ve
door verwijderd Sep 19, 2009 om 11:20
Huishouden & energie

Huisuitzetting

hallo
ik had een vraag, ik heb 3000 euro huurschuld en wordt 26 oktober eruit gezet,  Ik heb financiele moeilijkheden gehad,  ik heb het geld van die huurschuld nu bij elkaar, maar in het vonnis stond dat ook al zou ik betalen er toch uit gezet ga worden,  Kan dit zomaar, ik heb een zoontje van 9 jaar, en weet nu echt efkes geen uitweg meer. Ik ben niet naar de rechtzaak gegaan, en heb dus niet mijn verhaal kunnen toelichten, Is er nog een mogelijkheid dat ik het geld toch kan betalen,  en dat ik kan blijven wonen,   Kan iemand me wijzen op mijn rechten of nog eventuele mogelijkheden,  Ik zou dankbaar zijn voor een goed antwoord.

groet

3493 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Kan dit zomaar?" is uw vraag.

Ik dacht niet dat dit "zomaar" gebeurde. Er is een heel lang traject aan voorafgegaan van herinneringen, aanmaningen, deurwaarders, etc. Met uiteindelijk de rechtbank aan het eind. Op al deze momenten heeft u de gelegenheid gehad contact op te nemen, uw verhaal te doen, hulp te vragen en wat al niet meer zij. Desnoods had u kunnen aankloppen bij diverse hulpverlenende instanties: maatschappelijk werk, schuldhulpverleningen, GKB. Heeft u iets van dit alles ondernomen?

U bent ook niet naar de rechtszaak gegaan. Tsja, dan wordt de vordering bij verstek vrijwel automatisch toegewezen aan de eisende partij.

Gevolg: u heeft de billen gebrand en zult op de blaren moeten zitten. Hoe vervelend deze situatie ook is - en hij is heel vervelend! U zult ten eerste moeten betalen en u zult andere huisvesting moeten proberen te vinden.

Het zal geen gemakkelijke weg worden, ik wens u oprecht heel veel sterkte.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt het geld van de huurschuld bij elkaar, schrijf je.

Is dit dan ook inclusief alle incasso- en deurwaarderskosten? Want ook die moeten nl. betaald worden, pas dan is je schuld echt betaald.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms kan het zo zijn als je de dwangsom aan de deurwaarder betaalt dat je er dan van af bent er kan blijven wonen.

Maar dat is wel met alle kosten erbij die er van de rechtzaak en deurwaarder zijn bijgekomen, zoals griffie kosten e.d.
Dus dan moet je rekenen op een bedrag wat meer is dan je huurschuld, maar daarvoor zou je even contact op moeten nemen met de desbetreffende deurwaarder.

mvg

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@toonladder:
De tijd om zaken te doen met de deurwaarder is allang voorbij. Er is inmiddels een vonnis. De eiser - en dat zal de verhuurder zijn, niet de deurwaarder - heeft daarbij kennelijk o.a. geëist de huurovereenkomst met de huurder te mogen opzeggen wegens enorme betalingsachterstanden. De huurder is niet ter rechtszitting verschenen en dus is de eis toegewezen. Daar valt denk ik weinig meer aan te doen. Het enige wat nog zou kunnen helpen is per direct alle verschuldigde kosten te betalen, smeken bij de verhuurder en dan maar hopen dat deze het vonnis niet ten uitvoer zal leggen. Maar gezien de beschrijving van de situatie heb ik daar weinig hoop op.

Huurder kan waarschijnlijk nog wel in verweer gaan - de termijn daarvoor zal ook in het vonnis genoemd zijn - maar zal daarbij wel juridische ondersteuning nodig hebben. Waarschijnlijk heeft dit overigens weinig tot geen zin.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle reageerders........

Zit de mensen allemaal niet zoveel angst en onzinnigheid aan te praten.

Er ligt nou een vonnis van de rechtbank dat de schuldeiser in zijn gelijk gesteld is en dat de vordering (geld) is toegewezen. Daarbij is er ook de eise neer gelegd dat als de schuldenaar niet betaald, deze het pand dient te verlaten. Deze eis is ook toegekend.

Er staat gewoon op de laatste bladzijde dat er een x-bedrag betaald moet worden voor 26 oktober en dit kan tegen finale kwijting.
Is alles betaald, dan is de zaak afgedaan.

Pas al er meerdere male "ernstige" huurachterstanden zijn geweest, dan kan een verhuurder verzoeken om de huurovereenkomst op te zeggen, zonder dat er nog oplossingen mogelijk zijn.

Niet allemaal zo dom lullen..........."zogenaamde" experts.......jullie denken overal verstand van te hebben. Misschien eens wat minder Googlen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

askjeeves,

jij zegt dat, als topicstarter netjes betaalt, dat er geen uitzetting plaatsvindt. Heb je het vonnis gelezen???

