wschippers
door wschippers Mar 4, 2010 om 14:01
Huishouden & energie

Hoge kosten loodgieter

Via [edit redactie] een loodgieter geregeld om onze verstopping in het buiten-afvoerputje te verhelpen. Telefonisch afgesproken: 65,- voorrijkosten + 88,- arbeidsloon. Wij zijn akkoord.
Volgende dag komen er 2 (!) monteurs, zijn 2 uur bezig geweest met trekveer. Contant te betalen:
voorrijkosten 65,- + 4(2x2) arbeid + gebruik trekveer 12 mtr (?) 264,- + BTW 108.11 = totaal 677,11 Contact en direct te voldoen. Kan dit zo maar?

26808 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 4, 2010 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat me direct opvalt, de btw.
Voor particulieren zijn alle prijsopgaves iclusief btw.
Voor de verdere kosten kan ik niet zeggen of het oplichting of een communicatiefout is.
Ik weet wel dat bij ontstoppingsbedrijven de prijs per meter is.
Maar loon en per meter vindt ik raar.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je de pech hebt dat je het telefonisch hebt afgesproken, nu heb je dus geen bewijs.
Of de kosten kloppen weet ik ook niet, dat zul je goed moeten uitzoeken.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2010 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij verstopping ,pak je nu eenmaal de telefoon ,want je wilt het zo snel mogelijk hebben opgelost.

U bent telefonisch akkoord gegaan , Maar het bedrijf had u er op attent moeten maken ,wat de eventuele bijkomende kosten zouden kunnen van gebruik van zijn materiaal .

Het is nu zijn woord tegen de uwe.
Prijs opgave voor particulieren is altijd inclusief BTW.

een normaal uurloon ligt ergens tussen de 40 en 50 euro ex btw voor dit soort van werkzaamheden.

Doe ze een voorstel

mvg

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het idee dat U flink bij de neus bent genomen .
Dit klusje had hooguit €200.oo mogen kosten.
Mijn advies gaa eens praten met dit bedrijf.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens bent u gewoon op z'n hollands gezegd genaaid.
Geld bent u kwijt als er geen getuigen van het gesprek zijn.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wel sprake van enig onrealisme in dit verhaal. Via de telefoon kan een loodgieter nooit zien hoe ernstig de verstopping is, dit moet dus wel puur een ruwe schatting zijn geweest o.b.v. een gemiddelde lichte verstopping. Om een voorbeeld te geven: als de verstopping ernstig genoeg is, dan moet de hele afvoer vervangen worden, incl. alle sloop- en herstelwerkzaamheden die daarbij nodig zijn. Dat kan natuurlijk NOOIT voor de eerstgenoemde prijs.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit riekt wel heel erg naar bedrog!

Ik vind dit dus wel een erg overdreven prijsbereking!
En volgens mij geld een mondelinge afspraak wettelijk ook!
Ik zou deze nota dus ook zeker niet betalen en al helemaal niet contant.
Wie heeft er tegenwoordig trouwens nog zo'n groot geldbedrag in huis?
Toch zeker niemand, en dat om veiligheidsredenen.
Trouwens toevalig van de week een trekveer van 20 meter gekocht: € 26,75!!!
Bespaar zo dus een hele hoop geld merk ik wel. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat u betaald heeft, achteraf kun je hier niet zo veel meer mee daar wat al gezegd is het is hun woord tegen het hunne..

Volgende keer als men dit zo stelt gelijk wegsturen met de reden dat dit niet de afspraak is en u dus iemand anders zult bellen, bovendien nooit betalen voor dat het werk klaar is...

Eerst leveren dan pas betalen, en zelfs als men dan een (veel) hogere prijs wil berekenen ook niet betalen en gewoon het afgesproken bedrag neerleggen, u vraagt tenslotte niet om 2 man waar 1 man het werk ook kan doen...

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even speciaal rekensommetje voor je:

264 + 65 = 329,=. Nu komt het...de btw bedraagt bij u 108,=. Nu de rekensom, 329:100= 3,29 x 19% btw = 62,51, dus ik denk dat de mensen bij dat bedrijf terug naar school moeten en speciaal voor wiskunde, want dan kom ik op een bedrag uit van 264+65+62,51= € 391,51. Dit kan dus niet. Verder heb ik bij de Kamer van Koophandel nagekeken of ze wel staan ingeschreven en dat is niet het geval, tenzij het bedrijf anders heet, maar de website werkt ook niet. U bent dus flink opgelicht!

