Ba
door Bassabas May 18, 2022 om 09:41
Huishouden & energie

Hoge installatiekosten (hybride) warmtepomp

Ik lees op verschillende media dat de kosten van een warmtepomp inclusief installatie rond de €5000-6000 kunnen liggen (nog voor de subsidie).

"De kosten voor het plaatsen van een hybridesysteem liggen tussen de 4500 en 6000 euro, zegt de Vereniging Eigen Huis. Dat is dan inclusief de installatie, maar daar zit geen cv-ketel bij."
- NOS artikel "Warmtepompen in 2026: realisatie afhankelijk van kosten en genoeg personeel"

Bij de test van de Consumentenbond worden prijzen genoemd van €5100 tot €8050. Deze pagina is in de laatste 2 maanden nog geupdate, daarvoor waren de prijzen iets lager.
- Consumentenbond test "Beste warmtepomp"

Ik heb van verschillende installateurs offertes gekregen voor een hybride warmtepomp van 5 of 6kW.
De gevraagde prijzen varieren van €9000 tot zelfs €18000! Ik vraag me af of er niet absurd veel gerekend wordt voor de arbeidskosten aangezien de machines zelf niet veel meer dan €4000 kosten. Daar komen natuurlijk nog materialen bij, maar dan lijkt het alsnog alsof er minstens €4000 aan installatiekosten wordt gerekend, voor iets wat volgens mij in 1 dag gebeurt is.

De offertes op een rij:
1. Nefit EnviLine Bivalent Split 5.0 - €9200 (apparaat kost €3800)
2. Panasonic hybride+ KIT-WC09J3E5 - €10100 (apparaat kost €4000)
3. Reactie op een offerte aanvraag: "Kosten zijn gemiddeld rond de € 18.000 (bij de een wat goedkoper, bij de ander wat duurder)."
4. Reactie op een offerte aanvraag: "Gemiddeld kost een volledig elektrische Nefit-Bosch lucht-water warmtepomp oplossing rond de €12.500,- (5kW) tot €17.500,- (17kW) na aftrek van de ISDE subsidie"

Ervaren meer mensen dit?

3968 17 Rapporteer

sira
door sira - May 18, 2022 om 09:57
2289 Antwoorden / 24 Vragen

We draaien (niet alleen) op dit punt een beetje door. Als onze schoolmeester de Jonge dan ook nog vindt dat dit verplicht moet worden gesteld, voorspel ik dat de prijzen zeker nog zullen stijgen. https://www.briefjevanjan.nl/
Monteurs om die dingen te installeren, zijn er ook al niet.
Eind vorig jaar had ik nog plannen een nieuwe ketel aan te schaffen, ik doe nu helemaal niets.

wi
door willems123 - May 18, 2022 om 11:19
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik denk over 5 (of 10) jaar gaat de prijs toch dalen zoals de  hybride auto en elektrisch auto!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 18, 2022 om 11:41
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willems,

Ik vrees, dat de prijs alleen zal zakken met subsidie van de overheid.

sira
door sira May 18, 2022 om 14:24
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Waar haalt Nederland al die electriciteit vandaan? Er is nu al een tekort cq overbelasting.

Iv
door Ivo W May 18, 2022 om 20:57
728 Antwoorden / Vragen

Zeggen dat een "warmtepomp veel stroom gebruikt als het koud is" is hetzelfde als zeggen dat "een oven veel stroom gebruikt tijdens het bakken van een appeltaart" of "een wasmachine veel energie gebruikt tijdens het wassen".

Ja, als het apparaat moet werken gebruikt het energie. Maar een warmtepomp gebruikt nog altijd véél minder energie dan een gasketel. Helaas wordt in Nederland gas per m3 afgerekend, en niet per kWh. Eén m3 gas bevat namelijk 9,7 kWh energie.

Een huis waarvoor 1000m3 gas nodig is om het te verwarmen, heeft met een warmtepomp zo'n 2000-2500kWh elektriciteit nodig. Dat laatste lijkt 'veel meer'. Maar is feitelijk maar een kwart van de hoeveelheid energie die 1000 m3 gas bevat.

