Jo
door Johanijk Jul 22, 2021 om 16:21
Huishouden & energie

Huisdier

Wij hebben zeven weken geleden bij de stichting [verwijderd] een hondje gekocht. Dit hondje kwam uit Roemenië, en ons werd verteld dat he een gezond die was. Wel wat angstig omdat ze blijkbaar 5 jaar opgesloten heeft gezeten in een kast. Het is de eerste drie weken goed gegaan met het dier, maar naar verloop van een paar weken verslechterde haar toestand  en na zeven weken constateerde de dierenarts dat het beter was om het diertje te laten inslapen. Ik heb geprobeerd contact te leggen met de stichting om te vragen om het betaalde geld €350 aan mij te retourneren gezien wij haar maar zeven weken in huis hebben gehad. Dit werd pertinent geweigerd.
Mij vraag heb ik juist gehandeld en kom ik voor restitutie van het bedrag in aanmerking?

10785 22 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jul 22, 2021 om 16:27
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Naar mijn meningheeft u niet juist gehandeld door een hondje uit Roemenie te nemen. Hierdoor wordt deze handel in honden in stand gehouden en wordt er zelfs gefokt in deze " zielige straathonden"
De kans dat u uw geld terug krijgt acht ik heel klein.
Laat het beter rusten en zoek in Nederland een leuke hond in een asiel van de dierenbescherming uit.

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2021 om 16:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal eens met de mening van @Juliomariner. U houd op deze manier illegale praktijken in stand. Denk bijna zeker te weten dat er geen €350,00 richting uw kant op komt.

1paul
door 1paul - Jul 22, 2021 om 16:40
3123 Antwoorden / 0 Vragen

op zich mag u verwachten dat dit hondje langer "meegaat" toch geef ik u weinig kans, zeker als het een particuliere koop betreft, blijft men weigeren dan kunt u nog een ingebreke stelling sturen, u heeft immers niet gekregen wat u verwachte maar de kans zal klein zijn en ja, daarna zal de rechter er aan te pas moeten komen!!!!

mahadma
door mahadma - Jul 22, 2021 om 16:46
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Jammer dat dit zo gelopen is, u krijgt die € 350 zeer waarschijnlijk NOOIT terug. Advies: Kijk eens in de lokale dierenasiels.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 22, 2021 om 16:47
2033 Antwoorden / Vragen

Gewoon procederen, dat zal ze leren.

va
door vanlotjegetikt - Jul 22, 2021 om 16:58
809 Antwoorden / Vragen

Een dier is geen gebruiksartikel dus geld terug omdat het overleden is ben bang van niet, beter om zoals al eerder gemeld een dier uit een nederlands asiel.Ook dan is er altijd het risico dat.............maar dat is het hele leven.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2021 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou uit [verwijderd] kwam dus een doodziek hondje.

In Roemenie steken ze de vlag uit. En maar fokken en nestjes kweken en sprookjes/leugenverhalen ophangen over de afkomst.

Goudgeld wordt er daar verdiend.

ro
door ronny530 - Jul 22, 2021 om 17:24
2771 Antwoorden / 41 Vragen

[Naam stichting verwijderd] is een stichting die in Roemenië afgedankte honden een beter bestaan wil geven maar terzijde. Een 5 jaar oud hondje is geen hondje meer maar een volwassen hond die niets anders weet dan gevoerd worden en daarna de kast weer in. U heeft de hond geadopteerd en dat is iets anders dan gekocht omdat de hond van uit Roemenië ook naar Nederland getransporteerd dienden te worden. Op het moment van de redding van de hond kon die na wat aansterken gezond zijn geweest maar een hond die zoveel mee heeft gemaakt kan achterliggende trauma's hebben die nooit meer goed komen. U wist dat u een hond in huis zou krijgen die veel liefde en zorg nodig had en had de adoptie kosten a' 350 euro er voor over maar helaas was het voor de hond te laat. Heel triest maar zo'n hond wordt in veel landen van de straat gehaald komt in een kennel van een broodfokker terecht en de puppies worden voor meer dan 1000 euro in Nederland verkocht. Uw hond heeft dat niet mee hoeven maken dus heeft u toch tegen wat hoge kosten één hond van een naar leven kunnen redden. Als u aan kunt tonen dat u de hond gekocht heeft middels een aankoopfactuur dan staat u sterk maar als er staat geadopteerd kunt u het geld niet terug eisen.