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, normaalgesproken is de afgesproken prijs de prijs die u moet betalen,tenzij er onderdelen of dergelijke zijn gebruikt die normaalgesproken niet inbegrepen zijn,een trekveer gebruiken hoort bij t standaardgereedschap van een rioolontstopper.
ik zou dus niet akkoord gaan met de hogere rekening.
succes.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

U bent erg goedgelovig, bij een verstopping kun je nooit van te voren zeggen wat het gaat kosten, de voorrijkosten die zijn een vast bedrag, doch de verstopping zelf kan zelfs een halve dag duren, ligt aan de aard van de verstopping.
Ik ben zelf loodgieter dus weet waar ik over praat.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nightraver: je hebt geen arbeidsloon meegeteld, of waren die al meegeteld in het bedrag van 264,-?
De berekening roept vraagtekens op.
€264 voor gebruik van een trekveer alleen lijkt mij ook wel vrij extreem.
Wij kunnen echter niet oordelen of het wel een gewone veer is, of iets bijzonders dat ingehuurd moest worden o.i.d.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhaal lezende vrees ik ook, dat u bij de neus bent genomen.
Er zal wel een reden zijn geweest, dat u via www.loodgieter iets regelt. Waarom niet gewoon een loodgieter uit uw eigen woonplaats gebeld? Had u mogelijk ook kunnen kiezen voor een bedrijf, welke is aangesloten bij een branche-organisatie.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de eerste plaats: waarom als U toch op internet zoekt niet eerst naar een erkende loodgieter gezocht? Die zijn er nl. ook!

Dan moet ik U mededelen dat voor loodgieterswerkzaamheden ze altijd met zijn tweeen komen. Dit i.v.m. eigen veiligheid. Ze zouden evt. onder de grond(b.v. kruipruimtes e.d.) of op het dak moeten zijn dit ze mogen niet alleen doen.

Ook ik heb een 1,5 jaar geleden bij een erkend loodgietersbedrijf een verstopte afvoer van mijn gootsteen laten maken. De rekening hiervoor werd netjes thuisgestuurd. Kosten destijds rond 150 Euro dus in deze tijd neem ik aan dat het rond de 200 Euro zou gaan kosten.

Ook ik denk dus dat U behoorlijk in de maling bent genomen.

Succes met Uw verdere stappen.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

vikking schreef op vrijdag 5 mrt 2010, 13:00: Ik heb het idee dat U flink bij de neus bent genomen .
Dit klusje had hooguit €200.oo mogen kosten.
Mijn advies gaa eens praten met dit bedrijf.

Ben het eens met Vikking - mag hooguit 200 euro kosten.
Vorige maand had het cafe onder mij een verstopping van het riool en toen moest er in de avonduren een ontstoppingsbedrijf komen. Ik was erbij en voor zover ik het nog weet waren de kosten ca, 60 voorrijden + arbeidsloon ca. 80 + ca. 30 voor extra 6 meter draaiveer + BTW = kortom het bedrag was een kleine 200 euro totaal.
Arbeidsloon was zo hoog omdat het avondtarief was (overdag is dat minder).
Ontstopper vertelde dat doorspuiten gebaseerd was op gebruik van 1 veerlengte van 6 meter en omdat het in dit geval tekort was en hij er nog een extra lengte van 6 meter aan moest koppelen en dat kostte extra geld dus.
Opdrachtgevers was in dit geval een cafebedrijf en daarom kwam er BTW bij.

Alles was binnen een uurtje gebeurd (WCpot weghalen-veer met draaipropeller eraan op een motortje aangesloten-laten draaien en extra veer erbij-nogmaals een poosje laten draaien-daarna was verstopping weg en toen heeft hij de WC-pot weer vastgezet en gezegd even flink te spoelen met veel water.

Lijkt me raadzaam voor Wschippers om her en der wat prijzen op te vragen en kontakt op te nemen met zijn loodgieter om het bedrag lager te maken en indien dit niet lukt rechtshulp inschakelen of een ombudsman in te schakelen of zoiets.
Volgende keer als je voelt dat je genaaid wordt alleen bedrag betalen wat jezelf redelijk vindt want afspraak is afspraak (ook mondeling), want terugvorderen in een stuk lastiger. Sterkte.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de nodige ervaring met ontstoppen van afvoer en riool, maar de genoemde tarieve heb ik nog nooit meegemaakt. Voorrijkosten lagen bij mij altijd tussen de eur. 25 en eur. 30 en het onstoppen zo rond de eur. 8 per meter.
In telefoonboek en op internet bieden veel landelijk en regionaal werkende bedrijven hun diensten aan, met duidelijke tarieven.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag.
Het is altijd beter om een prijs van te voren op papier te zetten. Dan voorkomt men teleurstellingen. Het contant afrekenen komt wel vaker voor , maar dat moet dan ook van te voren zijn afgesproken. Ik snap alleen de berekening niet echt. Kosten trekveer 264 euro? > maar u heeft betaald neem ik aan dus kun je er weinig meer aan doen, hoosgstens via de branchorganisatie een klacht indienen tegen dit bedrijf, mits hij is aangesloten natuurlijk.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het persoonlijk ook een behoorlijke prijs en... geheel niet conform de afspraak

