to
door tooske53 Aug 12, 2019 om 09:16
Huishouden & energie

Huursverhoging naar renovatie

de bouwvereniging gaat nieuwe daken en isolatie plaatsen vanwege verwijdering van asbest.
maar wij moeten hier door gemiddeld 20 euro per maand huursverhoging door betalen kan dit zomaar.

8383 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2019 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een huurverhoging omdat het asbest verwijderd wordt van de daken en eventueel de gevels kan niet. Een huurverhoging wegens isolatie kan wel.

Maar nerm over deze kwestie erns contact op met de Woonbond. Zij kunnen u er alles over vertellen.

edrick3
door edrick3 - Aug 12, 2019 om 10:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen
he
door henk51 Aug 12, 2019 om 11:17
90 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je via google allemaal kunt vinden,het is natuurlijk makkelijker om meteen een vraag te plaatsen. Ik neem aan dat ook deze bouwvereniging net zoals vele anderen een informatie avond heeft gegeven.Deze worden meestal matig bezocht (mensen zijn druk druk druk)De mijne doet dat wel daar is ook de woonbond aanwezig voor dit soort vragen.
Wellicht heeft u daarna minder energie verbruik die de huursverhoging helemaal of grotendeels wegstreept.Dit is bij veel woningen na isolatie het geval.

groeten Henk

panter22
door panter22 - Aug 12, 2019 om 12:30
6599 Antwoorden / Vragen

Wordt het hele huis geisoleerd? Dus niet alleen een nieuw dak maar ook de muren? Of dubbel glas?
Dan kan er een huurverhoging aan vast zitten.
De woningstichting zal toch wel per brief uitleg hebben gegeven waarom de huur opmhoog gaat.

Gr
door Grunn1 - Aug 12, 2019 om 12:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee dat kan niet zomaar.
De woningbouw moet de bewoners eerst schriftelijke informeren en toestemming vragen waar de bewoners voor moeten tekenen. Indien het een appartementen complex betreft moet 70% van de bewoners akkoord zijn en dan mogen ze beginnen en moeten de overige bewoners meedoen. Bij minder als 70% kan dat niet. Zijn nieuwe regels, toevallig zelf ook last van.

marita5
door marita5 - Aug 12, 2019 om 12:41
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tooske53 ,

Wat kan ik doen , als de huur omhoog gaat ?

Na een renovatie mag uw verhuurder uw huur verhogen. Over de huurverhoging moet u het wel met elkaar eens zijn.

Wordt u het niet eens? Vraag dan aan de huurcommissie om de huurverhoging te beoordelen. Dit moet binnen 3 maanden na de renovatie.

Huurt u een geliberaliseerde huurwoning? Dan kunt u niet naar de Huurcommissie. U moet dan naar de rechter.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/renovatie-huurwoning/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 12, 2019 om 15:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bent u lid van de huurdersvereniging die wettelijke iedere bouwstichting (Sociale woninbouw) moet hebben?

U kunt als al gezegd navraag doen bij de woonbond.

U kreeg al een verwijzing naar o.a. de wetgeving. Ik voeg zo nog een kopie toe van een deel van de tekstr waarnaar wordt verwezen en hoe dan ook kunt u als niet is voldaan aan de daarin genoemde voorwaarden bezwaar aantekeken bij eerst uw verhuurder en als het antwoord dan niet naar uw zin is bij de huurcommissiel, of naar de rechter zoals ook al opgemerkt.

Gaat de huur omhoog na verbetering van mijn huurwoning?

Na verbetering van uw huurwoning (renovatie) betaalt u meestal een hogere huur. Maar alleen als u vooraf toestemming hebt gegeven voor de verbetering. Of, als het gaat om een woningcomplex van 10 of meer woningen, als minimaal 70% van het complex waar u woont met de renovatie heeft ingestemd. Of als de rechter het renovatievoorstel van de verhuurder redelijk vond. Voor onderhoud, zoals reparaties of kozijnen vervangen betaalt u géén huurverhoging.

justmeagain
door justmeagain - Aug 12, 2019 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Serieus?
Mijn moeder van 85 jaar betaal zeker eens per jaar een verhoging van rond de 2o euro zonder dat ze een beter geïsoleerd appartement krijgt.
U krijgt ook lagere stookkosten!

Gr
door Grunn1 Aug 12, 2019 om 23:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En wat heeft dat te maken met een extra huurverhoging na renovatie?

justmeagain
door justmeagain Aug 13, 2019 om 12:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

Precies, ook zonder renovatie wordt de huur jaarlijks verhoogd. Nu krijgt ts er nog een lager energieverbruik voor terug.
En een comfortabele woning.

Le
door LeCorbeau Aug 15, 2019 om 22:22
38 Antwoorden / Vragen

Lagere energierekening? U gelooft in sprookjes, belastingen op energie gaan wel omhoog, plus de 20 of 30 euro verhoging ga je echt niet erop vooruit. Is lariekoek.

jo
door jorisw - Aug 13, 2019 om 15:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is toch mooi dat de extra huur in renovatie wordt gestopt? Ze hadden het ook ergens anders aan kunnen besteden.

mo
door mof - Aug 14, 2019 om 10:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat kan slechts eenmaal perjaar verhoogd worden met een wettelijk vastgesteld maximaal percentage. Woningverbetring is wel een goede grond. Dus uiteindelijk gaat u wel meer huur betalen.

Jo
door Johnmarie48 - Aug 14, 2019 om 12:48
2 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat we in het zelfde bootje zitten, ook bij ons speelt dit zelfde probleem met de zelfde beragen. Gewoon niet tekenen. Als ik het zo bekijk dan zal het gaan over de platte en hellende daken.   Voor de platte daken hebben ze de bewoners jaren geleden een leugen voor de ogen gedraait, met de belofte dat de platte daken toende tijd al geisoleerd zouden worden ( zonder verhoging)  en met nieuwe inbraakwerende lichtkoepels. Alleen zijn die er nooit gekomen. Nu zijn na 45 jaar de daken aan vernieuwing toe, en volgens de overheid moeten de woningen duurzaam en geisoleerd worden, waar overgiens ook nog eens een subsidie tegenover staat. Nu ziet de corporatie da kassa al openstaan en nog een geld er voor vangen. Gewoon niet tekenen voor de huurverhoging.

audb
door audb - Aug 14, 2019 om 21:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dit betreft helemaal geen renovatie dan zou de hele woning een opknap beurt krijgen zoals een nieuwe badkamer en keuken.

Ook is het vervangen van daken ook geen opknapbeurt maar een reguliere vervanging van de daken dan blijft alleen dus isolatie over.
De besparing mag nooit minder zijn dan de huurverhoging en 12 x €20 = €240 per jaar en dat zou u en uw mede huurders toch op zijn minst moeten kunnen besparen.

Dat kan alleen door het plaatsen van dubbel of 3 dubbel HR++ glas en goede muur isolatie.

Als u niet met de huur verhoging eens bent dan kan u naar de huurcommisie stappen of gezamelijk naar de kanton rechter.

Houd de woningbouw vol dat het hier om renovatie gaat en niet om een grote opknap beurt dan zijn ze zelfs verplicht om een vergoeding te betalen enaar mij weten is dat €6095 maar dan moet er wel flink verboud worden.

Lees ook dit : https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/renovatie-huurwoning/

en

https://www.lloyd-advocaten.nl/vaste-vergoeding-bij-renovatie-huurwoning/