jeroen65940
door jeroen65940 Oct 15, 2012 om 14:38
Huishouden & energie

Hond of kat

ik woon in een apartement en wil graag een huis dier een hond of een kat wat raden julie mij aaan?

er is genoeg ruimte dus dat is geen probleem

2731 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jeroen65940,

Wat een rare vraag, dat beslis je toch zelf!
Een hond moet je uitlaten, een kat niet.
Een hond kan blaffen, een kat niet.
Neem een goudvis.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad je aan je eerst eens te verdiepen in het houden/hebben van huisdieren. En daarna te kijken naar je (financiële) omstandigheden. En als je full-time werkt, vind ik het dierenmishandeling om een hond te nemen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op maandag 15 okt 2012, 14:47: Ik raad je aan je eerst eens te verdiepen in het houden/hebben van huisdieren. En daarna te kijken naar je (financiële) omstandigheden. En als je full-time werkt, vind ik het dierenmishandeling om een hond te nemen.

En ............... zoek ook even uit of een huisdier toegestaan is op uw complex / woning.

gr, poltol.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen enkel huisdier zou ik u aanbevelen. Je neemt een huisdier omdat je gek op een poes of een hond bent, en je echt overwogen voor een huisdier kiest, niet omdat anderen dit u " adviseren"

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom wil je een huisdier? Om iets te hebben om te verzorgen, dan kun je met een hamster "volstaan". (Ze leven wel 's nachts). Of wil je een dier voor de gezelligheid, om mee te spelen zo nu en dan? Een hond is natuurlijk leuk maar je moet wel tijd en zin hebben om steeds te gaan wandelen met het dier; een kat is makkelijker, maar dan zit je met het verschonen van de kattenbak e.d. Je zult dit toch zelf moeten beslissen.

Zwemmer.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem een paar konijntjes, heb je met de kerst ook wat aan.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds ik geen huis dieren meer heb ben ik veel meer vrijheid om te staan en te gaan wanneer ik wil en heb dus ook niemand nodig de dieren hoeft te verzorgen als ik een paar weg wil.Maar als u nooit een huisdier heeft gehad, leen er is een bij een asiel en kijk of het u bevalt dan kan u hem nadre hand als u het inderdaad aanschaffen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Hond" is een beetje een breed begrip. Wat voor soort hond heb je in gedachte?

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het antwoord van valerius wel goed eigenlijk, als een hond in aanmerking zou komen. Maar dan moet de TS ten hoogste 4 uur per dag uithuizig zijn, anders "neem" je sowieso geen hond. Maar ook de vraag komt wel wat vreemd over: zal ik een broek of een trui aanschaffen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op maandag 15 okt 2012, 15:38: "Hond" is een beetje een breed begrip. Wat voor soort hond heb je in gedachte?

Duitse Dog.

Ruimte is geen probleem.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 15 okt 2012, 16:17:
jorisw schreef op maandag 15 okt 2012, 15:38: "Hond" is een beetje een breed begrip. Wat voor soort hond heb je in gedachte?

Duitse Dog.

Ruimte is geen probleem.

Sint Bernard of Massif zijn ook flinke beesten :-(

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad geen van beide aan. Verzorg bijv. eens tijdens de vakantie van vrienden, kennissen of buren hun hond of kat of ga een tijdje als vrijwilliger in een dierenasiel werken dan krijg je enig idee van e.e.a. Een hond of kat uit een asiel "lenen" zou ik ook niet aanraden. Dieren zijn geen boeken en in een korte periode valt er weinig te beoordelen omdat een dier een tijd nodig heeft om te wennen voordat het duidelijk is hoe hij werkelijk is. Tijdelijk ergens voor de leen wonen en erna teruggebracht worden wegens "niet bevallen" moet je dieren niet aandoen.
Zoals anderen hier vraag ik me ook af waarom je "een hond of kat" zou willen.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jeroen65940

Je hebt hondenmensen en kattenmensen en mensen die van beiden houden , en er zijn mensen die zowel honden en katten haten .
Wat wil jij met een huisdier ? Knuffelen , gezelschap , veel of weinig onderhoud enz.
Vraag je eerst dit af , daarna denken aan de verantwoordelijkheid die een huisdier hebben inhoud .
En realiseer je dan dat een huisdier ook ziek kan worden of dood gaat .