Als gas net als in België in kWh's zou worden afgerekend, zou er veel minder weerstand zijn tegen warmtepompen. Omdat de energiebesparing dan veel duidelijker zichtbaar zou zijn op de energierekening.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 18, 2022 om 11:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bassabas,

Bij koud weer heeft een warmtepomp ook veel stroom nodig.

Dit "vergeet" men  te vertellen.

Klik op de volgende link :

https://radio2.be/de-inspecteur/werkt-een-warmtepomp-wel-bij-vriestemperaturen-geen-probleem-zolang-het-niet-kouder

heremietkreeft
door heremietkreeft May 18, 2022 om 18:53
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En een hybride bovendien toch ook gas met :-)

Topantwoord

sw
door swat1500 - May 18, 2022 om 12:34
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, maar dit is het gebruikelijke vraag en aanbod principe. Er is veel vraag een beperkt aanbod van installateurs en materialen dus hoge prijzen.
Ook voor dit soort zaken is er geen wettelijke prijsregulering.

br
door bravehenk - May 18, 2022 om 12:35
206 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk dat onze minister een jaartal noemt van 2026 dan zit er alweer een nieuw kabinet en hopelijk eens zonder D66 en VVD in de hoofdrol.
Dit kabinet moet de nodige maatregelen nemen i.v.m. energie verbruik en van het gas af , maar doet dat niet zelf maar schuift het weer door naar ander kabinet net als zoveel andere maatregelingen(buldozer effect). Er worden alweer uitzonderingen genoemd en voorbehouden.Praktijk zoals zovele VVD voorstellen hoop  tam tam maar veelal  windeieren.Alleen voorstellen voor gefortuneerde medelanders halen het de gewone man is kind van de rekening.

rj
door rjw May 19, 2022 om 11:07
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Grote kans dat we dan een linkser kabinet hebben, dus dan gaat dit allemaal nog sneller.

marita5
door marita5 - May 18, 2022 om 12:39
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

pe
door peterbee - May 18, 2022 om 12:39
58 Antwoorden / 5 Vragen

Waar haalt u de kosten van het apparaat vandaan ?

is dit ook de verkoopprijs van de installateur ?  Installateur heeft uiteraard een marge ( storingen / garantie ) en waar de gemiddelde ketelstoring binnen een half uur uur boven water is, is dit bij een WP wat lastiger ( duurder )

tevens, het personeel dient ook een Stek erkenning te hebben, wat de zaak ook niet goedkoper maakt ( loonkosten, krapte op de arbeidsmarkt  duur gereedschap wat volgens diverse normeringen ook weer jaarlijks gecalibreerd dient te worden)

hierbij komt dat ineens Jan en Alleman een warmtepomp wil, terwijl fabrikanten die niet kunnen leveren ( Veel komt uit het Oosten, chip-leverproblemen zorgen voor extra wachttijden )  en installateurs niet ineens de benodigde ( extra ) gekwalificeerde mensen hebben.

en waar krapte is, stijgen de prijzen.

Ba
door Bassabas May 18, 2022 om 13:16
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Peter,

Ik heb de apparaatkosten van webshops gehaald die de warmtepompen los verkopen. De aanbieders van de offertes gaven maar 1 totaalprijs op, en geen specificatie.
Inderdaad begrijpelijk dat er meer bij komt kijken dan alleen het 'dagje' werk, nog steeds vind ik het verschil zo ontzettend groot met wat er genoemd wordt in nieuwsartikelen en informatie sites.

ne
door neodutchio - May 18, 2022 om 15:34
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een webshopprijs is niet te vergelijken met een installateur. Hun in- en verkoop verschillen als dag en nacht. Een installateur koopt rechtstreeks bij een fabrikant en koopt ook kennis en garantie erbij. De installateur heeft marge op het artikel, maar calculeert ook verkoopkosten in.

