Re
door Renewout Dec 19, 2018 om 10:43
Huishouden & energie

Houtkachel verwarmen met afval

Goedkoop je woning verwarmen met vuilnis. Moet je dan ook vaker je schoorsteen laten vegen? Volgens de gemeente mag je alleen stoken op schoon hout maar als je afval verbrand kunnen zij daar niets aan doen. Kennelijk is dat dan geen probleem.

6578 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2018 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U lijkt wel dwaas. Afval verbranden in de kachel.

ju
door juliomariner Dec 20, 2018 om 11:31
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Prima, nergens beter dan in Nederland. Ga zelf maar eens in hjet buitenland wonen en werken, is het klagen ook afgelopen

ju
door juliomariner Dec 20, 2018 om 14:23
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Edit: mijn bovenstaande reactie was op een opmerking van geboren amsterdammer welke zijn weggehaald, reactie is nu zinloos en mag worden verwijderd

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 19, 2018 om 10:55
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij dat er een aanhoudende walm ontstaat bij afval verbranding, slecht voor de gezondheid dus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 11:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Door een normale open haard  onstaat ook een walm.
Zelfs hier in Amsterdam ruik je het als iemand een open haard gebruikt.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 19, 2018 om 12:24
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt gelijk, open haarden zijn gezellig maar kunsthaarden beter en net zo knus met wat fantasie.
Met walm bedoelde ik erger dan rook. ;)

costnix
door costnix Dec 19, 2018 om 16:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@GeborenAmsterdammer: Ik ben een geboren en getogen Amsterdamme, maar ben er al heel lang bij weg en ben er blij om.

Thijs12
door Thijs12 - Dec 19, 2018 om 11:03
522 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat er heel wat vergunningen nodig zijn voor een afval verbrandingsoven. Plus de uitlaatgasmetingen en benodigde filters. Niks voor een hobbyproject

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 11:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Theo,

Een gewone open haard stinkt ook behoorlijkt!

panter22
door panter22 Dec 19, 2018 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Open haarden, houtkachels, kolenkachels, het kan weer allemaal.
Hoezo milieu?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 21:14
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter 22,

Een vriend van mij wilt afgewerkte slaolie gaan gebruiken om te stoken.

Ik vrees voor ongelukken.

Mensen weten uit armoede niet meer hoe ze het anders moeten doen....

ju
door juliomariner Dec 20, 2018 om 11:32
1311 Antwoorden / 2 Vragen

werken is ook een optie

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2018 om 15:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@juliomariner: + 10

me
door mein33 - Dec 19, 2018 om 11:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Klaarblijkelijk vindt u het afvoeren en verwerken van uw huisvuil een voor u te "dure" zaak en verzint u iets om onder dit kostenplaatje uit te kunnen komen.
Zelf afval verbranden is zeer vervuilend voor de leefomgeving (het milieu ) en daarom "verboden".
Uw buurtbewoners zullen ook niet blij worden van uw, hopelijk ondoordachte, fratsen.
Stank en rookoverlast zullen hun deel zijn als u uw voornemen doorzet.
Heeft u wel enig idee waarom er bij vuilverbrandingsinstallaties zulke enorm grote filtersystemen worden gebruikt, kennelijk niet.
Hoe is het mogelijk dat in een tijd waar het bijna nergens anders meer over gaat dan het schoner maken van het milieu, iemand op een dergelijk idee komt.
Zet deze onzinnige gedachte uit uw hoofd en biedt uw huisvuil gewoon aan volgens de in uw Gemeente geldende spelregels.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 12:01
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein,

Een gewone open haard stinkt ook behoorlijk, zelfs hier in Amsterdam.

tdmduc
door tdmduc Dec 19, 2018 om 12:06
703 Antwoorden / 2 Vragen

ja en?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 12:11
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Een gewone open haard is dus ook milieuverontreinigend.

Gr
door Grunn1 Dec 19, 2018 om 12:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heel Amsterdam is verontreinigd

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 12:57
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Epcot,

Die milieuzone is dan ook bullshit. .....hahaha!

costnix
door costnix Dec 19, 2018 om 16:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Lekker weer aan het trollen?

me
door mein33 Dec 19, 2018 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren Amsterdammer,

Ik kan enkel drie kruisjes voor u slaan en daar houdt mijn reactie aan u vooralsnog mee op !