Volgens topicstarter staat er: maar in het vonnis stond dat ook al zou ik betalen er toch uit gezet ga worden

Met andere woorden: Het huurcontract is door de rechter ontbonden. De woningverhuurder heeft dus alle recht om op 26 oktober alsnog de huurder uit de woning te (laten) zetten.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeeves,

Jij schrijft:

Er staat gewoon op de laatste bladzijde dat er een x-bedrag betaald moet worden voor 26 oktober en dit kan tegen finale kwijting.

Knap dat je dat vanaf jouw plek zo lezen, temeer omdat vraagsteller het stuk in handen heeft en daar staat wel wat anders bij.

Is alles betaald, dan is de zaak afgedaan.

Niet allemaal zo dom lullen..........."zogenaamde" experts.......jullie denken overal verstand van te hebben.

Parkstadt schrijft:

maar in het vonnis stond dat ook al zou ik betalen er toch uit gezet ga worden,  Kan dit zomaar,

Wie is hier helderziend en zit zo dom te lullen?

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Parkstad,

Je kunt nu alleen nog maar met het geld voor ALLE kosten, naar de verhuurder gaan. Alles betalen en daarna op je knieën liggen en smeken of je er toch kunt blijven.

Door het niet verschijnen bij de rechtbank heb je heel wat kansen en mogelijkheden verspeelt. Waarom ben je nietg egaan? Dacht je dat het zo'n vaart niet zou lopen??

Maar goed, óp naar de verhuurder, alles betalen, huurschuld én kosten en dan maar hopen dat ze de ontbinding van het huurcontract willen opschuiven tot nader order. Ze zijn namelijk niet verplicht zich aan het vonnis te houden, ze kunnen eventueel besluiten om je te laten huren, maar zodra je maar een halve dag te laast betn met betalen, dit deel van het vonnis alsnog uit te voeren.

Succes.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn dat jij het vonnis kennelijk gelezen hebt!

Wij reageren op de informatie die de vraagsteller ons geeft. Zoals het daar beschreven staat, heeft de verhuurder te kennen gegeven dat deze uit het gezet zal worden, ook als er wel betaald wordt. Staat letterlijk in de vraag vermeld. Daarmee geeft de verhuurder kennelijk aan het vonnis te uitvoer te willen leggen. Ik vermoed dat de deurwaarder hier langs is geweest en het vonnis heeft uitgereikt, tesamen met een aankondiging van ontruiming, op last van de verhuurder.

Jij reageert op basis van een aanname, want je hebt het betreffende vonnis niet gelezen en ook niet de bijgevoegde documenten.

Vervolgens ga je hier collega-beantwoorders een beetje lopen uitschelden. Dat doen wij hier normaal gesproken dus niet. We plegen elkaar met respect te bejegenen; we zijn het wel eens hartgrondig met elkaar oneens en voeren soms pittige discussies. Maar je gaat niet meteen lopen schelden.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou eens heel snel naar het gemeentehuis gaan.Vele gemeente`s in dit land willen daar in bemiddelen. Sc6  T

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja het is een beetje koffiedik kijken maar als de totale schuld direct voldaan wordt is de kans groot dat uitzetting niet plaats vind en ontbinding op de plank blijft, bij een volgende achterstand wordt die wel uitgevoerd. In de rechtszaak wordt automatisch contract ontbinding meegenomen. Dat u niet naar de rechtszaak bent gegaan is niet handig, maar verstek veroordelingen komen vaak voor.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat denk ik dus ook Ronny.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag kan TS het beste aan de desbetreffende gerechtsdeurwaarder stellen lijkt mij.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken is het dat niet betalen, een uitzetting oplevert. Dat is gebruikelijke uitspraak, ontbinding van de huurovereenkomst bij niet betalen.

Echter in dit vonnis is apart bepaald dat uitzetting ook toegestaan is bij voldoening van de schuld. Deze toegevoegde eis is door de woningbouwvereniging apart naast betaling gevorderd en toegewezen. Dat houdt in dat de woningbouwvereniging beslist het huurcontract wil ontbinden (daarom is die extra eis gesteld).

Er is dus geen sprake meer van dat de woningbouw eventueel verder wil met deze huurster. Dus alle goedbedoelde adviezen (als alles betaald is draaien ze misschien wel bij) om met de woningbouw te gaan praten zijn helaas een gepaseerd station.

Je moet je nu zo snel mogelijk bezighouden met: waar ga ik mijn spullen heen brengen, zodat ze bij de ontruiming niet op straat worden gezet. Dat gebeurt er bij een ontruiming. Gewoon voor de deur op straat gezet en dan moet je je maar zien te redden. Als het blijft staan, komt de kraak/vuilniswagen van de gemeente en daar gaat het meeste in en wordt onherroepelijk vernietigd.

De meeste gemeente zeggen de woningbouw is verantwoordelijk voor die spullen (die ontruimt namelijk), de woningbouw verwijst naar de gemeente (naar haar zorgplicht ten opzichte van haar inwoners) en zo gaat het heen en weer. Ondertussen worden de spullen gestolen, gaan de kraakwagen in en kan je nergens een schadevergoeding claimen.