Als servicebedrijf kan je nooit concurreren met webwinkels.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 18, 2022 om 19:31
2010 Antwoorden / Vragen

Toen de voorlopers zonnepanelen gingen leggen waren de prijzen ook hoog en kraaide daar geen haan naar. Nu is het voor de mensen die zich over de kosten niet zo druk maken. De rest komt ook wel aan de beurt.

Iv
door Ivo W - May 18, 2022 om 21:00
728 Antwoorden / Vragen

Dat zijn dure offertes.

Veel installateurs maken misbruik van het gebrek aan bedrijven / zzp-ers die een warmtepomp willen installeren.

Er zijn te veel installateurs die niet willen bijscholen tot stek-monteur. Zodra elke cv-monteur z'n stek heeft behaald zal ook gezonde concurrentie komen zoals nu bij cv-ketels het geval is.

rj
door rjw - May 19, 2022 om 11:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind het gejank over dit onderwerp wel la hen eigenlijk. Niemand heeft er moeite mee on veel geld uit te geven voor herriemakende energieslurpers als airco units (er wordt zelfs geklaagd als er geen toestemming komt om zo'n ding te plaatsen), maar als het gaat over het gebruik van energiebesparende oplossing gaat iederen over de rooie.

Ja
door Jan Netten - May 19, 2022 om 17:02
9 Antwoorden / Vragen

De linkse partijen de grootste hypocrieten.
Voorbeeld:  de lover van Lilian Marijnissen van de SP, die jatpartij met dat wijzende oei oei vingertje naar mensen die niet willen/kunnen inversteren in het milieugezeik heeft vorige week zijn tuin laten slopen en laten bestraten, volledig en geheel, alle groen eruit en één grote akelige milieuterroriserende tegelvlakte. Met een Gammaschuttinkje en niet één sprietje groen, werkelijk niet één.
En zij is regelmatig bij hem en loopt maar te lachen, gieren en brullen op die betontegels. Hoezo hypocriet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 19, 2022 om 19:15
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Catklein,

Kunt u uw antwoord ook onderbouwen?

Met een foto of zo?

Ja
door Jan Netten May 19, 2022 om 20:59
9 Antwoorden / Vragen

Jij spoort echt niet hè met je eeuwige geneuzel over foto's maar ja: Amsterdammers sporen toch al nooit en jij bent nog erger dan stofzuiger met al zijn 327 nicks op Trosradar, echt zo'n zuigende teek ;)

pe
door pebk May 20, 2022 om 11:46
579 Antwoorden / 0 Vragen

Goed onderbouwd anekdotisch bewijs! (sarcastisch, ja).

Dit heeft de zoon van de neef van de buurman van de oom verteld, dus is alles en iedereen hypocriet. Je bent een keer in je teen gebeten door een goudvis, dus alle dieren zijn stom.

Ja
door Jan Netten May 20, 2022 om 18:36
9 Antwoorden / Vragen

PEBK, nope, hij woont 3 straten bij me vandaan, ik fiets/loop er elke dag langs en spreek hem zo af en toe.

ro
door ronny530 - May 19, 2022 om 18:49
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ach als ons iets niet bevalt heeft de politiek het gedaan maar terzijde. Als men goed leest betreft het plan om Nederland van het gas af te krijgen en de startdatum is 2026 maar met vele uitzonderingen want in veel gevallen is dat bouwtechnisch helemaal niet mogelijk. Vanaf 2026 mogen er volgens dat plan geen gasgestookte cv installaties meer verkocht worden maar reeds bestaande CV installaties hoeven pas vervangen te worden als ze onreparabel zijn. Stel in 2025 mogen de gasgestookte CV installaties nog verkocht worden en als zo'n installatie nog 20 jaar meegaat is het inmiddels 2045 voordat er een warmtepomp geplaatst moet gaan worden. Dit plan is gedoemd te mislukken omdat het probleem wordt verlegd van gas naar elektriciteit en die elektriciteit zal ook opgewekt moeten worden.

