mu
door muneca May 28, 2008 om 17:27
Huishouden & energie

Houtworm

Wij hebben twee jaar geleden een huis uit de 70 jaren gekocht.Voor dat wij deze kochten hebben wij een bouwtechnisch rapport laten doen om gebreken te vermijden en omdat wij onervaren kopers waren.Een jaar geleden vond ik een klein beestje in de hal.Na verdere onderzoek zaggen wij dat de dorpels vol met gaatjes zatten.Wij hebben de dorpels vernieuwd maar de beestjes bleven maar komen.Toen wij in de garage keken bleek dat de balken van de plafond vol met houtworm zatten.Wij hebben een ongedierte bestrijder laten komen en die heeft gekonstateerd dat de houtworm schade ouder dan drie jaar was.Wij hebben de garage met gif laten spuiten maar de balken die vanaf de garage binnen in onze huis komen,kon de ongedierte bestrijder niet behandelen.Mijn man was met een buurman aan het praten en die zei dat de vorige eigenaar van de houtworm in de garage wist.Wij vroegen hem of hij ons kon helpen om een rechtzaak tegen de vorige eigenaar te beginnen.De buurman weigerde ons te helpen want die mensen waren vrienden van hem.Nu een jaar later vond ik meer beestjes in de toilet.Deze komen uit een ventilatie rooster op de plafond.Kort na onze verhuizing hebben wij de hele plafond vernieuwd(gipsplaten en met verf laten spuiten). Wij gaan de plafond uithalen on te kijken wat de schade is en een ongedierte bestrijder bellen(een nieuwe want met de eerste waren wij niet zo gechaarmeerd).Wij zijn gefrustreerd want houtworm is een zichtbare gebrek en de bouwtechnisch inspecteur heeft dit niet gezien.ook met de reactie van onze buurman die ons niet wilde helpen.Is er iets te doen tegen zoiets?Heeft iemand advies?

13448 6 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - May 29, 2008 om 10:51
376 Antwoorden / 8 Vragen

een zeer vervelend verhaal voor u !!!

Gezien de wetgeving op dit gebied had de vorige bewoner u zelf en spontaan moeten attenderen op de zgn. verborgen gebreken. dit is bij wet geregeld. Wat eigenlijk nog schandelijker is dat de bouwtechnisch inspecteur hierop had moeten controleren omdat deze kwaal te vaak voorkomt in de bestaande bouw.

U zult de algemene leveringsvoorwaarden van deze inspectie moeten nakijken of dit zgn. verborgen gebrek in de omschrijving van werkzaamheden was opgenomen en hoe het zit met de event. aansprakelijkheid aangezien deze inspecteur deze gebreken over het hoofd heeft gezien. ik ben bang dat deze voorwaarden juridisch goed in elkaar zitten, maar wellicht is er een zgn. garantieregeling, arbitrage of ombudsmanservice van toepassing waarop u deze inspecteur alsnog (gedeeltelijk) kan aanspreken.

voor wat betreft de vorige eigenaar kunt u dit alleen nog via een civiele procedure via de rechter aankaarten. U dient de vorige eigenaar alsnog schriftelijk en aangetekend in gebreke te stellen en te vermelden dat de eigenaar bij de verkoop elementaire informatie achterwege heeft gehouden (dwaling). U moet dan wel kunnen aantonen dat deze plaag al voor de verkoopdatum aanwezig was. Er zijn genoeg solide schimmebestrijdingsfirmas die dit voor u kunnen aantonen. Wellicht is er een aanvullende bepaling gemaakt - al dan niet opgenomen in de notarieele stukken - waarin de eigenaar aangaf de woning zonder verborgen gebreken aan u te leveren. Kijk bv. de akte van levering eens na dat de woning in goede staat aan u wordt geleverd.

Informatie vragen bij de vereniging eigen huis is een goede stap.

Ik hoop dat u een juridische rechtsbijstandverzekering heeft om deze extra onvoorziene kosten alsnog te verhalen.Meestal betreft het een langdurige procedure om uw gelijk te krijgen. maakt u vanaf nu direct foto,s van deze schades (inclusief de datum van de opname) zodat u een beter verweer krijgt voor de rechter.

Om uw hout in de woning te beschermen teggen blauwschimmel, boktor en houtworm is maar een goede remedie: vooraf onbehandeld hout impregneren met schimmelwerende preparaten ( o.a. verfproducten van Touwen ) en of anders al uw hout dekkend afschilderen met een syntetische lak (op terpentinebasis en niet op waterbasis !!) zoals bv. met een grondverf of lakverf. In dit geval zullen de meeste schimmels en beestjes dit hout niet aantasten omdat ze niet door de verflaag heen kunnen komen en of giftige verfstoffen opvreten).

Is het hout aangetast dat is bestemd om de boel af te timmeren ( dus niet voor dragenden en constructieve constructies) dan behoeft u niet gelijk in paniek te raken, wel blijft het natuurlijk een plaag dat u steeds kleine hoopjes aantreft.

Veel succes toegewenst !!

mu
door muneca - May 29, 2008 om 11:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste,bedankt voor uw snelle reactie.

Wij hebben geen rechtsbijstand verzekering.

De enige wat wij nu kunnen doen is de ongedierte velderger bellen en wachten op zijn antwoord.En hopen dat die besmetting met houtworm niet te ernstig is.

Nogmaals bedankt !

jvdorst
door jvdorst - May 30, 2008 om 14:01
186 Antwoorden / 5 Vragen

U hebt de medewerking van de buurman niet nodig. Het valt onder de verborgen gebreken en de vorige eigenaar is daar aansprakelijk voor. Dus die aansprakelijk stellen voor de geleden schade, ook al hebt u geen rechtsbijstandsverzekering.

jk
door jkaspers - May 30, 2008 om 19:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, wij zaten tien jaar geleden met het zelfde maar dan in de dak spanten  en zoldervloer, we hebben iemand in de arm genomen die  houtworm en boktor bestrijd en met schitterend resultaat we zijn na 10 jaar nog steeds houtworm vrij het helpt dus wel. wel even een specialist in huren hiervoor en je krijgt sowieso tien jaar gegarandeerd garantie op papier  en de kosten verhalen op verborgen gebreken bij de vorige eigenaar .

 succes   j.kaspers

op
door oplossing - May 30, 2008 om 20:44
119 Antwoorden / 1 Vragen

@muneca, inderdaad valt dit onder verborgen gebreken en de vorige eigenaar is 10 jar na verkoop aansprakelijk voor deze gebreken dus moet u hem via een aangetekende brief met ontvangstbevestiging aansprakelijk stellen. U heeft geen rechtsbijstandverzekering schreef u? dan adviseer ik u er direct één te nemen al was het maar voor andere dingen en de premie is maar ca. € 3,-- per maand. U kunt wel naar een rechtswinkel gaan en hulp aan hun vragen of naar de makelaar waar de woning was aangeboden voor de verkoop.

Maak u niet teveel zorgen want de vorige eigenaar zal voor alle kosten op moeten komen zo is de wet dus gebruik hem.

Succes

ma
door marga8 - Jun 15, 2008 om 01:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Houtworm is gek op verse eikels. Wij hebben een boerderij van 1902 en hier was dus ook houtworm aanwezig. Maar naar een jaar niet meer. Iedere dag de eikels vervangen en weg houtworm. Verse eikels zijn lekkerder dan oud of vers hout. Ben gewoon eikels gaan sparen in de herfst en iedere weer nieuwe . Hoop dat je hier ook wat mee wilt doen. Helpt echt.