zoals ons vertrouwde peertje. Nog afgezien van het feit dat ik het licht van een gewone gloeilamp veel sfeervoller vind. Maar dat is een kwestie van smaak, ik heb een kennis die zijn woonkamer verlicht met TL buizen, het is net of je in de wachtkamer van een tandarts zit ipv een woonkamer.

Jan