aurora1
door aurora1 Jul 23, 2021 om 21:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, want daar zijn die verkopers te leep voor. Het is niet zonder reden dat ze dat adopteren willen noemen en de kosten voor vervoer en dierenarts e.d. De certificaten van dierenartsen zijn overigens ook te koop.

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2021 om 17:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@johanijk, nooit, maar dan ook nooit een consumenten programma gezien waarin deze malifide handel al "tig" jaar, keer op keer, aan de orde is geweest? Honden uit de Oostbloklanden komen hier, opgepropt op elkaar aan in een grote vrachtauto. Onderweg zijn er al veel overleden. Paspoorten deugen niet, ook niet ingeënt en noem maar op. Asiels hier zitten propvol, heb je nog wat zekerheid. Arme hond,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2021 om 17:33
16815 Antwoorden / 202 Vragen

Aanpassing: Ik zie dat het een in Nederlandse Stichting is en dat betekent dat het in ieder geval zinvol kan zijn om een schriftelijke ingebrekestelling te doen en dan af te wachten wat de reactie is. Zie verder hetgeen ik hiervoor al schreef:

Hoe vervelend het ook is dat ik dit meldt: heeft u dan nooit iets meegekregen m.b.t. waarschuwingen in o.a. consumentenprogramma's inzake onbetrouwbare hondenverkopers en in het bijzonder bij aankoop vanuit Roemenië?
https://www.doggo.nl/artikelen/aanschaf-van-een-hond/honden-uit-het-buitenland/   https://www.bnnvara.nl/kassa/tags/importhonden

en helaas geldt ook hier dat al zou u mogelijk recht hebben op vergoeding (bijv. op basis van wanprestatie) u dan zult moeten procederenen dat zal u dan nog meer kosten dan de genoemde €350,00  om dat recht te krijgen).

Maar .... u kunt een poging doen die u allen dan nog maar de porto kost van het aangetekend verzenden van zie: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en u daarin terugbetaling/schadevergoeding vordert.

Zie voor achtergrond info:  https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en dan onder het 'motto' niet geschoten is altijd mis'. Het is echter aanbnemenlijk dat u dan geen voor u positief antwoord krijgt en zou u verdere rechtsmaatregelen kunnen nemen met groot risico van meer kosten. U kunt ook deze raadplegen: Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2021 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aanpassing aan wat?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 23, 2021 om 09:21
16815 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, u had eerder kritiek dat ik de al gegeven tekst iets later had gewijzigd zonder dat dan aan te geven. . Dan toch weer jammer dat u kennelijk de tweede zin van de aanpassing niet begreep en dan toch dan maar nu dat herhaald (citaat) 'Zie verder hetgeen ik hiervoor al schreef' :

sira
door sira - Jul 22, 2021 om 21:52
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou bijna gaan denken dat [naam stichting verwijderd] ook op Facebook adverteert, want ook in dit geval heeft de TS alle waarschuwingen voor dit soort praktijken op tv gemist.

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2021 om 02:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had helemaal niet zo'n hondje uit Roemenië moeten kopen, dat was juist geweest. Zo lossen dergelijke landen niet zelf hun problemen (met straatjonden, broodfokkers enz.)   op. Ook geen risico van bijv. hondsdolheid of parvo.

