Ri
door Rikkas Jun 19, 2019 om 16:58
Huishouden & energie

Huis kopen/verkopen

Hallo,

Vraag: Als de vraagprijs van een huis €200.000 is en er door meerdere gegaarde een bod gedaan boven de vraagprijs. En de mededeling van de makelaar is dat er meerde biedingen gedaan zijn en die liggen dicht bij elkaar. Mag er dan nog een "bieding ronde" gedaan/gevraagd worden?

Het lijkt mij namelijk zo dat als je je huis verkoop, en de biedingen zijn boven de vraagprijs, het huis voor het hoogste bod verkocht wordt? Of mag de verkoper dan zeggen "doe nog een bieding ronde omdat de biedingen dicht bij elkaar liggen"?

Met vriendelijke groeten,

Erik Pieters

5520 7 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 19, 2019 om 17:04
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen veilig waarvan het hoogste bod ook bindend is. De verkoper bepaald aan wie het huis verkocht wordt. Stel dat er een huisjesmelker hoog biedt en een gezin in iets minder, kan een koper besluiten om het aan het gezin te verkopen.

De makelaar werkt op provisie, hoe hoger de opbrengst, des te meer salaris hij krijgt. Hij ruikt meer geld en de verkoper schijnbaar ook. Hij laat dus nog even opbieden.

jo
door jorisw Jun 19, 2019 om 17:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarbij de makelaar ongetwijfeld de verkoper adviseert om te stoppen als de extra kosten voor meer werkzaamheden niet opwegen tegen de extra provisie :-) Een uur extra werk moet minstens 10.000 euro op de verkoopprijs opleveren, anders is het niet interessant voor de makelaar.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2019 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hangt er maar vanaf hoeveel de makelaar rekent aan kosten voor nog een biedronde.

tenormin
door tenormin Jun 19, 2019 om 18:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@rikkas, dat zijn biedingen vanaf... de laatste tijd is het, zeker in die prijsklasse, lang niet zeker dat je 2 ton moet betalen maar behoorlijk meer; de verkoper heeft nu de keuze en uiteraard: de hoogste bieder "krijgt" het huis.

jo
door jorisw Jun 19, 2019 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger: normaal gesproken hanteert een verkoopmakelaar een percentage (1...2%) van de verkoopprijs. Als hij meer vraagt gaat een verkoper ook niet verder met het verkooptraject. Dan levert het immers veel te weinig op.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2019 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet wat een makelaar normaal rekent, maar er kunnen ivm die biedprocedure andere afspraken gemaakt zijn.

Want dat is voor “gewone” huizen nu, in verhouding, tamelijk nieuw.

ha
door harrybre Jun 21, 2019 om 11:57
240 Antwoorden / Vragen

Hangt er helemaal vanaf, welke condities overeen gekomen zijn.
Lang geleden alweer, heb ik een soort staffel gemaakt. Boven de € 4 ton kreeg de makelaar de helft. We eindigden op € 402.500,-

jo
door jorisw - Jun 19, 2019 om 17:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang een bod niet is geaccepteerd mag de verkoper doen wat ie wil. Als de verkoper "voelt" dat er meer in zit, zou hij wel gek zij om dat niet te gaan proberen. Hij loopt echter wel het risico dat kopers afhaken. Maar geld verdienen is risico nemen.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2019 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, dat mag. De verkoper mag zelfs zeggen: ik verkoop het helemaal niet. Of hij mag het aan de laagste bieder gunnen.

Staat hem helemaal vrij.

Pas als het (voorlopig) koopcontract is getekend, kan de verkoper er niet meer onderuit. De koper kan zich dan nog drie werkdagen bedenken zonder consequenties.

me
door mein33 - Jun 19, 2019 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het lijkt mij namelijk zo dat als je je huis verkoop, en de biedingen zijn boven de vraagprijs, het huis voor het hoogste bod verkocht wordt?

Dit is alleen van toepassing als er bij "inschrijving" via een notaris kan worden geboden.

Biedingen die via de makelaar worden gedaan, dan kan het balletje net zolang blijven rollen tot er geen hogere bieding meer komt. Het staat de verkoper dan alsnog vrij om op dat moment toch het hoogste bod nog te weigeren.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2019 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het is aan de verkoper om te bepalen aan welke bieder hij/zij het huis verkoopt en tegen welke prijs.
Heb je geen aankoopmakelaar die je van advies kan dienen?

jo
door jorisw Jun 19, 2019 om 19:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is veel goedkoper om hier gratis advies te vragen. Van leken, dat dan weer wel. Maar wel gratis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2019 om 20:29
16816 Antwoorden / 202 Vragen

idem, het is aan de verkoper om te bepalen aan wie het huis wordt verkocht en dat behoeft als ook al gezegd niet het hoogste bod te zijn.
Bij een veiling zou dat anders zijn.

audb
door audb - Jun 21, 2019 om 14:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zolang de woning niet verkocht is ben je eigenaar en mag je doen en laten wat je wilt het is aan jou aan wie je de woning verkoopt.

ma
door malhy2 Jun 23, 2019 om 21:08
309 Antwoorden / 13 Vragen

Dat is erg kort door de bocht.
Zodra een bod wordt geaccepteerd mag de verkoper geen hoger bod accepteren.
De koper kan nu kijken of hij de financiering rond krijgt en daarna kan het voorlopig koopcontract getekend worden met 3 dagen bedenktijd.

Gr Ed

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2019 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat us helemaal niet kort door de bocht. Zolang het voorlopig koopcontract getekend is kan de verkoper er simpel vanaf door te zeggen ik teken niet. En dan gaat er niets door.

jo
door jorisw Jun 23, 2019 om 22:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@MALHY2: Het "voorlopig" koopcontract (er is niets voorlopigs aan, het is gewoon een contract met hoogstens enkele ontbindende voorwaarden) teken je zodra je overeenstemming hebt over de koopsom. Daarna gaat de koper de financiering regelen. En mocht dat niet lukken dan kan de koper de koop ontbinden volgens de ontbindende voorwaarden. De volgorde die jij beschrijft is natuurlijk heel raar. Je hebt een geaccepteerd bod, en vervolgens zou je als verkoper maar moeten hopen dat de koper een beetje vaart maakt met de financiering.

ma
door malhy2 Jul 4, 2019 om 05:35
309 Antwoorden / 13 Vragen

klopt ik had moeten schrijven dat als het bod is geaccepteert kan het voorlopig koopcontract worden getekend en dan gaat een periode in waarin beide van de koop afkunnen. Toen ik het huis van mijn moeder verkocht zat er een termijn van 3 maanden in waarin de koper alles rond kon maken. Ik zou het op dat moment knap asociaal vinden als ik dan een hoger bod had geaccepteerd.
Ik zou zo ook niet behandeld willen worden als ik een ander huis zou kopen namelijk maar dat zal wel aan mijn normen en waarden liggen dan.