Franske1958
door Franske1958 - May 20, 2022 om 09:11
414 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik dit lees en ook lees dat een oude ketel vervangen moet worden door een hybride ketel met een warmtepomp dan ben
ik erg blij dat ik 15 jaar geleden heb gekozen voor een nieuwbouw sociale huurwoning en niet voor een koopwoning. ( ik stond
toel 15 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning)   Het eerste wat ik indertijd gedaan heb is het net niet helemaal dichtdraaien
van de radiatoren op de slaapkamers.  Die hadden van mij niet verwarmd hoeven zijn.  Mijn energieverbruik is nu ongeveer E 70,-
per maand, staat nog 2 jaar vast.   Mijn CV ketel staat op "ECO" stand. Dus er wordt dan geen warm water vastgehouden maar
die werkt als een soort geiser, die leveren ook onbeperkt warm water, net zolang die aanstaat.   Ik ben erg benieuwd dat als ooit
mijn ketel moet worden vervangen dat ik dan echt niet meer ga betalen aan huur voor dat (te)  dure ding. Ik heb eigenlijk niet veel
zin om straks E 100,-  per maand meer te betalen voor een duur warmtepompsysteem om mogelijk E 10,- tot E 15,- per maand
goedkoper uit te zijn.  En dan het idee dat er dan verplicht met een soort boiler water wordt warmgehouden tot dat ooit eens nodig is.
Pure energie verspilling, zeker voor een alleenwonende.

Topantwoord

ha
door harrybre - May 20, 2022 om 13:31
240 Antwoorden / Vragen

Bij warmtepomp=-plaatsingen ben ik ook al een paar keer omgetuimeld wegens prijzen.
Ver Eigen Huis, 18 okt '21, de Elga Ace is een slimme hybride warmtepomp, verkrijgbaar vanaf € 3.428. Geplaatst en wel, € 5500,- Doch, zwaar ovetrtekend, dus werd maar een deel gehonoreerd. Bij een buitentemperatuur van + 4C doet hij niets meer.

Dan maar zelf zoeken, vergelijken en rekenen:

kosten Elga 6kW hybride warmtepomp, ervaring iemand hier in de straat:

                          in GJ/jr prijs per GJ        opbrengst

rendement: ca 29 GJ    €    23,00/GJ       €         667,00

aanschafkosten:            € 4.094

afschrijving in jr 15                             €         272,93

kleine beurt       € 150    2                        €           75,00

grote beurt        € 250    6                        €           41,67

stroom 2300 kWh          €    0,230           €         529,00

                                                  kosten:             €         918,60

                               netto rendement                €       -251,60   = verlies

Geschatte situatie na plaatsing warmtepomp, VEH okt '21 gezamenlijke aankoop Elga 4KW

Verhoging energieverbruik in kWh         3453 a € 0,23/kWh = € 794,--

Benodigd vermogen warmtepomp in kW6,2

Gasbesparing in m3 ( aug '21 : € 0,4215/m3       1891 m3 = € 797,06

Oftewel: zelfs zonder rekening te houden met afschrijving en onderhoud al een VERLIES.

Een alternatief, bijv. de VAILLANT WP LUCHT/WATER R290 AROTHERM PLUS VWL 75/6 A , die vlg de folder nog bij -15C warmte weet te genereren, en bij -7C nog steeds ca 0,5 GJ/dag naar binnen kan pompen, zorgt dat in de meest koude dagen nog steeds het huis verwarmd kan worden.

Prijs Belgie: € 4.099,00  incl BTW of € 3.387,60 ex BTW.

Gemonteerd en wel, door een Bredase installateur:  € 9000,- Boiler voor warm water: € 1000 extra.

Paar deuren verder: hebben een Siebel-Eltron gekocht. "Uitstekende kwaliteit", werd er gezegd, doch.. waar die extra kwaliteit dan in zit ? ?
"All electric: € 24.000. Maar, de leverancier regelt alles, en ook alles". Haalt de warmte uit de buitenlucht en verwarmt het huis op lage temp., dus GEEn bron geboord e.d.
Ik wens ze succes.