Met andere woorden eerst goed nadenken !

Heb jij al gedacht aan een vogeltje , kanarie of een parkietje ( weinig onderhoud en is toch gezellig )

Hans

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op maandag 15 okt 2012, 16:17:
jorisw schreef op maandag 15 okt 2012, 15:38: "Hond" is een beetje een breed begrip. Wat voor soort hond heb je in gedachte?

Duitse Dog.

Ruimte is geen probleem.

:-) Maar dan wel een extra grote. Niet zo'n gewone.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen neem een kat, geen risico op blaf-overlast voor buren, geen hondenbelasting en niet met je poepschep en plastic zakkie erachteraan op straat 5x per dag ;-)
Katten zijn goedkoper qua eten en dierenarts en eventueel verzekering ook en ze kunnen goed alleen (of met z`n 2en) thuis zijn en ook geen probleem met trappen lopen als je geen lift hebt want ze hoeven niet uitgelaten...(niet alle honden kunnen of mogen traplopen dus daar zou je dan op moeten letten)

En ik hou van allebei even veel, alleen vind ik een hond een stuk bewerkelijker en daar moet je dan tijd en energie in steken/voor hebben en dat heb ik nu niet en dat zou niet goed zijn voor het dier dus vandaar nu een kat ;-)

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga je eerst eens verdiepen in het houden van een huisdier, want zoals hier al gezegd vaak ben je of een hondenmens of een kattenmens.
Wat past het best bij je?
Hoe lang ben je elke dag van huis?
Ben je de weekenden thuis?
Mogen je meubelen stuk gemaakt worden,wil je alles super netjes en schoon houden?
Heb je de financiele middelen om eventueel een dierenarts te betalen?
Nooit zo maar in een opwelling een huisdier nemen!

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op maandag 15 okt 2012, 21:14: want zoals hier al gezegd vaak ben je of een hondenmens of een kattenmens.

Wat een onzin, ik ben beide en ken er wel meer die van beide houden maar keus maken op basis van woonsituatie, gezondheid of financiën en wat je een dier te bieden hebt in die situatie dan.......

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werkt u nig dan zou ik een kat nemen die kan makkelijker alleen zijn.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op maandag 15 okt 2012, 21:14: Ga je eerst eens verdiepen in het houden van een huisdier, want zoals hier al gezegd vaak ben je of een hondenmens of een kattenmens.
Wat past het best bij je?
Hoe lang ben je elke dag van huis?
Ben je de weekenden thuis?
Mogen je meubelen stuk gemaakt worden,wil je alles super netjes en schoon houden?
Heb je de financiele middelen om eventueel een dierenarts te betalen?
Nooit zo maar in een opwelling een huisdier nemen!

Integendeel, vind het helemaal geen onzin wat je opnoemt: super doordacht wat je allemaal opnoemt.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op maandag 15 okt 2012, 21:40:

Wat een onzin, ik ben beide en ken er wel meer die van beide houden maar keus maken op basis van woonsituatie, gezondheid of financiën en wat je een dier te bieden hebt in die situatie dan.......

Ik bedoel niet dat je van een meer zal houden maar ik doelde op de manier van leven.
Ben je vaak van huis, werk je hele dagen dan vind ik je geen hondenmens maar een kattenmens.
Op die manier dus.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op maandag 15 okt 2012, 16:11: Maar ook de vraag komt wel wat vreemd over: zal ik een broek of een trui aanschaffen.

Vind ik ook.
Vaak denken mensen er niet goed over na, past het dier toch niet bij hun levensstijl of sloopt de meubels en hup hond of kat de dupe, die gaat weer naar het asiel.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@cococat, yep, daarom hebben wij destijds gewacht tot een van ons in de AOW kwam. Hadden dus hond in gedachten. Daarom vond ik je opsomming goed, waar de meesten in een opwelling een huisdier aanschaffen. Nu is de TS niet iets in een opwelling aan het doen, dat niet, maar begrijp de vraag niet. Maar goed, hij heeft zijn antwoorden nu wel gehad, vermoed ik. Groetjes.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 09:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op maandag 15 okt 2012, 23:25:

Ik bedoel niet dat je van een meer zal houden maar ik doelde op de manier van leven.
Ben je vaak van huis, werk je hele dagen dan vind ik je geen hondenmens maar een kattenmens.
Op die manier dus.

