gl
door gligthart Sep 15, 2008 om 16:47
Huishouden & energie

Hottube

hoi,

ik woon in een eens-gezinswoning aan een blok.nu hebben mijn buren  sinds kort een hottube.dit is een soort tobbe (waar je in kunt zitten)gevuld met water dat verwarmd word  word door een houtkachel.deze pijp van de houtkachel is ongeveer 1.50 cm.waardoor ik veel rookoverlast en stank ervaar.ik kan niet in mijn tuin zitten,mijn wasgoed stinkt,.ik heb soms een oppashond die moet gedwongen in huis .ook  moet mijn deuren en ramen gesloten houden.mijn ogen branden en ik heb een zere keel van de scherpe brandgeur.wat kan ik doen?? help mij ,dit is ondragelijk.

18295 22 Rapporteer

drevil
door drevil - Sep 15, 2008 om 17:04
223 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u uw buren uw probleem al voorgelegd?

gl
door gligthart - Sep 15, 2008 om 17:06
2 Antwoorden / 2 Vragen

ja dat heb ik, met de vraag of ze het rookkanaal niet kunnen aanpassen.ik ben er 3x geweest .het antwoord was NEE,en met dat antwoord kon ik het doen.

wolfenjong
door wolfenjong - Sep 15, 2008 om 19:10
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Je kunt het beste als zij geen maatregelen nemen om de overlast te verhelpen, contact met de gemeente opnemen,zij weten aan wat voor voorschriften u buurman zich moet houden in deze.

succes er mee.

gl
door gligthart - Sep 15, 2008 om 19:32
2 Antwoorden / 2 Vragen

dank je voor het antwoord,ik ben al bij de gemeente geweest,naar de woonstichting met mijn klacht. ze kunnen er niets aan doen.wijk agent doet ook nx.de politie zelf doet er ook nx aan en milieu politie heeft ook geen oplossing.helaas...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 16, 2008 om 02:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag G. Ligthart,

Eigenlijk zijn deze luxe dingen gemaakt voor grote luxe tuinen op grote luxe grondstukken bij grote luxe huizen.
Maar soms wil Jan met de pet ook voelen wat luxe is in/bij zijn stulpje.
Maar het mag de armoedzaaier niets kosten. Een beetje gas of elektra is teveel.

Alhoewel ik meer dan 10 jaar het hele jaar door hout stook en daar nog nooit een klacht over heb gehad, ben ik toch met u begaan.

De overlast wordt veroorzaakt door onvoldoende droog hout, te lage stooktemperatuur en te korte rookgaspijp. Deze 1,5 mtr is voor deze situatie veel te kort, doch voor buiten de bebouwde kom kan het.

Goed hout om te stoken is ongeverfd, ongelijmd, ongeïmpregneerd natuurhout dat minstens 2 jaar droog in de wind opgeslagen is geweest na zagen en kloven. Daar krijg je bijna geen rook en roet af.
Hetzelfde met pellets.

Het ene hout geeft een scherpere brandgeur dan het andere, doch hoe vollediger de verbranding, hoe minder scherpe geur.
Eerst met papier en klein droog aanmaakhout of blokjes een flink vuur aanmaken waarna het dikkere hout er pas op mag, is het beste.

De rookgaspijpen op deze hottube's zijn te kort. Dat is vragen om moeilijkheden. Met een langere pijp wordt de verbranding beter en de rook hoger verspreidt, waardoor beneden minder last en een beter rendement uit het hout door een hogere stooktemperatuur.

Meer informatie:
http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Overlast%20van%20hout%20stoken

Hier kun je ook doorklikken op "vuren in de tuin".

Print één en ander uit en ga daarmee naar uw buren. Mogelijk is er dan over te praten. Zo niet, dan naar de gemeente. Wil deze er niets aan doen, dien dan een officiële, schriftelijke klacht bij de gemeente in, over de gemeente, dat zij niets met uw probleem willen doen. U kunt nog eerst zeggen wat u in dat geval van plan bent.

Iets dergelijks kunt u ook met de verhuurder van het blok woningen doen.

Bedenk wel dat, wanneer de gemeente op gaat treden tegen deze overlast, dat u ook anderszins last kunt krijgen. Want mensen kunnen vaak vals worden als je ze hun speeltje ontneemt.

Hardware ERror MAN.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 18, 2012 om 18:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoewel 4 jaren later...
Deze kan ook achter in de tuin staan zodat er meestal minder overlast is.
Mijn dochter heeft het ook zo gedaan wegens haar eigen vrijstaande huis ook uitgerookt werd.

