La
door LaurievdVen Sep 7, 2019 om 11:22
Huishouden & energie

Huisbaas verhuurt de woning door

Per 1 oktober hebben wij de huur van onze woning opgezegd. Ook voor de hele maand september is gewoon betaald.
Nu hebben we met de huurbaas 28 sept. afgesproken voor oplevering van de woning. Dit valt op een zaterdag. Echter hebben wij dit laatste weekend nodig voor verhuizen en woning op orde maken (zoals spijkers verwijderen en gaten vullen, nog een keer stofzuigen etc.) dus heb ik aangegeven de oplevering 30 sept te doen, maar volgens de huisbaas kan dit niet want 28 sept. trekt de volgende huurder er al in.
Volgens hem hebben wij pech gehad want in eerste instantie was de 28e afgesproken voor oplevering. Ik heb hem erop geattendeerd dat wij wel gewoon de huur voor de hele maand betaald hebben maar dit maakt volgens hem niets uit.
Mijn vraag is, kan de huurbaas de woning al aan een ander toezeggen terwijl de huur voor de hele maand nog doorloopt?

3542 12 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Sep 7, 2019 om 11:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

Een maand contractueel is m.i. ook de volle maand, ergo, als u de hele maand september de volle maandhuur betaald heeft, heeft u recht op de volle maand. Als u VOORAF overeengekomen bent dat u per 28 sept weg bent dan dient u m.i. ook tot 28 sept huur te betalen.

Ik zou de verhuurder melden dat u OF de datum van 28 sept accepteerd maar dan zonder uw geplande afronding en met terug betaling van de teveel betaalde huur OF 30 sept de geplande zaken regelt en dan de woning bezemschoon opleverd.

Overleg is een groot goed moet je maar denken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 7, 2019 om 11:35
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Probleempunt/aandachtspunt bij deze reactie is dat ik aanneem dat volgens de huurovereenkomst de woning in acceptabele staat / staat waarin eerder aanvaard zal moeten worden opgeleverd. De drie dagen huur kunnen dan wel eventueel als afkoop daarvan worden ingezet.

La
door LaurievdVen Sep 7, 2019 om 11:42
Antwoorden / 1 Vragen

de woning is gewoon op orde. Het gaat om puntjes zoals spijkers eruithalen, gaatjes vullen en stofzuigen. Wat natuurlijk ook de 28e 's morgens vroeg kan gebeuren maar dat zit ik wel met drie dagen betaalde huur (dus 72 euro) die ik dan graag terug wil vorderen.

Ka
door Kassagebruiker Sep 7, 2019 om 11:47
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zijn 72 goede redenen om even "aan de bel te trekken". Ik zeg doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2019 om 11:32
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, volgens mij niet omdat u gedurende de gehele maand al huur heeft voldaan. Een probleempuntje is wel dat u de eerdere afspraak om 28 september op te leveren niet nakomt maar de consequentie zijdens  de verhuurtder zou dan in ieder geval moeten zijn dat deze 3 dagen huur terugbetaalt. En de consequentie is ook dat u de woning niet als beoogd in orde kunt maken.

Om evenwel een mogelijk lang vervolgverhaal kort te maken en ter voorkoming van lastig verder juridisch gekibbel met toch ook mogelijk onverwachte uitkomst adviseer ik u om toch te zorden dan de woning op 28 september conform eerdere afspraak wordt opgeleverd, wel met als consequentie drie dagen huur retour.
(De verhuurder zou zich met behulp van een slimme advocaat kunnen beroepen op het niet nakomen van een wel is waar mondelinge overeenkomst maar dat is ook een overeenkomst.)

fr
door fredhannie Sep 9, 2019 om 11:37
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als de verhuurder dit zou doen (je hebt tenslotte een mondelinge overeenkomst) heb je ook dan recht op terugbetaling van onverschuldigd betaalde huur over een paar dagen. Het één sluit het ander niet automatisch uit. Ik noem dat geven en nemen ofwel er naar beide kanten eerlijk uitkomen.

ne
door neodutchio - Sep 7, 2019 om 11:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik een fiets huur voor 7 dagen en na 5 dagen lever ik die weer in, dan wordt die fiets meteen weer doorverhuurd. Dan kan ik niet nadien nog aankomen dat ik de 7de dag alsnog wil fietsen.
U hebt een afspraak staan voor de overdracht. U draagt het gehuurde dan weer over.

Iv
door Ivo W Sep 7, 2019 om 12:21
729 Antwoorden / Vragen

Maar hier heeft u de fiets nog niet ingeleverd, en alleen gezegd dat u hem na 5 dagen weer zal inleveren. En vervolgens besluit u voordat u de fiets heeft ingeleverd om toch van de gehele huurperiode waarvoor ook reeds betaald is gebruik te maken.