Ga zorgen dat je spullen ergens onder gebracht worden, zodat je die in ieder geval behoudt. Zorg dat je een correspondentie-adres krijgt, waar je post heen kan, zodat je niet voor nieuwe verrassingen komt te staan en op de hoogte blijft van wat er allemaal speelt.

Maak een afspraak met maatschappelijk werk in je gemeente. Neem alle papieren mee, ook van alle schulden (ik denk niet dat de woningbouw de enige schuldeiser is). Bespreek de mogelijkheid van tijdelijk onderdak en eventuele schuldsanering, zodat je er weer bovenop kunt komen.

KOM IN ACTIE, JE WORDT HOE DAN OOK UITGEZET !!

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ex(gepensioneerd) medewerker van een grote kr isisopvang organisatie kan ik volledig beamen wat vladje hier beschrijft, de uitzetting is met niets meer tegen tehouden.

Niemand komt voor de lol in zo'n situatie terrecht is mijn overtuiging.

Daarom zeg ik.

Ga maandag met spoed naar het algemeen maatschappelijk werk en vraag of ze je met spoed willen helpen desnoods met tijdelijk onderdak bij een krisis opvang centrum, en een ruimte om je spullen opteslaan.

heel veel sterkte hans.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals vladja het stelt komt de vraag in een ander perspectief. Er zullen dus vaker problematische achterstanden zijn geweest en de verhuurder is het beu. Wie weet is er nog een laatste kans beleid waarin vraagsteller gedwongen wordt om mee te werken. Als dit station ook al gepasseerd is rest niets anders dan uitzetting.

NB, ik ging er van uit dat er een eenmalige achterstand was ontstaan, dan wordt je niet zomaar op straat gezet.

Ronny.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zaql al wel (helaas) een hele voorgeschiedenis zijn, anders gaat een verhuurder echt niet naar een rechter toe. Als ik in de schoenen stond van vraagsteller/ster dan ging ik direct maandag in gesprek met de verhuurder, om alsnog te mogen (kunnen) blijven wonen  waar je woont, en de huur netjes per vooruitbetaling elke maand te voldoen. Er moet hier wel meer aan het handje zijn, want werkelijk uitzetten: dan speelt het al veel langer.

Succes in ieder geval,

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kenwel,

Als de verhuurder bij de rechtszaak als extra vordering/eis inbrengt ook tot ontruiming te mogen overgaan bij betaling van de schuld, dan wil die verhuurder van de huurder af. Want dat verzoek moet speciaal toegevoegd worden, dat is geen vanzelfsprekend bijkomstigheid bij uitspraak in een huurvordering.

Het heeft dus geen enkele zin om maar weer te roepen om met de verhuurder te gaan praten/smeken om te mogen blijven wonen. De verhuurder is het zat en wil van deze huurder af. Als ze de huurder nog een kans hadden willen geven was de ontruimingseis ook bij betaling niet gesteld bij de rechtsgang. Hier schiet vraagsteller niets mee op.

Ze moet nu gaan regelen voordat de ontruiming haar "overvalt".

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens!

De uitzetting is door de rechter akkoord bevonden en de verhuurder mag dit dus ten uitvoer leggen. Zoals het nu lijkt gaat dat ook zeker gebeuren.

Niets echter weerhoudt de huurder ervan alsnog een bijzonder dringend verzoek in te dienen om toch te mogen blijven. Er is altijd een zeer geringe kans dat de verhuurder nog om te praten valt.

Of het kans van slagen heeft, is vers 2. In mijn optiek valt er niets meer aan te doen en is het verstandig om in ieder geval alternatieven te gaan zoeken. Jouw adviezen, Vladja, zijn daarom denk ik ook de juiste.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2009 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

De suggestie die toolboy geeft en daarna ook vladja: neem zo snel mogelijk kontakt op met de afdeling sociale zaken van de gemeente, acht ik het meest kansrijk. Ik zeg: DOEN!!!!!

Groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 01:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begin nu al op internet te zoeken naar tijdelijke woonruimte. Ga maandag direct bij andere woningbouwverenigingen langs, vraag bij de gemeente hulp en betaal je rekening zo spoedig mogelijk zodat de rekening niet nog hoger wordt.

Ik wil je niet bang maken maar de jeugdzorg heeft het niet zo op dakloze 9-jarige jongentjes. Het is dus echt van belang dat je ergens met je kind terecht kan. Je zit niet op nog meer ellende te wachten.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Off topic)

Beste heer Jeeves,

vindt u de door u gedane opmerkingen getuigen van uitspraken van een 'echte' expert? In het verleden bent u al vaker benaderd om wat 'andere' uitspraken te doen. De door u gedane uitspraken hadden ook op een wat andere wijze gebracht kunnen worden. En wat betreft de naam 'expert' moet u niet bij ons zijn; deze naam is toebedacht door de redactie van deze site.

Desalniettemnin, vr.gr. en een fijne dag verder.
Hutch