Alle bedragen en calculaties ex subsidie = rondpompen van uw en mijn belastinggeld.

gsm
door gsm - May 25, 2022 om 21:01
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Het huidige elektriciteitsnet heeft op veel plaatsen nu al onvoldoende capaciteit.
Veel huizen zijn totaal niet geschikt en ook niet geschikt te maken voor warmtepompen.
Zonnepanelen stoppen er nu al te vaak mee doordat ze de geleverde stroom niet kwijt kunnen (spanning loopt te hoog op).
Ongetwijfeld zorgen al die warmtepompen voor nog meer transport van elektriciteit.
Allereerst zal dus het energienet op orde moeten worden gebracht.
In elk geval moet er een integraal lange termijn plan bedacht worden voor zonnepanelen, windmolens, warmtepompen, elektrische auto's en airco's.
Centrales moeten eveneens de grotere vraag aan kunnen en het heeft natuurlijk geen zin om die dan weer met gas of olie te stoken.

Iv
door Ivo W May 25, 2022 om 22:10
728 Antwoorden / Vragen

Een hybride warmtepomp trekt maar 1000 tot 1500 watt. Een waterkoker of wasmachine heeft een hoger vermogen. En een centrale op gas laten draaien om dan met die elektriciteit warmte te maken, bespaart zo'n 50% energie ten opzichte van gas stoken in een cv-ketel! Dat is dus behoorlijk zinvol.

gsm
door gsm May 25, 2022 om 23:07
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een wasmachine en vooral een waterkoker gebruik je slechts incidenteel in vergelijking met de warmtepomp, die in de winter wellicht de hele dag in bedrijf is om het huis enigszins warm te krijgen. Je kunt die dingen dus moeilijk vergelijken met alleen het vermogen in Watt. Volgens het energiebedrijf zorgen apparaten die weinig stroom vragen en wel continue ingeschakeld zijn, voor het meeste energie verbruik. Ook mijn CV ketel gebruikt nog steeds continue stroom zonder actief te zijn en zo nu en dan wat meer voor de waterpomp en de ventilator, zodra er warmte wordt gevraagd. Ik zou mogelijk nog aardig wat stroom kunnen besparen door de CV 's zomers alleen in te schakelen voor of tijdens het gebruik van de warme kraan. Er is tegenwoordig een apparaatje in de vorm van een "stopcontact" met bijbehorende app te koop, die het energieverbruik per wandcontactdoos kan registreren door het tussen de wandcontactdoos en de energieverbruiker te plaatsen.

sira
door sira May 27, 2022 om 18:09
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zei een stukje terug al dat ik vorig jaar plannen had voor een nieuwe cv-ketel. Nu doe ik niets, want een warmtepomp pas ik voor. Ik woon in een dijkhuis uit 1850 en ik ga niet het halve huis klimaatneutraal verbouwen voor een warmtepomp, terwijl ik momenteel op zoek ben naar een woning in Spanje om helemaal uit Nederland te vertrekken.

Alfred D
door Alfred D - May 27, 2022 om 19:32
1 Antwoorden / Vragen

Veel van de nieuwere cv ketels zijn voorbereid voor gebruik met een hybride warmtepomp (Nefit, Bosch, Remeha en enkele type's van Intergas)
Als men voor 2026 zijn ketel laat vervangen door een cv ketel die is voorbereid voor hybride warmtepomp en met de opstelling en ruimte rekening houd dat de warmtepomp er mogelijk later bij geplaatst kan worden hoeft men niet gelijk zoveel geld uit te geven.
De levensduur van een cv ketel is toch circa 8 tot 12 jaar dus men heeft dan de tijd om te sparen en op zijn gemak te kijken waneer men de installatie wilt aanpassen.  Of men past helemaal niets aan maar kan toch de nodige jaren weer vooruit.