kw
door kweetniet23 Dec 10, 2004 om 09:00
Huishouden & energie

HR+ beslaat aan binnenkant

Ons HR+ glas beslaat aan de binnenkant. In zoverre, er zit vocht op het glas, aan de onderzijde en zijkanten van het raam. De 'vochtlijn' is ongeveer 2 centimeter breed.  Komt dit door de ventilatie-glaslatten?Het glas zit er overigens pas 1 jaar in en de luchtvochtigheid in huis is zo rond de 60%.

13090 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kweetniet23,

Als het vocht echt binnenin het dubbelglas zit is er sprake van lekkage en kun je teruggaan naar het glasbedrijf voor garantie. Als het vocht niet binnenin maar aan de buitenkant van het glas in de kamer zit, dus als je het letterlijk kunt aanraken, dan is er niets aan de hand en komt het waarschijnlijk door de ventilatieglaslatten. Het zou met een luchtvochtigheid van 60% niet mogen maar het is niet uitgesloten. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ton,

bedankt voor je antwoordt. Het zit inderdaad aan de binnenkant/buitenkant (tastbaar). Weet je misschien ook hoe dit komt? En daarmee hoe dit te verhelpen is.

Dank alvast.

Ronald

ve
door verwijderd - Dec 10, 2004 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ronald,

Volgens mij komt dat door het samenspel van luchtvochtigheid, temperatuur en de wijze waarop het glas gezet is. Door een vochtvreter zou je de luchtvochtigheid nog wat naar beneden kunnen krijgen. 50% zou mooi zijn maar is in woningen vaak niet te bereiken. Anders zou je even kontakt moeten opnemen met de glasleverancier. Zij zullen hier wel meer van weten omdat het natuurlijk niet alleen bij jou voorkomt. Vriendelijke groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2005 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad niet zo dat HR+ of HR++ glas nooit zal beslaan. Een klein voorbeeld: als je in de keuken een pan water aan de kook brengt stijgt de luchtvochtigheid zeer snel naar grote hoogte. Nu het in de winter koud is buiten zal de glasplaat (ook de binnenste dus) koud aanvoelen. Warme damp die tegen de ruit komt zal vanwege de kou condenseren op het glas. Dit noemt men een koude brug werking. Gaat men de ruimte na het koken goed ventileren door bv een bovenlicht een tijdje op te zetten dan zal de condens snel wegtrekken. Hetzelfde gebeurd in een slaapkamer waar men 's-nachts met de ramen en slaapkamerdeur gesloten slaapt door het vocht uit je adem. De oplossing zou dus zijn dat je meer moet ventileren en de ruimte ook wat moet verwarmen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2005 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel een onderzoek in naar de mechanische ventailtie in uw woning. Uw woning is veel te vochtig, afgezien van uw vocht precentage. Mocht deze niet aanwezig zijn moet deze in de woning worden aangebracht. Uw woning moet droog worden. Bij een goed werkende mechanische ventilatie zal het enkele maanden duren voordat u gaat merken dat uw woning droger wordt. Daarna heeft u nooit meer last van vocht op de binnenkant van de ramen. Dit niet toegestaan bij een goede woning waarin alles naar behoren werkt. Vaak wordt wel veel geisoleerd, dubbel glas en vele andere zaken om de stookkosten naar beneden te krijgen. Naast dergelijke akties, dient ook wat gedaan te worden met de ventilatie. Dit wordt in de meeste gevallen achterweg gelaten.  Indien het vocht niet voldoende 24 uur per dag wordt afgevoerd zullen de stookkosten omhoog gaan dan dalen. U sluit het vocht op in de woning door deze kier dicht te maken.