Verder is bij Warmteservice voor maar een paar € een pijp te koop om deze hoger te maken en tussen de kachel en kap te zetten.
Zij zit nu op 2 meters extra en dan gaat het ook beter.

Naast open haard blokken is het makkelijker om hout snippers te nemen.
De versnipperaar maakt het mooi klein en het droogde ook sneller.
Na 3 tot 6 maanden zit je gelijk aan hout van 1½ tot 2 jaren gedroogd.

Het steekt makkelijker aan en een zak vol erin en je hebt geen groene bak meer nodig en
het is nog gratis ook.
Slimme mensen gaan dus gratis in bad met gehele gezin want zelfs de kleinste leverbare is al voor
3 personen!

de
door dejeeper - Nov 19, 2012 om 12:25
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Misschien kunt u aangeven in welke gemeente u woont. Dan kunnen wij kijken wat er over in de APV bij geregeld is. In de meeste APV's is er een regeling voor het stoken van hout.

Succes

labren
door labren - Nov 19, 2012 om 12:32
862 Antwoorden / 0 Vragen

als ze niet willen luisteren gewoon die pijp met peurschuim dicht spuiten als ze niet thuis zijn

po
door poecilia - Nov 19, 2012 om 13:15
26 Antwoorden / 0 Vragen

Prima advies labren #NOT#

pl
door platano_1 - Nov 19, 2012 om 14:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, even een opmerking over uw vraag. Een eensgezinswoning bestaat helemaal niet. Wel een eengezinswoning. Er is immers geen sprake van eensgezindheid. Het gaat om een woning voor één gezin.

freya
door freya - Nov 19, 2012 om 15:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Lekker belangrijk allemaal.....
Nota bene een topic dat al méér dan 4 jaar oud is....

Freya

vr1944
door vr1944 - Nov 19, 2012 om 15:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het is op dit forum de bedoeling dat je antwoord geeft op de vraag inplaats van taalonderwijs te geven wijsneus.We snappen zonder jouw geleuter heus wel wat TS bedoel

=platano schreef op maandag 19 nov 2012, 14:51: Hallo, even een opmerking over uw vraag. Een eensgezinswoning bestaat helemaal niet. Wel een eengezinswoning. Er is immers geen sprake van eensgezindheid. Het gaat om een woning voor één gezin.

pl
door platano_1 - Nov 19, 2012 om 15:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op maandag 19 nov 2012, 15:05]Het is op dit forum de bedoeling dat je antwoord geeft op de vraag inplaats van taalonderwijs te geven wijsneus.We snappen zonder jouw geleuter heus wel wat TS bedoeld[quote=platano schreef op maandag 19 nov 2012, 14:51]Hallo, even een opmerking over uw vraag. Een eensgezinswoning bestaat helemaal niet. Wel een eengezinswoning. Er is immers geen sprake van eensgezindheid. Het gaat om een woning voor één gezin.

vliegenderob
door vliegenderob - Nov 19, 2012 om 15:34
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=platano schreef op maandag 19 nov 2012, 14:51]Hallo, even een opmerking over uw vraag. Een eensgezinswoning bestaat helemaal niet. Wel een eengezinswoning. Er is immers geen sprake van eensgezindheid. Het gaat om een woning voor één gezin.[/quote

Ik zie de humor van deze opmerking wél, ik ga er tenminste vanuit dat dit geen serieuze opmerking
is.

vliegenderob
door vliegenderob - Nov 19, 2012 om 15:39
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 19 nov 2012, 12:32]als ze niet willen luisteren gewoon die pijp met peurschuim dicht spuiten als ze niet thuis zijn

Er valt met de buren dus niet te praten maar dit is absoluut helemaal geen oplossing, dat gaat dan van kwaad tot erger met actie en tegenactie, kijk maar naar de Gazastrook.

Als een wijkagent of woningbouwvereniging niet reageert hoef je daar absoluut geen genoegen mee nemen, dreig bij de instanties met verdere maatregelen en je zult zien dat er dan wél gereageerd wordt. Zo niet, bezwaar tegen die uitspraak maken, werkt écht wel.

vliegenderob
door vliegenderob - Nov 19, 2012 om 15:41
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=platano schreef op maandag 19 nov 2012, 14:51]Hallo, even een opmerking over uw vraag. Een eensgezinswoning bestaat helemaal niet. Wel een eengezinswoning. Er is immers geen sprake van eensgezindheid. Het gaat om een woning voor één gezin.