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2018 om 11:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En ik kan me niet voorstellen dat dit een serieuze vraag is.

ju
door juliomariner - Dec 19, 2018 om 11:21
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Behalve dat het natuurlijk illigaal is (en dus een behoorlijke boete kan opleveren) kan het ook problemen met de schoorsteen en de kachel opleveren.
Het lijkt me dat de milieu ambtenaar van de gemeente als hij kan bewijzen dat vuilnis verbrand hier een forse boete voor kan geven.
Het lijkt me ook dat uw buren het niet leuk zullen vinden.
Niet doen dus

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 12:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Julio,

Als je gewoon oud papier erin gooit, is de stank hetzelfde.....

Gr
door Grunn1 Dec 19, 2018 om 12:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Oud papier stinkt hetzelfde als plastic? Nou denk het niet en plastic is zelfs zeer giftig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 13:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Epcot,

Ik denk,dat Ts. geen plastic bedoelt.

ju
door juliomariner Dec 19, 2018 om 13:23
1311 Antwoorden / 2 Vragen

vuilins lijkt me juist wel plastic. Groenafval is te nat en brand niet, plastic brand als een tierelier en leverd veel warmte op. Het lijkt me dus dat TS zeker plastic bedoelt

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 19, 2018 om 11:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Moet je dan ook vaker je schoorsteen laten vegen?

Voorop gesteld dat een houtkachel daar niet geschikt voor is zal u inderdaad uw schoorsteen bijna maandelijks moeten vegen.
De kans op een schoorsteenbrand is vrij groot omdat brandbare roetdelen zich vastzetten in de schoorsteen, en leg dat dan maar eens uit aan uw brandverzekering, en over het milieu aspect wordt hier al het e.e.a. geschreven. En de gemeente kan niet controleren wat u allemaal in die kachel dumpt maar kan wel degelijk optreden indien er klachten van omwonende komen over stankoverlast. Als dan bij onderzoek blijkt dat u een ilegaal afvalverwerkingsbedrijf heeft kan dat een fikse boete opleveren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 12:08
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik kende vroeger een leraar met een woonboot  met een open haard hier in Amsterdam en hij gooide alles wat brandbaar was in de open haard.....

gerbera
door gerbera Dec 19, 2018 om 12:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat was vroeger maar doen ze het beide nog;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 13:08
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@ Gerbera,

Die man leeft niet meer. ...

Maar als ik een openhaard had,zou ik ook vanalles erin gooien wat goed brandt.
Die milieuzone voor brommers is dan ook flauwekul hier in Amsterdam. ...

gerbera
door gerbera Dec 19, 2018 om 16:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@amsterdammer, dan kan ik in dit geval maar een advies geven, donder die vervuilende brommer er dan ook in. Fikt als de hel en daarna kunt u het restant als "schoon" schroot verkopen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 21:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Even terug naar het topic.

Het gaat om het verwarmen van de houtkachel met afval.
Dit is vrijwel niet te controleren.

Uit armoede gaan steeds meer mensen het doen.

Topantwoord

Ri
door RikDonk - Dec 19, 2018 om 11:59
2 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij dat de buren dit niet willen. Die zitten in de stank van jouw afval. Wat gebruik je dan voor het vuur? Lijkt mij ook niet prettig voor jezelf. Ik zou wel de schoorsteen vaker laten vegen om weer wat frisse lucht te krijgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 12:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Rik,

Een gewone open haard stinkt ook behoorlijk, zelfs hier in Amsterdam is het te ruiken als iemand een open haard gebruikt....

Gr
door Grunn1 Dec 19, 2018 om 12:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Uit een hout gestookte openhaard komen heel wat minder giftige stoffen dan uit bijvoorbeeld plastic of autobanden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 13:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Epcot,

Het lijkt mij niet verstandig om een autoband erin te gooien,haha!

Maar je oud papier is wel handig en goedkoop.....

ju
door juliomariner Dec 19, 2018 om 13:24
1311 Antwoorden / 2 Vragen

maar papier levert alleen maar veel as op en weinig warmte

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 19, 2018 om 13:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ReneWout ,

 Goedkoop je woning verwarmen met vuilnis

GEBRUIK DE HOUTKACHEL NIET ALS HOOFDVERWARMING .

 Volgens de gemeente mag je alleen stoken op schoon hout maar als je afval verbrand kunnen zij daar niets aan doen.

STOOK ALLEEN BRIKETTEN OF DROOG HOUT .

