gb
door gbra Aug 4, 2005 om 07:46
Huishouden & energie

Houten vloer/vloerverwarming

Iemand ervaring met het leggen van een houten vloer over een plavuizenvloer voorzien van vloerverwarming???
Moet daar nog een speciaal soort hout voor gebruikt worden of kan dit met alle soorten hout???

18190 8 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Aug 4, 2005 om 09:00
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Gbra,

Dat werkt niet. Je kunt om te beginnen niet een houten vloer kaal op de plavuizen leggen (kan natuurlijk wel, maar is niet verstandig). De houten vloer en de onderlaag zullen de vloerverwarming isoleren en de effectiviteit zal stukken minder worden. Het gevolg is dat je als een getikte moet gaan stoken om in de winter een behaaglijk temperatuurtje te krijgen, met een sterk verhoogde energierekening als gevolg. Je kunt de vloerverwaming dan beter afsluiten en een aantal radiatoren plaatsen. Of je moet de plavuizen eruit willen slopen.

Brynnar

boldymann
door boldymann - Aug 4, 2005 om 09:14
49 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi

brynnar heeft helemaal gelijk en dan moet je nog 1 ding rekeing houden, het is ook ontzettend slecht voor je houten vloer, want die droogd ontzetted uit met als gevolg scheuren kromtrekken enz.

S6 Dave

user123
door user123 - Aug 5, 2005 om 21:32
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn kwaliteiten laminaat welke onder bepaalde voorwaarden geschikt zijn voor vloerverwarming (mits deze functioneert als bijverwarming)

Het is eigenlijk nooit aan te bevelen omdat het aanleggen van zo'n vloer enorm in de stookkosten gaat lopen. Er moet een ondervloer onder welke warmteverschillen moet opvangen en in feite dus isoleert.

Ik zou de tegels egaliseren en vynyl leggen (welke geschikt is voor vloerverwarming) hier zijn ook mooie (matte) kwaliteiten in te vinden.

pkalter
door pkalter - Aug 5, 2005 om 23:47
38 Antwoorden / 0 Vragen

Parket op vloerverwarming hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Wij hebben zelf een parketzaak van ruim 600 m2 met uitsluitend vloerverwarming waar uiteraard parket op de vloer ligt. Ook thuis heb ik een eiken visgraat ligen op vloerverwarming als enige verwarming. Slechts enkele houtsoorten als beuken, robijn en maple durven we niet aan. Al met al hebben we er denk ik zo'n veertig op vloerverwarming gelegd, allemaal zonder problemen. Het blijft dan ook enigzins vreemd dat dit afgeraden wordt door de fabrikanten. Ik duitsland bijvoorbeeld wordt er bijna standaard vloerverwarming onder parket gelegd. Wel zijn er bepaalde regels waar de parketlegger en u zich aan dienen te houden. Zo moet de legger zorgen dat de juiste lijm en de juiste afwerking gebruikt wordt en dient u de luchtvochigheid in de ruimte in de gaten te houden. Ook mag de watertemperatuur niet boven de 30 -35 graden komen. Hout dikker dan 9 mm raden we af. We hebben indertijd verschillende instalateurs gevraagd en kwamen tot de conclusie dat hout welliswaar de warmte vertraagd, maar als het een keer warm is de warmte gelijk doorgeeft en nadien langer warm blijft. Als de betonvloer goed geisoleerd is verstook je ons inziens niet meer dan met plavuizen.

gb
door gbra - Aug 8, 2005 om 10:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

Pkalter, we hebben het hier wel over een parketvloer die over plavuizen komt te liggen dus niet gelijk boven op de vloerverwarming. Volgens mij stook je dan wel meer aangezien de warmte door de plavuizen moet, dan door een ondervloer en dan door het parket. Nou heb ik ook ergens iets gelezen over Elastilon. Ervaring hiermee????

brynnar
door brynnar - Aug 8, 2005 om 10:22
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste gbra,

Het maakt in de praktijk weinig uit wat voor folie je gebruikt. Het is puur bedoeld om de vloer egaal te krijgen. Natuurlijk hebben ze allemaal goede thermische en akoestische eigenschappen, maar daarmee ben je er niet. Het probleem is gewoon heel simpel je plavuizen vloer. Deze houdt de warmte vast en geeft het matig dioor aan parket of laminaat. Dus je hebt simpel gezegd twee keuzes: 1) Vloerverwarming uitzetten en radiatoren plaatsen, 2) Plavuizen eruit slopen en parket op de kale ondergrrond plaatsen (met uiteraard een onderlaag ertussen).

Brynnar

pkalter
door pkalter - Aug 10, 2005 om 10:54
38 Antwoorden / 0 Vragen

Gbra, de plavuis staat qua warmtedoorgifte gelijk aan gewoon cement. Dit is alleen maar gunstig omdat de warmte beter verdeelt wordt als de afwerkvloer dikker is. De aanvoer en retour lopen nl. ongeveer 12 cm uit elkaar dus de warmte en kou loopt dan wat mooier in elkaar over. Elastilion zou ik niet gebruiken. Dit is om massieve planken (die je dus niet moet hebben met vloerverwarming ) te leggen. Onze ervaringen met elastilon zijn echter niet gunstig. Vloeren begonnen te schotelen en werden onstabiel. Wij zijn er in ieder geval mee gestopt. Wij zouden de plavuizen egaliseren (goede hechtlak gebruiken! ) spaanplaat leggen van 15 X 20 cm en 12 mm dik en hierop 6 of 9 mm hout verlijmen en nagelen.

ru
door ruiterkamp - Aug 27, 2005 om 06:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

om problemen met het hout en  een hoge energierekening te voorkomen adviseer ik u om is te gaan kijken naar vinylplanken, kijk maar is op www.designflooring.com met dit soort vloeren, waar de echtheidsgraad zeer hoog ligt, is het geen probleem om over vloerverwarming te gaan.