Een trekveer is handig, maar als je een karger hogedrukreiniger in huis hebt is er een hulpmiddel te koop, een 10 meter lange slang met aan het uiteinde een kogeltje met vier naalddunne openingen, aangesloten op de hogedrukreiniger vreet deze zich zelf een weg door het riool.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ach ----- mensen denk eens na---677,11 euro om een ontstopping te verhelpen, dan weet je toch dat je wordt opgelicht ??? waar wonen jullie ??op de noordpool ???? (je hoef niet eens een rekenwonder te zijn hiervoor)

groetjes gabberpiet

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

en dat niet alleen maar voor 100 euro kan je ZELF een hele nieuwe afvoer leggen en kan je de oude laten zitten
ja--- jullie zijn opgelicht !!!!

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen is de rekensom niet te volgen: ex btw kom ik op € 569,- Als ik hier de voorrijkosten aftrek wordt dit € 504,-. Dat zou dan moeten zijn gebruik ontstoppingsveer (€ 264???? absurd), dan resteert € 240 voor 2x2 manuren = € 60,- per man per uur. Dit is ook nogal extreem hoog. € 44,- per man per uur is redelijker (nog steeds hoog, maar u bent hier kennelijk mee akkoord gegaan). Uren zouden dan zijn 2x2x44= € 176,- - scheelt in elk geval iets. Meebetalen aan ontstoppingsveer is van de gekke, zeker het bedrag, hier koop je een nieuwe en luxe voor.
U heeft hier niets aan, maar vorig jaar ben ik ontstopt voor € 85,- incl. btw.
Vaak hangt het er blijkbaar ook vanaf waar je woont. In het verleden leende ik de veer voor nop bij een plaatselijke (dorp) loodgieter.
Kortom u bent opgelicht, en niet akkoord gaan (heeft u wel een factuur gekregen?).

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een prijs van 88 euro kan alleen per uur zijn afgesproken want een verstopping daar kan geen enkele installateur een prijs op plakken.
Zoals de anderen hier ook al hebben vermeld kan dit in 5 minuten opgelost zijn maar het kan ook een week duren.

Ik werk zelf als loodgieter maar prijzen van 88 euro per uur heb ik nog nooit van gehoord.
Voor storingen / onderhoud tellen wij 50 euro excl btw. voor de eerste 2 uur.

Aan komen zetten met een trekveer kan eigenlijk alleen als noodoplossing want normaal doe je dit met een ontstoppingsveer.
Deze is meerdere malen bruikbaar en het lijkt me dan ook niet dat je hiervoor extra kosten telt.

Bovendien kom ik heel anders uit in prijs.
4 X 88 = 352 + 65 = 417 euro ex
incl btw 496.23

Gebruik ontstoppingsveer zit in de prijs inbegrepen.
Of gaan we tegenwoordig ook een extra prijs tellen voor gebruikte steeksleutel?

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 01:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

berekeningen en berekeningen ---gebruik jullie verstand nu eens--- koop een verstoppnigsveer van 40 mtr > (ik noem maar wat op ) kost je practisch niks vergeleken het bedragdat je moet betalen nu heb je een verstopping ---wat doe je de volgende keer ???

groetjes gabberpiet

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor 600 euro ??? kan je misschien en veer kopen met gouden randjes --kortom je ben belazerd ,hoe goed ze hier ook kunnen berekenen

groetjes gabberpiet

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste w schipper

Heb op jou verhaal menig berekening losgelaten maar kom niet op het eindbedrag.
Volgens mij ben je genaaid waar je bij stond.Uren en B.T.W.bedragen kloppen voor geen kant,en al hadden ze de helft gerekend dan was het nog te duur.
Hoop voor jou dat je een rekening hebt met B.T.W.en zo ja dan zou ik hier zeker werk van maken om jou teveel betaalde geld terug te halen.Veel succes.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook telefonische afspraken zijn rechtsgeldig. Wanneer u een getuige heeft van deze afspraak, staat u sterk.
Anders wordt het een touwtrekken of de €88 per persoon per uur was of in totaal arbeidsloon. Het is wel een erg hoog uurloon. zelfs indien dit incl. 19% BTW zou zijn. Voor particulieren geldt altijd dat de prijs die genoemd wordt, inclusief BTW is. Succes
schildertuin

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

wschippers

In principe kun je bezwaar aantekenen bij deze fraaie firma. Je hebt immers een heel andere prijs afgesproken. Sommeer het bedrijf de prijs in overeenstemming te brengen met de afspraak. Doe zelf een voorstel: maximaal 153 euro plus 10% meerwerk. Regel dit zaakje wel schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

k Heb ook een ervaring met een loodgieter die een kwartier tarief hanteert; per kwartier 19€. Uiteindelijk worden allerlei zaken zoals boorhamers, bouwlampen en trekveren in rekening gebracht en er komt standaard een 2e man waar niet om gevraagd waardoor het kwartier tarief ineens verdubbeld wordt. Wat de 2e man heeft gedaan is wat hand en spandiensten terwijl die absoluut niet nodig waren....kosten bijna 2 keer zo hoog dan op basis van het kwartier tarief.