In Nederland zijn er genoeg dieren in asiels die graag een baasje willen. Veelal weet u dan beter wat u in huis haalt en hoort mogelijk meer van het verleden van zo'n dier.

joost12
door joost12 Jul 23, 2021 om 12:27
52 Antwoorden / 0 Vragen

je koopt het hondje niet, je adopteerd hem/haar, dit zijn de kosten die gemaakt zijn om de hond reisklaar te maken en op transport te zetten, ook als je een hond uit het aziel zou halen hier in Nederland moet je betalen

er is niks mee om een hondje/katje uit het buitenland te halen, ook deze beestjes verdienen een goud mandjes ergens op deze aardbol

aurora1
door aurora1 Jul 23, 2021 om 21:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En daarmee worden deze praktijken instand gehouden en neemt zo'n land geen verantwoordelijkheid voor de eigen problemen en leert dat ook niet. Zolang er sukkels in het buitenland zich voor de gek laten houden en met geld strooien. En lachen ze die sukkels uit. Flauwekul, “adopteren”, daarmee willen ze wetten en problemen omzeilen. Het is en blijft domweg handel: koop en verkoop. Aanvulling: en die dieren belanden dan hier in de overvolle asiels….

le
door leenpres - Jul 23, 2021 om 11:11
79 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom een hond zo ver weg halen onze asiels zitten vol haal daar een hond.
Ze moeten het verbieden honden uit het buitenland te halen .

joost12
door joost12 Jul 23, 2021 om 12:28
52 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat niet mogen, vele honden hier in het aziel zijn ook probleem honden of van die hap graag honden die niet iedereen wilt hebben

aurora1
door aurora1 Jul 23, 2021 om 21:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Omdat zo een land dan nooit leert de eigen problemen met straathonden, broodfokkers etc. op te lossen? Het een leuke en lucratieve handel is? Hier zijn genoeg honden, daar hoeven geen zieke etc. geïmporteerde honden bij uit landen waar ze heel anders over de zorg van huisdieren dr ken dan hier en het voor velen gewoon handel is. Die dan goed loopt en uitbreidt omdat ze aan sukkels verkopen?

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2021 om 11:33
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Wel wat angstig omdat ze blijkbaar 5 jaar opgesloten heeft gezeten in een kast.

Beestje eindelijk uit de "kast" gekomen maar waarom niet direct na aanschaf het dier laten controleren door een dierenarts.
Dit had mogelijk nog meer leed kunnen voorkomen want ook het vervoer naar hier was al een lijdensweg. Het is jammer dat dergelijk, zo genaamde "diervriendelijke" bedrijfjes bestaan en inspelen op medelijden van mensen daar een hond aan te schaffen. Dit terwijl de asiels overstelpt worden met zgn Corona hondjes die, als u er daar een hand had aangeschaft, gezond worden afgeleverd.
Het zal allemaal wel goed bedoeld zijn maar geef u weinig kans iets van uw geld terug te zien.

Ma
door Marleentje@ - Jul 23, 2021 om 11:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heel verdrietig wat er met u hondje is gebeurd.
Vraagje: heeft u de stichting meteen op de hoogte gebracht toen u merkte dat hond ziek bleek te zijn?
Of is er alleen contact geweest met de stichting na overlijden van hond en u toen u geld terug wilde?

wat betreft de opmerkingen >>ga naar een asiel in Nederland , sorry maar in asiels zitten vaak honden die juist door gedragsstoornissen hier terecht zijn gekomen.
Misschien dat er de komende tijd meer "gewone "honden in asiels terecht komen>>honden die tijdens de corona periode zijn aangeschaft en waarvoor nu helaas geen tijd meer is .

gerbera
door gerbera Jul 23, 2021 om 12:01
7357 Antwoorden / 14 Vragen

sorry maar in asiels zitten vaak honden die juist door gedragsstoornissen hier terecht zijn gekomen.

Ga eens kijken bij een asiel of loop eens een dagje mee, komt u hopenlijk op andere gedachten.
Honden met echte gedragstoornis zullen niet snel aan mensen mee gegeven worden. Overigens hebben de zgn Coronahonden zo goed als allemaal een gedragstoornis, nml ze kunnen niet alleen zijn maar daar is met een beetje geduld aan te werken.

