door wilmsen Mar 19, 2008 om 07:59
Huishouden & energie

Huurhuis+sloten

Kan je de verhuurder verplichten nieuwe sloten te plaatsen in je pas gehuurde huis?

10227 16 Rapporteer

birdies
door birdies - Mar 19, 2008 om 08:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als het slot gewoon in orde is: nee.

hutch
door hutch - Mar 19, 2008 om 08:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

M.i. wel, indien blijkt dat de vorige huurder(s) niet alle sleutels heeft ingeleverd. Deze zou dan zomaar bij de nieuwe huurder naar binnen kunnen wandelen......

Gr. Hutch

holstein
door holstein - Mar 19, 2008 om 08:32
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ze hebben de sloten gecontroleerd en goed bevonden neem ik aan en krijg je er genoeg sleutels bij, dan denk ik niet dat zij er iets aan hoeven te doen.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 19, 2008 om 08:45
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, tenzij u bewijs heeft dat er nog sleutels in omloop zijn die u niet heeft. Bij een nieuw modern slot is dat onwaarschijnlijk. U kunt de sloten wel zelf vervangen.

bobmalooga
door bobmalooga - Mar 19, 2008 om 08:52
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik weet niet of het verplicht is, maar het is wel gebruikelijk om de cilinders te wisselen, dat is mijn ervaring.

Alle sleutels inleveren zegt niets, daar is de "sleutel koning" voor.
Ik zou het in jouw geval eigenhandig doen en als je weg gaat zet je alles weer terug.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 19, 2008 om 11:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag wilmsen,

Heeft u al met de verhuurder overlegd om de cylinders om te wisselen?

Het lijkt me een logische zaak dat u er andere cylinders in en 3 sleutels erbij krijgt. De verhuurder kan die zo weer elders gebruiken.

Naar mijn mening moeten jij en je verhuurder vóór alles voorkomen dat iemand die een sleutel extra heeft laten maken en deze nog heeft, in de verleiding komt in z'n vorige rond te neuzen met alle gevolgen van dien. En een cylinder of wat met 3 sleutels kost ook niet veel. Het verwisselen is een fluitje van een cent.

Anders wordt het met de speciale sloten met ingewikkelde sleutels met magnetische domeinen. Daar mag/kan niet zomaar ééntje van bijgemaakt worden, zonder registratie.

Hardware ERror MAN.

es
door esjuh - Mar 19, 2008 om 13:14
8 Antwoorden / 0 Vragen

nee

dat is iets wat de verhuurder moet doen. meestal als als huurders uit een huis gaan verwisselen ze het slot. en het slot wat er dan uitkomt zetten ze weer in een ander huis wat opnieuw verhuurd word.

groetjes Es

af
door aflierman - Mar 19, 2008 om 17:11
128 Antwoorden / 0 Vragen

voor zover ik weet niet.
De verhuurder is verplicht dat de voordeur in orde is en is zijn pakje aan en niet van de huurder.
Tenzij u natuurlijk een contract hebt getekend waarin een bepaling staat dat u het wel verplicht bent maar dan nog twijfel ik of het rechtsgeldig is.

Maar voorzover ik weet zijn de buitendeuren het kosten plaatje van de verhuurder en niet van de huurder.
Vriendelijke groet.
A.F

co
door corrybos - Mar 19, 2008 om 17:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Toch klopt het kostenplaatje niet. Wanneer ik een opzetslot moet vervangen is dit behoorlijk prijzig. Een Lips-slot (de enige die ze hebben) kost bij de Praxis 144 euro. dat vind ik behoorlijk veel geld.
En als je, net als ik, iemand moet vragen om het aan te brengen dan kost ook dat weer geld.
Dus als er geen echte reden is om het slot te vervangen, dan laat ik het graag nog even zitten. Iets anders is het inderdaad wanneer er sleutels rondzwerven. Maar dit is een vertrouwenskwestie tussen de huisbaas en de vorige bewoner.

seka
door seka - Mar 19, 2008 om 23:59
4 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk ligt het er helemaal aan waaróm de verhuurder nieuwe sloten wil plaatsen. Ze zullen dit echt niet doen om de huurder te plagen, er zal dus een reden voor (moeten) zijn. Wij hebben dit zelf ook gehad omdat de vorige huurder een aantal sleutels heeft bij laten maken, en niemand wie deze sleutels (nog) wel of niet in zijn/haar bezit heeft. Het was dus voor mijn eigen bestwil, ondanks het feit dat ik zelf ook 25% van de rekening diende te betalen. Daar komt nog bij: Als je dit weigert , en er zóú worden ingebroken heb bij je verzekering geen schijn van kans dat zij iets uitbetalen over de aangerichte schade, omdat je er zelf min of meer in hebt toegestemd dat vreemden toegang tot je huis hebben. Dit geld overigens ook als de deur door ondeugdelijke sloten niet goed meer sluit.Gewoon doen dus, je word er nooit minder van. Toch?