Gebruik open haardblokken, ook wel zaagsel-paraffinebriketten genoemd, of hout dat één of twee jaar gedroogd is. Wanneer u nat hout stookt, ontstaat er minder warmte en meer rook- en geurontwikkeling. U kunt het vuur het beste aansteken met een paar dunne takjes. Het is wettelijk verboden om huishoudelijk afval, oud papier, plastic, textiel, spaanplaat en geverfd, geïmpregneerd of gelakt hout te gebruiken voor de open haard of houtkachel!

Moet je dan ook vaker je schoorsteen laten vegen?

REINIG DE SCHOORSTEEN REGELMATIG .

Vrije luchtaanvoer en ventilatie zijn belangrijk om te voorkomen dat bij houtverbranding schadelijke stoffen vrijkomen. Een schoorsteen die niet voldoende trekt, kan de verbrandingsgassen niet (optimaal) afvoeren. Na een tijdje kan er roetaanslag voorkomen of kan de schoorsteen zelfs verstopt zijn. Op die manier komen co-gassen vrij in de kamer.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel

.https://www.huizen.nl/inwoner/houtrook_42587/item/tips-voor-gebruik-van-open-haard-en-houtkachels_11671.html

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 19, 2018 om 16:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5 het alleen stoken van droog, dat verschilt per Gemeente op basis van Gemeentelijk geldende verordeningen.
Maar afval stoken is hoe dan ook een overtreding van dse milieuwetgeving.

marita5
door marita5 Dec 19, 2018 om 16:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena , kan best zo zijn , ik heb geen houtkachel .

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2018 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe verzint u het?
U bent op die manier gevaarlijk en asociaal bezig.
Wacht maar op de reacties van uw buren en vraag de brandweer eens naar de gevaren.

vu2615
door vu2615 - Dec 19, 2018 om 16:41
81 Antwoorden / 3 Vragen

Lekker bezig. Je buren opzadelen met dioxines. Je mag rustig in je kachel afval verbranden, maar sla dan wel een dikke kurk in je schoorsteenpijp. Hou je het iig binnenshuis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 21:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@VU,

Wat denk je van alles die duizenden vliegtuigen, die boven Amsterdam vliegen?

vu2615
door vu2615 Dec 23, 2018 om 14:56
81 Antwoorden / 3 Vragen

Schiphol overdekt maken

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2018 om 16:55
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het stoken van afval is niet alleen gevaarlijk voor u zelf en uw omgeving maar ook strijdig met de geldende mnilieuwetgeving en daarmee dus strafbaar.

(U heeft kennelijk nooit bedacht dat alles wat niet schoon is (droog en schoon hout, steenkool) niet alleen stank geeft maar ook giftige stogffen bevat waaronder kankerverwekkende. Hout en kolen geven roet (en CO2).

De milieupolitie kan dus echt wel iets doen als men ondekt dat u afvalk verstookt en de gevolgen zullen u vies tegtenvallen.

diumenge
door diumenge - Dec 19, 2018 om 18:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo, 'zelfs hier in Amsterdam'? Stinkt Amsterdam normaal zo erg dat het alles overheerst ofzo?

Verder ben je heel erg aan het trollen John van Drongelen, lijkt mij beter om daar mee op te houden.

DOOR GEBOREN AMSTERDAMMER 19 DEC. 2018 OM 11:57
62 ANTWOORDEN / 9 VRAGEN

Door een normale open haard  onstaat ook een walm.
Zelfs hier in Amsterdam ruik je het als iemand een open haard gebruikt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 19, 2018 om 21:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge,

Ik woon dicht bij een blok met eengezinswoningen.
Als je er langs fietst bij koud weer,dan ruik je wel degelijk de open haarden.

ma
door maarten heest - Dec 19, 2018 om 20:41
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Rene, ik denk dat ik wel begrijp waar u op doelt. Als je een open haard of houtkachel in je huis hebt hebt is er erg weinig geregeld over wat en hoe je mag stoken. Dat is merkwaardig want als je stookt buiten je huis dan heb je te maken met een Algemeen Plaatselijke Verordening waarin staat wat mag en wat niet mag. Op basis van die APV kan er indien nodig gehandhaafd worden

Mensen met een open haard of houtkachel gedragen zich niet altijd 'netjes'. Wat 'netjes' is staat in mijn gemeente eens per jaar in een huis-aan-huisblad omschreven in de vorm van 'stooktips'. Die houden bijvoorbeeld in niet stoken bij windstil/mistig weer, alleen droog hout stoken en geen overlast veroorzaken.
Maar dat zij allemaal 'tips', het is vrijblijvend, geen regelgeving en geen handhaving.