Ik zie de humor van deze opmerking wél, ik ga er tenminste vanuit dat dit geen serieuze opmerking
is.
sorry, eerste quote was niet goed, had als bovenstaand moeten zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 19, 2012 om 16:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

We worden vierkant in de maling genomen door vraagsteller Glighart, of door de redactie.
Klop bij koekel in : hottube kassa, en wat filmt mijn verbazing ?
Precies dezelfde vraag met precies dezelfde woorden op 15 september 2008 !
Zoals hiervoor al vermeld : vier jaar geleden !
En het woord hottube bestaat ook al niet.
En wat betekent in hemelsnaam alsmaar de uitdrukking   ?

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2012 om 23:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, oud nieuws maar ik rekende er niet op dat de Redactie het in de nieuwsbrief zou zetten.

Wel is mijn opmerking van verplaatsen achter in de tuin dus verder van huis een goede.

Ook de pijp verlengen kan hoewel deze Hete Houten Tobbe, normaal noemen ze dat een Hot Tube, dus bekende Engelse naam mogelijk.

Maar ook dat goed droog hout wat al 2 jaren licht opgeslagen zal minder roken dan vers gezaagde bomen....
Dus wat en hoe je stookt, het kan dus wel goed en zonder overlast.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 20, 2012 om 00:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ja hoor, ik schrijf mijn stukkie gewoon voor Jan met de korte neus.
Hierboven vertel ik dat het woord hottube niet bestaat.
En wat schrijft 15 karakters ?
Het heet volgens hem/haar een hottube.
Tot 15karakters : een tube is een buis, geen tobbe.
Gewoon ff Engels leren.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=tot15karakters schreef op maandag 19 nov 2012, 23:49

Ook de pijp verlengen kan hoewel deze Hete Houten Tobbe, normaal noemen ze dat een Hot Tube, dus bekende Engelse naam mogelijk.
[/quote:

pi
door piet44m - Nov 20, 2012 om 08:34
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat ik 200 meter rondom van de buren afwoon(op het platteland) is het een grote ellende die houtstokers. want die rook uit die houtkachels zakt naar een paar 100 meter naar onderen ,als het al al uberhaupt stijgt.Ik heb er chronische longklachten van opgelopen.
En vergis je niet er staan nogal wat van die houtkachels in Nederland te branden/smeulen ,vroeger werden de mensen niet ouder dan 35 jaar en dat lag hoofdzakelijk dat ze alles op die houtvuren deden,want er komt van allerei rotzooi uit ook al is het schoon hout, want je kan wel nagaan als het roken van tabak al slecht is voor de omgeving dan is een lading hout die er doorgaat ook niet gezond .
En de gemeente kan er heuswel wat aan doen want het is verboden om ziekmakende geuren en stank en gassen in de omgeving te verspreiden en of overlast En dit soort onzin als hot tubs ,terraskachels en vuurkorfen is ook nergens voor nodig.
Het is gewoon onwil van die ambtenaren en hun bestuurders of hun kennissen,want ze hebben zelf van die rotzooi.
Verbieden die bende te gebruiken.Stook dat hout maar op in de energie centrale gecontroleerd.

Em
door Emmap - Nov 20, 2012 om 23:14
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb voor u gezocht in de APV van onze gemeente, bij ons lijkt nog van kracht de APV model 2010, (hoewel er ook een up-date uit 2012 schijnt te zijn, lees ik op de website van de VNG).
Veel gemeenten nemen gewoon het VNG-model over, dus misschien uw gemeente ook wel, en ik neem aan dat het model dat uw gemeente volgt gewoon integraal op de website van uw gemeente te vinden is. Google op APV [gemeentenaam]
In hoofstuk 5, afd. 8, art. 5.34, van 'onze' APV staat:

Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2. Het verbod geldt niet voor zover het betreft:
a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;
b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;
c. vuur voor koken, bakken en braden, voor zover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert.
3. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen.

Het is verboden (bla, bla) of ANDERSZINS VUUR AAN TE LEGGEN.
Hoe legt uw gemeente dat uit?
Het is in elk geval geen verlichting, sfeervuur of vuur voor koken etc.

Succes ermee!

wimmi20
door wimmi20 - Nov 20, 2012 om 23:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En ja hoor !
Er wordt nog steeds antwoord gegeven op een vraag van 4 jaar geleden !
Vraagsteller is allang vergeten dat hij die vraag ooit stelde.
En leest de antwoorden niet eens.
En de redactie neemt iedereen in de maling met een ouwe vraag.