Een bedriegelijke wanprestatie.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dan toch nog mooi opgelost. Gefeliciteerd met het eindresultaat.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

rekening natuurlijk niet betalen geef de afgesproken prijs en wens betreffende firma veel succesmet hun reilen en zeilen, u , heeft niet gevraagd om twee monteurs, en hier valt te twijfelen of deze kundig waren de klus te klaren, ik denk niet. afspraak is afspraak betaal afgesproken prijs en de deur uit met die hap. groet piet beeren.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

beerepiet schreef op vrijdag 12 mrt 2010, 14:02: rekening natuurlijk niet betalen geef de afgesproken prijs en wens betreffende firma veel succesmet hun reilen en zeilen, u , heeft niet gevraagd om twee monteurs, en hier valt te twijfelen of deze kundig waren de klus te klaren, ik denk niet. afspraak is afspraak betaal afgesproken prijs en de deur uit met die hap. groet piet beeren.

Heeft U de antwoorden niet gelezen? wschippers schreef al op donderdag 11 maart dat het probleem opgelost was.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor al jullie leerzame reacties!

Ik ben gisteren benaderd door de directie van [edit redactie]. Ik heb een nieuwe rekening ontvangen met waarin uitsluitend de voorrijkosten en 2 arbeidsuren worden berekend. Precies zoals we telefonisch hadden afgesproken. Het teveel betaalde bedrag is inmiddels teruggestort! Helemaal top!!!

Wat mij betreft kan dit "dossier" gesloten worden!

Groeten Willy

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik nog zeggen wilde wat niet gezegd is dat er ineens TWEE monteurs komen om EEN trekveer te bedienen, onzin. Was dat afgesproken? U bent helaas stevig [edit redactie], zeker de rekening voor het gebruik van de veer, die hoort bij zijn gereedschap en daar is het (veel te hoge) uurloon voor, wat u ook nog eens twee keer betaald. Of hadden beiden mannen hun eigen trekveer? Los van het feit dat ook dat inclusief is. Net zoiets als een vacantiereis á € ..... PP waar de huur van een auto is inbegrepen, als je met z'n tweeën bent betaal je dan twee keer die kosten terwijl je maar één auto krijgt, iets waar ik overigens met succes al eens tegen geprotesteerd heb.
Wat u nog wél doen kunt als u al betaald heeft, een mededeling naar de belasting dienst sturen (z.g. imputeringsbrief) dat u op die bewuste datum een rekening met vermelding van het bedrag, betaald heeft. De kans is groot dat het zwartwerkers zijn (niet ingeschreven) en dat ze op die manier nog iets van hun wederechtelijk verkregen geld moeten afstaan plus een boete. Bel volgende keer een lokale dienstverlener, zeker NIET de "SOS rioolservice", die bellen ook gewoon een lokale dienst maar berekenen daar een enorm bedrag voor bemiddelingskosten voor.
Ook lijkt het mij geen slecht idee [edit redactie] aan te spreken, tenslotte heeft u, dacht ik, met hun de afspraak gemaakt en mogelijk zijn die niet op de hoogte van de [edit redactie]praktijken, want dat zijn het, van hun "uitvoerders"

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag W. Schippers,

de door u genoemde website:[edit redactie] is (nog) niet (meer) in de lucht. Bedoelt u soms [edit redactie] zonder een 's'?

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nightraver heeft het arbeidsloon vergeten te berekenen, de BTW-berekening klopt wel!

[edit redactie] heeft het zelfde telefoonnr al [edit redactie]. Daar kan ik niks op vinden bij de kamer van koophandel, maar wel van [edit redactie]. Wellicht zijn ze verhuisd. Het Kvk nummer is [edit redactie]

Verder vind ik de naam [edit redactie], zelfde adres als [edit redactie].

[edit redactie]

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties en tips.
Dit was mijn eerste (en hopelijk laatste) "ontstoppingservaring". Ik heb er veel van opgestoken.
Ik zal deze kwestie voorleggen bij mijn Rechtsbijstandverzekering.
Het bedrijf heet inderdaad [edit redactie].
Dit bedrijf stond bovenaan bij Google als je "loodgieter + je eigen woonplaats" intypt. Een ongelukkige keuze blijkt achteraf....

ve
door verwijderd - Jan 18, 2015 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ongelofelijk verhaal, afgelopen week precies dezelfde melding gedaan en ik was 180 EURO kwijt incl. voorrijdkosten en btw via