Dat is heel wat anders dan eerst inleveren en later weer ophalen.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2019 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U spreekt een opleverdatum af, ik mag toch aannemen dat u dan voordien al verhuisd bent en de werkzaamheden hebt verricht die uw wilde doen?

Magnum007
door Magnum007 - Sep 7, 2019 om 11:49
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Laurie,

Het was niet erg slim om een vroegere oplevering af te spreken tijdens een verhuizing.

Mijn inziens heb je “geen poot om op te staan”.

Er zit niets anders op om ‘s nachts de woning op orde te brengen.

Iv
door Ivo W - Sep 7, 2019 om 12:29
729 Antwoorden / Vragen

In beginsel heb je natuurlijk recht op de volledige huurperiode.

Aangezien het nog drie weken duurt voordat het 28 september is, lijkt mij ook sprake van het tijdig verzetten van de opleverdatum. Het zou wat anders zijn wanneer je een dag van tevoren pas zou verzoeken om verplaatsen van de datum.

Wat betreft die nieuwe huurder: als de verhuurder verstandig is, dan is de ingangsdatum van het huurcontract onder voorbehoud afgesproken. Je weet als verhuurder immers nooit vooraf of de woning direct aan de nieuwe huurder op te leveren is, en of de oude verhuurder wel optijd oplevert. Het nieuwe huurcontract kan rustig een paar dagen later ingaan.

Wat mij betreft biedt je de verhuurder de keuze: ofwel lever jij op de 30e de woning helemaal netjes op, ofwel doe je de oplevering op de 28e maar dan zonder dat je gaatjes hebt dichtgesmeerd en nog een keer hebt gestofzuigd.

.a
door .aagje Sep 9, 2019 om 12:05
19 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij ook het beste , by the way lekkere huurbaas

ro
door ron503 - Sep 7, 2019 om 13:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het steekt u vooral dat zodra u de sleutels heeft ingeleverd de nieuwe bewoners de sleutels overhandigd krijgen terwijl u de huursom heeft betaald. September heeft 30 dagen dus blijven er 2 dagen teveel betaalde huursom over bij elkaar om en nabij de 48 euro. Toen u de woning ging huren was de sleuteloverdracht exact op de eerste dag van de maand of een paar dagen ervoor. Daarbij heeft u een afspraak voor de oplevering gemaakt en die kunt u niet éénzijdig veranderen met als excuus te weinig tijd om de woning op te leveren.

panter22
door panter22 - Sep 7, 2019 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt afgesproken het huis op 28 september op te leveren. Je hebt geen voorbehoud gemaakt. Dan kan de verhuurder je daar aan houden. Aangezien de verhuurder op de 28 ste weer een nieuwe huurder heeft, dan heb je recht op teruggave van de huur van de rest van de maand.

mo
door mof - Sep 9, 2019 om 13:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoeft u in principe niet te accepteren. U heeft huur betaalt tm 30 september, dus u heeft het woonrecht.
echter, oplevering betekent dat u de woning overdraagt op de 28ste, als dat op papier is gezet moet de woning de 28 ste leeg zijn.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Sep 9, 2019 om 17:07
48 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat kan niet. Je hebt opgezegd per 1 oktober en daar ook voor betaald. Dan zou het inderdaad 30 september kunnen.

jo
door jorisw - Sep 9, 2019 om 20:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even omdraaien:

"Ik heb een afspraak gemaakt met een verhuurder dat ik op 28 september de woning kan betrekken. Nu komt de verhuurder daar op terug en zegt dat ik pas later er in kan omdat de vorige bewoners langer blijven dan wat ze eerst hadden afgesproken."

speedy54
door speedy54 - Sep 9, 2019 om 21:55
19 Antwoorden / 0 Vragen

De opzegtermijn is een maand bij de meeste verhuurders. De laatste dag zal ook meestal op een werkdag zijn. U heeft afgesproken dat u de woning op de 28e oplevert. Als u langer wil huren dan moet in overleg een andere datum afgesproken worden. Wil de huurbaas dit niet dan mag u de 28e de sleutels inleveren. Levert u de sleutels op die dag niet in dan loopt u het risico dat de nieuwe huurder zegt dat hij de woning niet meer hoeft. Dan kan het zelfs zo zijn dat de huurbaas u een rekening gaat sturen voor de leegstand die dit veroorzaakt. Hij moet dan op zoek naar een nieuwe huurder en dat ka best wel enige tijd duren.