Als er problemen zijn en buren overlast hebben dan is het voor die buren bijzonder lastig, soms onmogelijk om daar iets aan te doen. Je kunt je niet beroepen op 'tips' van een gemeente. Je kunt overlast melden bij gemeente en provincie maar daar houdt het vaak op. Je moet het maar uitzoeken met je buren terwijl dat nu juist vaak niet werkt. Je moet als benadeelde trekken en sleuren om over je eigen gezondheid te waken.

Topantwoord

pe
door peentjes - Dec 19, 2018 om 23:33
421 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wilt u eigenlijk met uw opmerking? Afval stoken? De gemeente aanklagen? Leg daar dan uw conclusie eens neer stelik voor.

Re
door Renewout - Dec 20, 2018 om 18:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Industrie en auto's stoten ook schadelijke stoffen uit.

Wellicht dat een filter helpt? Ik heb hier geen enkele klachten gehad van mijn buren dus dat zal wel mee vallen .

In Emmen kun je van een bedrijf gratis hout krijgen. Dat moet ik alleen dan nog in stukjes zagen.

panter22
door panter22 Dec 21, 2018 om 09:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je weet dat het schadelijk is en stankoverlast veroorzaakt. Je gaat gewoon door.
En als de buren klagen stop je er dan mee?

Re
door Renewout Dec 22, 2018 om 20:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Brief van de gemeente:

Vanuit de gemeente kunnen wij alleen controleren of de rookkanaal voldoet aan de bouwregeling.

Er zijn geen wettelijke regels over stook gedrag en kunnen hier wij ook niet op reageren of handhaven.

We doen als gemeente wel een beroep op onze inwoners om goed te stoken.

De VVD vind dat zulke zaken inderdaad onderling geregeld dienen te worden zonder regels. Dus met andere woorden als ik hierop stook is dat geen probleem.

En vliegtuigen stoten ook giftige stoffen uit. De gewone man kan dan opdraaien voor het milieu? Bovendien hoor ik regelmatig de brandweer regelmatig zeggen geen schade voor de volksgezondheid bij branden!

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2018 om 15:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent vast en zeker erg geliefd bij uw buren, u staat bekend als een erg sociaal mens en doet aan kettingroken met shag?
En natuurlijk bent u underdog,  "de gewone man" en u werkt voor uw inkomen, altijd maar de pineut?
Bent u nu zo dom of doet u alleen maar alsof?
Schreef u niet eerst dat de gemeente schoon hout voorschrijft? Zou het niet kunnen zijn dat de VVD uitgaat van fatsoen en fatsoenlijke mensen?
Bent u soms de broer van die drie illegale kruisjes?

Topantwoord

Sy
door Sylla - Dec 20, 2018 om 19:48
3 Antwoorden / Vragen

Open haard rook is ook niet fijn. Stankoverlast, last van de luchtwegen en ogen hierdoor.
En het is inderdaad lastig te controleren wat iemand in zijn haard/kachel zit te branden.

Topantwoord

rembrantd
door rembrantd - Dec 23, 2018 om 16:40
116 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo renewout, je hebt je gele protesthesje aangetrokken zie ik. Als je het woord afval verandert in biomassa krijg je er zelfs subsidie voor.
#klimaatkassa

Re
door Renewout - Dec 23, 2018 om 18:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist weer wat gratis hout gescoord. Dit moet ik nog in stukjes zagen. Kan dat het beste in grotere stukjes of is kleiner beter?

rembrantd
door rembrantd Dec 24, 2018 om 17:27
116 Antwoorden / 36 Vragen

In stukjes zagen is beter. Daar word je warm van. Doe wel het zaagsel biologisch verbranden, dan heb je dubbel rendement.

Cookies
door Cookies Dec 24, 2018 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niet vreemd opkijken als je auto ineens met een paar platte banden staat, er een steen door je ruit gaat enz.

ma
door maarten heest - Dec 24, 2018 om 10:14
463 Antwoorden / 0 Vragen

DOOR RENEWOUT - 23 DEC. 2018 OM 18:13
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

 Zojuist weer wat gratis hout gescoord. Dit moet ik nog in stukjes zagen. Kan dat het beste in grotere stukjes of is kleiner beter?

Ik zou zeggen, vraag het de buren even. Niet afwachten maar zelf het initatief nemen dus.
En vraag meteen wat ze ervan denken dat u geïmpregneerde tuinhekjes in de hens steekt.

Ik wens uw buren veel sterkte en gezondheid in het nieuwe jaar.