Donuts
door Donuts Jul 23, 2021 om 12:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je hoeft helemaal niet langs te gaan bij een dierenasiel, op hun site kijken is voldoende om te zien dat er maar weinig honden in het asiel zitten (iig toen ik paar weken geleden nog keek) en wat er zit zijn idd veel probleemhonden en van die pitbull achtige gevallen. En waar denk je dat kneuzen uit Oost Europa gedumpt worden? Juist ja, het dierenasiel.

pe
door pebk - Jul 23, 2021 om 11:55
580 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens een van die honden-redders sites hebben zwerfhonden in Roemenie een levensverwachting van slechts 4 jaar. Ook wordt er in Oost-Europa heel veel gefokt, met name voor de (al dan niet illegale) puppyhandel. Goed dat u begaan bent met de honden in Roemenie, maar dit houdt natuurlijk wel het leed in stand. Ook bij Nederlandse broodfokkers gaat een hoop mis. Doorgefokte honden, slechte leefomstandigheden, etc.

Het lijkt mij beter om gewoon een hondje uit het asiel te adopteren. Ook geen garantie op de gezondheid, overigens, maar wel een veel grotere kans.

He
door Helen 66 - Jul 23, 2021 om 13:50
119 Antwoorden / Vragen

Waarom een hondje uit Roemenie als de asiels in Nederland vol zitten? Er wordt zo vaak voor gewaarchuwd! Het gaat veelal om honden die door broodfokkers worden gefokt in miserabele omstandigheden. Door zo'n - vaak ziek en verwaarloosd dier-hond te kopen houdt u deze misstanden in stand.

He
door Helen 66 - Jul 23, 2021 om 13:51
119 Antwoorden / Vragen

Waarom een hondje uit Roemenie als de asiels in Nederland vol zitten? Er wordt zo vaak voor gewaarchuwd! Het gaat veelal om honden die door broodfokkers worden gefokt in miserabele omstandigheden. Door zo'n - vaak ziek en verwaarloosd dier-hond te kopen houdt u deze misstanden in stand.

Co
door Contentino - Jul 23, 2021 om 16:08
16 Antwoorden / Vragen

Gewoon een hond halen bij een goede fokker/fokster.
Zelf heb ik altijd poedels , inmiddels de 5e en nog nooit een probleemhond gehad.
Mijn vorige poedel is 18 jaar en 4 maanden geworden.
En de poedel staat er om bekend dat deze intelligent en leerzaam is , als je hem tenminste goed opvoedt.
Oké , je betaalt wat meer en daar krijg je héél veel voor terug.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 23, 2021 om 16:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Of je kocht een     ......   in de zak.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 23, 2021 om 19:23
168 Antwoorden / Vragen

Helaas wordt er weer miosbruik gemaakt van  ...... echter het is zo dat alle bescheiden erbij geleverd dienen te worden zoals controle dierenarts inentingen enz ..... zijn die er neit is het dubieus. Bij het binnenkomen van een hondje of ander dier uit buitenland dienen deze in quarataine gehouden te worden en dan pas overgedragen. Als je een hondje of ander dier binnenkrijgt direct late controleren door een bevoegde dierenarts want ook in Nederland zijn malifide dierenartsen.
Daar buiten gelaten, in verzekeringstaal wordt een huisdier nog steeds gezien als een meubelstuk of onderdeel van de inboedel.
Dit zou kunnen inhouden dat er een soort van (wettelijke) garantie op zit. Als een wasmachine binnen drie weken kapot gaat (ook 2de hands) zit er gebruikersgarantie op. Valt deze binnen een half jaar kapot (b.v.) kun je je geld terug vragen.
Lijkt mij juist dit tot de bodem uit te zoeken, ook v.w.b. eventueel meegeleverde papieren. Mogelijk kan ook een eventuele rechts en bijstandverzekering die een uitkomst bieden.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is kort geleden een uitgebreid orogramma op tv geweest over dierenartsen, volgens mij in Hongarije, die meewerken aan de export van die wrakkies, met allemaal vervalste papieren.

Overigens "koop" je in Nederland ook geen hond of kat bij ern asiel, maar doe je een "donatie".