Tja, ik zou graag een hond willen maar als je moet werken voor de kost en dus niet (genoeg) thuis bent houd het op, ik hou althans juist wel genoeg van honden om ze dan niet alleen thuis te laten zitten vandaar nu een kat, misschien na pensioen tijd voor een hond ;-) samen met de/een kat wat mij betreft ;-)
Een `katten- of hondenmens` zijn is dus iets heel anders.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jeroen,

Een hond of kat nemen; er zitten echt wezenlijke verschillen tussen deze twee diersoorten. Ze zijn ook anders in hun interactie.
Wat ik zelf heb gemerkt, is dat honden veel meer bezig gehouden moeten worden dat katten.

Een hond moet er natuurlijk ook meermaals per dag uit. Hier moet je wel mee om kunnen gaan. Ikzelf heb ook katten en dacht er aan om een hond te nemen. I.p.v. direct een hond aan te schaffen, heb ik eerst voor het goede doel gewerkt en heb ik op die manier een tijd op een hond gepast.

Het viel mij fors tegen en ik heb besloten om in de toekomst geen hond te nemen.
Ik vind de verplichting om de hond 4x per dag uit te laten toch fors tegenvallen. Vergeet ook niet dat je je hond uit moet laten tijdens forse regenbuien of als je 's avonds laat thuis komt.

Ik ben daarom erg blij, dat ik dit werk een tijdje als vrijwilliger heb gedaan.
Ook heb ik geen familie waar ik op terug kan vallen, is mijn eigen bedrijf niet doorgegaan, waardoor ik overdag gewoon weer bij een werkgever aan de slag moet. Ik heb ook geen partner waar ik op terug kan vallen. Dit zijn voor mij redenen om geen hond te nemen.

Ik denk dat veel mensen het houden van een hond, fors onderschatten. Persoonlijk vind ik de geur van een hond ook niet zo fijn, maar misschien ligt aan het ras; ik heb geen idee.

Voordat je een huisdier aanschaft, kijk eens naar de dierenartskosten en verdiep je uitgebreid in de diverse diersoorten. Reken een ruim bedrag voor voeding, geneesmiddelen, jaarlijkse inentingen, verzorgingsprodukten, onderhoudsprodukten, dierenverblijven en speelgoed.

Bij konijnen let op: konijnen zijn groepsdieren en die hebben ALTIJD een soortgenootje nodig, anders kunnen ze overlijden of ziek worden.
Cavia's zijn forse poepmachines, die poepen dagelijks gigantisch veel, waardoor het echt een vieze bedoeling kan worden. Ik zat ook continu onder de plas als ik ze op ging tillen. Vaak vertellen ze je bij de dierenwinkel nooit de negatieve aspecten en wordt er nauwelijks iets verteld over dat het hele vieze dieren zijn.
Konijnen zijn veel schoner. Er wordt gezegd dat ze schoner zijn dan katten.
Ene konijn is overigens wel veel tammer dan het andere; dus let goed op !
Hollandse rassen zijn bijvoorbeeld veel dominanter aanwezig. Ik had er 3 en ze hebben meerdere dingen in mijn huis vernield. Het andere ras wat ik nog had, reageerde altijd als ik haar riep en was uiterst tam.

Ook bij konijnen kunnen de dierenartskosten fors oplopen. Immers, hond, kat, konijn, cavia, hamster etc. dierenartskosten zijn altijd hoog.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zonnig01, vaak vertellen je ze bij de dierenwinkel .....Geen enkel dier zou via een dierenwinkel aangeschaft moeten (mogen) worden. Er zijn al genoeg legale "broodfokkers" wat de spoeling al dun maakt. Dus niet alleen verdiepen in welk dier je voorkeur heeft maar ook je verdiepen in waar je zo'n beest gaat aanschaffen.