af
door aflierman - Mar 20, 2008 om 09:13
128 Antwoorden / 0 Vragen

Seka,

Ben het niet met  eens.
De verhuurder is verplicht dat de buitendeuren goed en afsluitbaar zijn dus ook dat het slot goed is.
Ik hoor U nu denken ,het slot is goed maar er zijn vermoedelijk meerder sleutels.
Dit wordt voor de wet verstaan onder valse sleutels!!! dit hoeft geen sleutel te zijn die is nagemaakt!!!!!!!!
Sleutels die niet bedoeld zijn om door een andere niet bevoegde persoon een bepaalde deur te openen ook al heeft die persoon een sleutel(valse sleutel dus)
Wat betreft het toch binnen treden met deze valse sleutel is het eenvoudig,zorg dat er altijd sporen van braak op of aan de deur aanwezig zijn.
Zonder dit gaat de politie zeker niet over tot een onderzoek.
Eigenlijk niet zo slim van mij om dit te beschrijven maar zo is het wel.
Vriendelijke groet.
A.F.

(zijn /haar probleem en niet van de huurder die op dat moment het huis huurt)

spleetoog
door spleetoog - Mar 20, 2008 om 09:20
130 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken zetten ze er nieuwe sloten in als er ook nieuwe bewoners komen. Als dit bij u niet het geval is zou ik er toch werk van maken. Het hoort nu eenmaal zo.
groet spleetoog.

ni
door nicolaas12 - Mar 20, 2008 om 11:12
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo het verwisselen van de sloten bij her opnieuw verhuren van een woning valt onder de verantwoordelijksheid plicht van de verhuurder.Deze is namelijk verplicht de woning in goede en veilige staat aan U te verhuren, daaronder valt dus ook de door U genoemde sloten die vervangen moeten worden, dit doet iedere verhuurder normaal voor de sleutel aan de nieuwe bewoner wordt overhandigd, tijdens de tijd dat de woning leeg staat kunnen mensen vaak vrij gaan kijken of zij intresse hebben in deze woning, veel mensen laten dan een sleutel namaken voor als zij de woning toegewezen krijgen er direct in kunnen om te beginnen met de schoonmaak voor de echte over handiging plaats vindt! Altijd de sloten vervangen er zelfs op staan als U een 'nieuwe'  woning gaat huren, de kosten zijn altijd voor de verhuurder en niet voor de nieuwe huurder!

Rudolf

ro
door roosenfrans - Mar 20, 2008 om 11:26
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord is Nee. De verhuurder kan jou niet verplichten je sloten zelf te vervangen door andere. Wenst hij om wat voor reden ook dat er andere sloten in komen dan is dat geheel voor zijn rekening. Het is aan jou om te bepalen of jij je huis deugdelijk afsluitbaar vindt met de huidige sloten. Het is ook jou risico. Dat een verhuurder meestal de cilinders vervangt is een goed gebruik om te voorkomen dat als er meer sleutels in omloop zijn dan worden ingeleverd er anderen in jou woning kunnen komen. Als hij om die reden andere sloten wenst te plaatsen komt dat voor zijn rekening. Hij is verplicht u een woning te leveren welke voldoet aan de veiligheidseisen wat betekent goed en deugdelijk afsluitbaar. Nogmaals is hij van mening dat dit met de huidige sloten niet het geval is dan levert hij geen deugdelijk product en is daarop aan te spreken. Hij dient dan onverwijld tot aanpassing voor zijn rekening over te gaan.

ca
door calimer - Mar 20, 2008 om 16:26
96 Antwoorden / 11 Vragen

Nee je kunt de verhuurder niet verplichten om nieuwe cilinders te plaatsen. Het gebeurt met name bij veel woningstichtingen wel, maar is niet verplicht. Als de verhuurder zich er met de eindcontrole van heeft overtuigd alle sleutels die in omloop zijn te hebben ontvangen is dat op zich voldoende. Omdat je het nooit 100% zeker weet, doen de meesten het wel. Je kunt het aanvragen bij je verhuurder als je je twijfels hebt maar zegt hij nee, zul je het zelf moeten doen. Cilinders halen bij de bouwmarkt en er in zetten is een fluitje van een cent. Bewaar de oude cilinders en zet die er weer in als je gaat verhuizen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2008 om 20:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag wilmsen,

In de hele discussie en alle adviezen, mis ik uw reactie inmiddels.

Ik vroeg u of u al met de verhuurder over andere sloten en sleutels gesproken hebt. Daar is nog steeds geen antwoord op.

De verhuurder zou dus andere sloten dienen te plaatsen. Dat wil NIET zeggen NIEUWE! Wel deugdelijke.

Hoe weet u dat in de toegangsdeur(en) tot de woning geen andere sloten zijn geplaatst? Was u er vóór die tijd?

Als u oudere sleutels heeft ontvangen, wil dat niet zeggen dat de sloten niet vervangen zijn door de verhuurder!

Dus even met hem daarover babbelen kan verhelderend werken. Misschien had uw vraag dan zelfs niet gesteld hoeven worden.....

Plezierige pasen.

Hardware ERror MAN.